Langzame overstap van papier naar tablet

Langzame overstap van papier naar tablet
  • Content
  • 2 dec 2013 @ 10:45
  • Link
  • Carolien Vader
    Carolien Vader

    eigenaar
    Bladendokter.nl
  • DigitaalPrint

Consumenten stappen in grote getale over van krant naar tablet en lezen nieuws ook op hun smartphone. Maar de transitie van print naar tablet gebeurt bij magazines aanzienlijk langzamer.

Deloitte publiceerde onlangs de Consumer Media Survey (pdf) onder Britse respondenten en hun mediagedrag. Uit de cijfers blijkt dat vooral krantenlezers de transitie van print naar tablet maken. In 2011 verkoos nog 75% een papieren exemplaar, in 2012 is dat nog maar 39% in de leeftijdsgroep 14 tot 17 jaar. In de leeftijdscategorie van 18 tot 25 jaar ligt de voorkeur voor print op 50%. Hoe ouder de lezer wordt, hoe groter de printvoorkeur tot een 65% bij 55+’ers. Het nieuws wordt volgens Deloitte vooral online gelezen. Toch blijkt dat de doelgroep maar moeilijk afscheid neemt van bepaalde ‘rituele leesmomenten’, zoals de sunday paper.

Magazines
In tegenstelling tot kranten geschiedt de digitale transitie bij magazines langzamer. 75 % van magazinelezers verkiest een papieren editie. Dat is 13% lager dan in 2011. Het lezen van magazinecontent online is in populariteit verdubbeld: van 7% in 2011 naar 17% in 2012.
Deloitte heeft ook onderzocht dat lezers van vrouwenbladen langzamer overstappen op online versies in tegenstelling tot bijvoorbeeld bladen over techniek. Opvallend is wel de hoge overstap van culinaire content. Een tablet op het aanrecht is inmiddels een bekend verschijnsel in de Britse keuken.

Vogue lezers willen papier
De Britse uitgever van Vogue liet in 2011 een onderzoek doen onder lezeressen naar de interesse in digitale extensies. 77% van alle lezeressen bezocht maandelijks de website, 22% gebruikte de app, 39% las het digitale magazine en maar liefst 94% van de lezers verkiest een leesmoment met het papieren magazine. 82% van de ondervraagde Vogue lezers gelooft dat digitale extensies nooit de plek in zullen nemen van print. 

Lees verder op bladendokter.nl

Carolien Vader

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken