Transavia mikt met Kokoro-campagne op vriendelijkheid

Transavia mikt met Kokoro-campagne op vriendelijkheid
  • Bureaus
  • 16 jun 2015 @ 14:29
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • StrategieMerkenCampagnesMarketing

‘De kracht van vriendelijkheid’ is de insteek van de nieuwe campagne die Transavia deze week lanceert. Hiermee profileert de grootste lowcost luchtvaartmaatschappij van Nederland zich nadrukkelijk als love brand waar je naast een betaalbare prijs ook kunt rekenen op gastvrijheid en een vriendelijke service. Reclamebureau Kokoro Amsterdam is verantwoordelijk voor de campagne, in samenwerking met Dorst & Lesser, MEC en DQ&A.

De nieuwe campagne is onderdeel van de koerswijziging die Transavia eerder dit jaar heeft ingezet. Zo staat op alle nieuwe vliegtuigen ‘welkom’ geschreven, in de vijftien talen van de landen waar de luchtvaartmaatschappij verbindingen verzorgt. 'Gastvrijheid zit al vijftig jaar in onze genen', zegt commercieel directeur Roy Scheerder. 'Maar bij Transavia draait dat ene woord om zoveel meer. We maken een menselijke connectie met iedere persoon die met Transavia reist. Dat is volgens ons de échte gastvrijheid die we aan boord, maar ook in de wereld willen uitdragen.'

De kracht van vriendelijkheid

Met deze merkbelofte als uitgangspunt heeft strategisch creatief bureau Kokoro de afgelopen maanden gewerkt aan een gloednieuwe campagne. ‘De kracht van vriendelijkheid’ is het resultaat. In de commercial staat de aanstekelijkheid van vriendelijk gedrag centraal. De liftdeur openhouden voor iemand die aan komt rennen, je telefoon uitlenen als de batterij het laat afweten tot en met de Transavia-stewardess die een knuffel opraapt en aan een kind geeft dat hem heeft verloren.

'Idee van de campagne is dat we vriendelijkheid een beetje lijken te zijn vergeten. Dat is jammer, want er schuilt juist een enorme kracht in. Je wordt er gezonder van, gelukkiger', zegt Rik Heijmen van Kokoro Amsterdam. Het bureau won deze winter de uitgeschreven pitch en mag zich daarom nu partner van Transavia noemen. 'Vriendelijkheid zit in ons allemaal en het is ook nog eens enorm aanstekelijk, waardoor de wereld een leukere plek wordt om in te leven. Daar gaan we mensen aan herinneren met deze campagne.'

Touch-tell-sell-concept

Transavia werkt met het zogeheten touch-tell-sell-concept. Scheerder: 'Dit concept vormt de basis voor zowel het creatieve werk als de mediastrategie. De touchlaag wordt ingevuld door de commercial waarin de kracht van vriendelijkheid centraal staat. Banners bevestigen dat merkidee en bevatten voordelen van Transavia die worden bevestigd met: wel zo vriendelijk.' De komende tijd zijn de commercials veelvuldig te zien op televisie, YouTube en andere online kanalen.

Dorst&Lesser is verantwoordelijk voor de activatie van de campagne op social media. Er zijn vier vriendelijke producten ontwikkeld die bijdragen aan een feelgood-gevoel op reis. 'Op een ludieke manier maken we de kracht van een vriendelijk gebaar zichtbaar en helpen we mensen een handje om vriendelijk te zijn', aldus Scheerder. Op het online platform www.transaviafeelgoodies.nl is te zien hoe vakantievierders reageren op de vriendelijke producten. Het social concept staat eind juni live.

Naast Kokoro Amsterdam (strategie en merkconcept) en Dorst&Lesser (social activatie), werkt Transavia voor deze campagne met nog twee partijen samen. MEC is verantwoordelijk voor de mediastrategie en de inkoop van offline media, terwijl de online media-inkoop en -strategie in de handen ligt van DQ&A.

Transavia, onderdeel van Air France KLM Groep, wil de best betaalbare en meest toegankelijke luchtvaartmaatschappij van Europa worden. Gastvrijheid is een belangrijk onderdeel van die ambitie. 'Deze merkcampagne speelt daar op in', zegt Scheerder. 'We bieden nu in feite het beste van twee werelden. Vriendelijkheid en service in combinatie met altijd voordelig vliegen. Dat is de boodschap van het nieuwe Transavia.' 



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken