Makers Oogappels benoemd tot Vriend van Boek

- Media
- 19 nov 2025 @ 07:47
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 19 nov 2025 @ 07:47
- Kel Koenen
De makers van de populaire tv-serie 'Oogappels' zijn door de CPNB uitgeroepen tot Vriend van het Boek. Scenarioschrijvers Roos Ouwehand (l) en Lex Passchier (r) en regisseur Will Koopman (m) ontvingen gezamenlijk de eretitel en het bijbehorende speldje. De onderscheiding werd uitgereikt tijdens de boekpresentatie van het gelijknamige Oogappels-boek bij Uitgeverij Pluim.
Met de benoeming erkent de CPNB de bijzondere manier waarop de serie boeken en lezen een vanzelfsprekende plek gaf binnen het dagelijks leven. Volgens Eveline Aendekerk, directeur van de CPNB, onderstreept Oogappels het belang van zichtbare leesbevordering: ‘Wat Oogappels zo bijzonder maakt, is dat boeken er niet als boodschap in zijn gestopt, maar als vanzelfsprekend onderdeel van het leven worden getoond.’ Die vanzelfsprekendheid sluit volgens haar naadloos aan bij de missie van de CPNB. ‘Lezen hoort bij wie we zijn, bij elke generatie, in elke fase van het leven. Zien lezen, doet lezen. Het programma heeft op deze manier actief bijgedragen aan de leescultuur in ons land.’
De serie, die zeven seizoenen lang hoge kijkcijfers behaalde en onder meer de Gouden Televizier-Ring (2023) en een recent Gouden Kalf won, viel niet alleen op door herkenbare verhaallijnen en sterke personages. De creatieve keuzes van de makers zorgden ervoor dat boeken subtiel en overtuigend een rol kregen in het leven van verschillende generaties personages. ‘We wilden laten zien dat lezen overal kan plaatsvinden – van een ziekenhuisbed tot een woonkamer’, zegt scenarioschrijver Lex Passchier. Volgens Roos Ouwehand bood juist die gelaagdheid kansen om het plezier van lezen herkenbaar te maken. ‘Boeken horen bij mensen. Door dat te laten zien, breng je ze dichterbij de kijker.’
Naast de rol van boeken kreeg ook de boekhandel structureel aandacht, onder meer als ontmoetingsplek en decor voor een scène met schrijver Tobi Lakmaker, die zichzelf speelde. De CPNB hoopt dat het succes van Oogappels andere makers inspireert om lezen net zo natuurlijk in beeld te brengen.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
- Aanzienlijke stijging in positieve houding met de kracht van...
- [column] Welkom in het midfunnel tijdperk
- Short-form kan de basis vormen voor jouw nieuwe IP - zo werkt...
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij beste 'Dagelijkse podcast'
- [column] Quiet culture Waarom Gen Z voor rust en regie gaat
Laatste Nieuws
- Makers Oogappels benoemd tot Vriend... 19-11-2025
- Talpa Media verbindt versnipperd... 18-11-2025
- Short-form kan de basis vormen voor... 12-11-2025
- Aanzienlijke stijging in positieve... 10-11-2025
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van... 07-11-2025
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij... 06-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

