Zuckerberg over Meta en AI in 2025

- Online
- 31 jan 2025 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 31 jan 2025 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Meta-oprichter en dga Mark Zuckerberg reflecteert persoonlijk op het nieuwe jaar, de kansen daarin en waar zijn mediaportefeuille bestaand uit Facebook, Whatsapp en Instagram nu staat met Llama 4, AI, nieuwe datacenters en ontwikkeling van agents. 'Momenteel gebruiken meer dan 3,3 miljard mensen elke dag minstens één van onze apps.'
MZ (foto boven): 'Just shared Meta's quarterly earnings report. We continue to make good progress on AI, glasses, and the future of social media. I'm excited to see these efforts scale further in 2025. Here's the transcript of what I said on the call.'
'We sloten 2024 met een sterke noot af: nu gebruiken meer dan 3,3 miljard mensen elke dag minstens één van onze apps', vervolgt Zuckerberg, 'Dit gaat een heel groot jaar worden. Ik weet dat het altijd voelt alsof elk jaar een groot jaar is, maar meer dan normaal voelt het alsof het traject voor de meeste van onze langetermijninitiatieven tegen het einde van dit jaar een stuk duidelijker zal zijn. Dus ik blijf onze teams vertellen dat dit intens gaat worden, omdat we ongeveer 48 weken de tijd hebben om het traject te volgen dat we willen volgen. Op het gebied van AI verwacht ik dat 2025 het jaar zal zijn waarin een zeer intelligente en gepersonaliseerde AI-assistent meer dan 1 miljard mensen zal bereiken, en ik verwacht dat Meta AI die leidende AI-assistent zal zijn. Meta AI wordt al door meer mensen gebruikt dan welke andere assistent dan ook, en zodra een dienst een dergelijke schaal bereikt, ontwikkelt deze meestal een duurzaam langetermijnvoordeel.'
'We hebben een heel opwindende routekaart voor dit jaar met een unieke visie gericht op personalisatie. Wij geloven dat mensen niet allemaal dezelfde AI willen gebruiken; mensen willen dat hun AI wordt gepersonaliseerd op basis van hun context, hun interesses, hun persoonlijkheid, hun cultuur en hoe zij over de wereld denken. Ik denk niet dat er één grote AI komt die iedereen gewoon hetzelfde gebruikt. Mensen zullen kunnen kiezen hoe AI voor hen werkt en eruit ziet. Ik blijf denken dat dit een van de meest transformerende producten gaat worden die we hebben gemaakt. We hebben een aantal leuke verrassingen waarvan ik denk dat mensen die in het jaar 2025 leuk zullen gaan vinden.'
'Ik denk dat dit heel goed het jaar zou kunnen zijn waarin Llama en open source ook de meest geavanceerde en meest gebruikte AI-modellen worden. Llama 4 boekt grote vooruitgang in de training. Llama 4 mini is klaar met voortraining en onze leermodellen en het grotere model zien er ook goed uit. Ons doel met Llama 3 was om open source concurrerend te maken met gesloten modellen, en ons doel met Llama 4 is om leiding te geven. Llama 4 zal van nature multimodaal zijn - het is een omni-model - en zal agentische mogelijkheden hebben, dus het zal nieuw zijn en veel nieuwe gebruiksscenario's zullen ontsluiten. Ik kijk er naar uit om de komende maanden meer van ons jaarplan hierover te delen. Ik verwacht ook dat 2025 het jaar zal zijn waarin het mogelijk wordt om een AI-engineer-agent te bouwen die het codeer- en probleemoplossend vermogen heeft van ongeveer een goede mid-level engineer. Dit zal een diepgaande mijlpaal zijn en mogelijk een van de belangrijkste innovaties in de geschiedenis, en in de loop van de tijd mogelijk een zeer grote markt. Welk bedrijf dit ook het eerst bouwt, ik denk dat het een betekenisvol voordeel zal hebben bij de inzet ervan om hun AI-onderzoek vooruit te helpen en het veld vorm te geven. Dus dat is nog een reden waarom ik denk dat dit jaar de koers voor de toekomst zal bepalen. honderden miljoenen en uiteindelijk miljarden AI-brillen - en een bril is het volgende computerplatform waar we het al een tijdje over hebben - of als dit gewoon een kwestie van langere adem zal zijn. Maar over het algemeen is het geweldig om te zien dat mensen erkennen dat deze bril de perfecte vormfactor is voor AI – en ook gewoon een geweldige, stijlvolle bril.'
'Dit zijn allemaal grote investeringen – vooral de honderden miljarden dollars die we op de lange termijn in AI-infrastructuur zullen investeren. Ik heb vorige week aangekondigd dat we verwachten dit jaar bijna 1 GW aan capaciteit online te brengen, en we bouwen een 2 GW, en mogelijk groter, AI-datacenter dat zo groot is dat het een aanzienlijk deel van Manhattan zou bestrijken als het daar zou worden geplaatst. We zijn van plan dit allemaal te financieren door tegelijkertijd agressief te investeren in initiatieven die onze AI-vooruitgang gebruiken om de omzetgroei te vergroten. We hebben een plan opgesteld dat hopelijk het tempo van deze initiatieven de komende jaren zal versnellen - dat is waar een groot deel van de groei van ons nieuwe personeelsbestand naartoe gaat. En hoe goed we dit uitvoeren, zal ook ons financiële traject de komende jaren bepalen. Er zijn nog een aantal andere belangrijke producttrends gerelateerd aan onze familie van apps, waarvan ik denk dat we er dit jaar ook meer over zullen weten. We zullen leren wat er gaat gebeuren met TikTok, en desondanks verwacht ik dat Reels op Instagram en Facebook zullen blijven groeien. Ik verwacht dat Threads zijn weg zal voortzetten om het leidende discussieplatform te worden en uiteindelijk de komende jaren 1 miljard mensen zal bereiken. Threads heeft nu meer dan 320 miljoen maandelijkse actieve bezoekers en heeft meer dan 1 miljoen aanmeldingen per dag toegevoegd. Ik verwacht dat WhatsApp marktaandeel zal blijven winnen en vooruitgang zal blijven boeken om het leidende berichtenplatform in de VS te worden, net zoals dat in een groot deel van de rest van de wereld het geval is. WhatsApp heeft nu meer dan 100 miljoen maandelijkse actieve gebruikers in de VS. Facebook wordt gebruikt door meer dan 3 miljard maandelijkse actieven en we richten ons op het vergroten van de culturele invloed ervan. Ik ben opgewonden om dit jaar terug te keren naar een aantal OG Facebook.*'
'Dit wordt ook een cruciaal jaar voor de metaverse. Het aantal mensen dat Quest en Horizon gebruikt, is gestaag gegroeid - en dit is het jaar waarin een aantal langetermijninvesteringen waar we aan hebben gewerkt, die de metaverse visueel verbluffender en inspirerender zullen maken, echt zullen beginnen te landen. Ik denk dat we tegen het einde van dit jaar veel meer zullen weten over het traject van Horizon. Dit wordt ook een belangrijk jaar voor het herdefiniëren van onze relatie met overheden. We hebben nu een Amerikaanse regering die trots is op ons leidende bedrijf, prioriteit geeft aan het winnen van Amerikaanse technologie, en die onze waarden en belangen in het buitenland zal verdedigen. Ik ben optimistisch over de vooruitgang en innovatie die dit kan opleveren. Dit wordt dus een belangrijk jaar. Ik denk dat dit het meest opwindende en dynamische is dat ik ooit in onze branche heb gezien. Tussen AI, brillen, enorme infrastructuurprojecten, een heleboel werk om ons bedrijf te versnellen en te bouwen aan de toekomst van sociale media – we hebben nog veel te doen. Ik denk dat we een aantal geweldige dingen gaan bouwen die de toekomst van menselijke verbinding vormgeven. Zoals altijd ben ik iedereen dankbaar die deze reis met ons maakt.'
(bron: Facebook, 29/1/25 | beeld: screenshot NOS Journaal 2021)
* OG = Open Graph, een soort van kaartje met vaak een foto die verschijnt in je post, zodra er een link wordt gedeeld op een social network site, zoals Facebook - red.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Quest
- social media
- Big Tech
- mediaportfeuille
- Llama
- bestaand
- nieuw
- AI
- datacenters
- Threads
- metaverse
- Horizon
- agents
- ontwikkeling
- Zuck
- Mark Zuckerberg
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Google Maps presenteert best... 07-02-2025
- Level Level lanceert consultancy-tak... 04-02-2025
- Zuckerberg over Meta en AI in 202531-01-2025
- Mobiel.nl: Uitgeslapen mensen... 24-01-2025
- [marketeer 214] Diederik Broekhuizen... 24-01-2025
- [update] TikTok-vluchtelingen naar... 20-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day