Oot Granola in zee met Yvette van Boven
Foodmerk Oot Granola kondigt een nieuwe lijn aan onder de naam 'Home Made chef Yvette van Boven'. Van Boven (foto) is een bekende foodinfluencer.
Milieuorganisaties lanceren “Op vakantie? Denk dichtbij”
Ruim 40% van de reizigers schat klimaatimpact verre vliegreizen verkeerd in. Om ver-vliegers te confronteren met deze impact en gedragsverandering bij de doelgroep te bevorderen, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu de online campagne “Op vakantie? Denk dichtbij”.
Gouden Zaag 2024 van start
Wie zaagt als aanstormend creatief toptalent in Nederland het hardst aan de poten van de gevestigde orde? Voor de 21ste keer in successie start de zoektocht naar de nieuwe winnaar van de Gouden Zaag.
Nieuw winkelconcept Bever wil retail en consumptie herdefiniëren
Stel je een winkel voor waar alles draait om anders produceren, anders consumeren en het minimaliseren van de afvalberg. Een plek waar de toekomst van retail wordt heruitgevonden. Die winkel zegt Bever nu te openen aan de Sint Jacobsstraat in Utrecht.
Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit zijn sleutelwoorden om jongeren te bereiken'
Hoe denken jongeren over actuele topics zoals duurzaamheid, innovatie en employer branding? Wat vinden ze belangrijk in het leven? Welke media gebruiken jongeren? Wat vinden ze nou eigenlijk van reclame? En waar moet een merk echt aan voldoen? Allemaal vragen die Het Grote Jongerenonderzoek (N = 2.716) van Mediahuis, MediaTest en Wayne Parker Kent royaal beantwoordt. Hier vind je de belangrijkste bevindingen van dit jaar handig op rij.
Amal Kamar van Greetz: 'Marketing zou wel een goede PR-campagne kunnen gebruiken'
Amal Kamar is marketeer in hart en nieren. De Directeur Marketing van online kaartenmerk Greetz reageert in aflevering 114 van ‘Mijn Marketing’ op een aantal steekwoorden: ‘Dat penetratie de belangrijkst drijver is voor groei was een echte een eye-opener.’
Eerste Nederlandse TikTok Ad Awards uitgereikt
TikTok heeft voor het eerst in Nederland de als beste door een vakjury beoordeelde campagnes van het afgelopen jaar bekroond. Adverteerders KPN, Bol, Hema en het creator-team van Tess V ontvingen in Club Air een 'TikTok Ad Award'. Hier de complete uitslag, het juryrapport en een korte impressie door onze special reporter.
Senior Intelligence benadrukt waarde pensioengerechtigden versus AI
ZilverWerkt, een organisatie die 'doorwerkers' verbindt met werkgevers, lanceert ‘Senior Intelligence’ tegen leeftijdsdiscriminatie. SI wil een beweging worden die het werken na de pensioengerechtigde leeftijd normaliseert.
De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal moment voor marketing'
Marketingdata en -analysebureau Kantar lanceert zijn jaarlijkse rapport met de marketingtrends voor het nieuwe jaar: ‘Marketing Trends 2025’. Het rapport is een weergave van de voorspellingen van experts ondersteund door houdings- en gedragsdata.
Ingrid van Kempen (Ohra): 'We gaan van tv naar audio'
Ingrid van Kempen is sinds begin 2024 Manager Merk & Communicatie bij verzekeraar Ohra. Voor aflevering 113 van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Bij Ohra doen we ons uiterste best om het zo eenvoudig mogelijk te maken.’
Adnight pakt na Amsterdam en Brussel ook Londen
Adnight, de in Nederland bekende open avond voor de creatieve industrie, zal op 8 mei 2025 voor het eerst ook in Londen plaatsvinden. Kort na de aankondiging van Adnight Brussel op 3 april 2025 breidt de organisatie nu namelijk uit naar de ‘Europese hoofdstad van de reclame’, zoals de Britten zelf vinden.
Onderzoek: 'Morele mismatch reden opstappen jongeren'
Uit onderzoek van trainingsinstituut de Baak blijkt dat meer dan de helft van de jongvolwassenen (t/m 34 jaar) stress ervaart op werk vanwege maatschappelijke thema’s. Godfried IJsseling, senior trainer van de Baak: ‘Toch blijkt het cruciaal voor de motivatie en het behoud van de jongere generatie werknemers.’
Sanquin en Gladiator II eren bloeddonors met standbeeld
Sanquin zet haar donoren op een sokkel, net als hoe de Romeinen hun helden erkenden. Onderdeel van de campagne is namelijk een indrukwekkend 3D-geprint standbeeld -gecreëerd in Romeinse stijl- van een donor in de afnamestoel.
Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black Friday-campagne
Hoeveel Black Friday-aanbiedingen zijn eigenlijk te mooi om waar te zijn? Om consumenten aan te moedigen verstandiger te winkelen - en niet toe te geven aan de blinde kooplust - heeft huidverzorgingsmerk The Ordinary speciaal de 'Slowvember'-campagne bedacht, inspelend op een breder anti-Black Friday-sentiment in de samenleving.
Google lanceert nieuwe functies in Maps, Waze en Earth
Google lanceert verschillende nieuwe navigatie-functies binnen de Geo Services: Google Maps, Google Earth en Waze. Van AI-gestuurde visualisaties in Google Maps tot handige verkeersmeldingen in Waze.
[interview] Picnic zet klantdata om in hyperpersoonlijk aanbod
Online supermarkt Picnic lanceerde recent de digitale ‘Weekplanner’ in zijn app. Hiermee kun je dankzij AI snel bepalen welke gerechten er komende week op tafel staan, deze automatisch bestellen en gratis met recept laten bezorgen met de andere boodschappen. Een innovatie die gebaseerd is op klantgedrag en klantdata. Picnic’s Maria Kolster praat ons voor dossier 'Databased marketing' bij.
ACM waarschuwt jongeren voor onbetrouwbare webshops
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen. De campagne ‘Eerst checken, dan bestellen’ richt zich met name op 18- tot 30-jarigen.
Wasteless AI uitgerold voor Carrefour
Carrefour Argentinië, een toonaangevende internationale voedselretailer, heeft met succes de uitrol van Wasteless AI afgerond in al haar 640 winkels.
Shopping Awards open voor inschrijvingen
Je kunt je vanaf nu gratis inschrijven voor dé prestigieuze prijzen van de e-commercebranche. Dit jaar kun je kiezen uit maar liefst 6 vakprijzen, 29 publieksprijzen en de Ecommerce50 voor het snelst groeiende e-commercebedrijf. Win je één van de publieksprijzen? Dan maak je automatisch kans op de felbegeerde titel DHL Beste Webwinkel van het Jaar.
[column] Haak in bij moment en op de consument
Advertising rond actuele momenten, daar hoef je creatives nooit een briefing voor te geven. Koninginnedag en Koningsdag, de Elfstedentocht, Moederdag, Sinterklaas, Kerst en ja, recentelijk nog Prinsjesdag.
[column] Hoe dan?
Hoe je iets zegt is minstens zo belangrijk als wat je zegt. Een wijze les voor het dagelijks leven, maar zeker ook belangrijk voor merken. In de zoektocht naar de inhoudelijke boodschap, gaat er te vaak te weinig aandacht naar hoe het gezegd wordt. Zonde van de effectiviteit.
Trustoo: 'Voldoen bedrijven niet aan onze kwaliteitseisen, dan verwijderen we ze'
Als ergens vertrouwen een belangrijke rol speelt, dan is het anno 2024 wel online. Trustoo heeft het woord gewoon als uitgangspunt voor hun dienstverlening genomen, wel zo makkelijk en overtuigend. In gesprek met Dion Gouwerok, marketingmanager van Trustoo, over hoe je vertrouwen bij je doelgroep in stand houdt en uitbouwt.
LinkedIn krijgt boete vanwege verwerking persoonsdata
De Ierse Data Protection Commission heeft LinkedIn een boete van 310 miljoen euro opgelegd voor een aantal privacy-overtredingen. Het zakelijke sociale netwerk zou persoonsgegevens hebben gebruikt voor gedragsonderzoek en gepersonaliseerde advertenties.
Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award
In Londen zijn de Global Performance Marketing awards uitgereikt, die uitzonderlijke marketing campagnes belonen, waaronder affiliate marketing. Hier is de samenwerking van Hearst-uitgave Jan met Hema en TradeTracker in de prijzen is gevallen.
Onderzoek: 'Jongeren gevoeliger voor reacties op social dan volwassenen'
Uit onderzoek van de UvA gepubliceerd in ‘Science Advances’ is voor de eerste keer op basis van gebruikersdata aangetoond dat jongeren inderdaad gevoeliger kunnen zijn voor reacties op social dan volwassenen. ‘Het heeft directe impact op hun humeur en de manier waarop ze reageren.’
'Verkoop gezondere sappen daalt door hogere belasting'
Sinds de verhoging van de verbruiksbelasting op 1 januari 2024 van dit jaar zijn Nederlanders minder groente- en vruchtensappen en meer sport- en energiedranken gaan drinken, waarschuwt de vereniging van Ambachtelijke Sapmakers. 'Nederland is het enige land ter wereld dat consumptie van pure sappen actief afwijst.'
Patrick Petersen over PIM nominatie Handboek AI
De genomineerden voor de PIM Marketingliteratuurprijs 2024 zijn bekend. Een van de genomineerden is een oud-columnist van MT, namelijk Patrick Petersen. Hij licht op originele wijze zijn boek 'Handboek AI' toe en geeft er drie weg.
[column] Het duivelse dilemma van data
Data. Het is een van de toverwoorden van vandaag. Marketeers, brandmanagers en communicatieprofessionals zijn niets zonder data. Alles moet datadriven zijn, zodat we zeker weten dat de keuzes die we maken valide en waar zijn. Zolang onze keuzes gebaseerd zijn op data, maken we geen fouten. Althans dat denken we.
Duits Verkeersbureau zet AI-influencer in om toeristen te lokken
Het Duits Verkeersbureau (DZT) start zijn eerste AI-influencerproject en maakt daarmee op een ander niveau actief gebruik van kunstmatige intelligentie voor de internationale promotie van Duitsland als vakantieland.
Interactieve game om nieuwe Skoda Elroq te introduceren
Om meer ruchtbaarheid aan de introductie van de nieuwe Škoda Elroq in Nederland te geven is een activatiecampagne ontwikkeld: Elroq, paper, scissors! Een interactieve game waarbij de winnaar twee jaar lang gratis in een nieuwe Škoda Elroq rijdt.
Online campagne EasyPark: ‘Parkeren? Ik denk er niet aan’
EasyPark lanceert een online- en influencer campagne om de vernieuwde parkeerapp, die verbeterd is op basis van klantfeedback, onder de aandacht te brengen.
KNVB en Azerion Vrouwen Eredivisie lanceren campagne
In de nieuwe campagne van de KNVB en de Azerion Vrouwen Eredivisie worden meisjes geïnspireerd hun (voetbal)dromen na te jagen. De videoclip wordt begeleid door een nieuwe versie van ‘Rainbow in the sky’ van zangeres Mara Julia.
AI-tech innovator Saint van start
Vandaag wordt de start van 'Saint' bekendgemaakt. Saint noemt zich een nieuwe creative tech player: 'door een self-learning, eigen AI-platform genaamd Halo kan Saint sneller, slimmer en nauwkeuriger werken.' De Nederlandse oprichters deden ervaring op bij o.a. Apple, W+K, TBWA\, Indie en Philips.
Shortlist TikTok Ad Awards Nederland 2024 bekend
De TikTok Ad Awards willen de schijnwerpers zetten op de opvallendste en meest succesvolle, betaalde advertentiecampagnes die creativiteit inspireerden en positiviteit brachten naar het platform. Hier de shortlist voor de komende editie.
[marketeer 210] Sander de Klerk - co founder The Good Roll
Voor deel 210 van onze successerie [marketeer] spreken we Sander de Klerk, die net tot winnaar van de EY Emerging Entrepreneur Of The Year 2024-verkiezing werd gekroond. Dit vanwege zijn goed presterende merk 'The Good Roll'. 'Wij willen de wereld beter maken, vel voor vel.'
Saskia Hamminga-Roest van SeniorWeb: 'Er zijn 3,6 miljoen 65-plussers; dit is zo'n 20 procent van de bevolking'
Saskia Hamminga-Roest is Marketing & Communicatie Manager bij SeniorWeb, een vereniging met meer dan 150.000 leden opgericht in 1996, met als missie alle ouderen in Nederland te helpen digitaal vaardig te worden en te blijven. Voor aflevering 112 van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Marketeers vinden het niet “sexy” om voor deze doelgroep te werken.’
Marjolijn van Dingenen van Lenovo: 'Het is belangrijk de juiste producttaal te spreken'
Marjolijn van Dingenen werkt nu 4,5 jaar voor Lenovo, producent van computerhardware en consumentenelektronica, waar zij eindverantwoordelijk is voor de marketing & PR in de Benelux. Voor aflevering 111 van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Lenovo is een start-up in een corporate jasje.’
Pfauth: 'Sam Altman (Open AI) vindt zelf schrijven belangrijk'
Alles wat je meer dan twee keer doet, kun je automatiseren, stelt Ernst-Jan Pfauth, mede-oprichter van De Correspondent, maker van POM, Jonge Jaren en het Dankboek. Des te verbaasder is hij over de bejubeling van 'zelf schrijven' door AI-goeroe Sam Altman.
Stichting Nederlandse Datakluis: Jouw data, jouw regels
Stichting Nederlandse Datakluis is ontstaan als initiatief van vijf grote mediabedrijven: DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL en Talpa Network. Zij delen de visie dat persoonsgegevens en gebruiksgegevens over enkele jaren niet langer worden opgeslagen in centrale systemen van aanbieders, maar in een persoonlijke omgeving van de gebruiker zelf. Stichting Nederlandse Datakluis doet onderzoek naar de toepasbaarheid van dit initiatief. In gesprek met co-founder Arno Otto.
ADC en Clever Franke bundelen krachten op het gebied van data en AI
Dataontwerp- en technologieconsultancie Clever Franke is overgenomen door ADC Consulting, adviesbureau op het gebied van data en AI. Thomas Clever, medeoprichter van Clever Franke: ‘De AI- en datadienstverlening van beide bedrijven is complementair aan elkaar en samen vormen ze een van 's werelds meest toonaangevende data- en AI-bedrijven.’
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Eerste Nederlandse TikTok Ad Awards... 06-11-2024
- Senior Intelligence benadrukt waarde... 06-11-2024
- Google lanceert nieuwe functies in... 01-11-2024
- [interview] Picnic zet klantdata om... 01-11-2024
- ACM waarschuwt jongeren voor... 31-10-2024
- LinkedIn krijgt boete vanwege... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing