KHN: 'maak van horeca ook winkels'
- Food-en-retail
- 30 jan 2014 @ 15:38
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MultichannelWinkelenTussenhandel
- 30 jan 2014 @ 15:38
- Redactie Food en Retail
'Winkelen in café moet kunnen', dat is de teneur van het nieuwste voorstel van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) dat nogal wat impact op retailend Nederland zou kunnen hebben. Restaurants en cafés moeten ook spiegels, lampen of schoenen kunnen verkopen. KHN wil dat gemeentes hiertoe de lokale wet- en regelgeving gaan aanpassen, zodat het voor eigenaren van horecazaken mogelijk wordt gemaakt dat ze ook als winkel kunnen fungeren.
Volgens de branchevereniging is de consument toe aan een verbreding en moeten de grenzen tussen winkels en horeca vervagen. 'Grenzen vervagen steeds meer', zegt Joris Prinssen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) in De Telegraaf. 'Je ziet bijvoorbeeld dat je in een boekenwinkeltje ook koffie kunt kopen. Maar andersom moet dat ook kunnen, vinden wij.' Volgens directeur Lodewijk van der Grinten van KHN is verandering in de branche voor veel horecazaken nodig om het hoofd boven water te kunnen houden.
Shake-out voorkomen
In Metro stelt Prinssen dat de leegstand in winkelgebieden toeneemt. 'Allemaal kansen voor nieuwe concepten.' Van Der Grinten in dezelfde krant:'ik voorzie dat zo'n 800 bedrijven in de klassieke horeca gaan verdwijnen als gevolg van afnemende bestedingen en overcapaciteit.' Door de horeca-functies uit te breiden met winkelen, krijgen gevestigde winkels er mogelijk een geduchte concurrent bij en kunnen kroegen en restaurants het tij makkelijker keren. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- shake out
- winkel
- restaurant
- proefballon
- Lodewijk van der Grinten
- KHN
- vernieuwing
- Joris Prinssen
- regelgeving
- Koninklijke Horeca Nederland
- multi-purpose
- kroeg
- branche
- horeca
- cafe
- concurrentie
- new business
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing