113-campagne stelt de ongemakkelijke vraag voor naasten

- Bureaus
- 1 dec 2025 @ 11:58
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 1 dec 2025 @ 11:58
- Tamara de Vos
113 Zelfmoordpreventie lanceert op 1 december de campagne ‘De vraag stellen kan een leven redden’. Het is de eerste landelijke communicatiecampagne in het kader van de nieuwe Wet Integrale Suïcidepreventie, die vanaf 2026 van kracht is. De campagne is gericht op naasten en moet de drempel verlagen om in gesprek te gaan over suïcidale gedachten.
De campagne is ontwikkeld door merk- en campagnebureau GH+O en toont herkenbare situaties waarin naasten aarzelend, maar moedig, het gesprek aangaan. Jochum Veerman, manager Marketing & Communicatie bij 113: ‘Naasten zijn soms bang dat erover praten iemand op ideeën kan brengen, of dat het hun relatie kan schaden. Dat is begrijpelijk, maar ook een gemiste kans, want de vraag stellen is juist van levensbelang.’
Monique Kavelaars, bestuurder van 113, vult aan: ‘Praten over zelfdodingsgedachten kan ongelooflijk opluchten en het begin van een oplossing zijn. Maar het is natuurlijk best spannend om te vragen of iemand aan zelfdoding denkt. Met deze campagne willen we mensen helpen om dat belangrijke gesprek tóch aan te gaan.’
Eén van de campagnefilms
Campagnestrategie
Vanaf 1 december is de campagne zichtbaar op televisie, streamingdiensten, radio, podcasts en digitale kanalen. In 2026 volgt een regionale uitrol in samenwerking met gemeenten. Danique de Jong, strateeg en gedragsexpert bij GH+O: ‘Bij een thema als zelfdoding moet je strategische keuzes maken die zowel gedragsmatig als maatschappelijk verantwoord zijn. Je wilt mensen in beweging brengen, maar niet onveilig of overprikkeld laten voelen. Daarom hebben we de campagne ontworpen vanuit het echte leven van mensen: plekken waar verbinding ontstaat, waar gesprekken veilig voelen en waar spanning voelbaar mag zijn.
Credits
Opdrachtgever: 113 Zelfmoordpreventie – Jochum Veerman, Babette Tierie, Marcel van Kanten, Martine van Putten
Bureau: GH+O
Strategie: Danique de Jong, Wiesje Procee
Concept: Wiesje Procee, Kevin Gozems, Jan Willem Wessels
Account: Eva van Meurs - van Santen, Liedeke Pol
Productie: Videobrouwers
Regie: Jeroen Houben
Creative directors: Wiesje Procee, Kevin Gozems
Media: De Media Balie, Think Yellow
PR: Scarlet Hemkes (113)
Beeld: GH+O
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- 113-campagne stelt de ongemakkelijke... 01-12-2025
- ADCN viert 60 jaar creativiteit01-12-2025
- Schoonenberg kiest voor intieme... 01-12-2025
- De succesformule achter Nederlands... 01-12-2025
- Dentsu Lab Amsterdam focust op... 28-11-2025
- Nieuwe campagne Wingman Condoms... 27-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

