
ACM waarschuwt jongeren voor onbetrouwbare webshops
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen. De campagne ‘Eerst checken, dan bestellen’ richt zich met name op 18- tot 30-jarigen.

Wasteless AI uitgerold voor Carrefour
Carrefour Argentinië, een toonaangevende internationale voedselretailer, heeft met succes de uitrol van Wasteless AI afgerond in al haar 640 winkels.

Shopping Awards open voor inschrijvingen
Je kunt je vanaf nu gratis inschrijven voor dé prestigieuze prijzen van de e-commercebranche. Dit jaar kun je kiezen uit maar liefst 6 vakprijzen, 29 publieksprijzen en de Ecommerce50 voor het snelst groeiende e-commercebedrijf. Win je één van de publieksprijzen? Dan maak je automatisch kans op de felbegeerde titel DHL Beste Webwinkel van het Jaar.
![[column] Haak in bij moment en op de consument](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Haak in bij moment en op de consument
Advertising rond actuele momenten, daar hoef je creatives nooit een briefing voor te geven. Koninginnedag en Koningsdag, de Elfstedentocht, Moederdag, Sinterklaas, Kerst en ja, recentelijk nog Prinsjesdag.
![[column] Hoe dan?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe dan?
Hoe je iets zegt is minstens zo belangrijk als wat je zegt. Een wijze les voor het dagelijks leven, maar zeker ook belangrijk voor merken. In de zoektocht naar de inhoudelijke boodschap, gaat er te vaak te weinig aandacht naar hoe het gezegd wordt. Zonde van de effectiviteit.

Trustoo: 'Voldoen bedrijven niet aan onze kwaliteitseisen, dan verwijderen we ze'
Als ergens vertrouwen een belangrijke rol speelt, dan is het anno 2024 wel online. Trustoo heeft het woord gewoon als uitgangspunt voor hun dienstverlening genomen, wel zo makkelijk en overtuigend. In gesprek met Dion Gouwerok, marketingmanager van Trustoo, over hoe je vertrouwen bij je doelgroep in stand houdt en uitbouwt.

LinkedIn krijgt boete vanwege verwerking persoonsdata
De Ierse Data Protection Commission heeft LinkedIn een boete van 310 miljoen euro opgelegd voor een aantal privacy-overtredingen. Het zakelijke sociale netwerk zou persoonsgegevens hebben gebruikt voor gedragsonderzoek en gepersonaliseerde advertenties.

Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award
In Londen zijn de Global Performance Marketing awards uitgereikt, die uitzonderlijke marketing campagnes belonen, waaronder affiliate marketing. Hier is de samenwerking van Hearst-uitgave Jan met Hema en TradeTracker in de prijzen is gevallen.

Onderzoek: 'Jongeren gevoeliger voor reacties op social dan volwassenen'
Uit onderzoek van de UvA gepubliceerd in ‘Science Advances’ is voor de eerste keer op basis van gebruikersdata aangetoond dat jongeren inderdaad gevoeliger kunnen zijn voor reacties op social dan volwassenen. ‘Het heeft directe impact op hun humeur en de manier waarop ze reageren.’

'Verkoop gezondere sappen daalt door hogere belasting'
Sinds de verhoging van de verbruiksbelasting op 1 januari 2024 van dit jaar zijn Nederlanders minder groente- en vruchtensappen en meer sport- en energiedranken gaan drinken, waarschuwt de vereniging van Ambachtelijke Sapmakers. 'Nederland is het enige land ter wereld dat consumptie van pure sappen actief afwijst.'

Patrick Petersen over PIM nominatie Handboek AI
De genomineerden voor de PIM Marketingliteratuurprijs 2024 zijn bekend. Een van de genomineerden is een oud-columnist van MT, namelijk Patrick Petersen. Hij licht op originele wijze zijn boek 'Handboek AI' toe en geeft er drie weg.
![[column] Het duivelse dilemma van data](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het duivelse dilemma van data
Data. Het is een van de toverwoorden van vandaag. Marketeers, brandmanagers en communicatieprofessionals zijn niets zonder data. Alles moet datadriven zijn, zodat we zeker weten dat de keuzes die we maken valide en waar zijn. Zolang onze keuzes gebaseerd zijn op data, maken we geen fouten. Althans dat denken we.

Duits Verkeersbureau zet AI-influencer in om toeristen te lokken
Het Duits Verkeersbureau (DZT) start zijn eerste AI-influencerproject en maakt daarmee op een ander niveau actief gebruik van kunstmatige intelligentie voor de internationale promotie van Duitsland als vakantieland.

Interactieve game om nieuwe Skoda Elroq te introduceren
Om meer ruchtbaarheid aan de introductie van de nieuwe Škoda Elroq in Nederland te geven is een activatiecampagne ontwikkeld: Elroq, paper, scissors! Een interactieve game waarbij de winnaar twee jaar lang gratis in een nieuwe Škoda Elroq rijdt.

Online campagne EasyPark: ‘Parkeren? Ik denk er niet aan’
EasyPark lanceert een online- en influencer campagne om de vernieuwde parkeerapp, die verbeterd is op basis van klantfeedback, onder de aandacht te brengen.

KNVB en Azerion Vrouwen Eredivisie lanceren campagne
In de nieuwe campagne van de KNVB en de Azerion Vrouwen Eredivisie worden meisjes geïnspireerd hun (voetbal)dromen na te jagen. De videoclip wordt begeleid door een nieuwe versie van ‘Rainbow in the sky’ van zangeres Mara Julia.

AI-tech innovator Saint van start
Vandaag wordt de start van 'Saint' bekendgemaakt. Saint noemt zich een nieuwe creative tech player: 'door een self-learning, eigen AI-platform genaamd Halo kan Saint sneller, slimmer en nauwkeuriger werken.' De Nederlandse oprichters deden ervaring op bij o.a. Apple, W+K, TBWA\, Indie en Philips.

Shortlist TikTok Ad Awards Nederland 2024 bekend
De TikTok Ad Awards willen de schijnwerpers zetten op de opvallendste en meest succesvolle, betaalde advertentiecampagnes die creativiteit inspireerden en positiviteit brachten naar het platform. Hier de shortlist voor de komende editie.
![[marketeer 210] Sander de Klerk - co founder The Good Roll](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 210] Sander de Klerk - co founder The Good Roll
Voor deel 210 van onze successerie [marketeer] spreken we Sander de Klerk, die net tot winnaar van de EY Emerging Entrepreneur Of The Year 2024-verkiezing werd gekroond. Dit vanwege zijn goed presterende merk 'The Good Roll'. 'Wij willen de wereld beter maken, vel voor vel.'

Saskia Hamminga-Roest van SeniorWeb: 'Er zijn 3,6 miljoen 65-plussers; dit is zo'n 20 procent van de bevolking'
Saskia Hamminga-Roest is Marketing & Communicatie Manager bij SeniorWeb, een vereniging met meer dan 150.000 leden opgericht in 1996, met als missie alle ouderen in Nederland te helpen digitaal vaardig te worden en te blijven. Voor aflevering 112 van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Marketeers vinden het niet “sexy” om voor deze doelgroep te werken.’

Marjolijn van Dingenen van Lenovo: 'Het is belangrijk de juiste producttaal te spreken'
Marjolijn van Dingenen werkt nu 4,5 jaar voor Lenovo, producent van computerhardware en consumentenelektronica, waar zij eindverantwoordelijk is voor de marketing & PR in de Benelux. Voor aflevering 111 van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Lenovo is een start-up in een corporate jasje.’

Pfauth: 'Sam Altman (Open AI) vindt zelf schrijven belangrijk'
Alles wat je meer dan twee keer doet, kun je automatiseren, stelt Ernst-Jan Pfauth, mede-oprichter van De Correspondent, maker van POM, Jonge Jaren en het Dankboek. Des te verbaasder is hij over de bejubeling van 'zelf schrijven' door AI-goeroe Sam Altman.

Stichting Nederlandse Datakluis: Jouw data, jouw regels
Stichting Nederlandse Datakluis is ontstaan als initiatief van vijf grote mediabedrijven: DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL en Talpa Network. Zij delen de visie dat persoonsgegevens en gebruiksgegevens over enkele jaren niet langer worden opgeslagen in centrale systemen van aanbieders, maar in een persoonlijke omgeving van de gebruiker zelf. Stichting Nederlandse Datakluis doet onderzoek naar de toepasbaarheid van dit initiatief. In gesprek met co-founder Arno Otto.

ADC en Clever Franke bundelen krachten op het gebied van data en AI
Dataontwerp- en technologieconsultancie Clever Franke is overgenomen door ADC Consulting, adviesbureau op het gebied van data en AI. Thomas Clever, medeoprichter van Clever Franke: ‘De AI- en datadienstverlening van beide bedrijven is complementair aan elkaar en samen vormen ze een van 's werelds meest toonaangevende data- en AI-bedrijven.’

Van Den Bosch van Newcraft naar iO
Dirk van den Bosch is begonnen als country director Nederland bij iO. Hij heeft een lange staat van dienst in de DM en digital.

Apple nieuwe duurzame nummer 1 van Twinkle100
De nieuwe nummer 1 van de Twinkle100 is Apple. Althans, op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. In de ranglijst van de grootste webshops in ons land wordt dit jaar niet alleen gekeken naar de omzet – op dat gebied is Bol nog altijd oppermachtig – maar ook naar de zichtbare duurzame maatregelen.

Donutketen Dunkin’ in Nederland failliet
De Nederlandse tak van Dunkin’ (voormalig Dunkin’ Donuts) is failliet. Dat heeft medeaandeelhouder Roberto Fava bevestigd.

Gemeente Den Haag lanceert anti-verspillingscampagne
Met teasers door de hele stad en op social lanceerde Gemeente Den haag de eerste fase van een anti verspillingscampagne in samenwerking met bureau Open Now. Vanaf vandaag wordt duidelijk wie de afzender van de campagne is en wat de bedoeling is: oude of kapotte kleding een tweede leven geven.

Nieuwe campagne Zalando speelt in op universele vraag 'Wat doe ik aan?!'
In de nieuwe social first campagne van Zalando, in samenwerking met Dentsu Creative, staat de meme-cultuur centraal: ‘Eigen stijl en vrije keuze krijgen het podium’. De campagne haakt in op de internationale merkcampagne ‘What Do I Wear’.

Onderzoek SeniorWeb: Appende senioren en veiligheidsrisico's
Ook uit het leven van senioren is WhatsApp niet meer weg te denken, blijkt uit een recent onderzoek van SeniorWeb. Maar liefst 93% van de ondervraagde 750 leden van SeniorWeb gebruikt de app en loopt daarmee ook risico op oplichting.

Michelin voorziet tien nieuwe restaurants van ster
Zojuist zijn de nieuwe Michelinsterren bekend gemaakt. Nederland heeft nog één driesterrenrestaurant over. De Librije in Zwolle behoudt er als enige drie. Restaurant Inter Scaldes in Kruiningen, dat jarenlang de top deelde, gaat van drie naar twee sterren. Tien sterrenzaken debuteren.

Serviceplan Make Benelux viert mijlpaal 10 miljoen materialen voor L'Oréal
Serviceplan Make Benelux, met onder meer een vestiging in Amsterdam, meldt een belangrijke mijlpaal te hebben bereikt met de creatie van meer dan 10 miljoen materialen voor cosmeticamerk L'Oréal Benelux.
![[column] Vertrouwen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Vertrouwen
Tijdens het recente verkiezingsdebat tussen Donald Trump en Kamala Harris heeft Trump meer dan 30 onjuiste beweringen gedaan, volgens factcheckers van CNN. Harris kwam er met slechts één onjuiste bewering vanaf volgens CNN, waarbij sommige van haar claims als misleidend kunnen worden beschouwd. Dit leidt tot reflectie op (merk)vertrouwen.

Ontdek de kracht van welzijn op de werkvloer tijdens de WOW Conference
Charlie MacGregor is oprichter van The Social Hub, medeoprichter van WOW en mede-initiatiefnemer van de ‘WOW Conference’ op vrijdag 11 oktober 2024 in Theater Amsterdam. Ee korte kennismaking.

Levi's lanceert wereldwijde campagne met Beyoncé
Na de release van 'Levii’s Jeans' (met dubbele i), een geliefd nummer van Cowboy Carter over 'Americana', stapt Beyoncé in de hoofdrol van 'Reiimagine'. De nieuwe campagne is geïnspireerd door de heritage van Levi's.

Essent terug in schaatssport met partnerstrategie gericht op duurzaamheid
Essent maakte dinsdag haar comeback in de schaatssport met de lancering van Team Essent, gepresenteerd in het iconische Thialf-stadion. Gekleed in magenta schaatspakken, stelde het energiebedrijf het team officieel voor aan de pers. De stap markeert het begin van een nieuwe partnerstrategie, waarin merkbeleving en zichtbaarheid hand in hand gaan met het versterken van de schaatsport in Nederland.
![[column] Voor vertrouwen is geen keurmerk nodig](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Voor vertrouwen is geen keurmerk nodig
Eenderde van de consumenten ziet geen verschil tussen betrouwbare duurzaamheidskeurmerken en neplogo’s of valse claims, toont recentelijk onderzoek van Motivaction aan. Dat verbaast ons niets.

Laatste kans om ook te schitteren op het podium van de Grand Prix Content Marketing Awards
Tot en met vandaag kun je je mooiste, beste of meest inhoudsvolle case nog inzenden voor de Grand Prix Content Marketing Awards! Zoek je nog een reden om mee te doen? Wat denk je van erkenning, feedback van de zeer deskundige jury en de kans om uitgeroepen te worden tot Bureau van het Jaar of Merk van het Jaar en op het winnen van de originaliteitsprijs. Bovendien wordt de uitreiking geen stijf of suf diner, maar een levendig festival met dito sfeer, streetfood en muziek!

Consumentenbond: 'Banken leveren privacy klanten over aan techreus Google'
Banken moeten garant staan voor de bescherming van persoonsgegevens van klanten die met hun mobiel betalen. De Consumentenbond roept de banken daartoe op, nu ook ING is overstapt op Google Pay. ‘Consumenten worden overgeleverd aan datagraaier Google.’
![[column] Betutteling](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Betutteling
‘Meer groente, meer vezels, meer fruit, minder suiker, minder zout. Zo zet je een stapje in de goede richting…’, aldus de Allerhande van deze maand. Hierin worden lezers opgeroepen een ‘stapje beter te koken’. En dat in tijd, dat het aantal fastfoodrestaurants in 10 jaar tijd met meer dan de helft is gestegen.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- DNB: Online kaartbetalingen sterk in... 04-07-2025
- AI-modellen geven vergeten mode een... 01-07-2025
- Bijna helft Nederlanders lid van... 30-06-2025
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
- Wat als je advertenties inspelen op... 24-06-2025
- WhatsApp krijgt advertenties18-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers