![[column] Hoe trek je meer vrouwen aan?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe trek je meer vrouwen aan?
Al sinds 1912 vieren wij in Nederland Internationale Vrouwendag; de dag die is ontstaan omdat vrouwen wereldwijd opkwamen voor hun rechten op het gebied van (vrouwen)kiesrecht, arbeid en strijdbaarheid. De strijd binnen bedrijven voor een gezonde m/v verhouding is nog niet gestreden.

TV-reclamemarkt daalde in 2020 met 9,1%
De TV-reclamemarkt voor spot- en non-spotbestedingen is in 2020 uitgekomen op €753 miljoen. De markt is vorig jaar -ondanks corona- met 'maar' 9,1% gedaald. Dit en meer blijkt uit het TV Jaarrapport 2020 van de Nederlandse TV-marketingorganisatie Screenforce.

Italiaanse Birra Moretti op Nederlandse markt
Birra Moretti, meer dan 160 jaar geleden opgericht in Udine, komt dankzij Heineken naar Nederland.. Vanaf deze week is het bier verkrijgbaar in de supermarkt. Birra Moretti en Birra Moretti Zero komen zodra de horeca heropent ook beschikbaar in horecazaken in heel Nederland.

TUI lanceert Partij voor de Vakantie
Reisorganisatie TUI lanceert vandaag de symbolische Partij voor de Vakantie. Met de begeleidende campagne roept TUI het kabinet op om de Nederlandse reiziger perspectief te bieden.

IVN kiest voor Cheil
Het Instituut voor natuureducatie (IVN) heeft reclamebureau Cheil gekozen voor de aanscherping van zijn merkstrategie. De samenwerking moet uiteindelijk resulteren in 'consistentere en effectievere' communicatie-uitingen.

Justin Ammerlaan benoemd tot CCO Alphabet Nederland
Justin Ammerlaan (45) is benoemd tot chief commercial officer bij Alphabet Nederland. Hij volgt hiermee Ivo Lissone op.

Peter Markus van RTL naar Online Seminar
Peter Markus (37) is aangesteld als manager strategic partnerships bij Online Seminar, webinarplatform voor de zakelijke markt. Hij werkte hiervoor als content mediastrateeg bij RTL Nederland.
![[column] Hoe Clubhouse het audiolandschap op scherp zet](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe Clubhouse het audiolandschap op scherp zet
Wat betekent Clubhouse voor het audiolandschap? Gaat deze nieuwe social audio-app de manier veranderen waarop we luisteren? En wat zijn de gevolgen voor andere vormen van audio, zoals podcasts? Marvin Jacobs ziet duidelijk de nieuwe contouren van het snel veranderende audiodomein.
![[column] Gevestigde automerken opgelet, de Chinezen komen!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gevestigde automerken opgelet, de Chinezen komen!
De ene na de andere Chinese autofabrikant claimt een plek op de Europese automarkt. Waar het merkenaanbod jarenlang heerlijk overzichtelijk was, worden we nu zeer regelmatig geconfronteerd met weer een oosterse partij die hier een stukje van de autotaart wenst mee te pikken.

Monitor Consumentengedrag: kansen merken bij coronamoeheid
Steeds meer mensen vinden de coronamaatregelen overdreven. Vooral jongeren. Zij hebben wel belangstelling voor thema’s als duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. Merken spelen binnen deze doelgroep ook een grotere rol in het koopproces.

E-commerce toolkit versnelt digitale business
Digital agency Dept heeft met Salesforce een schaalbaar, kant-en-klaar e-commerce-concept ontwikkeld waarmee merken hun digitale business kunnen kickstarten.

Radioreclame loopt in 2020 deuk op
De radioreclamebestedingen in 2020 komen uit op 170 miljoen euro. Dit is 17% minder dan een jaar eerder. Als gevolg van de pandemie komt vooral het eerste half jaar in de min, 31% minder inkomsten dan in 2019.
![[column] Hoe verkoop ik net zo goed in een online meeting?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe verkoop ik net zo goed in een online meeting?
Verkopen is een vak apart, dat weet iedereen inmiddels wel. Het is de klik, het gunnen, maar ook zeker het luisteren én lezen van je (potentiële) klant. Maar hoe doe je dat wanneer je elkaar alleen maar online ziet? Armanda Kusse deelt de belangrijkste do’s & dont’s.
![[Update] KitKat: creatie grandioos, effect minder](/templates/img/lazyload.gif)
[Update] KitKat: creatie grandioos, effect minder
Afgelopen week ging de KitKat-creatie van creatief strateeg Sam Hennig compleet viraal op social media. Zelfs Nestlé was van zijn creatie gecharmeerd. Hennig ontwierp een advertentie voor KitKat als reactie op de vraag ‘maak een advertentie voor jouw favoriete chocoladereep’. Bericht aangevuld met ontbrekende heatmap visual.

Shopping Awards genomineerden bekend
De genomineerden voor de Shopping Awards 2021, de vakprijs op het gebied van digital commerce, zijn vandaag bekendgemaakt. Bekijk hier het overzicht.

Stichting ALS: geen tijd te verliezen
In de nieuwe fondsenwervende campagne van Stichting ALS Nederland vertellen niet de patiënten, maar de nabestaanden van de dodelijke ziekte hun verhaal.

Future of work: flexibiliteit is het toverwoord
De coronapandemie heeft de arbeidsmarkt aanzienlijk veranderd voor zowel kandidaten als werkgevers. De wereld zal niet meer exact teruggaan naar voorheen en dat geldt ook voor de manier waarop we werken.

Nederlandse jongeren: luxe mode is onmisbaar
Uit de New Luxury Fashion Monitor van Winkelstraat.nl en onderzoeksbureau Qrius blijkt dat Nederlandse jongeren het liefst hun geld spenderen aan mode en er weinig tot niets is wat het koopgedrag kan beïnvloeden.

Louise Doorn en Martine de Vries nieuwe PIM-bestuursleden
Platform Innovatie in Marketing (PIM) verwelkomt twee nieuwe bestuursleden, te weten Louise Doorn (HelloMaas, op de foto rechts) en Martine de Vries (KPMG).

SponsorRingen: Droomparken, NN Group en KiKa grote winnaars
Bij de online uitreiking van de SponsorRingen 2021 zijn gisteren Droomparken, Nationale Nederlanden en KiKa Berentribune het vaakst in de prijzen gevallen. Arno de Jong werd uitgeroepen tot Sponsor Personality van het Jaar. Bekijk hier alle winnaars op een rijtje.
![[Interview] De toekomst van marketing: marketeer wordt een empathische super m/v](/templates/img/lazyload.gif)
[Interview] De toekomst van marketing: marketeer wordt een empathische super m/v
De Hogeschool Utrecht en het NIMA hebben de toekomst van marketing 2025 verkend. In een compact traject zijn, naast mensen van de HU en het NIMA, 25 experts uit de marketingpraktijk betrokken. Het resultaat is het rapport De toekomst van marketing, verschenen in december 2020. We spreken over het rapport met Kirsten Andres (op foto rechts) directeur/voorzitter Nima en lector Tijs Timmerman van de HU (op foto links).

Ministerie van VWS: maak psychische aandoeningen bespreekbaar
Zeven op de tien Nederlanders vindt dat vragen naar iemands psychische aandoening 'not done' is, blijkt uit onderzoek van Motivaction. Een nieuwe overheidscampagne, ontwikkeld door reclamebureau Roorda, moet hier verandering in brengen.

1 maart uitreiking SponsorRingen via livestream
Maandag 1 maart a.s. worden via een livestream vanaf 16.00 uur de jaarlijkse SponsorRingen uitgereikt. Belangstellenden kunnen zich via www.sponsorringen.nl registreren en gratis de show bijwonen.
![[column] Nieuwe eisen aan medewerkers in coronatijd](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Nieuwe eisen aan medewerkers in coronatijd
Uit een verhaal op MT/Sprout over HR na de pandemie haal ik een prikkelende zin van de HR-manager van Akzo-Nobel: ‘Als er overlegd moet worden met een nieuwe klant over hoe we gaan samenwerken, dan wordt HR daar tegenwoordig actief bij betrokken.’

Reijersen van Buuren hoofd Communicatie en MT-lid Oranje Fonds
Annette Reijersen van Buuren start per 1 maart 2021 als Hoofd Communicatie bij het Oranje Fonds. In die functie maakt zij tevens onderdeel uit van het managementteam. Ze was hiervoor werkzaam bij het CPNB.
![[column] De marketinglessen van Netflix topserie Bridgerton](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De marketinglessen van Netflix topserie Bridgerton
Het eerste seizoen van Bridgerton op Netflix is bingewatch-waardig en een gigantisch succes. Will Dongleur, Regional Sales Director Benelux & Nordics bij Selligent Marketing Cloud, haalt er naast veel kijkgenot ook zo maar 4 marketinglessen uit.

SAN Jaarboek 2020 uitgereikt: thema Reset
Vanuit het KPN DDX center is via een livestream vanmiddag het eerste exemplaar van het nieuwe SAN Jaarboek 2020 uitgereikt aan theatermaker, schrijver en Omdenker Berthold Gunster. Het thema van dit jaar is Reset. Het jaarboek is de grondslag voor alle jury's die straks gaan uitmaken welke campagnes met een SAN Award worden beloond.
![[column] 5 marketinglessen na 1 jaar corona](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 5 marketinglessen na 1 jaar corona
Na een jaar corona slagen de meeste marketeers er in hun activiteiten af te stemmen op ‘het nieuwe normaal’. Maar hoe kijken we terug en wat kunnen we ervan leren? Marene Arnold, Marketing & Communications Director bij Mastercard Nederland, zet de vijf fases en te leren lessen op een rij.
![[column] Elektrisch rijden inspireert tot nieuw design](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Elektrisch rijden inspireert tot nieuw design
De designers in automotive zijn blij met de elektrificatie. Was het voor hen eerst resetten omdat accu’s plaats nodig hadden en verhoudingen anders moesten, nu biedt die verandering ook design-kansen. Jos van den Bergh ziet een designrevolutie.

Meerderheid Kamer wil terrassen open
Nederland zou de terrassen weer onder voorwaarden moeten openen. Een meerderheid van de Tweede Kamer sluit zich aan bij die suggestie van CDA en VVD.

VIA lanceert boek over marketplaces
De Taskforce E-commerce van brancheplatform VIA lanceert vandaag een nieuw 'playbook' genaamd Marketplaces in het e-commercelandschap. ‘Een overzichtelijk document met essentiële informatie die aansluit bij de vragen die in de markt leven.’

Helden, Droomparken en TUI lanceren sportgekke droomzomer
Het EK voetbal, de Olympische Spelen, Tour de France, Wimbledon, de Grand Prix op Zandvoort: de komende zomer zit bomvol sport. Van 11 juni tot en met 6 september lanceren de drie genoemde organisaties in dat licht de zogenoemde droomzomer.
![[column] Mark Rutte creëert nieuwe markt van schaarste](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Mark Rutte creëert nieuwe markt van schaarste
Onder grote druk van de samenleving heeft het kabinet besloten dat vanaf 3 maart de winkels weer een heel klein beetje open mogen. Twee personen per 10 minuten. Ja, daar is de retail enorm mee geholpen natuurlijk…

Onderzoekslab voor artificial intelligence in de media
Hoe zal artificiële intelligentie (AI) de media veranderen, welke nieuwe kansen kan AI creëren voor de democratie en aan welke voorwaarden moet worden voldaan om dit te laten gebeuren?

Onderzoek: thuiswerken blijft, maar werkgever is aan zet
Het is bijna een jaar geleden dat werkend Nederland massaal verhuisde van kantoor naar keukentafel. Thuiswerken is een blijvertje, maar veel werknemers willen zaken verbeteren, zoals een cyberveilige werkplek en nieuwe apparatuur.

KHN sleept Staat voor de rechter om heropening en steun
Het achterstellen van horecaondernemers - zonder deugdelijke onderbouwing - gaat volgens Koninklijke Horeca Nederland onverminderd door en is onacceptabel. Nu perspectief opnieuw uitblijft, heeft KHN besloten om naar de rechter te stappen.

Betaalvereniging Nederland laat jongeren ‘goed giraal gaan’
Jongeren die digitaal bankieren lopen groot risico om slachtoffer te worden van fraude, stelt Betaalvereniging Nederland. Een nieuwe campagne genaamd 'Goed giraal gaan', met in de hoofdrol Jandino Asporaat, moet jongeren bewustmaken van veilig online bankieren.
![[column] Microsoft Viva: next step in interne communicatie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Microsoft Viva: next step in interne communicatie
Microsoft begrijpt al langere tijd het belang van goede interne communicatie, zoals met SharePoint. Nu komt daar een belangrijke oplossing bij die bewijst dat interne communicatie verder gaat dan een tekstbericht op een plek waar iedereen het kan lezen: Viva.

Staatsloterij kiest voor NewsLab
De Nederlandse Loterij heeft voor PR-bureau NewsLab in Rotterdam gekozen als zijn vaste PR-partner. Aan deze keuze ging een pitch met vier bureaus vooraf.
![[column] De juiste specialist op de juiste plek](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De juiste specialist op de juiste plek
Zoals in iedere sector laat ook in digital commerce de actualiteit rond corona zijn sporen na. Als ondernemer moet je wendbaar zijn, waar mogelijk vooruit kijken en soms eerder gemaakte keuzes heroverwegen. Hoe zorg je ervoor dat je bedrijf, je webshop of je platform - ondanks de onzekerheden- toch blijft groeien?
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Monitor Consumentengedrag: kansen... 05-03-2021
- Future of work: flexibiliteit is het... 03-03-2021
- Louise Doorn en Martine de Vries... 02-03-2021
- [Interview] De toekomst van... 02-03-2021
- Reijersen van Buuren hoofd... 01-03-2021
- Onderzoek: thuiswerken blijft, maar... 24-02-2021
MarketingTribune Events
- 25mrt 2021
Uitreiking Shopping Awards