Interne contentdistributie: de adder onder het gras

  • Content
  • 6 mrt 2015 @ 09:13
  • Link
  • Tom Peeters
    Tom Peeters

    eigenaar Mediaforta
    Mediaforta | Digital Content Marketing
  • Communicatie

Content creëer je als onderneming in de eerste plaats om klanten of prospects te helpen bij het invullen van een concrete informatiebehoefte of het oplossen van een concreet probleem. Juiste instelling, maar ze bevat – zeker voor grotere organisaties – een belangrijke valkuil. De content moet ook intern doorsijpelen, zodat elke werknemer (en zeker zij die klantencontact hebben) op dezelfde inhoudelijke lijn blijven. Hoe pak je dat het best aan?

Als autofabrikant stel je vast dat veel potentiële kopers op zoek zijn naar informatie over technologie die zuinig rijden mogelijk maakt. In plaats van of naast een promotiecampagne over je eigen technologie, start je met het produceren van content voor paid, owned en earned media over alles wat met zuinig rijden te maken heeft. Op die manier help je lezers en kijkers bij vraagstukken over het onderwerp, engageer je hen en werk je aan je positionering als merk. En vroeg of laat komt het publiek dat je opbouwde in contact met jouw productoplossingen. Contentmarketing pur sang, die zoals het hoort zeer gericht is op wat de doelgroep wil vernemen over zuinig rijden.

Aan dit proces koppel je vaak een reeks van technieken om de content die je creëert zo efficiënt mogelijk te verspreiden bij de doelgroep. Een vaak over het hoofd gezien onderdeel van die doelgroep, bevindt zich echter binnen de muren van je eigen bedrijf. Wanneer alles eenmaal in gang is gezet, ontwikkel je als onderneming al snel een gestage en flinke contentproductie, maar het is elementair dat ook intern iedereen op de hoogte blijft van wat je online predikt.

De reden is duidelijk: als je klanten meeneemt in een bepaalde denkrichting en als bedrijf kiest voor een positie en een uitstraling rond bepaalde topics, dan is het cruciaal dat klanten bij ‘live’ contact werknemers spreken die op dezelfde golflengte zitten. Een klant die heel veel heeft gelezen over zuinig rijden en tijdens een open dag bij een van je dealers op een verkoper botst die nauwelijks kaas heeft gegeten van het onderwerp, zal twijfelen aan de oprechtheid van de content die je hebt verspreid. Als de werknemers die in contact komen met je klanten niet op de hoogte zijn van de content die je hebt verspreid, ondermijnt dat altijd de geloofwaardigheid van je content.

Interne contentdistributie
Om dat euvel te verhelpen, kan het volstaan om aan de externe distributiebenadering een even efficiënte interne distributie te koppelen. Efficiëntie houdt in dit geval meer in dan iedereen ‘verplichten’ om je blog te lezen. Enkele vaak gebruikte technieken:
1. Alert e-mails. Verzend ook intern een alert mail elke keer wanneer er nieuwe content online komt. Integreer een korte inleiding en leg uit voor welke klanten of prospects (denk in buyer persona’s) deze content zeer relevant is en ook voor welke werknemers de nieuwste contentcreatie behoorlijk belangrijk en bruikbaar is.
2. Integratie in alle interne communicatie. Een seminar, een workshop, een brainstormsessie, een wekelijks intern actualiteitenoverzicht, de wekelijkse speech van de CEO,… het pallet aan interne communicatiemiddelen in een bedrijf is breed. Benut die diversiteit om de nieuwe content die je als bedrijf hebt verspreid aan te kondigen en kort uit te leggen. Laat werknemers voelen dat de content een concreet werkmiddel van je organisatie is.
3. Stimuleer toepassing van de content. Maar laat het niet bij het aankondigen alleen. Meer dan wijzen op de aanwezigheid van die nieuwe content is het belangrijk om het gebruik ervan te stimuleren. Geef tijdens interne workshops of brainstorms voorbeelden van hoe werknemers de content kunnen integreren in hun dagelijkse activiteiten. Schets het strategische kader (waarom maken we deze content en voor wie) en maak content van daaruit toepasbaar voor elke werknemer, of toch minstens voor de werknemers die frequent in contact komen met je klanten.









Tom Peeters

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken