De informatieve tekst als contentwinnaar
- Content
- 30 sep 2015 @ 11:37
- Link
-
Redactie Contentmarketing
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekVideo
- 30 sep 2015 @ 11:37
- Redactie Contentmarketing
Contentmarketing wordt tegenwoordig gezien als heilige graal en is enorm populair. Er gaat dan ook veel tijd en geld in om, waardoor de behoefte aan een strategische visie op contentmarketing steeds groter wordt. De 70ste Swocc-publicatie voorziet in deze behoefte.
Auteur Christine Liebrecht maakt - op basis van literatuuronderzoek, een survey en een experiment - voor het eerst concreet welke content in welke hoedanigheid ingezet kan worden om concrete contentmarketingdoelstellingen te behalen. Gerichte keuzes over vorm en inhoud komen aan bod. De inzichten uit de publicatie vormen daarmee de basis voor de opzet van een succesvolle en onderbouwde contentmarketingstrategie.
Informatie boven vermaak
Vaak wordt gedacht dat vermakelijke content tot het meeste succes leidt. Dit is niet het geval, vermakelijke content blijkt slechts in specifieke gevallen effectief. Voor het behalen van veel contentmarketingdoelstellingen is informatieve content juist het meest aan te raden. Op internet wordt bovendien het vaakst naar informatieve content gezocht.
Waarde video niet zaligmakend
Contentmarketeers lijken steeds vaker voor videocontent te kiezen in plaats van voor tekstcontent. Behalve dat videocontent wellicht vaak gedeeld wordt en het bijvoorbeeld goed is om aandacht te trekken, laat het onderzoek echter zien dat juist tekst meer dan video bijdraagt aan het bereiken van contentmarketingdoelen. Dat wil niet zeggen dat video nooit nuttig kan zijn, maar een herwaardering van tekst is op zijn plaats.
Wees niet bang voor merkprominentie
Een aannemelijke gedachte is dat ontvangers een boodschap waarin het merk duidelijk aanwezig is, niet accepteren en waarderen. Uit eerder onderzoek blijkt dat deze gedachte voor print klopt maar voor digitale content gaat dit niet op. Het maakt voor de effecten van een digitale contentuiting binnen de eigen merkomgeving niet uit of het merk aanwezig is.
Download hier de infographic van Swocc-publicatie 70.
Het complete onderzoeksverslag van Liebrecht, getiteld ‘Doelstellingen behalen met contentmarketing’, is uitgegeven door SWOCC. De publicatie is exclusief beschikbaar voor begunstigers van de stichting.
-
Redactie Contentmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
- contentmarketing
- experiment
- Christine Liebrecht
- contentmarketingdoelstellingen
- survey
- Swocc-publicatie
- strategie
- literatuuronderzoek
- behoefte
- visie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing