KHN: 'maak van horeca ook winkels'
- Food-en-retail
- 30 jan 2014 @ 15:38
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MultichannelWinkelenTussenhandel
- 30 jan 2014 @ 15:38
- Redactie Food en Retail
'Winkelen in café moet kunnen', dat is de teneur van het nieuwste voorstel van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) dat nogal wat impact op retailend Nederland zou kunnen hebben. Restaurants en cafés moeten ook spiegels, lampen of schoenen kunnen verkopen. KHN wil dat gemeentes hiertoe de lokale wet- en regelgeving gaan aanpassen, zodat het voor eigenaren van horecazaken mogelijk wordt gemaakt dat ze ook als winkel kunnen fungeren.
Volgens de branchevereniging is de consument toe aan een verbreding en moeten de grenzen tussen winkels en horeca vervagen. 'Grenzen vervagen steeds meer', zegt Joris Prinssen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) in De Telegraaf. 'Je ziet bijvoorbeeld dat je in een boekenwinkeltje ook koffie kunt kopen. Maar andersom moet dat ook kunnen, vinden wij.' Volgens directeur Lodewijk van der Grinten van KHN is verandering in de branche voor veel horecazaken nodig om het hoofd boven water te kunnen houden.
Shake-out voorkomen
In Metro stelt Prinssen dat de leegstand in winkelgebieden toeneemt. 'Allemaal kansen voor nieuwe concepten.' Van Der Grinten in dezelfde krant:'ik voorzie dat zo'n 800 bedrijven in de klassieke horeca gaan verdwijnen als gevolg van afnemende bestedingen en overcapaciteit.' Door de horeca-functies uit te breiden met winkelen, krijgen gevestigde winkels er mogelijk een geduchte concurrent bij en kunnen kroegen en restaurants het tij makkelijker keren. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- restaurant
- regelgeving
- cafe
- horeca
- new business
- multi-purpose
- proefballon
- Joris Prinssen
- winkel
- concurrentie
- Lodewijk van der Grinten
- shake out
- kroeg
- KHN
- branche
- Koninklijke Horeca Nederland
- vernieuwing
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel merk Let’s Go Mobile
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
- Desperados zoekt 'Head of Latin vibe'07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management