
KitKat: creatie grandioos, effect minder
Afgelopen week ging de KitKat-creatie van creatief strateeg Sam Hennig compleet viraal op social media. Zelfs Nestlé was van zijn creatie gecharmeerd. Hennig ontwierp een advertentie voor KitKat als reactie op de vraag ‘maak een advertentie voor jouw favoriete chocoladereep’.

SponsorRingen: Droomparken, NN Group en KiKa grote winnaars
Bij de online uitreiking van de SponsorRingen 2021 zijn gisteren Droomparken, Nationale Nederlanden en KiKa Berentribune het vaakst in de prijzen gevallen. Arno de Jong werd uitgeroepen tot Sponsor Personality van het Jaar. Bekijk hier alle winnaars op een rijtje.
![[Interview] De toekomst van marketing: marketeer wordt een empathische super m/v](/templates/img/lazyload.gif)
[Interview] De toekomst van marketing: marketeer wordt een empathische super m/v
De Hogeschool Utrecht en het NIMA hebben de toekomst van marketing 2025 verkend. In een compact traject zijn, naast mensen van de HU en het NIMA, 25 experts uit de marketingpraktijk betrokken. Het resultaat is het rapport De toekomst van marketing, verschenen in december 2020. We spreken over het rapport met Kirsten Andres (op foto rechts) directeur/voorzitter Nima en lector Tijs Timmerman van de HU (op foto links).

Loeki terug op de buis
Loeki de Leeuw, die jarenlang te zien was rondom de reclameblokken van Ster, keert terug. De populaire leeuw zal dit jaar nog te zien zijn op tv.

Als ratten op social media
Het social mediagebruik van mensen wordt vaak vergeleken met een verslaving, net als ‘craving’: het willen krijgen van zo veel mogelijk positieve feedback – likes – uit je omgeving.

'Zwarte gelukskat Frummel wint Gouden Loeki'
Nee, het is nog geen officiële uitslag, maar bureau Validators doet elk jaar een voorspelling op basis van neuromarketing onderzoek in samenwerking met Panel Inzicht. Daaruit blijkt dat de Staatsloterij commercial de meeste emotie oproept bij de kijker.

Willem Kool (Stan Huygens Journaal) zwaait af
Willem Kool, sinds 2005 het gezicht van societyrubriek Stan Huygens in de Telegraaf, heeft afgelopen vrijdag zijn laatste bijdrage aan de krant geleverd. Pieter Klein Beernink neemt het stokje van hem over.

Mariëtte Leenhouts (Esprix): ‘De lat in ‘consumer services’ ligt steeds hoger’
Esprix-juryvoorzitter Henriette van Swinderen (Media, entertainment & communications) in gesprek met Mariëtte Leenhouts, juryvoorzitter in de categorie Consumer services.

SAN Jaarboek 2020 uitgereikt: thema Reset
Vanuit het KPN DDX center is via een livestream vanmiddag het eerste exemplaar van het nieuwe SAN Jaarboek 2020 uitgereikt aan theatermaker, schrijver en Omdenker Berthold Gunster. Het thema van dit jaar is Reset. Het jaarboek is de grondslag voor alle jury's die straks gaan uitmaken welke campagnes met een SAN Award worden beloond.
![[Mijn marketing] Dolly van den Akker: ‘Ik hou van echt Nederlandse merken’](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn marketing] Dolly van den Akker: ‘Ik hou van echt Nederlandse merken’
Dolly van den Akker is managing director van contentmarketingbureau MPG in Amstelveen. Bureaus zouden volgens haar meer met elkaar moeten samenwerken, om zodoende meerwaarde voor hun opdrachtgevers te creëren. 'De consument wil immers één consistente merkbeleving.'

Jules Hooijer en Ido Sharon naar Havas Amsterdam
Mediabureau Havas in Amsterdam heeft Jules Hooijer (links) en Ido Sharon aangesteld als respectievelijk strategy lead en chief growth officer.

Abovo wint account hogeschool Van Hall Larenstein
Abovo Media/Maxlead gaat aan de slag voor hogeschool Van Hall Larenstein en is verantwoordelijk voor de mediastrategie, -inkoop en -planning van alle on- en offline media-activiteiten.

Henk Haaima creative director Havana Harbor
Henk Haaima is benoemd tot de nieuwe creative director van creatief bureau Havana Harbor. Haaima komt van Mirabaeu, waar hij de laatste twaalf jaar eveneens werkte als creative director.

VIA lanceert boek over marketplaces
De Taskforce E-commerce van brancheplatform VIA lanceert vandaag een nieuw 'playbook' genaamd Marketplaces in het e-commercelandschap. ‘Een overzichtelijk document met essentiële informatie die aansluit bij de vragen die in de markt leven.’

Reddy Keukens kiest More Media
Keukenbedrijf Reddy heeft voor mediabureau More Media in Laren gekozen als zijn nieuwe mediapartner. Doel van de samenwerking is om de naamsbekendheid van Reddy te verhogen.

Onderzoekslab voor artificial intelligence in de media
Hoe zal artificiële intelligentie (AI) de media veranderen, welke nieuwe kansen kan AI creëren voor de democratie en aan welke voorwaarden moet worden voldaan om dit te laten gebeuren?

Betaalvereniging Nederland laat jongeren ‘goed giraal gaan’
Jongeren die digitaal bankieren lopen groot risico om slachtoffer te worden van fraude, stelt Betaalvereniging Nederland. Een nieuwe campagne genaamd 'Goed giraal gaan', met in de hoofdrol Jandino Asporaat, moet jongeren bewustmaken van veilig online bankieren.

Nieuwe 'Top 100 Adverteerders' bekend - AH op 1
Vandaag verschijnt de nieuwe 'Top 100 Adverteerders', gepresenteerd door Nielsen en MarketingTribune. Het is het meest nabestelde print-nummer van het jaar, want boordevol 'need to know' informatie voor marketeers. Wat was in het pandemisch jaar de share of voice van 's lands grootste merken? Inclusief de nieuwe top 3: Albert Heijn (1), A.S. Watson (2) en Lidl (3).

Staatsloterij kiest voor NewsLab
De Nederlandse Loterij heeft voor PR-bureau NewsLab in Rotterdam gekozen als zijn vaste PR-partner. Aan deze keuze ging een pitch met vier bureaus vooraf.

Willem-Albert Bol nieuwe CEO Abovo Maxlead
Willem-Albert Bol (46) is de nieuwe CEO van media-adviesbureau Abovo Maxlead, gevestigd in Hoorn en Oegstgeest. Bol komt van DPG Media, waar hij de laatste jaren de rol van directeur business development vervulde.

Lewis breidt team uit
PR-bureau Lewis Nederland breidt zijn teams in Amsterdam en Eindhoven uit met de komst van een nieuwe creative director, content specialist en vier junior adviseurs.

Politieke partijen adverteren vooral op FB en Insta
De politieke campagne in Nederland is eindelijk van start gegaan en speelt zich vooral online af op Facebook en Instagram. Zo toont het UvA Dashboard dat politieke advertenties monitort.

DA kiest voor Zigt
Mediabureau Zigt in Hoofddorp gaat aan de slag met de mediastrategie, planning, inkoop en executie van drogisterijketen DA.

Esprix: nog één week om in te zenden
Verantwoordelijke marketeers en creatieven van jaloersmakend werk opgelet: over een week sluit de inzendtermijn van de Esprix Awards 2021. Daarna begint de beoordeling door de 115-koppige jury.

Praxis kiest voor Hot Pepper
Videobureau Hot Pepper in Halfweg gaat aan de slag met de online video-content van bouwmarktketen Praxis. Bekijk hier de eerste 'how to'-videoreeks.

Ad Alliance en smartclip: strategische alliantie
Saleshouse Ad Alliance migreert naar de videotechnologie van smartclip om de groei in video advertising te ondersteunen. De migratie markeert het begin van een bredere strategische samenwerking tussen Ad Alliance en smartclip in Nederland.

Onderzoek: ouders en kinderen praten te weinig over mediagebruik
Kinderen vinden het ingewikkeld om met hun ouders over gamen en social media te praten. Dat blijkt uit een recente analyse van YoungCrowds, een enquête onder schoolkinderen van groep 7 en 8.

Brand New Galaxy opent kantoor in Amsterdam
De internationale bureaugroep Brand New Galaxy opent een nieuw kantoor in Amsterdam, van waaruit de West-Europese activiteiten moeten worden aangestuurd. Frank Carvalho is aangesteld als managing director.

Kantars Moonshot: effectiviteit digitale ads beter meetbaar
Marketeers in de VS kunnen per direct de prestaties van YouTube-campagnes op alle apparaten en platforms beoordelen zonder het gebruik van pixels. Dit dankzij migratie naar Google's Ads Data Hub als onderdeel van Kantars Project Moonshot.

Remy Gieling verlaat MT/Sprout
Remy Gieling stopt na zes jaar als hoofdredacteur van zakelijk platform MT/Sprout. 'Een organisatie is gebaat bij vernieuwing', aldus Gieling, die zich nu gaat richten op het produceren en presenteren van podcasts, video's en events. Hij draagt het stokje over aan Donovan van Heuven.

Back to Live: we mogen weer!
Het eerste live event van 2021 is een feit. Op 'Back to Live' in het Utrechtse Beatrix Theater komen vandaag 500 mensen bijeen, variërend van eventorganisatoren, marketeers tot journalisten. Ook MarketingTribune doet verslag.

Heimwee naar de reclamefeestjes: vier vakgenoten halen herinneringen op
Wie in de reclame werkt, houdt wel van een feestje. Nu de ‘knaldrang’ onder creatieven uit de oren stoomt, delen Ginny Ramkisoen, Ron Simpson, Antoinette Hoes en Kyra Roest hun mooiste verhalen (en foto's). ‘Wat ik er niet voor over heb om weer bezweet en lallend in dat Fitzroy-pand te staan.’

Jeroen de Bakker naar Airborne
Jeroen de Bakker (links) is aangesteld als de nieuwe managing partner van podcast-bureau Airborne. Hij gaat samen met medeoprichter Marvin Jacobs het bureau leiden. De Bakker komt van Talpa Network, waar hij de afgelopen jaren de rol van managing director product & growth audio vervulde.

Nieuw Wij: niet of/of maar en/en
Netwerkorganisatie en diversiteitsplatform Nieuw Wij is op zoek naar een nieuwe vorm van ‘wij’ in onze maatschappij: geen ‘wij’ gebaseerd op verzuilde, ouderwetse overeenkomsten als geloof en politieke kleur of afkomst, maar op het accepteren van onze verschillen.

Onderzoek: ommetje maken buitenkansje OOH
Een ommetje maken is in tijden van corona meer dan alleen functioneel. Dit niet alleen omdat veel benodigde faciliteiten op loopafstand zijn, maar ook omdat men zo in beweging blijft en meteen een frisse neus kan halen. Voor OOH een buitenkans, aldus de Monitor Consumentengedrag van Validators.

Nieuw bureau: Buro Bello
Paul Sluis en Alies Vinkenborg lanceren Buro Bello, een nieuw bureau dat zich richt op de huisdierenbranche. ‘Een grote branche als het gaat om afzet en omzet.’
![[Mijn marketing] Melanie Bosveld: 'Ik switch tussen allerlei soorten podcasts'](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn marketing] Melanie Bosveld: 'Ik switch tussen allerlei soorten podcasts'
Melanie Bosveld (42) is oprichter van communicatiebureau Kult & Ace. Sommige merken gaan er prat op dat ze progressief zijn, terwijl ze juist achter de feiten aanlopen, stelt ze. ‘Dan wordt er een campagne met rappers uit de grond gestampt, maar echt kennen doen ze hun doelgroep niet.’

Reuben Alexander (Esprix): 'We gaan de creativiteit vieren’
Esprix-eindjuryvoorzitter Edward van de Ridder in gesprek met Reuben Alexander, juryvoorzitter in de categorie Do Good.

Intracto Group lijft Mia Interactive in
Digital services-groep Intracto heeft het Belgische bureau Mia Interactive overgenomen. Het bureau in Antwerpen telt 20 werknemers in online marketing en web development.

Ocean Outdoor helpt retailers de winter door
In het kader van het nieuwe Click & Collect-initiatief, waarmee Nederlandse retailers vanaf vandaag weer mondjesmaat open mogen, lanceert mediaexploitant Ocean Outdoor een nieuwe campagne.

Heineken, Unox en Jägermeister haken buiten in op sneeuwpret
Nu Nederland sinds afgelopen weekend wit kleurt, zijn Heineken, Unox en Jägermeister met inhakers te bewonderen op de outdoorschermen van JCDecaux. De merken willen daar zijn waar de consument zich op dit moment bevindt: buiten.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- KitKat: creatie grandioos, effect... 03-03-2021
- Loeki terug op de buis01-03-2021
- Als ratten op social media01-03-2021
- Willem Kool (Stan Huygens Journaal)... 28-02-2021
- Abovo wint account hogeschool Van... 25-02-2021
- Onderzoekslab voor artificial... 24-02-2021
MarketingTribune Events
- 25mrt 2021
Uitreiking Shopping Awards