
D&I Monitor 2023: 'Alleen mannen hebben meer vertrouwen gekregen dat ongepast gedrag geëscaleerd zal worden'
De Nederlandse resultaten van de D&I Monitor 2023 - een initiatief van de BvA en VIA - zijn bekend. De resultaten zijn gebaseerd op 448 reacties en vergeleken met de cijfers van de D&I Monitor van 2021. Het rapport biedt inzicht in de ervaringen en perceptie van werknemers ten aanzien van de cultuur bij hun werkgever.

VodafoneZiggo gebruikt 90's klassieker bij wervingscampagne
Om nieuw personeel te werven grijpt telecomprovider VodafoneZiggo terug op een ‘90’s klassieker: No Limits van het Nederlandse 2 Unlimited. Maar wel in een modern jasje.

ByBP en Driivn lanceren sportmarketingbureau Goalden
Per 3 oktober 2023 bundelen sportmarketingbureau ByBP (8 FTE) en digital marketing bureau Driivn (55 FTE) hun krachten met de lancering van Goalden, een creatief en Gen-Z gefocust sportmarketingbureau.

Artsen slaan alarm tegen vapen in nieuwe campagne
Nederlandse artsen waarschuwen in een nieuwe campagne tegen de gevaren van vapen onder jongeren. In de campagne worden ouders opgeroepen het gesprek met hun kind aan te gaan.

Saskia Wagenmakers CEO IPG Mediabrands
IPG Mediabrands heeft Saskia Wagenmakers is benoemd tot Chief Executive Officer in Nederland. Wagenmakers maakt de overstap van IPG Mediabrands agency Kinesso, waar ze Managing Director was.

Julie Oostvogels nieuwe Business Unit Manager Oona
Julie Oostvogels is in dienst getreden bij PR-agency Oona als Business Unit Manager. Ze maakt ook deel uit van het Leadership-team.

Campagne 'Ken Je Borsten' moet jongvolwassenen bewust maken van risico's borstkanker
Met de campagne ‘Ken Je Borsten’ willen het Alexander Monro Ziekenhuis en de Breast Care Foundation jongvolwassenen bewust maken van de risico’s op borstkanker. Uit cijfers blijkt dat 20 tot 25% van de diagnose borstkanker wordt gesteld bij mensen onder de 50 jaar.

Ohra haakt in op AI-hype met nieuwe commercial
De verzekeraar staat samen met Joe Public al meer dan een decennia garant voor impactvolle reclamecampagnes. Een jaar na de strategische en bekroonde -gezien de zilveren Effie, San Accent en twee Esprix Awards- switch van 'pechvogels naar stresskippen', is nu de vierde commercial in de reeks gelanceerd.

VAR-moment centraal in nieuwe tv-commercial HelloTV
Tv-specialist HelloTV lanceert een nieuwe tv-commercial waarin een VAR-moment centraal staat. De commercial speelt in op de vermeende groeiende behoefte van consumenten naar grotere tv’s.

Actrice Anniek Pheifer haakt in op Gouden Kalveren met Instagram hoax
Met een opvallende foto op Instagram heeft Anniek Pheifer aandacht gevraagd voor de missie van Heifer, dat wereldwijd arme boerengezinnen ondersteunt.

Confronterende campagne tegen drugsgeweld in Rotterdam
De Gemeente Rotterdam heeft een naar eigen zeggen confronterende campagne tegen drugsgeweld in de stad gelanceerd. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met communicatiebureau 0to9.

Vertigo 6 verzorgt PR voor OnePlus
Technologiemerk OnePlus heeft Vertigo 6, onderdeel van Happy Horizon, na een pitch geselecteerd als PR-bureau voor de Benelux.

Sabor Verde promoot avocado op regenwater
Sabor Verde heeft Fitzroy gevraagd om het merk te ontwikkelen. Niet alleen qua positionering maar ook de verpakking en verdere communicatie. Jur Baart, oprichter van betrokken bureau Fitzroy: 'Een essentieel visueel kenmerk van de identiteit van Sabor Verde is de illustratie van de prachtige Quetzal vogel, die zichzelf voedt met de avocadoplant en daarnaast ook de zaden verspreidt.'

Nieuwe merkstrategie ASN Bank: grotere rol dieren
ASN Bank profileert zich in zijn nieuwe merkstrategie als facilitator voor duurzaamheid. Daarnaast krijgen de fabeldieren van de bank meer ruimte in commerciële uitingen.

UBO Agency neemt salesspecialist Consellium over
Full-service marketingbureau UBO Agency heeft salesspecialist Consellium overgenomen. ‘UBO en Consellium vullen elkaar naadloos aan’, volgens oprichters van UBO Frank Hartog en Wesley Blokhuis.

Caitlyn Najera van San Diego naar Team Lewis Amsterdam
De Amerikaanse Caitlyn Najera (28) verruilde haar rol als senior campaign executive bij Team Lewis in San Diego voor een nieuwe uitdaging bij hetzelfde bedrijf, maar dan in Nederland.

Nieuw merkverhaal van DDB voor Toyota Nederland
In de nieuwe film van DDB Amsterdam leren we het merkkarakter van Toyota beter kennen. De film begint met een herkenbaar, maar onvermijdelijk vader-dochter moment wat vrijwel alle ouders zullen herkennen.
![[column] ‘Praat Nederlands met me’: in winkel, café en restaurant](/templates/img/lazyload.gif)
[column] ‘Praat Nederlands met me’: in winkel, café en restaurant
‘Praat Nederlands met me’. In ieder geval in de winkel, het café en het restaurant. We leven immers in Nederland. En als het personeel nog geen Nederlands kan spreken? Laat dan die persoon een poging wagen om in ieder geval een Nederlandse bestelling op te nemen. Doorgaans geldt dat het spreken van Nederlands, ook als het krakkemikkig is, de meeste sympathie dus ook omzet oplevert, bepleit Hans van Tellingen.

Green Food Lab viert vijfjarig bestaan met nieuwe positionering
B Corp bureau Green Food Lab lanceert op 2 september 2023 een vernieuwde positionering.

DOSSIER RETAILMEDIA Er is werk aan de winkel voor merken
Retailmedia is inmiddels het op drie na grootste advertentiemedium wereldwijd met naar verwachting 121,9 miljard dollar aan advertentie-uitgaven in 2023, blijkt uit onderzoek van het World Advertising Research Center (Warc).

Praxis zet in op verduurzamen huis
Praxis haalt dit najaar alles uit de kast om Nederlanders te helpen bij het verduurzamen van hun huis: spoken, spookhuizen, een digital magazine, branded content en een Duurzaamheidscheck in de Praxis app.

Snoepmerkmaker Perfetti Van Melle kiest voor Barracuda
Na een intensieve pitch heeft snoepgoedfabrikant Perfetti Van Melle gekozen voor strategisch merkactivatiebureau Barracuda.

Edelman benoemt Andrew Foote als GM Nederland en 'The Markos' als creatief team
Edelman, een wereldwijd opererend communicatie- en marketingbureau, benoemt Andrew Foote (foto) als General Manager voor Nederland. Ook het prijswinnende Braziliaanse creatieve duo Marco Serra en Marcos Alves, beter bekend als 'The Markos', wordt in Amsterdam aangesteld.

DOSSIER RETAILMEDIA 'Retailmedia wordt net zo groot als lineaire televisie'
Supermarkten lijken de ideale leefomgeving voor retailmedia. Naast online mogelijkheden voor adverteerders is er ook de winkel zelf: digitale schermen, displays en materialen in of op de schappen of op de vloer, advertenties op de handscanners en bij de kassa. Mogelijkheden genoeg dus. Verder gebruiken veel grootgrutters gedrukte media, zowel luxere magazines als folders met aanbiedingen. MarketingTribune maakt een rondje langs de retailmediavelden bij Albert Heijn, Jumbo en Plus.

Koken in een Whirlpool vaatwasser
Fightclub België heeft een wel heel bijzondere campagne bedacht voor Whirlpool Benelux: de opening van een restaurant voor één dag waarin gekookt wordt in een vaatwasser.

Dawn gaat verder onder de naam Springbok
Amsterdams creatief strategisch bureau Dawn gaat vanaf 29 september 2023 verder als Springbok.

Pinguïnpad vraagt aandacht voor klimaatverandering
Creative Agency Everybody Likes Penguins vraagt met een pinguïnpad aandacht voor de klimaatverandering en start een petitie om het pinguïnpad daadwerkelijk aan te leggen.

Nieuwe merkcampagne en taart voor Sky Radio
Op zaterdag 30 september 2023 is het 35 jaar geleden dat Sky Radio te horen was. Dat wordt gevierd met taart, muziek en een nieuwe merkcampagne.

Abovo Maxlead vraagt B Corp-certificering aan
Abovo Maxlead heeft als eerste mediabureau de aanvraag tot de B Corp-certificering ingediend. Hiermee wil Abovo Maxlead voldoen aan de hoogste normen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Strategische denkers (13): 'Mijn stokpaardje is emotional response met effectiviteit als doel'
In deze serie laat Edwin van Druten (zie foto hieronder), head of strategy & MT-lid bij bureau Hibou, strategen aan het woord over hun vak en denken aan de hand van 5+1 begrippen. Dit keer strategy director Jan Govaert van Dept.

Conny Braams volgt Alfred Levi op als hoofdjuryvoorzitter Effie Awards
Conny Braams, recent afgetreden als Chief Digital and Commercial Officer van Unilever, wordt de nieuwe hoofdjuryvoorzitter van de Effie Awards.
![[column] The art of positioning 11: Retailmedia](/templates/img/lazyload.gif)
[column] The art of positioning 11: Retailmedia
Retailmedia is wereldwijd de snelst groeiende en meest dynamische advertentiemarkt, na search en social. Volgens eMarketer ging 40,7% van de Chinese digitale advertentie-uitgaven in 2022 naar retailmedianetwerken die eigendom zijn van bedrijven als Alibaba en JD.com. Nog veel meer dan in de VS, waar 14,5% van de digitale advertentie-uitgaven naar Amazon, Walmart en eBay ging.

Nieuwe corporate identity voor Online Payment Platform
Online Payment Platform (OPP), een betaaldienstverlener voor platformen en marktplaatsen, heeft een nieuwe corporate identity, ontworpen door digital branding agency Square One.

RB | PR aan de champagne (en whisky)
Champagnehuis Perrier-Jouët en Royal Salute whisky maken nu officieel deel uit van het portfolio van bureau RB | PR.

VWS lanceert campagne voor meer (huis)artsen
Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Ernst Kuipers heeft de promotie- en informatiecampagne ‘The Next Level Dokter’ gelanceerd, die voor meer artsen buiten het ziekenhuis moet zorgen.

Stimorol en AI houden 'zoned out' creators bij de les
SuperHeroes’ social campagne voor Stimorol laat met behulp van AI zien waarheen gedachten kunnen afdwalen en wat je hier aan kunt doen. De campagne is gericht op jongeren, met verschillende films gericht op zes verschillende 'moods'.
![[column] Er is hoop!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Er is hoop!
Het Nederlandse retail-landschap is in beroering. De een na de andere winkelketen staat op omvallen of heeft dat inmiddels gedaan. Van alles en nog wat krijgt de schuld: corona, gierende inflatie, gebrek aan merkbinding, de opkomst van het online winkelen. Is hiermee het definitieve einde van de winkelstraat in zicht? Of is er nog hoop?

'Alliander kan het niet zonder jou'
In een landelijke wervingscampagne zet digitaal bureau Kaliber netwerkbedrijf Alliander neer als een 'brutaal eerlijke werkgever'.

Ivy Lee Nederland brengt klanten onder bij Coebergh Communicatie & PR
Per 1 oktober brengt fashion & lifestyle bureau Ivy Lee zijn Nederlandse klantportfolio onder bij Coebergh Communicatie & PR.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- D&I Monitor 2023: 'Alleen mannen... 04-10-2023
- VodafoneZiggo gebruikt 90's... 04-10-2023
- ByBP en Driivn lanceren... 04-10-2023
- Artsen slaan alarm tegen vapen in... 04-10-2023
- Saskia Wagenmakers CEO IPG Mediabrands04-10-2023
- Julie Oostvogels nieuwe Business... 03-10-2023
MarketingTribune Events
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres
- 12okt 2023
Shopping Today
- 31okt 2023
Grand Prix Content Marketing