[consumententrends 2020] 1. Opmars van de transformatie-economie

[consumententrends 2020] 1. Opmars van de transformatie-economie
  • Design
  • 2 mrt 2017 @ 09:30
  • Link
  • Peter Heshof
    Peter Heshof

    strateeg & tijdgeest-watcher, oprichter BLOOM
    BLOOM
  • Trends

Om als merk relevant te blijven kun je niet stilstaan in een veranderende wereld. Vanuit mijn werk als tijdgeestwatcher en strateeg wil ik je daar graag bij helpen. De komende weken zal ik de volgende zes consumenten trends met je delen: Opmars van de transformatie-economie, Maatschappelijk verbeterend ondernemen, Welzijn is de nieuwe status, Ik creëer dus ik besta, Fusie van natuur en wetenschap, Van mobiele telefoon naar huisrobot. Wil je zelf een consumententrend toevoegen, mail me dan op peter@tobloom.nl en dan gebruik ik jullie inzichten als input voor de 7de column.

Opmars van de transformatie-economie
Bij veel organisaties staat merkbeleving hoog op de agenda. Het waren Pine & Gilmore die de verschuiving van Product en Service, naar de Experience Economy als eerste benoemden. Tijdens mijn ‘trendwalks’ zag ik een opmars van grote Experience Stores, waarbij de beste winkels een persoonlijke beleving creëerden in plaats van alleen een productbeleving.

Toen ik bij een gesloten flagship store de volgend tekst tegen kwam: ‘We are crafting a new experience’ vroeg ik me wel af ‘What is next?’ Het antwoord komt wederom van Pine & Gilmore. In hun model laten zij zien dat na de Experience Economy, de Transformational Economy zijn intrede doet. Daarbij draait het om ‘helping to improve people’s daily life’. Deze stap zal voor veel merken lastiger te maken zijn, omdat dan niet de merkbeleving centraal staat, maar de klant als mens, met het merk in een gidsende en dienstverlenende rol.

Starbucks is het bekendste voorbeeld van de Experience Economy, Amazon is een mooi voorbeeld van de Transformation Economy. Niet het merk Amazon staat centraal, maar hun Consumer Obsession. Met hun producten en diensten zoals Amazon Online, Amazon Echo, Amazon Go en Amazon Prime, doet Amazon er alles aan om jouw dagelijks leven makkelijker te maken.

Ook Ikea is een merk dat verder gaat dan beleving door zijn klanten te helpen meer uit hun ruimtes te halen, zoals te zien in onderstaande video over ‘The art of organising’.



Nike heeft als merk altijd al een transformationele focus gehad, door mensen aan te zetten om actiever te zijn met hun mantra ‘Just do it!’ Dankzij de digitale innovatie kunnen ze mensen nu nog beter helpen en stimuleren om hun leven te veranderen, zoals de video ‘Are we running today?’ laat zien.



Consumententrends 2020: Voor het bepalen van de consumententrends laat ik me als merkstrateeg inspireren door het volgen van de tijdgeest en door mijn trendwalks zoals afgelopen jaar in Seattle, Portland, New York, Kaapstad, Londen en Berlijn.

Ik geloof niet dat trends toeval zijn, zij komen namelijk voort uit het ritme van de tijdgeest. Wil je het ritme zelf ontdekken? Kijk dan naar deze video.



Wil je de hoogtepunten van mijn trendwalks in de VS beleven?



Zelf een consumententrend toevoegen?

Ik wil de laatste column in deze reeks reserveren voor consumententrends die door jullie als lezers gesignaleerd zijn. Mail me op peter@tobloom.nl en dan gebruik ik jullie inzichten (met bronvermelding natuurlijk) als input voor de 7de column.

Peter Heshof

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken