
Kijktijd lineaire TV neemt af, uitgesteld kijken populairder
In november 2023 bedroeg de gemiddelde kijktijd naar lineaire televisie over de gehele dag 141 minuten. In november 2022 was dit 151 minuten. Uitgesteld kijken nam fors toe: van 44 minuten per dag in november 2022 tot 82 minuten per dag in november 2023.

Compleet winnaars overzicht Epica 2023 - Mammoth Meatball wint grand prix Innovatie
Tijdens de online ceremonie zijn de Gouden winnaars en de Grand Prix van global creativiteitsprijs Epica bekendgemaakt. Intussen staan ook de Bronzen en Zilveren winnaars live. Nederland deed het opvallend goed. Bekijk hier het volledige overzicht.

Wendy Multimedia ontdekt de wereld samen met By June
Wendy Multimedia, het bedrijf van Wendy van Dijk, gaat met By June (onderdeel van Corendon) vakantiegangers de wereld laten ontdekken ‘vanuit een diepere, betekenisvolle laag’.

Leestrends 2023: financiën, ontspanning en budget koken
De tijdschrift- en krantenapp Readly heeft zijn jaarlijkse rapport over de leestrends in 2023 samengesteld.

DPG Media en Ringier Sports Media Group herlanceren Sportnieuws.nl
DPG Media en Ringier Sports Media Group (RSMG) hebben in Nederland een nieuwe joint venture opgericht om het vernieuwde Sportnieuws.nl in januari 2024 opnieuw te lanceren.
![[column] Top 5-TikTok-trends: proostende glazen, glazen thee en tegenvallende etentjes](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: proostende glazen, glazen thee en tegenvallende etentjes
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

Kruidvat kerstcampagne: inzamelen voor Armoedefonds
MassiveMusic heeft, in samenwerking met DDB Amsterdam en Eigen Fabrikaat, de muziek gecreëerd voor de Kruidvat kerstcampagne 'Iedereen verdient een mooie kerst'.
![[live] Nederland wint Grand Prix bij Epica 2023 - ziehier de reel met alle winnaars](/templates/img/lazyload.gif)
[live] Nederland wint Grand Prix bij Epica 2023 - ziehier de reel met alle winnaars
Beoordeeld door 150 internationale vakjournalisten, sorteert creativiteitsprijs 'Epica' sinds 1987 een bijzondere eigen lijst winnaars op basis van creativiteit. De longlist bevat de beste internationale beeldtaal en wint later meestal ook op andere festivals. Laaf je aan prachtig werk en kijk de Gouden casefilms hier terug.

Magna ad-spend forecast: digitale reclame domineert
Digitale reclame blijft in 2024 de Nederlandse markt domineren met een aandeel van 72 % van het totale mediabudget. Voor 2024 wordt een stijging van de Nederlandse advertentie-inkomsten verwacht naar 6,3 miljard euro (6,6 miljard dollar), een groei van 4,9 procent.

EssenceMediacom krijgt account TUI voor heel Europa
Toerismegroep TUI heeft EssenceMediacom gekozen als mediabureau voor heel Europa. Hiervoor werkte TUI samen met media-adviesbureau Aperto. De overgang vindt begin 2024 plaats.

Prachtig tweeluik Hema: Ook Takkie vindt een thuis
Zo eenvoudig kan het zijn…Hema borduurt met de kerstcommercial voort op de sintcommercial. Na Siepie krijgt nu ook Takkie een thuis. Mooi gemaakt, niet te emo, maar ik wil nu ook een Siepie en een Takkie...

EasyToys en Vandaag Inside presenteren 'Grootste Lul van het Jaar'
EasyToys en Vandaag Inside Live gaan in 2023 voor het eerst op zoek naar de ‘Grootste Lul van het Jaar’. De winnaar wordt op 10 december bekend gemaakt tijdens Vandaag Inside Live in de Ziggo Dome.

Videohelden sluit aan bij Only creative entrepreneurs
Het in videocontent gespecialiseerde bureau Videohelden sluit zich aan bij Only creative entrepreneurs.

Cultuurclub De Kring zet deur op een kier voor potentiële leden
In een poging het ledenbestand te vergroten en te verjongen start de tot nu toe exclusieve cultuurclub De Kring in Amsterdam een scherpe, met zelfspot doorweven wervingscampagne.
![[onderzoek] Top 10 coolste speelgoedmerken volgens 4 tot 14- jarigen](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Top 10 coolste speelgoedmerken volgens 4 tot 14- jarigen
Met het Heerlijk Avondje en Sinterklaas voor de deur, onthult een recent onderzoek van Human8 in samenwerking met Transfer, nieuwe inzichten over de verlanglijstjes van Nederlandse kinderen (4- tot 14-jarigen), de zgn. Generatie Alfa. Wat zijn de coolste speelgoedmerken?

Martijn de Weerdt van Schoonenberg: 'Onze Kerstcampagne is de mooiste die we ooit gemaakt hebben'
Martijn de Weerdt is als Marketing Director bij Schoonenberg eindverantwoordelijk voor de marketingstrategie. ‘En natuurlijk de vertaling daarvan naar mooie en impactvolle campagnes. Dat doe ik gelukkig niet alleen, maar samen met mijn team van marketingtoppers.’ Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden.

Dentsu en OOH-partners slapen buiten om daklozen te helpen
Donderdagnacht 30 november vond de Sheltersuit Sleep Out plaats, waarbij werknemers van Dentsu en Out of Home partners één nacht buiten sliepen om geld op te halen voor de Sheltersuit Foundation.

Talpa Network en Beekse Bergen creëren ‘Light Safari’
Bezoekers van Safaripark Beekse Bergen kunnen deze winter een 1,8 kilometer lange wandelsafari, de 'Light Safari', lopen.

Hypr neemt verkoopactiviteiten huis-aan-huiskranten over van DPG Media
Per 1 januari 2024 draagt DPG Media de advertentieverkoop voor huis-aan-huiskranten over aan Hypr. Hypr neemt verkoopplatform Adlocal voor de nationale advertentieverkoop van huis-aan-huiskranten over van DPG Media.

Edwin Evers terug op Radio 538
Vanaf 2 februari 2024 keert Edwin Evers terug naar 538 op de vrijdagen tussen 14.00 – 18.00 uur. In 2018 nam hij afscheid van zijn geliefde medium.

Kwartaalcijfers Viaplay opnieuw later
Streamingdienst Viaplay, dat de rechten voor onder meer de Formule 1 en diverse Europese voetbalcompetities in handen heeft, heeft de publicatie van de kwartaalcijfers opnieuw uitgesteld.

Kantar voorspelt 10 marketingtrends voor 2024
Het is weer die tijd van het jaar dat we vooruit gaan blikken. Internationaal marktonderzoekbureau Kantar publiceert vandaag, gebaseerd op eigen data, de eerste 10 marketingtrends voor het nieuwe jaar, ‘die het verschil zullen maken voor marketeers in 2024.’

Krantenredacties staken voor betere cao
De redacties van onder andere NRC, Volkskrant, Trouw en Nu.nl houden donderdag 30 november 2023 waarschuwingsacties voor een betere cao bij het uitgeverijbedrijf. Tussen 11 en 12 uur worden onder andere nieuwssites niet ververst.
![[talentprijs] Inzenden Gouden Zaag 2023 kan tot en met 3 december](/templates/img/lazyload.gif)
[talentprijs] Inzenden Gouden Zaag 2023 kan tot en met 3 december
Waarschuw de junior teams bij je bureau: de Gouden Zaag voor aanstormend creatief toptalent komt er weer aan! Stuur nu in! Van oudsher dè springplank voor een creatieve carrière in Nederland.

DOSSIER DM Interview Unicef
In deze tijd van hightech digitale marketing, AI, influencermarketing en social media lijkt fieldmarketing een ondergeschoven kindje te zijn. Maar niets blijkt minder waar. Uit het nog te verschijnen DDMA Data Driven Marketing Onderzoek blijkt dat 15% van de onderzochte organisaties fieldmarketing gebruikt. Vooral in de sectoren telecom, energie, loterijen en goede doelen is dit een geliefd kanaal.

Lidl naar Alfred
Na een half jaar pitchen kiest retailketen Lidl voor bureau Alfred. Bureau Dept vist achter het net. De pitch werd eerder stilgelegd na het vertrek van marketeer Jorieke de Vries bij Lidl.

Sinterklaascadeau stelt vaak teleur
Maar liefst 25 procent van de Nederlanders heeft weleens een sinterklaas- of kerstcadeau ongebruikt weggegooid. Dat blijkt uit een onderzoek van de Magazine Media Associatie (MMA) onder 1.017 Nederlanders van achttien jaar en ouder, uitgevoerd door Panelwizard.

Xite start Connected TV advertentienetwerk
Het Nederlandse muziekvideoplatform Xite breidt haar advertentiebereik uit met de toevoeging van onder andere Vevo, Spinnin' Records en Qwest TV aan het netwerk.

Global Media & Entertainment voegt Apeldoorn toe aan portfolio
Global Media & Entertainment voegt per november 181 abri’s, 15 dubbelzijdige digital Out-of-Home objecten en 63 europanels in Apeldoorn toe aan haar portfolio.

Bever lanceert samen met Mediahuis eerste gerecyclede online campagne: ReUsed
Voor de ‘nieuwe’ campagne van Bever, met de toepasselijke naam ‘ReUsed’, maakte Mediahuis gebruik van eerder gemaakte campagnes en content.

Website van het Jaar: prijzen voor Dumpert en Metro
Mediahuis’ websites Dumpert en Metro hebben meerdere prijzen gewonnen bij de Website van het Jaar Award Night 2023.

Juryvoorzitters SAN 2023 bekend; reserveer nu pagina's Jaarboek
Het bestuur van de SAN (Stichting Adverteerderjury Nederland) heeft de juryvoorzitters voor de twaalf vakjury’s vastgesteld. Zij gaan gezamenlijk met ruim 240 juryleden de ingezonden cases/campagnes van 2023 beoordelen.

Koninklijke Van der Most neemt grafisch specialist Ovimex over
Grafisch producent en dienstverlener Koninklijke Van der Most is de nieuwe eigenaar van grafisch specialist Ovimex in Deventer. De 35 medewerkers worden overgenomen door Van der Most.

Lang zal ze niet leven: 3FM in actie tegen ALS
3FM Serious Request komt dit jaar in actie tegen spierziekte ALS. In de week voor kerst van 17 t/m 24 december zamelen de 3FM-dj’s geld in vanuit het Glazen Huis op de Grote Markt in Nijmegen.

Janske Michiels van Upstairs Traprenovatie: 'DM hoort thuis in je marketingmix'
Janske Michiels is eindverantwoordelijk voor marketing bij Upstairs Traprenovatie. Samen met haar collega Loes Janssen hebben zij in augustus 2023 deel genomen aan het PostLab van PostNL: ‘We hebben hiermee DM ingezet als brandingkanaal en als performancegedreven bedrijf was dit een spannende stap.’

Tim van Heukelom van Sidekix: 'Wij zien dat een boodschap op papier meer impact maakt'
Als er een partij in Nederland is die nog immer gelooft en innoveert in DM, dan is het Sidekix uit Uden. Met klanten als KPN, Nationale Postcode Loterij, Voetbal International en Swinkels is dit bureau een van de marktleiders in marketing-fulfilment, e-fulfilment, klantenservice en direct mail. In gesprek met marketingmanager van Sidekix, Tim van Heukelom, over de status van DM, de effectiviteit ervan en de invloed van AI.
![[branded content] Zo zorg je voor extra bereik: combineer de kracht van TV en Out-of-Home](/templates/img/lazyload.gif)
[branded content] Zo zorg je voor extra bereik: combineer de kracht van TV en Out-of-Home
Campagnes zijn bijna drie keer effectiever met de juiste mediamix. Het wordt steeds uitdagender om via één traditioneel kanaal zoals TV, de massa te bereiken. Dit komt doordat mensen minder frequent lineair TV kijken en er nog slechts een handvol programma’s zijn waarmee je in één klap een miljoenenpubliek bereikt. Hoe vul je het lagere TV-bereik effectief aan met (Digital) Out-of-Home?

Telegraaf TV op Samsung TV Plus
Gratis streamingdienst Samsung TV Plus voegt met Telegraaf TV per direct de eerste nationale nieuwszender toe aan haar Free Ad-Supported Streaming Television (FAST)-kanalen.

Inzenden SAN Accenten 2023 geopend; reserveer nu pagina's Jaarboek
Het lijkt ver weg, maar schijn kan bedriegen. Op donderdag 30 mei 2024 worden de SAN Accenten 2023 uitgereikt en er kan vanaf nu ingezonden worden! Reserveer dus alvast pagina’s in het Jaarboek en maak kans op de mooiste en meest complete vakprijs voor adverteerder en bureau. Reserveren kan tot en met 22 december 2023 en aanleveren van cases tot 19 januari 2024.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Kijktijd lineaire TV neemt af,... 08-12-2023
- Van Nieuwkerk tekent vierjarig... 08-12-2023
- Leestrends 2023: financiën,... 08-12-2023
- DPG Media en Ringier Sports Media... 08-12-2023
- Column Top 5-TikTok-trends:... 08-12-2023
- Magna ad-spend forecast: digitale... 07-12-2023
MarketingTribune Events
- 26jan 2024
Deadline inschrijven Shopping Awards
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala