
DOSSIER BUIKGEVOEL Ohra
Veel zullen het er niet zijn, commercials die voor een uitbreiding van de Dikke van Dale hebben gezorgd. Die van verzekeraar Ohra met een paarse krokodil in de hoofdrol wel. In gesprek met Brenda Gerritsen, manager Merk & Communicatie van Ohra, over humor in reclame en de randjes opzoeken.

DOSSIER THE YOUNG ONES Stelling: 'De invloed van marketing op jongeren wordt overschat'
Wat moet je als marketeer toch met die jongeren? Hoe bereik je ze en hoe voorkom je dat je als merk pubergedrag vertoont, waarschuwt Ana Henriques van TUI. Wil je ze met jouw product überhaupt wel bereiken of doe je liever aan zelfregulering? Zoals Martijn Keesmaat van Hooghoudt het noemt: een duivels dilemma!

DOSSIER BUIKGEVOEL Kruidvat
Brenda Smith, Directeur Marketing bij A.S. Watson Health & Beauty Benelux, bekend van merken als Kruidvat en Trekpleister, is met haar team uitgeroepen tot SAN Adverteerder van het Jaar. We spreken haar over de stand van het merk en over het belang van ‘buikgevoel’ voor de ontwikkeling van leuke communicatieconcepten. ‘Wat trekt onze aandacht nou beter dan humor?’

Art van der Vorm van Hansgrohe: 'Van B2B naar B2C; het doel is meer Hansgrohe-groen op straat'
Art van der Vorm is Marketing Manager bij Hansgrohe Group. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert hij op een aantal steekwoorden.

DOSSIER BUIKGEVOEL Hornbach
Hornbach is de rebel in doe-het-zelfland en brengt geen ode aan de vrouw die eindelijk in haar leven zelf een peertje vervangt of een medewerker die uitleg geeft dat je verf ook kunt laten mengen in de winkel. In gesprek met Maarten Post, marketingmanager van Hornbach, over humor in reclame en bewust het randje opzoeken.

Nationale Marketing Benchmark: Winnaars investeren in ontwikkeling
Winnende merken zijn meer tevreden over de marketingcompetenties van hun medewerkers. Toch blijven winnaars meer investeren in opleiding en training dan andere bedrijven. De achterstand van dalende merken dreigt daardoor steeds verder toe te nemen. Dat blijkt uit de Nationale Marketing Benchmark, waar nieuwe resultaten van beschikbaar zijn.

DOSSIER BUIKGEVOEL Mariëlle Krouwel van NN Group
Nationale-Nederlanden heeft in samenwerking met creative agency DentsuAchtung een nieuwe merkcampagne gelanceerd. In gesprek met Mariëlle Krouwel, Director of Global Branding bij NN Group, over buikgevoel en creativiteit, humor in reclame en hoe onze Europese buren daarmee net dat stapje verder durven te gaan: ‘Als je niet wakker ligt van de doelen die je stelt, ben je niet ambitieus genoeg.’

Cannes Lions: Zes Nederlandse nominaties op nieuwe shortlist
Op de shortlist voor de Cannes Lions die op 22 juni bekend werden gemaakt staan zes Nederlandse nominaties. One:Nil werd twee keer genomineerd, The Family Amsterdam werd ook twee keer genomineerd en er waren nominaties voor de Publicis Groupe Amsterdam en Wieden + Kennedy Amsterdam.

Veronique Bouree Sales Director Pinterest Nederland en Scandinavië
Pinterest benoemt Veronique Bouree als Sales Director voor Nederland en Scandinavië. Bouree is onder andere verantwoordelijk voor het opschalen van Pinterest’s advertentie business, waarbij zij samen met merken probeert om consumenten vroeg in hun shopping journey te bereiken.

Bedrijven gaan standaard ontwikkelen voor metaverse
36 grote (tech)bedrijven gaan een standaard opstellen voor het metaverse. De eerste stap is de oprichting van het Metaverse Standards Forum, dat regels gaat opstellen voor een open metaverse.

DOSSIER BUIKGEVOEL Calvé Pindakaas
Calvé Pindakaas was één van de genomineerden voor de SAN Consistent Award 2021. Het verhaal van Calvé Pindakaas als ‘brandstof voor kinderen’ speelt dan ook al sinds 1983, het doorbraakjaar van Petje Pitamientje. Sinds 1987 kwamen er aspirant-topsporters bij. De verantwoordelijke marketeers vertellen over buikgevoel en slimme branding.

TikTok moet meer onderscheid reclame en content maken
TikTok moet de Europese consumentenregels beter naleven. Europese consumentenbonden hadden geklaagd over het feit dat het platform geen duidelijk onderscheid maakt tussen commerciële content en niet-commerciële content.
![[CMO] Mark Appel van CM.com: 'Wij faciliteren toeval dankzij slimme marketing'](/templates/img/lazyload.gif)
[CMO] Mark Appel van CM.com: 'Wij faciliteren toeval dankzij slimme marketing'
In deel 23 van de rubriek 'CMO in het diepe' Mark Appel van CM.com: ‘Natuurlijk gaat het om B2B-positionering, maar wij zien ook de kansen die er liggen bij de gewone consument; als CM door de man in de straat wordt herkend en als kwalitatief bestempeld, helpt dat ook in onze merklading’.

Sendcloud en Mollie bundelen krachten om betaalde retouren te vereenvoudigen
Aangezien 87 procent van de Nederlandse online shoppers regelmatig een product retourneert als ze niet tevreden zijn, zijn deze zendingen een lastpost voor de online retailers. Vandaag kondigen Sendcloud en Mollie aan het betaalde retourproces te gaan versoepelen.

Steffie van der Velde van Luxaflex: 'Scherpe keuzes maken in je positionering dwingt je om vooral dingen niet te doen'
Steffie van der Velde is per 1 juni 2022 gestart als marketingmanager bij Luxaflex Nederland. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden.
![[NMD22] 'Marketing is echt een vak'](/templates/img/lazyload.gif)
[NMD22] 'Marketing is echt een vak'
Marketing is niet alleen een écht vak, maar ook nog eens een leven lang leren. En het nieuwe Marketingfacts Jaarboek biedt maar liefst 100 pagina’s meer dan de vorige, voor hetzelfde geld. En oh ja, er komt een heus podcastcongres in het najaar. De Nima Marketing Day 2022 staat niet alleen bol van deelnemers, maar ook van nieuws en inzichten.

Benetton verenigt fysieke en virtuele winkels
United Colors of Benetton is nu ook te vinden in Metaverse. Via het Roblox-platform brengt het modemerk de fysieke en de virtuele werelden samen via zijn nieuwe PlayChange-winkel, een interactieve merkbeleving die vooral aansluit bij jonge consumenten.

Nationale Bioscoopbon helemaal in het nieuw
Voor Nationale Bioscoopbon vormden het toenemend aantal cadeaukaarten en de verdergaande digitalisering de aanleiding voor een herpositionering en een geheel nieuw digitaal product en design in samenwerking met Selmore en DotControl.

Online fondsenwerver Kentaa onderdeel van iRaiser Group
Kentaa, expert in online fondsenwerving in Nederland, is sinds 8 juni 2022 onderdeel van de iRaiser Group, een Europese aanbieder van digitale diensten aan non-profits.

Leen Bakker en Vandentop Tuinhout winnen Friends of Search Awards 2022
Leen Bakker is winnaar van de Friends of Search Award in de categorie SEA, Vandentop Tuinhout werd winnaar in de categorie SEO. Dat werd bekendgemaakt op 14 juni 2022 tijdens het Friends of Search-congres in Amsterdam

Google: andere partijen mogen advertenties Youtube verkopen
Het moederbedrijf van Google, Alphabet, laat derden advertenties op Youtube verkopen, meldt persbureau Reuters. Hiermee wil het bedrijf mogelijk een boete van de EU wegens oneerlijke concurrentie voorkomen.

Centraal Beheer en Neurensics: 'De werking van marketing en communicatie is lang niet altijd rationeel en bewust'
Mede-oprichter neuromarketing- en adviesbureau Neurensics Walter Limpens en Natasja van Buuren, Dataconsultant bij Centraal Beheer, spreken samen tijdens Nima Marketing Day 2022. Een sneak preview.

DOSSIER DATASTROMEN Vissen op de juiste plek
Big data is het nieuwe goud, als je deze tenminste goed kunt overzien, analyseren en… als je je aan de regels houdt. Dat is een ongoing process. Een update voor marketeers over beheersing van datastromen. ‘Je hoeft niet alles zelf te doen.’

Maura van Styrum van Livekindly Collective: 'Ongelofelijk dat de vleesindustrie nog steeds subsidies ontvangt'
Maura van Styrum is Brand Manager Benelux bij Livekindly Collective voor de drie plantaardige voedingsmerken LikeMeat, Dutch Weed Burger en Oumph en werkt vanuit hartje Amsterdam met een team van ‘hele gezellige en missiegedreven collega’s. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden.

DOSSIER DATASTROMEN Gebruikersdata en streamingplatforms: Wie wordt er beter van?
Misschien ken je het wel: je bent klaar met het bingewatchen van je favoriete serie en wanhopig op zoek naar een net zo goede nieuwe serie. Gelukkig komt het streamingplatform dat je gebruikt met suggesties. Vaak kloppen die suggesties, soms slaan ze de plank ook faliekant mis. Maar waar worden die suggesties eigenlijk op gebaseerd? En wat doen de platforms nog meer met die gegevens?

Otrium en Ruigrok NetPanel: 'Alle kleding moet gedragen worden'
Jeroen Hermans is Senior Research Consultant bij Ruigrok NetPanel en Sophie Kromhof Head of User Engagement bij Otrium. Samen presenteren zij tijdens Nima Marketing Day 2022. Een korte kennismaking.
![[branded content] Webinar: ‘Marketing in a digitized world’](/templates/img/lazyload.gif)
[branded content] Webinar: ‘Marketing in a digitized world’
Hoe neemt jouw organisatie beslissingen in een wereld die wordt gekenmerkt door digitale fluïditeit? En bovenal, hoe ga je als marketeer om met de paradoxen van de digitale samenleving?

Philadelphia Zorg: 'Hoe beweeg je in een wereld waarin vraag en aanbod onder spanning staan'
Bas Bodzinga RM EMP, Directeur Klantbelang/DigiContact bij Stichting Philadelphia Zorg, en Astrid de Groot-de Meijer van Pro Persona spreken samen tijdens Nima Marketing Day 2022. De titel van hun presentatie luidt ‘Wat marketeers moeten weten over innovatie in de zorg’. Een korte kennismaking.

DOSSIER DATASTROMEN: Martin Leeflang van Validators
In een onzekere macro-economische situatie, zoals een pandemie of oorlog, ziet marktonderzoeksbureau Validators juist dat marketeers meer behoefte krijgen aan data. Onder data verstaan zij informatie over hoe mensen denken, wat ze doen en hoe ze te bereiken. Het is hun beeld dat marketeers steeds bewuster met data omgaan om strategische marketingbeslissingen te nemen.

7 vragen aan Rick van der Molen (Head of Digital Marketing C&A)
Rick van der Molen, Head of Digital Marketing bij C&A in Europa, geeft een bijzonder kijkje in de keuken inzake datastromen en de digitale toepassingen bij het internationale familiebedrijf C&A. ‘Consumenten worden terecht kritischer over welke gegevens ze willen delen.’

Jurjen Worp van Makro: 'Eén set persona's voor het hele bedrijf'
Jurjen Worp is Directeur Marketing & Communicatie van zelfbedieningsgroothandel Makro spreekt tijdens Nima Marketing Day 2022 over de inzet van persona’s. Een korte kennismaking.

Kaartje2go grote winnaar Shopping Awards 2022
De winnaars van dé Nederlandse e-commerceprijzen, de Shopping Awards 2022, zijn bekend. Kaartje2go is de grote winnaar. De kaartenwebshop won een Shopping Award in de categorie 'Cadeaus' en werd bovendien uitgeroepen tot overall winnaar: DHL Beste Webwinkel 2022.

DOSSIER DATASTROMEN: Rutger Tuit van Google
Internet bevindt zich in velerlei opzichten in een nieuwe fase. De online advertentiewereld verandert, het recht op privacy moet door marketeers veel serieuzer worden genomen en consumenten gaan ‘anders’ tv kijken. In gesprek met Rutger Tuit, hoofd brands & marketing partners bij Google Nederland, over de versnippering van aandacht en de digitale renaissance.

'YouTube wordt vaak gebruikt als archief of voor doorplaatsing van tv-commercials'
Peter Minkjan is co-founder & chief product officer bij Team5PM. Samen met Lisa de Wachter, Industry Manager bij YouTube, verzorgt hij een van de presentaties tijdens Nima Marketing Day 2022.

Samsung zet Native Advertising in voor campagne smartphones
Technologiefabrikant Samsung heeft bij de lanceringscampagne van zijn nieuwe foldable smartphones het Native Advertising-formaat Smartad van Outbrain ingezet. Daardoor kon Samsung potentiële klanten in Nederland doelgericht benaderen.

Nominaties Friends of Search Awards 2022 bekend
De jury van de Friends of Search Awards heeft de genomineerden bekend gemaakt. In de categorie Best SEO gaan Kemkens, Libresse en Van Den Top voor de winst. Buitenhof Tuinmeubelen en Leen Bakker zijn genomineerd in de categorie Best SEA.

Salesforce breidt samenwerking met TikTok uit
Salesforce heeft het partnership met TikTok uitgereid. Het zou nu gamakkelijker zijn voor bedrijven die gebruik maken van Salesforce Commerce Cloud om de TikTok-community te bereiken.
![[video] Zo werken de personeelsvrije winkels van Amazon Go en Amazon Fresh](/templates/img/lazyload.gif)
[video] Zo werken de personeelsvrije winkels van Amazon Go en Amazon Fresh
Amazon beheerst wereldwijd slechts ongeveer 5% van de totale retailmarkt, die zowel online- als offline-retail omvat. Dit geeft volgens SellerApp aan dat het zwakke punt van Amazon de fysieke winkels zijn. Gaan de volledige geautomatiseerde pilotstores het verschil maken?

Supernova Sportswear: 'Hoe je missie te vertalen op het gebied van merk, product, prijs en promotie'
Marieke Romano-van den Hoek (links) en Elise Althoff (rechts), oprichters van Supernova Sportswear, verzorgen samen één van de sessies tijdens Nima Marketing Day 2022. Zij spreken over de dilemma’s en ervaringen van startende impact-ondernemers. Een korte kennismaking.
![[column] Maak duurzame verpakking onderdeel van je marketingmix](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Maak duurzame verpakking onderdeel van je marketingmix
Bij het boodschappen doen gaat de consument steeds meer voor duurzaam. Ook merken pakken hun verantwoordelijkheid en zijn druk bezig hun producten en verpakkingen verder te verduurzamen. Maar hoe laat je je klanten zien dat jouw merk een goede, groene keuze is? Consultant Dick Bais analyseert.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Veronique Bouree Sales Director... 22-06-2022
- Bedrijven gaan standaard ontwikkelen... 22-06-2022
- TikTok moet meer onderscheid reclame... 21-06-2022
- Benetton verenigt fysieke en... 16-06-2022
- Online fondsenwerver Kentaa... 15-06-2022
- Leen Bakker en Vandentop Tuinhout... 14-06-2022
MarketingTribune Events
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 6okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 1nov 2022
Dutch Podcast Conference