113-campagne stelt de ongemakkelijke vraag voor naasten

113-campagne stelt de ongemakkelijke vraag voor naasten
  • Bureaus
  • 1 dec 2025 @ 11:58
  • Link
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

113 Zelfmoordpreventie lanceert op 1 december de campagne ‘De vraag stellen kan een leven redden’. Het is de eerste landelijke communicatiecampagne in het kader van de nieuwe Wet Integrale Suïcidepreventie, die vanaf 2026 van kracht is. De campagne is gericht op naasten en moet de drempel verlagen om in gesprek te gaan over suïcidale gedachten.

De campagne is ontwikkeld door merk- en campagnebureau GH+O en toont herkenbare situaties waarin naasten aarzelend, maar moedig, het gesprek aangaan. Jochum Veerman, manager Marketing & Communicatie bij 113: ‘Naasten zijn soms bang dat erover praten iemand op ideeën kan brengen, of dat het hun relatie kan schaden. Dat is begrijpelijk, maar ook een gemiste kans, want de vraag stellen is juist van levensbelang.’

Monique Kavelaars, bestuurder van 113, vult aan: ‘Praten over zelfdodingsgedachten kan ongelooflijk opluchten en het begin van een oplossing zijn. Maar het is natuurlijk best spannend om te vragen of iemand aan zelfdoding denkt. Met deze campagne willen we mensen helpen om dat belangrijke gesprek tóch aan te gaan.’

Eén van de campagnefilms



Campagnestrategie

Vanaf 1 december is de campagne zichtbaar op televisie, streamingdiensten, radio, podcasts en digitale kanalen. In 2026 volgt een regionale uitrol in samenwerking met gemeenten. Danique de Jong, strateeg en gedragsexpert bij GH+O: ‘Bij een thema als zelfdoding moet je strategische keuzes maken die zowel gedragsmatig als maatschappelijk verantwoord zijn. Je wilt mensen in beweging brengen, maar niet onveilig of overprikkeld laten voelen. Daarom hebben we de campagne ontworpen vanuit het echte leven van mensen: plekken waar verbinding ontstaat, waar gesprekken veilig voelen en waar spanning voelbaar mag zijn.

Credits
Opdrachtgever: 113 Zelfmoordpreventie – Jochum Veerman, Babette Tierie, Marcel van Kanten, Martine van Putten
Bureau: GH+O
Strategie: Danique de Jong, Wiesje Procee
Concept: Wiesje Procee, Kevin Gozems, Jan Willem Wessels
Account: Eva van Meurs - van Santen, Liedeke Pol
Productie: Videobrouwers
Regie: Jeroen Houben
Creative directors: Wiesje Procee, Kevin Gozems
Media: De Media Balie, Think Yellow
PR: Scarlet Hemkes (113)

Beeld: GH+O

Tamara de Vos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken