
Campagne Vogelbescherming om meer jonge gezinnen te bereiken
Op 27, 28 en 29 januari 2023 houdt Vogelbescherming Nederland de Nationale Tuinvogeltelling. Heel Nederland wordt dan opgeroepen om vogels te tellen in de tuin of op het balkon. Om het tellen te stimuleren introduceert bureau Johnny Wonder de Vogelflix: een speciale sticker waarmee elk raam verandert in een beeldscherm.

Mijn Marketing: Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Marleen Smit is hoofd marketing & communicatie bij Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam, dat de Museumprijs 2022 won. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.
![[column] Brand fiction: authenticiteit of entertainment?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Brand fiction: authenticiteit of entertainment?
Crisis is van alle tijden. De situatie aan het begin van de jaren dertig in Amerika kent veel gelijkenissen met waar we momenteel op afstevenen. Het land stond aan de rand van de Grote Depressie, bedrijven stonden op omvallen en miljoenen mensen dreigden hun baan te verliezen.
![[column] Top 5-TikTok-trends: CapCut, pancakes en Ludo Sanders](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: CapCut, pancakes en Ludo Sanders
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

Nieuwe campagne Ziggo stelt technologie centraal
Ziggo lanceert maandag 30 januari 2023 een nieuwe reclamecampagne, ontwikkeld door reclamebureau WPP Go One in samenwerking met Holyfools. Ook de huisstijl is subtiel aangepast. De bekende buurmannen komen niet meer terug. In plaats daarvan staan de mogelijkheden van technologie centraal.

DOSSIER BELOFTE EN BEWIJS De waarheid en niets meer dan de waarheid
In het kader van de goede voornemens trappen we dit nieuwe jaar af met een Dossier Belofte + Bewijs.

Onderzoek InSites Consulting: 'We willen verder gaan dan een standaard trendrapport'
Naar aanleiding van nieuw consumentenonderzoek identificeert InSites Consulting ‘twaalf trends die weerspiegelen wat voor mensen van belang is om een meer betekenisvolle wereld te verwezenlijken.’

M&M's lijkt te zwichten voor rechts Amerika: 'Dank je M&M's, zo moet het dus niet'
De pratende M&M’s lijken de mond gesnoerd door conservatief Amerika. Fox News-presentator Tucker Carlson vindt de nieuwe M&M's 'te woke'. En Mars zwicht…of niet? MarketingTribune heeft een aantal marketeers om een reactie gevraagd; dit bericht wordt dus steeds aangevuld.

Vernieuwd Mediamuseum Beeld & Geluid opent deuren
Op zaterdag 11 februari 2023 opent Beeld & Geluid het vernieuwde interactieve Mediamuseum, waarin het medialeven van de bezoeker centraal staat. Doordat het museum zich aanpast aan de handelingen van de bezoeker, krijgt iedereen een persoonlijke museumreis.
![[column] 2023, het jaar van de competitieve storytelling](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 2023, het jaar van de competitieve storytelling
Volgens een trendverhaal op marketingfacts.nl wordt 2023 het jaar van de competitieve storytelling? Ik knipper even met mijn ogen. Mijn dochter, die sinds kort consultant transitieprocessen is bij een bureau, kreeg onlangs de opdracht om een blog te schrijven en daarin vooral veel moeilijke woorden te verwerken. Om daarmee de kunde van het bureau te tonen.

Thema Branded Content Event 2023 is 'Create the Content Connection'
Op dinsdag 16 mei vindt het Branded Content Event plaats met als thema ‘Create the Content Connection’. Plaats van handeling: DeFabrique in Utrecht. Save the date en profiteer van het Early Bird-tarief via brandedcontentevent.nl.

Onderzoek: Warc maakt insights winnaars IPA Effectiveness Awards 2022 bekend
De IPA (The Institute of Practitioners in Advertising) Effectiveness Awards koppelen marketingeffectiviteit aan zakelijk succes. Vandaag lanceert Warc (World Advertising Research Center) de insights op basis van de winnende cases van de IPA Effectiveness Awards 2022.

Popcorn Stories ontwikkelt jongerencampagne voor 113 Zelfmoordpreventie
Met de campagne ‘Ik ben er nog’ vraagt de stichting 113 Zelfmoordpreventie aandacht voor het belang van praten met jongeren over gedachten aan zelfdoding. Op dit gesprek rust nog altijd een taboe. Toch kan praten enorm opluchten en soms zelfs levens redden.

Ryanair past groene claims op website aan
Vliegmaatschappij Ryanair heeft de communicatie over de CO2-compensatie die ze aanbiedt bij het boeken van een vliegticket aangepast. Dat gebeurde nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) had aangegeven dat er mogelijk misleidende duurzaamheidsclaims op de website van Ryanair staan.
![[column] Top 5-TikTok-trends: Miley, de mini-viool en de Big Mac new](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: Miley, de mini-viool en de Big Mac new
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

Stayokay lanceert nieuwe merkcampagne: ‘Stay meer dan okay’
Hostelketen Stayokay heeft haar nieuwe merkcampagne ‘Stay meer dan okay’ gelanceerd. Met deze campagne wil de hostelketen mensen bekend maken met het concept van Stayokay en vooroordelen wegnemen.
![[column] Art of positioning 1: NS](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Art of positioning 1: NS
Marc Oosterhout is onafhankelijk merkstrateeg bij zijn eigen bedrijf Eastwood en Trudelies van der Poel is onafhankelijk merkstrateeg bij haar eigen bedrijf VanderPoel Brand Consultancy. In deze rubriek beoordelen zij, exclusief in elke editie van MarketingTribune en kritisch en opbouwend, de merkstrategie van bekende en minder bekende merken. In de eerste aflevering: NS is het spoor bijster.

Mijn Marketing: Becky Nascimento van Iglo Nederland
Becky Nascimento is Marketing Director bij Iglo Nederland. Geboren in het Verenigd Koninkrijk, verhuisde zij 3,5 jaar geleden naar Nederland: ‘Mensen fascineren me en ik ben geneigd meer uren per dag te plannen dan de 24 die ik tot mijn beschikking heb 😉.’

Livestyleplatform ModMod straks ook op papier
ModMod, sinds januari 2022 het online lifestyleplatform voor de Nederlandse man, lanceert op 29 maart aanstaande ModMod Magazine.
![[Marketing the Rainbow #28a] Unilever 2: Ben & Jerry’s transactivisme en huwelijksgelijkheid](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #28a] Unilever 2: Ben & Jerry’s transactivisme en huwelijksgelijkheid
Unilever bezit ruim 400 merken en had in 2021 een omzet van 52 miljard euro. Het bedrijf heeft een aantal opvallende corporate en multi-brand campagnes gedaan in Marketing the Rainbow, maar de individuele merken hadden natuurlijk ook hun eigen campagnes.

Banijay Benelux neemt meerderheidsbelang in Jonnydepony
Banijay Benelux, thuishaven van verschillende creatieve contentproducenten, gaat zijn scripted activiteiten in België uitbreiden via een meerderheidsbelang in het productiebedrijf Jonnydepony.

Asics: regelmatig bewegen verbetert prestaties knappe koppen
Sportmerk Asics laat met nieuw onderzoek zien dat regelmatig sporten de cognitieve functies van onze hersenen verbetert. Deze resultaten zijn vastgelegd in een documentaire die het sportmerk op Prime Video lanceert: Mind Games - The Experiment.

RIVM en Roorda starten campagne voor jongeren over HPV vaccinatie
In de week van 16 januari ’23 is een voorlichtingscampagne gestart om jongvolwassenen een geïnformeerde keuze over de HPV-vaccinatie te laten maken. Roorda Reclamebureau ontwikkelde de campagne waarin een HPV-kennisquiz centraal staat.

Nieuwe campagne Toyota: de toekomst door de ogen van kinderen
In de nieuwe campagne van Toyota laten kinderen hun licht schijnen over de toekomst, over het milieu en de plaats van de auto. Dat levert verrassende en ontwapenende inzichten op, volgens de autofabrikant.
![[column] Podcastmaker? Laat geen kansen liggen op YouTube!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Podcastmaker? Laat geen kansen liggen op YouTube!
De populariteit en het aanbod van podcasts groeit. Dit betekent dat je als maker grote concurrentie hebt om de aandacht van de luisteraar. Het is daarom des te verwonderlijker dat het overgrote deel van podcastmakers kansen laat liggen op YouTube.

Magazine Media Associatie lanceert Factbook over performance magazinemerken
De Magazine Media Associatie (MMA) heeft de eerste editie van het Magazine Media Factbook gelanceerd, met actuele feiten en cijfers over de performance van magazinemerken.
![[column] Schrijven zonder plan ontspoort vaak](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Schrijven zonder plan ontspoort vaak
Ik lees over een bureau dat de wanverhouding wil aanpakken tussen de schrijftijd en de succesratio van een artikel. Je begrijpt dat dit prikkelt. Ik zit immers dagen achter mijn laptop stukjes te tikken die wekelijks gelukkig nog steeds tien tot vijftienduizend lezers trekken, maar je zou wensen dat je effectiever met je tijd om zou kunnen gaan.

Nieuwe merkcampagne Lexa daagt singles uit eigen liefdesverhaal aan te gaan
Datingservice Lexa deelt in samenwerking met creatief bureau WNP haar nieuwe merkbelofte en campagne. In 2022 gaf 67% van de singles aan een echt liefdesverhaal te willen beleven en daar geeft de nieuwe merkcampagne van de expert op het gebied van dating handen en voeten aan.
![[column] Marketing Affairs 1: Kleine denkers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketing Affairs 1: Kleine denkers
In de maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag verschijnt deel 1: Kleine denkers.

Anne Stokvis nieuwe partner N=5
Vanaf 1 januari 2023 is Anne Stokvis toegetreden als partner bij creatief bureau N=5. Samen met Thijs Bontje vormt zij de creatieve directie. De nieuwe visie van het bureau is volgens het persbericht ‘de emotionele kracht en impact van advertising wordt verenigd met de geloofwaardigheid, snelheid en engagement van content’.

Manevesto: nieuw content- & PR-bureau gericht op vrouwelijke doelgroep
Hoewel de focus op vrouwen de laatste jaren is toegenomen, blijft de marketingwereld nog achter volgens onderzoek. Zo herkent 40 procent van de vrouwen zich nog steeds niet in reclames*. Eve Tomaszewski lanceert Manevesto, een content- & PR-bureau dat merken helpt te groeien door écht te verbinden met hun vrouwelijke doelgroep.
![[column] Waarheid](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarheid
Wordt dit het jaar van de waarheid en dan bedoel ik in de wereld van reclame en marketing. Gaan we elkaar nu eindelijk eens netjes de waarheid vertellen?

Beyond Meat hoopt afhaakmoment goede voornemens te voorkomen met content
Uit onderzoek door Direct Research in opdracht van veganistische vleesvervanger Beyond Meat blijkt bewuster eten een van de meest genoemde voornemens voor 2023. En de meeste voornemens zijn al gesneuveld tegen de tijd dat het Blue Monday is.

Date voor de planeet: speeddaten in Ikea
Op zaterdag 4 februari houdt Ikea een grootschalig speeddate evenement: Date voor de planeet. Verschillende delen van de vestiging in Utrecht worden omgebouwd tot intieme dateplekken. Op deze manier wil de meubelreus - met een knipoog – helpen om in de koude maanden wat energie te besparen.

Warc Awards for Effectiveness 2023 open voor inschrijvingen met vijf nieuwe categorieën
Er kan ingezonden voor de 3e editie van de Warc Awards for Effectiveness 2023. De Awards worden in samenwerking met Cannes Lions georganiseerd. De verkiezing staat in het teken van de beste marketingideeën met een commerciële impact. Warc staat voor World Advertising Research Center.
![[Marketing the Rainbow #27] Unilever 1 – Magnum: Pride ijs en de ‘lesbische bruiloft’](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #27] Unilever 1 – Magnum: Pride ijs en de ‘lesbische bruiloft’
Unilever bezit ruim 400 merken en had in 2020 een omzet van 51 miljard euro. Het bedrijf heeft een aantal opvallende corporate- en multi-brand campagnes gedaan in Marketing the Rainbow, maar de individuele merken hadden natuurlijk ook hun eigen campagnes.

Uitgeverij Virtùmedia neemt tijdschrift Genoeg over
Special interest uitgeverij Virtùmedia heeft per 1 januari 2023 het magazine Genoeg overgenomen van uitgeverij Genoeg. Na 16 jaar besloot uitgever en hoofdredacteur Heleen van der Sanden van het magazine dat het tijd was om met pensioen te gaan.

Campagne Interpolis tegen telefoongebruik jongeren in verkeer
Het toenemende gevoel van FOMO (Fear Of Missing Out) onder jongeren en het gebruik van de mobiele telefoon zorgt voor een groeiend probleem voor de verkeersveiligheid. Om gevaarlijke situaties in het verkeer te voorkomen start verzekeraar Interpolis samen met singer-songwriter Danique de campagne MisNiks.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Thema Branded Content Event 2023 is... 24-01-2023
- Asics: regelmatig bewegen verbetert... 19-01-2023
- Date voor de planeet: speeddaten in... 13-01-2023
- Campagne Interpolis tegen... 12-01-2023
- P(l)akkende oproep aan... 10-01-2023
- TUI voorspelt de reistrends voor 202310-01-2023
MarketingTribune Events
- 23mrt 2023
Shopping Awards
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day