Marketing & Design Congres: maak kennis met Mark van Iterson (Heineken)

Marketing & Design Congres: maak kennis met Mark van Iterson (Heineken)
  • Design
  • 13 mei 2014 @ 10:38
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • BrandingMarketing & Design Congres

De vijfde editie van MarketingTribune’s Marketing & Design Congres maakt de impact van design inzichtelijk. Een event dat draait om de zakelijke onderbouwing van een designproject. We hebben prachtige keynotes. In aanloop naar het event op 24 juni aanstaande, maken we kennis met de sprekers. First up: Mark van Iterson, Manager Global Heineken Design & Concept, Global Marketing bij Heineken International.

Hallo Mark, ben je druk? Waar ben je nu vooral mee bezig voor Heineken?
Tsja, nooit echt rustig hier .. We werken voor bijna tweehonderd landen, ieder jaar nieuwe campagnes, innovaties en vele nieuwe designs. Dat houdt het merk jong en bij de tijd. Heineken onderscheidt zich door zijn vooruitstrevendheid, dus dat betekent nooit stilzitten.

Onze jaarlijkse vision of the future club of lounge is een van de meest spannende projecten.’

Wat vind je de best designcase van Heineken in effectiviteit dan wel creativiteit?
Twee uitersten. De Star bottle, de iconische groene fles die we nu in de hele wereld geïmplementeerd hebben, is hét symbool van het merk en waarschijnlijk het bekendste bierdesign op aarde; globaal tweehonderd keer per seconde maakt iemand er ergens eentje open. Onze jaarlijkse vision of the future club of lounge http://heinekendesign.tumblr.com/ is een van de meest spannende projecten. Alles in samenhang volledig opnieuw bedenken; bar, merchandise, serveerritueel, kleding, interieur, graphics, verpakking, de hele consumer experience. En alles is prototype, om uit te testen en te ervaren wat werkt. Dat is elk keer weer zo uitdagend en inspirerend.

Je was bij What Design Can Do? Wat heb je daar gedaan en wat vond je er van?
Ik was er helaas maar gedeeltelijk bij. Ik maakte deel uit van de ‘Design Management Network-sessie’ om te laten zien wat de rol van design is in een grote organisatie als Heineken. Het was een gevarieerde en heel interactieve sessie; niet achterover zitten luisteren, maar actief vragen en bediscussiëren. De andere presentaties die ik zag vond ik prachtig divers en vol creatieve passie. Indrukwekkend hoe WDCD zich in een paar jaar tijd zo geweldig heeft ontwikkeld.


Het is voor de concurrentiepositie van Nederland van essentieel belang dat ons niveau met betrekking tot design, branding, innovatie en creativiteit van wereldklasse is. Open uitwisseling draagt daar aan bij.

Wat is de reden dat je komt presenteren op het Marketing & Design Congres van 24 juni?
Vele redenen. Het is voor de concurrentiepositie van Nederland van essentieel belang dat ons niveau met betrekking tot design, branding, innovatie en creativiteit van wereldklasse is. Open uitwisseling draagt daar aan bij. Vanuit Heineken is het natuurlijk belangrijk dat wij de beste mensen en ideeën aantrekken. Daarvoor moet je uitdragen wat je doet en waar je in gelooft. En tenslotte heb ik veel passie voor wat we hier doen, en krijg ik er altijd heel veel energie van om dat met anderen te delen. Onze tagline is niet voor niets ‘open your world’. Dan moet je ook wel de daad bij het woord voegen.


‘Zonder design was Heineken een klein lokaal biertje gebleven.’

Je keynote belooft handvatten voor een succesvol designbeleid en inzichten in hoe je design expliciet als middel inzet voor het - halen van marketingdoelstellingen. Zonder te veel te verklappen, wat gaan we van je presentatie op het Marketing & Design Congres leren?
Ik zal, heel visueel, vele invalshoeken belichten. Geen theorie, maar praktijk. Hoe design in bijna alles zit dat ’s werelds leidende biermerk doet. En hoe het essentieel is in het creëren van toegevoegde waarde en onderscheid. Zonder design was Heineken een klein lokaal biertje gebleven.

‘Zo goed om niet te vechten tegen jan en alleman die jouw kunstwerken misbruiken op t-shirts en koekblikken.’

Is er een programmaonderdeel waar je naar uitkijkt?
Rijksstudio van het Rijksmuseum vind ik een geweldig initiatief. Zo goed om niet te vechten tegen jan en alleman die jouw kunstwerken misbruiken op t-shirts en koekblikken, maar juist alles beschikbaar te maken, en dan te laten zien wat voor moois je er mee kunt doen. Baanbrekend. De resultaten zijn prachtig en het Rijks positioneert zich er sterk mee.

Er zijn 24 juni vast veel mensen die je even willen spreken, je blijft toch wel de hele congresdag?
Jazeker. Tot en met het afsluitende biertje natuurlijk.

Tot slot iets over je persoonlijke voorkeuren; wat vind jij nu een heel goed voorbeeld, niet van Heineken, van effectief marketingdesign? Om nog even in het bier te blijven, een compliment aan een concurrent: de nieuwe etiketten van Brouwerij het IJ vind ik prachtig.
En aan het andere eind van het spectrum; de BMW i elektrische auto’s vind ik getuigen van een sterke visie en ‘design drive’.
-------------------------------------
Marketing & Design Congres
Designgedreven bedrijven doen het 228 procent beter op de beurs, investeer dus gerust een dag om te ontdekken wat design voor uw marketing kan doen. Hoe laat u uw packaging, product, online aanwezigheid en corporate id voor uw merk werken? Ontdek het tijdens het vijfde Marketing & Design Congres, 24 juni 2014 in Vianen.

Programma & inschrijven
Het volledige programma en inschrijven via marketingendesign.nl. Zie ook de eventpagina op Facebook.

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken