James Bond-commercial Heineken wint Stiva TV-award
- Bureaus
- 30 nov 2015 @ 13:07
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - MarketingMaatschappijAwardCampagnesMerken
- 30 nov 2015 @ 13:07
- Redactie Bureaus
De Heineken-commercial ‘The Chase’ met in de hoofdrol James Bond heeft de Stiva TV-aWARD 2015 gewonnen. Publiek en vakjury verkozen de biercommercial, gemaakt door bureau Wieden+Kennedy Amsterdam, tot de meest verantwoorde alcoholreclame van het jaar. De prijs werd uitgereikt op het jaarlijkse Stiva-symposium in Muiden.
Initiatiefnemer Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (Stiva) wil met de award laten zien dat alcoholmarketing leuk kan zijn én een manier is om consumenten te wijzen op verantwoorde alcoholconsumptie.
Een vakjury met film- en tv-maker Anne de Clercq, marketingdeskundige Yvonne Prins van UM en emeritus hoogleraar Fred van Raaij (Economische Psychologie) van de Tilburg University nomineerden negen alcoholcommercials waaruit jury en publiek samen de winnaar kozen. 'We hebben gekeken naar de kwaliteit en creativiteit van de commercial maar ook naar de verantwoorde alcoholmarketing in de commercial. Opvallend, in veel alcoholcommercials dit jaar wordt geen druppel alcohol gedronken', zegt Fred van Raaij.
De vakjury is vol lof over de winnende tv-commercial van bierbrouwer Heineken. Fred van Raaij namens de jury: 'The Chase is leuk om naar te kijken met een spectaculaire beeldvoering en een volkomen duidelijk verhaal zonder ook maar één gesproken woord. En ook in deze televisiereclame wordt niet gedronken.'
Heineken: 'Belangrijke verantwoordelijkheid'
John-Paul Schuirink, manager Communicatie & Public Affairs van Heineken, nam de prijs in ontvangst. Hij is erg blij met de Stiva TV Award: 'Kwaliteit en verantwoordelijkheid zijn heel belangrijk voor Heineken. Dat de jury en het publiek dat herkennen en erkennen stemt tot tevredenheid.'
Alle in Nederland uitgezonden alcohol tv-reclame voldoet aan strenge regels die onverantwoorde alcoholconsumptie, zoals teveel en te vaak alcohol drinken, en alcoholconsumptie door minderjarigen moeten voorkomen. Voordat alcoholcommercials op televisie komen, worden ze getoetst door de Stiva Toetsingscommissie.
Negen nominaties, véél Heineken
De vakjury selecteerde uit 40 alcoholcommercials negen nominaties waaruit ook het publiek mocht kiezen. Iedereen van 18 jaar en ouder mocht eenmalig een favoriete commercial aanwijzen. Een leeftijdscheck maakte onderdeel uit van het stemproces.De stemmen van de jury (50%) en het publiek (50%) bepaalden samen de winnaar van de Stiva TV Award 2015. De andere genomineerden waren: The Match (Heineken), Highway Men (Amstel Radler), Terras (Bavaria), Honey (Jack Daniels), Jaartje buitenland (Amstel), 400 jaar plop (Grolsch), Begin Desire (Martini) en Cities of the World (Heineken).
Verenigd in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (Stiva) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert Stiva een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA).
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
- marketing
- verantwoordelijkheid
- reclame
- 18+
- commercial
- Heineken
- Stiva TV Award
- bierreclame
- James Bond
- bier
- STIVA
- The Chase
- campagne
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing