Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie

Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
  • Food-en-retail
  • 1 dec 2025 @ 15:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Terwijl de frisdrankmarkt wordt overspoeld met grote ‘value packs’, kiest Fritz-kola ervoor om de impact van deze verpakkingsstrategieën ter discussie te stellen. Nieuw onderzoek in opdracht van het merk laat zien dat consumenten die verpakkingen groter dan 1 liter aanschaffen, aantoonbaar meer frisdrank drinken dan kopers van kleinere formaten.

Op dagen dat Nederlanders frisdrank consumeren, drinken zij gemiddeld zo’n 560 ml. Met een scherpe guerrilla-campagne, waarbij projecties op iconische Amsterdamse gebouwen verschijnen, vraagt Fritz-kola nu aandacht voor ‘responsible marketing’ en bewuste consumptie. De campagne speelt met de slogan ‘Natuurlijk kun je 30 liter kola per dag drinken… als je zo groot bent als de Adam Toren’, om de absurditeit van overconsumptie te benadrukken.

Volgens het merk ligt de verantwoordelijkheid niet alleen bij de consument, maar ook bij de industrie die overconsumptie stimuleert met enorme voordeelverpakkingen. Fritz-kola, bekend om zijn rebelse houding, vindt het tijd om deze norm te doorbreken.

‘Wij geloven dat je als merk een verantwoordelijkheid hebt die verder gaat dan alleen verkopen,’ zegt Lina Vasiloudis, Head of International Brand Marketing bij Fritz-kola. ‘Het is te makkelijk om te schuilen achter “keuzevrijheid” terwijl je met gigantische voordeelverpakkingen overconsumptie in de hand werkt. Genieten van een goede kola kan perfect, maar wel met mate. Daarom bieden we onze dranken uitsluitend aan in glazen flesjes van 0,2L en 0,33L. Het is een statement: focus op het moment, de smaak en de kwaliteit, niet op gedachteloze kwantiteit.’

Uit het onderzoek* onder 1.000 Nederlanders blijkt dat frisdrankdrinkers gemiddeld zo’n 560 ml per consumptiedag binnenkrijgen. Volgens het Voedingscentrum speelt de consumptie van suikerhoudende dranken een belangrijke rol bij de ontwikkeling van overgewicht. Fritz-kola pleit daarom voor een sectorbrede omarming van de boodschap ‘geniet, maar drink met mate’ en ziet kleinere portiegroottes als logische stap richting bewustere keuzes.

Om de cijfers tastbaar te maken, zette het merk een opvallende activatie in: guerrilla-projecties door de stad, waaronder de vergelijking met de Adam Toren (foto boven), die consumenten aanzet tot reflectie op hun eigen drinkgedrag.

Beeld: Fritz-kola

* Uitgevoerd via Factsnapp in november 2025 onder 100 respondenten in Nederland van 16 jaar en ouder.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken