
Runner's World maakt cover van 200 lezersfoto's
De cover van de nieuwe Runner’s World is een opvallende: het coverbeeld is samengesteld uit marathonfoto’s van tweehonderd lezers.

Susan Houben: 'Polderen is dodelijk voor jaloersmakend werk'
Juryvoorzitter Rindert de Lange (T-Mobile) in gesprek met Susan Houben, head of marketing bij SodaStream, en juryvoorzitter van de categorie Fast Moving bij de Esprix.

Google licht antwoord op ChatGPT toe: 'hello Bard'
Google zal vandaag het eigen ChatGPT-alternatief toelichten, genaamd 'Bard'. Behalve zelfschrijvend en wereldwijd succesvol is de app van Open AI ChatGPT immers een zoekmachine die -net als TikTok- de marktpositie van Google accuut bedreigt.

Totale kijktijd televisie licht gedaald in januari
In januari 2023 werd in totaal 194 minuten per dag voor het televisiescherm doorgebracht. Daarin zit naast de kijktijd (inclusief live en uitgesteld kijken), ook het bekijken van bijvoorbeeld overige video on demand via het televisiescherm. Dat blijkt uit de maandelijkse cijfers van Stichting Kijkonderzoek.

Ad Alliance en Dag en Nacht Media breiden samenwerking uit
Ad Alliance - het saleshuis van onder andere RTL Nederland, Paramount, Disney en Discovery - en Dag en Nacht Media, advertentienetwerk voor podcasts in Nederland en België, verlengen en breiden hun samenwerking uit. Ad Alliance gaat vanaf dit jaar ook sponsoring binnen bestaande podcasts bij mediabureaus aanbieden.

3MO gaat samenwerken met Stam Media Consultancy
Vanaf februari 2023 gaan 3MO en Joris Stam (Stam Media Consultancy) gezamenlijk optrekken in pitches, media audits en mediareviews.

Brand Growth Event: 'Bedrijven zonder purpose zouden geen bestaansrecht mogen hebben'
Tijdens de 7e editie van het online ‘Brand Growth Event’ op donderdag 11 mei 2023 presenteert onderzoeksbureau DVJ Insights de onderzoeksresultaten van de jaarlijkse European Brand Growth Study onder meer dan 2.300 marketeers in 10 Europese landen. Nieuw dit jaar: het perspectief van 3.000 consumenten op welke aspecten zij bedrijven beoordelen op hun bijdrage aan de samenleving en welke merken als succesvol worden gezien.

Luisterbreed onderzoek biedt inzicht in merkeffecten radio, livestream en podcast
FD Mediagroep heeft met BNR het eerste luisterbrede onderzoek uitgevoerd, waarin ook Podcast als advertentiemedium is meegenomen. Samen met Brand Metrics is een methode ontwikkeld die inzicht biedt in de eerste gerealiseerde effecten van audiokanalen radio, livestream en podcast op merk-KPI’s.

Nestlé Purina Petcare introduceert met bureaupartners hologram-display
'Opvallen' in het drukke schap, dat is de uitdaging waarvoor Gourmet Revelations van Nestlé stond. Met een revolutionaire verpakking én met revolutionaire POS-communicatie, of om specifieker te zijn: met een hologram, is dat naar eigen zeggen gelukt.

Fairphone kiest Abovo Media
Fairphone kiest Abovo Media & Local Planet voor de komende twee jaar als mediabureau. De Nederlandse elektronica-onderneming met focus op duurzaam en eerlijk geproduceerde smartphones wil groeien in binnen- en buitenland.

DOSSIER BELOFTE EN BEWIJS Neeve: 'Duurzaamheid is de kern van ons merk'
Voor ons Dossier Belofte + Bewijs in gesprek met Heleen Spruijt en Nadine Bronwasser. van duurzaam kledingmerk Neeve: 'De Bijenkorf wil in 2025 nog enkel duurzame merken verkopen.'

Esprix deadline verlengd tot 23 februari
Vanwege een aantal aanvragen voor uitstel wordt de deadline voor het inzenden van cases voor de Esprix Awards verlengd tot einde dag woensdag 23 februari a.s.

Mijn Marketing: Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Elzemieke Olsthoorn is sinds januari 2023 Head of Content & Marketing bij Abovo Maxlead. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.

Vice Media Group en EU lanceren nieuwe docu wedstrijd voor jongeren
Vice Media Group zet samen met de EU een project op om aandacht te vragen voor het belang van onderwijs: Education in Motion. Jongeren in de EU krijgen de komende weken de kans om een documentaire te pitchen over dit onderwerp, de winnaar werkt hem uit tot een docu.

Effies zoeken juryleden met lef en kennis
De organisatie van de Effie Awards 2023 is op zoek naar nieuwe juryleden. Plaatsnemen in de Effie-jury is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Het jurylidmaatschap komt met twee verplichtingen: een gedegen voorbereiding van alle cases én aanwezigheid op de vakjury-dag.

Warc lanceert Diversity, Equity en Inclusion-platform
Warc heeft een Diversity, Equity & Inclusion-platform gelanceerd om marketeers te helpen bij het implementeren van effectieve DEI-strategieën. Het platform biedt begeleiding aan adverteerders, bureaus en media-eigenaren.

DOSSIER BELOFTE EN BEWIJS Stelling: 'Marketingclaims kloppen zelden'
Marketeers dienen de waarheid te spreken en komen niet meer weg met halve of zelfs onwaarheden of misleidende suggestieve weergaven van de werkelijkheid. Toch? We vroegen het ons panel...

90% Nederlanders kijkt live TV programma's
Negen van de tien Nederlanders kijken live TV ondanks de groei van alle andere kijkvormen in 2022. Dat blijkt uit het Trends in Digitale Media onderzoek, uitgevoerd door GfK en representatief voor alle internettende Nederlanders (98% van de totale populatie 13+).

Eerste luistercijfers NMO Luisteronderzoek via nieuwe meetmethode
Op 1 februari 2023 is de eerste publicatie van het volledig vernieuwde luisteronderzoek openbaar gemaakt. De nieuwe luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos. Daarmee gaat de wens van adverteerders, mediabureaus en publishers om de luistercijfers te baseren op een elektronische, passieve meting, in vervulling.

Daniel Kok als top creatief terug bij Linda
Linda. benoemt Daniel Kok (48) tot Head of Strategy & Creative. Hij gaat inhoudelijk creatief meedenken over branded content concepten voor klanten. Kok werkte eerder als creatief voor Linda., hij start 1 februari 2023.

Mijn Marketing: Imen Laroussi van Team Eiffel
Imen Laroussi is Directeur Marketing Communicatie bij Team Eiffel. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Branding en Marketing horen aan de directietafel thuis.’

Onderzoek: Europese retailers lopen warm voor commerce media
Technologiebedrijf PubMatic presenteert nieuw onderzoek naar de Europese markt voor commerce media. 67% van de commerce mediabedrijven en retailers willen de investeringen in commerce media verhogen. Daarnaast is 24% van plan om hun huidige investeringen op peil te houden.

Meer consumenten betalen voor podcasts, luisteraars gedaald
Nederland luistert nog volop naar podcasts, een uitspraak die we inmiddels hardop kunnen uitspreken na de 8e meting van de Markteffect Podcast Monitor. Toch is er een kleine daling in het aantal podcastluisteraars (46%) en een daling in het aantal luisterminuten.

Platform Baby op Komst overgenomen door Familyblend
Baby op komst, het online platform en magazine door verloskundigen, wordt overgenomen door Familyblend & Kompas Publishing. Op Baby op komst staat alles over zwanger worden tot de eerste periode na de geboorte van de baby. Alle informatie is geschreven door verloskundigen, diëtisten en een consultatiebureau arts.

Jansen weg als hoofdredacteur Telegraaf
Paul Jansen treedt per 1 juni 2023 terug als algemeen hoofdredacteur van De Telegraaf. Na acht jaar hoofdredacteurschap wordt Jansen correspondent voor De Telegraaf in de VS.

Want.nl start podcast over technologie, popcultuur en wetenschap
Technologie- en lifestylewebsite Want.nl is gestart met de wekelijkse podcast Freakin’ Nerds, waarin de redactie van Want praat over alles wat met technologie, popcultuur en wetenschap te maken heeft.

Nieuwe campagne 'Share the Luve' van Lu door De Vloer
In de nieuwe 'Share the Luve-campagne van koekjesmerk Lu, door het Antwerpse reclamebureau De Vloer, staat die ene speciale persoon centraal, die je het eerste koekje nog meer gunt dan jezelf.

Van den Bergh en zijn genuanceerde kijk op de nieuwe consument in Nederland
Joeri Van den Bergh, co-founder/partner en Next Gen- en trendsexpert bij InSites Consulting zal tijdens het Branded Content Event op dinsdag 16 mei in DeFabrique in Utrecht op basis van nieuwe onderzoeksgegevens over Nederlandse jongeren aantonen dat het clichébeeld over jongeren niet altijd correct is. Een korte kennismaking.

BvA: 'ACM blokkeert overname Talpa door RTL'
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft geen toestemming voor de overname van Talpa door RTL. De voorgestelde wijzigingsplannen die bedoeld waren om een machtpositie voor de fusiepartij te voorkomen, zijn volgens de ACM onvoldoende.

Rindert de Lange: 'Bekroon jouw 2022 en stuur je case in'
Juryvoorzitter Regina Romeijn (Media.Monks) in gesprek met Rindert de Lange (Brand Strategy & Fact Based Brand Building T-Mobile Netherlands), juryvoorzitter van de categorie Media, Entertainment & Communications.

DOSSIER BELOFTE EN BEWIJS Maron Busnel van Hyundai
In het kader van ons Dossier Belofte + Bewijs een interview met marketingdirecteur Hyundai Maron Busnel: ‘Wat je vertelt moet waar zijn.'

GfK: Behoefte instant gratification neemt verder toe
De verdere digitalisering van het medialandschap voorziet in de behoefte van de consument om zelf te kunnen kiezen wat er wanneer wordt geconsumeerd. Zowel uitgesteld kijken, vooruitkijken als het streamen van video en muziek zijn in 2022 verder toegenomen.

'Omzet (D)OOH hoger dan radio in 2022'
De bestedingen aan (Digitale) Out Of Home (OOH) reclame zijn in 2022 uitgekomen op € 251 miljoen. Dat is een groei van 34% ten opzichte van 2021. De omzet van radio zal naar schatting tussen de € 220 en 230 miljoen bedragen in 2022. OOH is nu na online en televisie de nummer drie in de markt, stelt branchevereniging Outreach..

Mijn Marketing: Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Marleen Smit is hoofd marketing & communicatie bij Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam, dat de Museumprijs 2022 won. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.

Nieuwe hoofdredacteur Expovisie en Conference Matters
Hoofdredacteur Jeroen Mirck van Expovisie en Conference Matters gooit het roer om: hij verruilt zijn hoofdredacteurschap voor een baan als politiek-bestuurlijk communicatieadviseur. Mirck wordt opgevolgd door Edwin Nunnink.

Fight cancer en partners: grootste spinningmarathon kankeronderzoek
Fight cancer, SportCity, SLAM! en Global Media & Entertainment organiseren op donderdag 23 maart 2023 Spin for Life, de grootste spinningmarathon ooit, om geld op te halen voor onderzoek naar kanker.

Onderzoek InSites Consulting: 'We willen verder gaan dan een standaard trendrapport'
Naar aanleiding van nieuw consumentenonderzoek identificeert InSites Consulting ‘twaalf trends die weerspiegelen wat voor mensen van belang is om een meer betekenisvolle wereld te verwezenlijken.’
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Runners World maakt cover van 200... 08-02-2023
- Totale kijktijd televisie licht... 08-02-2023
- Ad Alliance en Dag en Nacht Media... 08-02-2023
- 3MO gaat samenwerken met Stam Media... 07-02-2023
- Luisterbreed onderzoek biedt inzicht... 07-02-2023
- Fairphone kiest Abovo Media 06-02-2023
MarketingTribune Events
- 23mrt 2023
Shopping Awards
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day