4 manieren waarop sterke merken zich met visual branding onderscheiden

4 manieren waarop sterke merken zich met visual branding onderscheiden
  • Design
  • 12 apr 2017 @ 10:40
  • 12311 x gelezen
  • Link
  • Niels van Straaten
  • Branding

Sterke global brands hebben één ding gemeen. Of je ze nu tegenkomt op een beurs, in een winkelstraat of op hun eigen event: de visuele uitstraling van deze merken is altijd herkenbaar en overdonderend. Aan concessies doen ze niet – alleen het beste is goed genoeg. Om dit te realiseren, stellen zij in hun visual branding-aanpak vier elementen centraal.

1. Brand experience

Sterke merken weten hoe belangrijk merkbeleving is. Als mensen een positieve associatie bij je bedrijf hebben, zullen zij namelijk eerder tot een aankoop overgaan – zowel online als offline. Het creëren van de juiste brand experience is daarom altijd het uitgangspunt van visual branding, zeker bij fysieke contactmomenten. Van een winkelbezoek tot een merkactivatie op een evenement, het opwekken van een wow-reactie is altijd het doel. Zou een merk als Nike genoegen nemen met minder? Natuurlijk niet. Daarom moet elke uiting tot in de puntjes (of pixels) verzorgd zijn. Dat mega-billboard, die visuals in de brand store – alles moet Nike ademen. Samen vertellen deze uitingen één consistent verhaal. Alleen zo creëer je als merk het juiste gevoel bij je doelgroep.

 

2. Comfort

Het is van wezenlijk belang dat klanten zich thuis voelen in je winkel of op je stand. Zonder visual branding is dat vrijwel onmogelijk. Kale muren? Geen kleur? Die klant weet niet hoe snel hij zich moet omdraaien. Als klanten zich wél thuis voelen in je winkel of op je stand, dan blijven ze net wat langer hangen. Daar komt nog bij dat ook winkelmedewerkers creatiever, productiever en gastvrijer worden als zij met een goed gevoel aan het werk gaan (uiteraard met een outfit die in lijn is met de merkbeleving). En daar profiteert die klant natuurlijk ook weer van.

 

3. Flexibiliteit

Om de juiste merkbeleving en comfort te creëren, verlangen brandmanagers van sterke merken een grote mate van flexibiliteit in hun visuele communicatie. Ze willen immers op ieder moment het passende verhaal kunnen vertellen. Misschien wisselen de campagnes in je winkels wel tweewekelijks of sta je elke week op een andere beurs. Dan moet je flexibel kunnen zijn.

Merken kiezen daarom steeds vaker voor een combinatie van textiel van hoge kwaliteit en aluminium frames voor hun stands. Voor winkels zijn er daarnaast allerlei displaymiddelen, zoals magnetische actievisuals of herbruikbare frames die je aan de wand kunt monteren. Winkelmedewerkers kunnen dat vaak zelf doen, zodat je op en top flexibel bent en in kan spelen op elke situatie en iedere bezoeker.

 

4. Duurzaamheid

Elk global brand, van Coca Cola tot Apple, streeft naar een zo milieuvriendelijk mogelijke productieketen. Dat komt uiteraard ook terug in hun visual branding-proces. Duurzaamheid speelt bijvoorbeeld een rol bij het kiezen van partners die helpen bij visuele communicatie. Ook materiaalkeuze is hier weer van belang: er zijn allerlei materialen beschikbaar die je ecologische voetstap zo klein mogelijk maken. Denk aan opvouwbare textielen die zorgen voor minder volume, waardoor verpakking, opslag en vervoer efficiënter en milieuvriendelijker worden.

Bovendien gaat duurzaamheid – los van productieproces en materiaalkeuze – ook daadwerkelijk hand in hand met de visuele uitstraling van een merk. Met visual branding zet je namelijk het verhaal van je merk neer. Hoe geloofwaardig is dat mooie merkverhaal nog, als je tegelijkertijd schadelijk bent voor de wereld? Een merk dat duurzaamheid niet als speerpunt heeft, is vandaag de dag eigenlijk geen sterk merk meer.

Niels van Straaten

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken