De échte kracht van tijdschriften

De échte kracht van tijdschriften
  • Content
  • 29 aug 2014 @ 07:00
  • Link
  • Hans van Lindenberg
    Hans van Lindenberg

    manager
    BladenMakers
  • Print

Waarom is het zo lastig om te stoppen met een spel als Angry Birds of het kijken van een dvd-box? Waarom wil je bijna obsessief op de hoogte blijven van alles wat er op een blog, forum of in social media gebeurt? Er is één gemeenschappelijke, onderliggende reden aanwijsbaar: mensen hebben een ingebakken drang om af te maken waar ze aan begonnen zijn. Daar kunnen mediamakers van profiteren.

Mensen zitten zo in elkaar dat er onrust bestaat totdat een begonnen taak voltooid is. Maar sommige taken kunnen simpelweg nooit worden afgemaakt. Het internet, bijvoorbeeld, heb je nooit “uit”. Andere “media-taken” zijn slechts met een grote opoffering van tijd en moeite haalbaar. Dat zijn energievreters, die ten diepste zorgen voor een gevoel van onrust. Mediamakers maken gebruik van de menselijke drang om iets af te willen maken. Zij gebruiken dit fenomeen vaak om een consument zo veel mogelijk te laten consumeren. De consument wordt zo lang mogelijk beziggehouden en ondertussen bestookt met advertenties. Begrijpelijk, als het verdienmodel van de aanbieder gebaseerd is op advertentie-inkomsten. Maar de consument blijft achter met vooral dat gevoel van onrust.

Wanneer de inkomsten voortkomen uit door de gebruiker betaalde content ligt de situatie anders. Het zo lang mogelijk bezighouden van de consument is dan niet zozeer van belang; het gaat om het aanbieden van een prettige leeservaring en waardevolle content. Het creëren van rust en vermijden van onrust is daarin erg belangrijk. Opvallend is dat, waar het gaat om media-innovaties, professionals maar weinig gebruik lijken te maken van deze kennis rondom rust en onrust. Zouden ze die bevindingen wel in acht nemen, dan kan er een prettigere (lees)ervaring mogelijk worden gemaakt.

Als mediamaker kun je rust creëren. Rust ontstaat bijvoorbeeld als de consument de kans krijgt een inschatting te maken van de informatie die wordt aangeboden en de tijd die het kost om de betreffende content te consumeren. Het aanbieden van een medium met een duidelijk begin en eind kan daarbij helpen. Daarnaast is het belangrijk om niet te veel informatie en keuzemogelijkheden aan te bieden. Consumenten ervaren dit als prettig. Zo’n medium is te overzien en “af te maken”, wat een gevoel van rust en voldaanheid geeft.

Tot voor kort – voordat online media een vlucht namen – waren een duidelijk begin en eind een vanzelfsprekendheid. Een tijdschrift heeft (net als een boek of film) een kop en een staart, is prima te overzien en “af te maken”. Natuurlijk hoef je een magazine niet in één keer uit te lezen of pas aan een volgend artikel te beginnen als het eerste uit is. Wel zijn er altijd maar twee bladerrichtingen: vooruit of achteruit; overzichtelijker kan bijna niet.

Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het internet, waar op elke pagina meestal een groot aantal links staat; links die zelf ook weer doorverwijzen naar pagina’s met nog meer links. Ter illustratie: een gemiddeld Nu.nl-artikel verwijst door naar negentig andere artikelen of pagina’s. Twee keer klikken kan op 90manieren worden gedaan, wat 8.100 keuzemogelijkheden betekent. Dat is nogal onoverzichtelijk! Laat staan dat al die artikelen zouden moeten worden gelezen... En mocht dat al lukken, dan heeft een zee aan nieuwe artikelen zich alweer aangediend. We moeten dus accepteren dat we nooit “klaar” zijn met het lezen van een dergelijk medium.

Natuurlijk, we raken steeds meer gewend aan de huidige manier van media-consumptie. We weten inmiddels niet beter. Maar dat wil niet zeggen dat het rust en een prettig gevoel creëert. Mediamakers overschatten de filters van de gebruiker. Consumenten schiften en filteren niet zomaar allerlei prikkels die op hen afkomen. Veel informatie gaat verloren of blijft niet hangen en belangrijker: het filteren kost veel energie. En dat de energie van de consument dááraan opgaat, is nu net wat je niet wilt als aanbieder.

Een behapbaar en overzichtelijk aanbod aan informatie is dus wel te vinden in een goed gemaakt, geprint tijdschrift. Dat betekent overigens zeker niet dat digitaal geen mogelijkheden heeft. Een digitaal tijdschrift heeft het in zich om net zo goed de nodige rust te geven, míts daarop wordt ingespeeld en allerlei ruis wordt uitgesloten. Met een heldere interface kunnen digitale tijdschriften overzichtelijke omgevingen zijn, waarbinnen de consument blijft. Op die manier voegt een e-magazine zeker iets toe in het media-aanbod. Dan gaat het dus om e-magazines met een duidelijke leesrichting en behapbare en overzichtelijk gepresenteerde content, die met één klik te zien is en – niet te vergeten – kan worden uitgelezen.

Toch zie je vaak dat mediamakers een pagina in een e-magazine volstoppen met zoveel extra content, of een doolhof aan sub-pagina’s, dat ze van tevoren al kunnen weten dat niemand al deze mogelijkheden kan overzien of gaat gebruiken. De grootste fout die je als aanbieder kunt maken: externe links opnemen, die de lezer buiten de afgekaderde leesomgeving van het eigenlijke magazine brengen. Dan gaat de overzichtelijkheid verloren en bied je teveel keuzemogelijkheden (lees onrust) aan. Als mediamaker ben je dan je belangrijkste taak uit het oog verloren: informatie selecteren, deze toetsen en op een goede manier bij je lezer brengen. Overzicht aanbrengen in de informatie(over)load, dus.

Dit blogartikel is geschreven door Hans van Lindenberg, productmanager en media-adviseur bij BladenMakers.

Hans van Lindenberg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken