
Fonq maakt adverteren voor partners mogelijk met Self-Service Tool
Online woonwinkel Fonq introduceert een Self-Service Tool waarmee partners zelf campagnes kunnen starten, monitoren en analyseren om de productzichtbaarheid te vergroten. De tool is onderdeel van de Retail Media mogelijkheden die Fonq op het platform aanbiedt.

Google licht antwoord op ChatGPT toe: 'hello Bard'
Google zal vandaag het eigen ChatGPT-alternatief toelichten, genaamd 'Bard'. Behalve zelfschrijvend en wereldwijd succesvol is de app van Open AI ChatGPT immers een zoekmachine die -net als TikTok- de marktpositie van Google accuut bedreigt.

Brand Growth Event: 'Bedrijven zonder purpose zouden geen bestaansrecht mogen hebben'
Tijdens de 7e editie van het online ‘Brand Growth Event’ op donderdag 11 mei 2023 presenteert onderzoeksbureau DVJ Insights de onderzoeksresultaten van de jaarlijkse European Brand Growth Study onder meer dan 2.300 marketeers in 10 Europese landen. Nieuw dit jaar: het perspectief van 3.000 consumenten op welke aspecten zij bedrijven beoordelen op hun bijdrage aan de samenleving en welke merken als succesvol worden gezien.

Luisterbreed onderzoek biedt inzicht in merkeffecten radio, livestream en podcast
FD Mediagroep heeft met BNR het eerste luisterbrede onderzoek uitgevoerd, waarin ook Podcast als advertentiemedium is meegenomen. Samen met Brand Metrics is een methode ontwikkeld die inzicht biedt in de eerste gerealiseerde effecten van audiokanalen radio, livestream en podcast op merk-KPI’s.

Freshworks gaat samenwerking met Meta aan
Freshworks integreert zijn CRM- en CX-systemen met WhatsApp, Instagram Messaging en Facebook Messenger op het Freshworks Neo-platform: ‘Door deze samenwerking met Meta kunnen klantenservicemedewerkers nu op grote schaal geavanceerde en gepersonaliseerde berichten sturen.’

Lowlands in kwartier uitverkocht
De nieuwe editie van de driedaags 'Campingflight to the Lowlands' was in dit weekend in kwartier uitverkocht ondanks kaartjes van 300 euro. Fans beginnen het wel wat prijzig te vinden, alsmede de bemiddeling door Ticketmaster.

Plus start met verkoop brood van gisteren
Plus start met de verkoop van brood van gisteren. Hiermee zet de supermarktorganisatie een volgende stap in de strijd tegen voedselverspilling. Brood van de versafdeling dat niet op de dag zelf verkocht wordt, kost een dag later 25 cent, 50 cent of 75 cent.

Arbeidsplatform Maqqie ziet omzet 150 procent groeien
Dat de arbeidsmarkt in beweging is, blijkt wel uit de jaarcijfers van scale-up Maqqie. Het techplatform rapporteerde een flinke groei in 2022, waarin het 2,5 keer meer omzet haalde dan in het voorgaande jaar meldt de oprichter.
![[column] Consumer - centricity van USP naar 'USB'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Consumer - centricity van USP naar 'USB'
Op Bol.com kan ik kiezen uit 467 soorten elektrische tandenborstels voor volwassenen, 1.990 laptops en 756 accuboormachines. In deze oceaan aan producten is het logisch dat er ‘keuze-shortcuts’ worden toegepast die je het gevoel geven een goede keuze te maken. Sterke USP’s zijn hierin essentieel, maar hoe schrijf je die?

DOSSIER BELOFTE EN BEWIJS Neeve: 'Duurzaamheid is de kern van ons merk'
Voor ons Dossier Belofte + Bewijs in gesprek met Heleen Spruijt en Nadine Bronwasser. van duurzaam kledingmerk Neeve: 'De Bijenkorf wil in 2025 nog enkel duurzame merken verkopen.'

Mijn Marketing: Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Elzemieke Olsthoorn is sinds januari 2023 Head of Content & Marketing bij Abovo Maxlead. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.

Maxeda lanceert eerste DHZ-marketplace in Benelux
Maxeda DIY Group, waar de winkelketens Praxis, Brico en BricoPlanit onder vallen, lanceert als eerste doe-het-zelfretailer in de Benelux marketplace. De marketplace, is geïntegreerd in de bestaande websites en apps van Brico.be en Praxis.nl.

Zorgen om privacy, maar ook meer bereidheid gegevens te delen
De zorgen om online privacy onder Nederlandse consumenten zijn nog net zo groot als 4 jaar geleden: 2 op de 3 Nederlanders (64%) maakt zich hier in meer of mindere mate zorgen om. Wel is er meer bereidheid ontstaan om persoonsgegevens te delen, met name onder de jongere leeftijdsgroepen.

Warc lanceert Diversity, Equity en Inclusion-platform
Warc heeft een Diversity, Equity & Inclusion-platform gelanceerd om marketeers te helpen bij het implementeren van effectieve DEI-strategieën. Het platform biedt begeleiding aan adverteerders, bureaus en media-eigenaren.

DOSSIER BELOFTE EN BEWIJS Stelling: 'Marketingclaims kloppen zelden'
Marketeers dienen de waarheid te spreken en komen niet meer weg met halve of zelfs onwaarheden of misleidende suggestieve weergaven van de werkelijkheid. Toch? We vroegen het ons panel...

Dept breidt uit met Adobe-specialist Tekno Point
Tekno Point, India’s topleverancier van Digital Experience Platform-diensten (DXP) heeft zich aangesloten bij Dept. De 500 Adobe-specialisten van Tekno Point ondersteunen klanten zoals Tata Capital, Bajaj, Asian Paints, Rosewood Hotels en AIA bij de implementatie van Adobe-oplossingen.
![[column] Gaat ChatGPT de assistent communicatieadviseur vervangen?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gaat ChatGPT de assistent communicatieadviseur vervangen?
Jazeker! Maar… ‘garbage in, is garbage out’. 'Ik ben er zeker van dat ChatGPT een geweldige aanvulling zal zijn voor elke communicatieprofessional die op zoek is naar manieren om zijn of haar effectiviteit te vergroten.'

Mijn Marketing: Imen Laroussi van Team Eiffel
Imen Laroussi is Directeur Marketing Communicatie bij Team Eiffel. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Branding en Marketing horen aan de directietafel thuis.’

Onderzoek: Europese retailers lopen warm voor commerce media
Technologiebedrijf PubMatic presenteert nieuw onderzoek naar de Europese markt voor commerce media. 67% van de commerce mediabedrijven en retailers willen de investeringen in commerce media verhogen. Daarnaast is 24% van plan om hun huidige investeringen op peil te houden.

Procter ziet winst iets dalen
Hogere prijzen compenseerden voor Procter & Gamble de stijgende kosten voor van onder meer transport, grondstoffen en lonen niet. Gemiddeld verhoogde P&G de prijzen op jaarbasis met 10 procent in de laatste drie maanden van 2022.

Platform Baby op Komst overgenomen door Familyblend
Baby op komst, het online platform en magazine door verloskundigen, wordt overgenomen door Familyblend & Kompas Publishing. Op Baby op komst staat alles over zwanger worden tot de eerste periode na de geboorte van de baby. Alle informatie is geschreven door verloskundigen, diëtisten en een consultatiebureau arts.

Jansen weg als hoofdredacteur Telegraaf
Paul Jansen treedt per 1 juni 2023 terug als algemeen hoofdredacteur van De Telegraaf. Na acht jaar hoofdredacteurschap wordt Jansen correspondent voor De Telegraaf in de VS.

EU: veel manipulatie op websites
De Europese consumententoezichthouders zien veel manipulatieve praktijken op commerciële websites. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek op 399 websites waarop diverse producten als kleding en elektronica worden verkocht.

DOSSIER BELOFTE EN BEWIJS Maron Busnel van Hyundai
In het kader van ons Dossier Belofte + Bewijs een interview met marketingdirecteur Hyundai Maron Busnel: ‘Wat je vertelt moet waar zijn.'

Plantenwebshop Sprinklr gaat voor biodiversiteit
Sprinkl is volgens eigenaren Suzanne van Straaten en Liedewij Loorbach ‘als onderneming niet langer een middel om geld aan te verdienen, maar om de missie te dienen – het vergroten van biodiversiteit.’

Mijn Marketing: Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Marleen Smit is hoofd marketing & communicatie bij Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam, dat de Museumprijs 2022 won. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.
![[column] Brand fiction: authenticiteit of entertainment?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Brand fiction: authenticiteit of entertainment?
Crisis is van alle tijden. De situatie aan het begin van de jaren dertig in Amerika kent veel gelijkenissen met waar we momenteel op afstevenen. Het land stond aan de rand van de Grote Depressie, bedrijven stonden op omvallen en miljoenen mensen dreigden hun baan te verliezen.

Nieuwe campagne Ziggo stelt technologie centraal
Ziggo lanceert maandag 30 januari 2023 een nieuwe reclamecampagne, ontwikkeld door reclamebureau WPP Go One in samenwerking met Holyfools. Ook de huisstijl is subtiel aangepast. De bekende buurmannen komen niet meer terug. In plaats daarvan staan de mogelijkheden van technologie centraal.

'Betalen voor verzending binnen Nederland onzin'
Veertig procent van de Nederlanders vindt het onzin dat er voor bestellingen binnen Nederland verzendkosten betaald moeten worden. De korte route die binnen Nederland afgelegd moet worden, staat voor hen niet in verhouding met de verzendkosten die zij betalen.

Onderzoek InSites Consulting: 'We willen verder gaan dan een standaard trendrapport'
Naar aanleiding van nieuw consumentenonderzoek identificeert InSites Consulting ‘twaalf trends die weerspiegelen wat voor mensen van belang is om een meer betekenisvolle wereld te verwezenlijken.’

Onderzoek: kortingscodes blijven populair onder Nederlanders
Kortingscodes blijven populair onder Nederlanders. Dit blijkt uit onderzoek van online marketing agency Seeders. De populairste webshop categorieën om te besparen zijn fashion, eten en dagjes uit. Zalando is de absolute nummer 1 als het gaat om kopen met korting.

Publicis Groupe zoekt web 3.0 talent via metaverse
Ergens in de metaverse staat een gigantische rode telefoon. Wie de telefoon opneemt, maakt kans op een baan in de échte wereld. Een nieuwe manier om web 3.0 talent te werven. ‘Het talent dat vorm zal geven aan de metaverse, zit er al in’, volgens Eduardo Marques, CCO van Publicis Groupe Benelux.

Thema Branded Content Event 2023 is 'Create the Content Connection'
Op dinsdag 16 mei vindt het Branded Content Event plaats met als thema ‘Create the Content Connection’. Plaats van handeling: DeFabrique in Utrecht. Save the date en profiteer van het Early Bird-tarief via brandedcontentevent.nl.

Klik & Steen overgenomen door Modern Minds
Webdevelopment bureau Klik & Steen is per 1 januari 2023 overgenomen door Modern Minds. Zowel Klik & Steen als Modern Minds houden zich bezig met e-commerce en webdevelopment.

Apple verplaatst kwart productie naar India
Apple wil een kwart van al zijn producten in India gaan maken, bevestigt de Indiase minister van handel Piyush Goyal. De afgelopen drie jaar heeft Apple veel problemen gehad met de productie van apparaten in China.

Onderzoek: Warc maakt insights winnaars IPA Effectiveness Awards 2022 bekend
De IPA (The Institute of Practitioners in Advertising) Effectiveness Awards koppelen marketingeffectiviteit aan zakelijk succes. Vandaag lanceert Warc (World Advertising Research Center) de insights op basis van de winnende cases van de IPA Effectiveness Awards 2022.

Pieter Claassen partner in Xsaga
Na dertien jaar trouwe dienst, waarvan de laatste vijf jaar als lid van het managementteam, was het tijd voor een volgende stap en is Pieter Claassen nu ook als partner toegetreden.
![[branded content] Leiderschap ‘beyond digital’](/templates/img/lazyload.gif)
[branded content] Leiderschap ‘beyond digital’
Wat kunnen we verwachten rondom digitale transformatie in 2023? Jaspar Roos, Founding partner Limpid & Co, neemt je in de nieuwste podcast van Studio Beeckestijn mee in zijn verwachtingen. Ontdek waarom 2023 volgens Jaspar het jaar van het ongemak wordt.

Popcorn Stories ontwikkelt jongerencampagne voor 113 Zelfmoordpreventie
Met de campagne ‘Ik ben er nog’ vraagt de stichting 113 Zelfmoordpreventie aandacht voor het belang van praten met jongeren over gedachten aan zelfdoding. Op dit gesprek rust nog altijd een taboe. Toch kan praten enorm opluchten en soms zelfs levens redden.

Blokker haalt met recycleprogramma 40 miljoen gebruikte aluminium koffiecups op
Blokker heeft met haar recycleprogramma in 2022 maar liefst 300.000 kilo aan gebruikte aluminium koffiecups ingezameld. Dit staat gelijk aan zo’n 40 miljoen cups. Op basis van deze opbrengst doet Blokker een donatie aan The Hunger Project.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Fonq maakt adverteren voor partners... 08-02-2023
- Google licht antwoord op ChatGPT... 08-02-2023
- Freshworks gaat samenwerking met... 07-02-2023
- Arbeidsplatform Maqqie ziet omzet... 06-02-2023
- Maxeda lanceert eerste... 03-02-2023
- Zorgen om privacy, maar ook meer... 02-02-2023
MarketingTribune Events
- 23mrt 2023
Shopping Awards
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day