Kunstfotograaf leent beelden voor campagne We Are Public
- Bureaus
- 15 nov 2016 @ 10:32
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - MakersCampagnesCreatieContent
- 15 nov 2016 @ 10:32
- Redactie Bureaus
Foto’s van kunstfotograaf Luke Stephenson zijn de campagnebeelden van cultuurplatform We Are Public. Vanaf deze week hangt Amsterdam vol met Stephensons portretten die zijn gemaakt met een Polaroid Big Shot-camera uit de jaren zeventig. De foto’s hangen al een paar weken in Den Haag. De Britse fotograaf, wiens werk onlangs te zien was op Unseen Photo Fair in Amsterdam, gaf toestemming voor gebruik omdat hij de doelstelling van We Are Public ondersteunt.
We Are Public koos zeventig portretten uit de serie Pola Roid voor de campagne over cultuuroptimisten, zoals het cultuurplatform (potentiële) leden noemt. 'We waren op zoek naar de personificatie van een cultuuroptimist. Deze portretten van Luke Stephenson zijn serieus met een knipoog en ze stralen creativiteit uit', zegt Tina Farifteh, hoofd marketing van We Are Public. 'Precies wat wij willen communiceren: wij zoeken mensen die eigenwijs en nieuwsgierig zijn en zin hebben in het leven en de wereld.'
Leden steunen met hun We Are Public-lidmaatschap, 15 euro per maand, de culturele sector. In ruil voor hun lidmaatschap kunnen ze maandelijks naar tientallen culturele programma’s. 'Luke was enthousiast over onze campagne. We betalen hem er wel voor, maar een zeer bescheiden bedrag. Hij gaat dat gebruiken voor het boek dat hij over de serie wil maken.'
Portretten als dagboek
Luke Stephenson, wiens werk gepubliceerd werd in onder meer The New York Times Magazine, The Guardian en Dazed & Confused, werkt sinds 2006 aan de portrettenserie, die inmiddels uit zo’n 2500 foto’s bestaat. 'Ik maak de foto’s met een Polaroid Big Shot-camera, die alleen eind jaren zeventig werd geproduceerd. Andy Warhol fotografeerde met die camera beroemdheden, die foto’s gebruikte hij daarna weer in veel van zijn screen prints', zegt Stephenson. Om een scherpe foto te krijgen moet het onderwerp ongeveer één meter van de camera verwijderd zijn. 'Ik vind het prachtig dat de serie daardoor consistent wordt, elke geportretteerde krijgt evenveel ruimte in het beeld.'
De camera is van plastic, en om een foto te maken moet er niet alleen film in, maar ook een flash cube, een blokje dat voor het licht zorgt. Film noch flash cubes zijn nog in productie, Stephenson kan nog zo’n duizend portretten maken. “De foto’s zijn een soort dagboek voor me. Ik leg ermee vast wie ik ontmoet en daardoor wat ik deed en waar ik was.” De mensen op Stephensons foto’s zijn vrienden, familie en soms een onbekende. “Het is misschien raar, maar na het fotograferen heb ik het gevoel dat ik je ziel bezit.”
We Are Public verovert Den Haag
We Are Public begon in september 2014 in Amsterdam met het doel om, na de bezuinigingen op cultuur, het tij te keren. Culturele ondernemers Leon Caren en Bas Morsch wilden een community vormen van culturele avonturiers en een nieuw zakelijk model voor de culturele sector ontwikkelen dat inkomsten en publiek genereert. Het resultaat na twee jaar in Amsterdam: 52.000 nieuwe cultuurbezoeken, 450.000 euro uitgekeerd aan de culturele sector, en zeventig partners waaronder het Concertgebouw, Stadsschouwburg Amsterdam, Nederlands Dans Theater, IDFA en kleinere partijen als Frascati en Kriterion.
Op dit moment breidt We Are Public uit naar Den Haag. Als er voor 15 december 1000 mensen lid zijn geworden, gaat We Are Public per 1 januari 2017 officieel van start in Den Haag. Daarna volgt uitbreiding naar Brabant.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
- beelden
- foto's
- kunstfotograaf
- kunst
- We Are Public
- cultuur platform
- campagne
- Luke Stephenson
- fotograaf
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 13,... 29-03-2024
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing