Makers Oogappels benoemd tot Vriend van Boek

Makers Oogappels benoemd tot Vriend van Boek
  • Media
  • 19 nov 2025 @ 07:47
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De makers van de populaire tv-serie 'Oogappels' zijn door de CPNB uitgeroepen tot Vriend van het Boek. Scenarioschrijvers Roos Ouwehand (l) en Lex Passchier (r) en regisseur Will Koopman (m) ontvingen gezamenlijk de eretitel en het bijbehorende speldje. De onderscheiding werd uitgereikt tijdens de boekpresentatie van het gelijknamige Oogappels-boek bij Uitgeverij Pluim.

Met de benoeming erkent de CPNB de bijzondere manier waarop de serie boeken en lezen een vanzelfsprekende plek gaf binnen het dagelijks leven. Volgens Eveline Aendekerk, directeur van de CPNB, onderstreept Oogappels het belang van zichtbare leesbevordering: ‘Wat Oogappels zo bijzonder maakt, is dat boeken er niet als boodschap in zijn gestopt, maar als vanzelfsprekend onderdeel van het leven worden getoond.’ Die vanzelfsprekendheid sluit volgens haar naadloos aan bij de missie van de CPNB. ‘Lezen hoort bij wie we zijn, bij elke generatie, in elke fase van het leven. Zien lezen, doet lezen. Het programma heeft op deze manier actief bijgedragen aan de leescultuur in ons land.’

De serie, die zeven seizoenen lang hoge kijkcijfers behaalde en onder meer de Gouden Televizier-Ring (2023) en een recent Gouden Kalf won, viel niet alleen op door herkenbare verhaallijnen en sterke personages. De creatieve keuzes van de makers zorgden ervoor dat boeken subtiel en overtuigend een rol kregen in het leven van verschillende generaties personages. ‘We wilden laten zien dat lezen overal kan plaatsvinden – van een ziekenhuisbed tot een woonkamer’, zegt scenarioschrijver Lex Passchier. Volgens Roos Ouwehand bood juist die gelaagdheid kansen om het plezier van lezen herkenbaar te maken. ‘Boeken horen bij mensen. Door dat te laten zien, breng je ze dichterbij de kijker.’

Naast de rol van boeken kreeg ook de boekhandel structureel aandacht, onder meer als ontmoetingsplek en decor voor een scène met schrijver Tobi Lakmaker, die zichzelf speelde. De CPNB hoopt dat het succes van Oogappels andere makers inspireert om lezen net zo natuurlijk in beeld te brengen.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken