En de adblocker betekent het einde van online advertising? Nou, niet dus

En de adblocker betekent het einde van online advertising? Nou, niet dus
  • Bureaus
  • 24 sep 2015 @ 22:02
  • Link
  • Pieter Voogt
    Pieter Voogt

    Senior Marketing Professional
    PauwR Internetmarketing
  • Online advertising

De radio werd de doodsteek voor adverteren in de krant. De TV zou radio compleet van de kaart geven. Het bel-me-niet register was de zekere dood van alle callcenters en goede doelen die je onder etenstijd belden of je een minuutje tijd had. De Nee-Nee sticker zou snel worden gevolgd door de allerlaatste folder. En de adblocker betekent het einde van online advertising? Nou, niet dus.

Adblocker gebruikers moeten binnenkort gewoon naast de cookiemelding ook akkoord geven voor het tonen van advertenties, omdat ze anders NU.nl of Buienradar niet te zien krijgen. Of ze krijgen de optie om te betalen voor artikelen of video's. Benieuwd waarvoor ze kiezen, maar stiekem denk ik dat ik het al weet.

Natuurlijk is dit wel een signaal naar adverteerders én uitgevers dat om online succesvol te adverteren relevantie geen wens is, maar een eis. Maar dat is niets nieuws. Nou ja, niet voor ervaren en succesvolle online adverteerders. Wel voor adverteerders en uitgevers die zich krampachtig vasthouden aan niet-bestaande GRP's, kijkcijfers gevuld met gebakken lucht en andere KPI's die als excuus dienen voor irrelevante en dus falende campagnes.

Onlangs koos een grote adverteerder ervoor om zijn campagne toch maar op TV te doen in plaats van online, ondanks het veel betere mediaplan voor online (vond ook de CEO). De reden: anders had de afdeling offline advertising niets te doen had en zouden die boos worden. Want het was hún budget. De laatste stuiptrekkingen van de oude economie zou je toch mogen hopen. Voor hen zijn adblockers gelukkig geen probleem, want TV commercials kun je niet blocken. Of overslaan. Of doorspoelen. Toch ....??

Pieter Voogt is managing partner van online marketing- en mediabureau PauwR
www.pauwr.nl

Deze bijdrage is onderdeel van een forum over adblockers. Het forum staat hier

Pieter Voogt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken