Tinker ontwerpt Foodtopia in Museum Boerhaave

Tinker ontwerpt Foodtopia in Museum Boerhaave
  • Design
  • 19 feb 2015 @ 10:08
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Interview

Bureau Tinker imagineers ontwierp een tentoonstelling over honderd jaar voedselinnovaties in Nederland voor Museum Boerhaave in Leiden. Het is niet de eerste tentoonstelling die Tinker ontwerpt op het gebied van voeding. “Hoe complexer, hoe leuker,” vertelt Nils van Keulen, directeur-eigenaar van Tinker.

Gastconservator Louise O. Fresco
De tentoonstelling is een bloemlezing uit ruim een eeuw vernieuwingen op voedselgebied. Voedselexpert Louise O. Fresco toont als gastconservator haar persoonlijke top 10 van spraakmakende innovaties voor de toekomst, van algenappetizers tot personal foods. De centrale vraag in Foodtopia is hoe er in 2050 9 miljard mensen duurzaam, kwalitatief en hoogwaardig kunnen worden gevoed. Op zoek naar het antwoord kruipen bezoekers in de huid van wetenschappers.

Bezoeker pakken met iconisch beeld
Tinker wilde met de tentoonstelling alle zintuigen prikkelen. Er is veel te zien, te voelen en te ruiken. De tafel waaraan de bezoeker innovaties aan zich voorbij ziet trekken op de lopende band staat vol met ‘omvallend’ serviesgoed. Feiten over voeding worden gepresenteerd op balancerende borden. “We willen de bezoeker meteen pakken met iconisch beeld. Dat prikkelt om je erin te verdiepen,” zegt Nils van Keulen, directeur-eigenaar van Tinker.

Warm, maar ook modern en technologisch
Overal staan kleurige voorbeelden van vernieuwende voeding uitgestald. Het is donker in de ruimte, in combinatie met warme kleuren als donkerpaars en subtiele belichting wordt er een warme sfeer gecreëerd. “We wilden geen klinische sfeer maken,” zegt Van Keulen, “en ook geen landelijke omgeving met groentekistjes, zoals je vaak bij voedingsevenementen ziet. De sfeer moest warm zijn, maar ook modern en technologisch, want dat is hoe de wetenschap rond voedsel tegenwoordig is.”

Kweekvlees, insectenlolly's en 3d-geprint voedsel
De tentoonstelling werd opgebouwd uit drie onderdelen. In het eerste deel komt de bezoeker in contact met een heleboel feitjes, zoals ‘Tomatenzaad kost per kilo 50.000 euro en is daarmee duurder dan goud.’ “Je trekt hier als vanzelf de conclusie dat er een heleboel aan de hand is op voedselgebied,” zegt Van Keulen. In het tweede deel worden allerlei innovaties uitgestald: van kweekvlees tot 3d-geprint voedsel en diverse soorten kleurige algen, uitgestald in potten. Tot slot, in het laatste deel, kom je volgens Van Keulen in ‘het echte Foodtopia’ terecht. Daar neem je plaats aan een tafel waar op de lopende band prikkelende objecten als insectenlolly’s en minirobots langskomen,waar je filmpjes bij bekijkt waarin Louise O Fresco je inspireert door haar toekomstvisioenen te vertellen. “Je wordt ondergedompeld in een soort utopische wereld waar een grote projectiewand over de hele breedte van de zaal voedselbeelden van de toekomst laat zien. Die zetten aan tot nadenken. Als je weer buiten staat, is het niet voorbij: de bedoeling is dat je blijft mijmeren over voedsel.”

Tinker: steeds meer ervaring met voedsel

In de afgelopen jaren deed Tinker veel met voeding. Het bureau richtte een paviljoen in voor landbouworganisatie LTO Nederland en voor de Floriade in Venlo en een innovatiecentrum voor Friesland Campina op de Food Campus in Wageningen. Op dit moment is Tinker druk bezig met de Nestle Experience. Of het ingewikkeld is om een expositie op te bouwen rond zo’n breed, complex onderwerp? “Hoe complexer hoe leuker,” zegt Niels van Keulen. “Ter voorbereiding gaan we uitgebreid rond de tafel zitten met de musea en met wetenschappers, maar we duiken ook zelf in het onderwerp. Zo weten we eruit te halen wat interessant is.”

Foodtopia is t/m 1 november 2015 te zien in Museum Boerhaave.  

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken