Opel verstopt merk om vrouwelijke autoverkopers te werven

Opel verstopt merk om vrouwelijke autoverkopers te werven
  • Bureaus
  • 5 mrt 2018 @ 15:24
  • 19717 x gelezen
  • Link
  • Redactie Bureaus
  • MerkenRecruitmentCampagnesStorytelling

Slechts 4% van de autoverkopers in het Opel-dealernetwerk is vrouw. Om meer diversiteit op de werkvloer te creëren en vrouwen te inspireren om een carrière als autoverkoper te overwegen is Opel, samen met partner Randstad, een nieuwe, experimentele campagne gestart, ontwikkeld door JWT Amsterdam.

Het beroep autoverkoper is onverminderd actueel. Acht op de tien Nederlanders geeft aan het liefst een auto (nieuw of gebruikt) te kopen bij een merkdealer of universeel autobedrijf. De belangrijkste redenen zijn onder meer advies (49%) en persoonlijk contact met de verkoper (38%). Karaktereigenschappen als klantgerichtheid en inlevingsvermogen worden, naast expertise, belangrijk bevonden bij de aankoop van een auto, en deze worden door de respondenten van het onderzoek vaker geassocieerd met vrouwen dan met mannen. 

Succesvolle recruitmentcampagne 

Speciaal voor de campagne heeft Opel, in samenwerking met J. Walter Thompson Amsterdam en specialisten van Randstad, het fictieve bedrijf Jade geïntroduceerd. Een lifestyle & design look and feel, maar een functieomschrijving die identiek was aan die van de Opel-vacature, vormde de basis van het experiment, met de ambitie om een groter aantal vrouwelijke, dan mannelijke kandidaten te bereiken.

De wervingscampagne voor Jade leverde binnen twee weken 41 vrouwelijke en 15 mannelijke sollicitanten op, ten opzichte van 8 vrouwelijke en 76 mannelijke kandidaten naar aanleiding van de Opel-vacature. Beide vacatures werden door middel van advertenties in een dagblad, social media posts en vacaturewebsites op identieke wijze aangejaagd. In totaal zijn er op dit moment vijftien verkoopfuncties beschikbaar bij tien deelnemende Opel dealerbedrijven. 

Opel Talent Academy

Alle geselecteerde kandidaten zullen gaan deelnemen aan het trainingsprogramma van de Opel Talent Academy. Zij zullen door middel van coaching on the job, gezamenlijke terugkomdagen en loopbaanbegeleiding extra worden ondersteund voor een gedegen basis en carrièreperspectief in de autobranche.

Het onderzoek werd onafhankelijk online uitgevoerd onder 1.035 Nederlandse respondenten in de leeftijd 18+ en in het bezit van een rijbewijs B, waarvan 50,2% man en 49,8% vrouw in de periode augustus 2017.

Jeroen Maas, PR-manager van Opel:'Soms moet je als bureau op zoek gaan naar nieuwe manieren om mensen met andere ogen naar een bestaande situatie te laten kijken', zegt Bas korsten, creative partner van J. Walter Thompson Amsterdam. 'Zeker bij een vastgeroeste notie zoals dat autoverkopers per definitie man zijn. Vandaar dat we echt 180 graden anders moesten denken. Letterlijk en figuurlijk.'

'Diversiteit speelt in op klantbehoefte'

Als commercieel bedrijf is Opel altijd op zoek naar talent. 'In de praktijk is echter slechts 4% van de autoverkopers in het Nederlandse Opel-dealernetwerk vrouw', zegt Maas. 'Wij hebben er grote behoefte aan om dat percentage te doen stijgen, ook om tegemoet te komen aan de veranderende klantbehoefte. Opel wil een werkgever zijn waar volop ruimte is voor diversiteit op de nu nog door mannen gedomineerde werkvloer. Wij hopen met deze experimentele wervingscampagne invulling te kunnen geven aan deze behoefte en daarin lijken we te slagen, gezien het grotere aantal vrouwelijke kandidaten. En die hopen we ook in de toekomst te blijven inspireren bij ons te solliciteren.'

Suzan Bloemscheer van Randstad: 'Door op initiatief van Opel te kiezen voor deze experimentele benadering bereikten wij een overwegend vrouwelijke doelgroep. De eerste gesprekken hebben inmiddels plaatsgevonden en met zeven geschikte kandidates wordt de sollicitatieprocedure vervolgd; een bijzonder succesvol resultaat. Wij hopen en verwachten door deze actie samen met Opel meer vrouwelijk verkooptalent te enthousiasmeren voor een verkoopfunctie in de autobranche.'


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken