Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie

- Food-en-retail
- 1 dec 2025 @ 15:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 1 dec 2025 @ 15:30
- Peter van Woensel Kooy
Terwijl de frisdrankmarkt wordt overspoeld met grote ‘value packs’, kiest Fritz-kola ervoor om de impact van deze verpakkingsstrategieën ter discussie te stellen. Nieuw onderzoek in opdracht van het merk laat zien dat consumenten die verpakkingen groter dan 1 liter aanschaffen, aantoonbaar meer frisdrank drinken dan kopers van kleinere formaten.
Op dagen dat Nederlanders frisdrank consumeren, drinken zij gemiddeld zo’n 560 ml. Met een scherpe guerrilla-campagne, waarbij projecties op iconische Amsterdamse gebouwen verschijnen, vraagt Fritz-kola nu aandacht voor ‘responsible marketing’ en bewuste consumptie. De campagne speelt met de slogan ‘Natuurlijk kun je 30 liter kola per dag drinken… als je zo groot bent als de Adam Toren’, om de absurditeit van overconsumptie te benadrukken.
Volgens het merk ligt de verantwoordelijkheid niet alleen bij de consument, maar ook bij de industrie die overconsumptie stimuleert met enorme voordeelverpakkingen. Fritz-kola, bekend om zijn rebelse houding, vindt het tijd om deze norm te doorbreken.
‘Wij geloven dat je als merk een verantwoordelijkheid hebt die verder gaat dan alleen verkopen,’ zegt Lina Vasiloudis, Head of International Brand Marketing bij Fritz-kola. ‘Het is te makkelijk om te schuilen achter “keuzevrijheid” terwijl je met gigantische voordeelverpakkingen overconsumptie in de hand werkt. Genieten van een goede kola kan perfect, maar wel met mate. Daarom bieden we onze dranken uitsluitend aan in glazen flesjes van 0,2L en 0,33L. Het is een statement: focus op het moment, de smaak en de kwaliteit, niet op gedachteloze kwantiteit.’
Uit het onderzoek* onder 1.000 Nederlanders blijkt dat frisdrankdrinkers gemiddeld zo’n 560 ml per consumptiedag binnenkrijgen. Volgens het Voedingscentrum speelt de consumptie van suikerhoudende dranken een belangrijke rol bij de ontwikkeling van overgewicht. Fritz-kola pleit daarom voor een sectorbrede omarming van de boodschap ‘geniet, maar drink met mate’ en ziet kleinere portiegroottes als logische stap richting bewustere keuzes.
Om de cijfers tastbaar te maken, zette het merk een opvallende activatie in: guerrilla-projecties door de stad, waaronder de vergelijking met de Adam Toren (foto boven), die consumenten aanzet tot reflectie op hun eigen drinkgedrag.
Beeld: Fritz-kola
* Uitgevoerd via Factsnapp in november 2025 onder 100 respondenten in Nederland van 16 jaar en ouder.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Sinterklaascampagne van Raak zoomt in op online gedrag
- [marketeer 237] Patricia Douma - marcombazin Dopper: 'Wij zijn...
- [retailmedia] MediaMarkt ingezet als non-endemic showroomals...
- Lidl lanceert Let’s Grow: nieuw platform geeft vrouwelijke...
- [marketeer 238] Josje Geluk - founder Luck Bag: 'Marketing...
- [onderzoek] ABN Amro: 'Populariteit Black Friday stagneert'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Fritz-kola start... 01-12-2025
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in... 01-12-2025
- [marketeer 238] Josje Geluk -... 28-11-2025
- [retailmedia] MediaMarkt ingezet als... 27-11-2025
- AAlcoholvrij speciaalbier groeit... 27-11-2025
- Lidl lanceert Let’s Grow: nieuw... 25-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




