Netflix slokt Warner Bros. en HBO Max op in megadeal

- Media
- 5 dec 2025 @ 15:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 5 dec 2025 @ 15:00
- Peter van Woensel Kooy
Netflix zet de grootste stap uit zijn bestaan met de aankoop van de studio’s en het streamingplatform van Warner Bros Discovery waardoor de populaire streamingdienst de beschikking krijgt over een omvangrijke bibliotheek aan klassiekers en blockbusters zoals de volledige Harry Potter-reeks en het iconische Citizen Kane, en bovendien directe concurrent HBO Max inlijft.
Dit zal de machtsverhoudingen in de entertainmentindustrie ingrijpend veranderen.
De transactie bestaat uit een combinatie van contanten en aandelen en waardeert Warner Bros Discovery op 82,7 miljard dollar, zo maakten beide bedrijven bekend. Voorafgaand aan de definitieve afronding zal Warner Bros Discovery zijn lineaire tv-zenders afsplitsen, voorzien o.a. Het Parool en diverse Amerikaanse bronnen. Dit betreft een onderdeel met onder meer CNN en Discovery Channel dat al langere tijd kampt met dalende kijkcijfers en minder goed aansluit bij de strategische koers van Netflix.
Voor Netflix, dat jarenlang vooral organisch groeide en sterk inzette op zelfgemaakte series en films, betekent de overname een historische breuk met het terughoudende fusie- en overnamebeleid waardoor het bedrijf niet alleen een enorme catalogus binnenhaalt maar ook directe controle krijgt over titels waarvoor het tot nu toe afhankelijk was van licenties van andere studio’s, iets waarvan beide bedrijven zeggen dat het de weg vrijmaakt voor fors grotere investeringen in nieuwe producties.
De deal is echter nog niet definitief omdat toezichthouders in de Verenigde Staten en Europa hun goedkeuring nog moeten geven, waarbij zij vooral zullen letten op de mogelijke gevolgen voor de concurrentie omdat twee grote streamingdiensten samen goed voor ruim 400 miljoen abonnees in één hand terechtkomen wat critici naar voren brengen als risico voor de diversiteit en balans in de markt waardoor de komende maanden moeten uitwijzen of de autoriteiten deze ongekend grote fusie in de streamingwereld zullen goedkeuren.
Beeld: Venti Views | Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Netflix slokt Warner Bros. en HBO... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
- Omnicom en IPG vormen nieuw... 03-12-2025
- DPG Media start geïntegreerde... 02-12-2025
- Cosmopolitan wint goud tijdens... 20-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

