Data digest

Data digest
  • Content
  • 21 mrt 2014 @ 13:37
  • Link
  • Koen Denolf
    Koen Denolf

    strateeg
    The Fat Lady
  • OnderzoekTrends

Stel je voor dat je voor je volgende date elk klein detail weet over de persoon die je zal ontmoeten: favoriete films, allergieën, lievelingseten, favoriete plek, houdt van paarden, enzovoort. In zijn nieuwste boek ‘The Circle’ schetst Dave Eggers een schrikwekkende toekomstvisie over een bedrijf dat met gebruik van big data ogenschijnlijk de mensheid wil helpen, maar heel snel ontaardt in misbruik. Als je over big data leest, krijg je ook steeds de waarschuwende kanttekeningen. Moeten onze marketeers zich op data mining gooien of komen ze daardoor in een mijnenveld terecht?

Brave new world

Big data is het buzzwoord dat nu gebruikt wordt voor grote, meestal ongestructureerde datavolumes verzameld uit de handelingen uit je dagelijkse leven en van wat je achteloos allemaal achterlaat online. Op een kleine schaal kan Colruyt nu al op basis van je aankoopgedrag weten wat je gezinssituatie is, of je welstellend bent en of je houdt van exotisch eten. Op basis daarvan kan het zijn assortiment samenstellen en jou heel gerichte communicatie sturen, wat het nu al tot op zekere hoogte doet.

Dankzij big data hoef je geen onderzoeken met steekproeven meer te doen, je hebt ineens de echte resultaten, op basis van data verkregen bij de hele populatie. Daardoor kunnen met vrij grote zekerheid voorspellingen gemaakt en tendensen blootgelegd worden. Zo kunnen verkeersdeskundigen weten waar en wanneer het verkeer zal vastlopen en kan een kanaal als Netflix op basis van zijn analyses weten wat het publiek graag wil zien. Recent kocht Spotify het informatiebedrijf The Echo Nest. Zij zoeken over het hele internet naar socio-culturele verbanden bij bepaalde artiesten, om zo linken te leggen en aanbevelingen te doen.

The Echo Nest legt socio-culturele verbanden tussen muziekartiesten, om zo betere aanbevelingen te kunnen doen.

Small data

Wanneer ik marketeers aanspreek over big data, hoor ik vooral verzuchtingen. Hoe beginnen we er aan? Waar moeten we die data verzamelen? En hoe? Wat met privacy? En als ik die massa aan gegevens verzameld heb, hoe moet ik daar dan conclusies uittrekken? Welke tools heb ik daarvoor nodig?

Aanvankelijk lanceerde het Belgische Darwin Analytics zo’n tool om die Big Data container te lijf te gaan. Die propositie werd snel bijgestuurd toen ze merkten dat de gemiddelde marketeer nog niet klaar was voor de ‘big’ in Big data. Anthony Bosschem, CEO van Darwin Analytics wijst op het gegeven dat de meeste bedrijven het al moeilijk hebben met Small Data. “Bedrijven kennen het en zien er het nut van in, maar hebben er meestal niet de middelen, noch de mensen voor om daar de hele dag mee bezig te zijn. Wat de gemiddelde marketeer verstaat onder Big Data is in de realiteit, voor een data-analist, niet meer dan Small Data. Het begint bij de doelen die je stelt; hoe beter de focus, hoe meer je er kan uithalen.” Uiteindelijk zijn het vooral mensen die moeten vooropzetten wat er zal onderzocht worden en die de cijfers interpreteren.

Big data in contentmarketing

Of het nu ‘big’ of ‘small’ is, voor contentmarketeers kan data mining heel nuttig zijn. KLM volgt al jaren de interesses van de lezers van hun online magazine iFly: wat ze lezen, wat ze sharen, op welke links ze klikken, waardoor ze profielen kunnen maken, segmenteren en naar specifieke groepen meer gerichte content en call to action’s sturen. Dit maakt het hun meest effectieve marketingtool.

Online kunnen we nu al veel leren uit individuele tracking van het impliciete gedrag van de mensen naar wie we content sturen. Voegen we daar nog eens hun expliciete input toe, zoals de antwoorden uit een poll of enquête en hun social media data zoals tweets en interesses op Facebook, dan krijgen we heel interessante data, tenminste als je weet waar je naar op zoek bent.

De analyses van al die tracking samen kan je dan ook weer interessante inzichten geven over de populatie en op zich zelfs nieuwe content opleveren. Het uiteindelijke doel moet zijn om content meer relevant te maken, wat dan weer de impact en conversie zal verhogen. De toekomst zit in real time data analyses, waarbij de content zich ter plaatse aanpast aan het profiel van de lezer. Marketeers, zijn jullie er klaar voor?
 

Koen Denolf

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken