KHN: 'maak van horeca ook winkels'

  • Food-en-retail
  • 30 jan 2014 @ 15:38
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MultichannelWinkelenTussenhandel

'Winkelen in café moet kunnen', dat is de teneur van het nieuwste voorstel van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) dat nogal wat impact op retailend Nederland zou kunnen hebben. Restaurants en cafés moeten ook spiegels, lampen of schoenen kunnen verkopen. KHN wil dat gemeentes hiertoe de lokale wet- en regelgeving gaan aanpassen, zodat het voor eigenaren van horecazaken mogelijk wordt gemaakt dat ze ook als winkel kunnen fungeren.

Volgens de branchevereniging is de consument toe aan een verbreding en moeten de grenzen tussen winkels en horeca vervagen.  'Grenzen vervagen steeds meer', zegt Joris Prinssen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) in De Telegraaf. 'Je ziet bijvoorbeeld dat je in een boekenwinkeltje ook koffie kunt kopen. Maar andersom moet dat ook kunnen, vinden wij.' Volgens directeur Lodewijk van der Grinten van KHN is verandering in de branche voor veel horecazaken nodig om het hoofd boven water te kunnen houden.

Shake-out voorkomen
In Metro stelt Prinssen dat de leegstand in winkelgebieden toeneemt. 'Allemaal kansen voor nieuwe concepten.' Van Der Grinten in dezelfde krant:'ik voorzie dat zo'n 800 bedrijven in de klassieke horeca gaan verdwijnen als gevolg van afnemende bestedingen en overcapaciteit.' Door de horeca-functies uit te breiden met winkelen, krijgen gevestigde winkels er mogelijk een geduchte concurrent bij en kunnen kroegen en restaurants het tij makkelijker keren. (PvWK)
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken