![[column] Art of positioning 7: Digitale vervuiling](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Art of positioning 7: Digitale vervuiling
Content is king. Content wordt gezien als één van de belangrijkste marketinginstrumenten in het digitale tijdperk. Content vergroot engagement met het merk, versterkt de relatie met de doelgroep, is een belangrijke tool om niche doelgroepen te bereiken en zou zelfs kostenbesparend zijn vergeleken met dure reclamecampagnes. Het klinkt bijna te goed om waar te zijn. En dat is het ook.
![[Marketing the Rainbow #35b] Unilever 8: Dove, van rugby naar regenboogzeep](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #35b] Unilever 8: Dove, van rugby naar regenboogzeep
Vorige keer liet ik zien dat Dove aandacht had voor vaders, ook als er twee bij elkaar hoorden, en voor alle soorten vrouwen op het spectrum. Vandaag kijk ik naar de stoere sporters, de lieve vaders, merkoverstijgende campagnes en de regenbogen in elke wasbeurt. Want Dove gaat gewoon door met Marketing the Rainbow.
![[column] Onmisbaar](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Onmisbaar
Het was een paar weken geleden en het haalde zelfs het achtuurjournaal. Scotch & Soda failliet. NEE! dacht ik (ik zei het zelfs hardop). Ongelooflijk dat zo’n mooi merk er straks misschien niet meer is.
![[column] Top 5-TikTok-trends: vakantiekriebels, met 'pasjes' betalen en nieuw C&A-jasje](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: vakantiekriebels, met 'pasjes' betalen en nieuw C&A-jasje
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Google: de frenemy van veel uitgevers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Google: de frenemy van veel uitgevers
De advertentietechnologietak van Alphabet (Google) ligt behoorlijk onder vuur. De voornaamste reden hiervoor is dat zij beticht worden van misbruik van hun dominante positie binnen het digitale advertentietechnologie-ecosysteem. Remco Steen van Mediahuis legt het hoe en wat uit.
![[column] Contentwise](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Contentwise
In een wereld met een overload aan content is het verademend als je soms eens kunt relativeren. Altijd maar consumeren, steeds meer weten, geen nieuws kunnen missen, geen innovatie aan je voorbij laten gaan, het is de aloude bekende ratrace waaraan geen einde komt. Zeker niet nu we ook een nieuw vrindje hebben in de vorm van ChatGPT, die content serveert in een astronomisch tempo. Alsof je een warme kroket uit een automaat trekt, net wat u zegt.
![[column] Art of positioning 6: AI en marketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Art of positioning 6: AI en marketing
Wat betekent kunstmatige intelligentie voor marketing? We vroegen het ChatGPT!
![[column] Eindelijk! Oudere vrouwen in reclame!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Eindelijk! Oudere vrouwen in reclame!
Onze columniste Paola Cassone ziet tot haar grote blijdschap eindelijk een studie die de oudere vrouw in de reclame juist verwelkomt.
![[column] Top 5-TikTok-trends: muziek-ads, tandemtoppers en XOXO-gossip](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: muziek-ads, tandemtoppers en XOXO-gossip
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[Marketing the Rainbow #35a] Unilever 8: Dove, over vaderdag en echte moeders](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #35a] Unilever 8: Dove, over vaderdag en echte moeders
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur. Door de jaren heen hebben ze actief deelgenomen aan Marketing the Rainbow: zowel op corporate niveau als veel individuele merken. Hier is een blik op Dove, één van een dozijn merken dat jaarlijks meer dan een miljard omzet heeft. Niet te verwarren met de chocoladeproducten van Dove – die zijn van Mars.
![[column] Feyenoord maakt Radio Rijnmond ook kampioen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Feyenoord maakt Radio Rijnmond ook kampioen
Aankomende zondag kan Feyenoord voor het eerst sinds seizoen 2016-2017 weer kampioen van Nederland worden. Na een mooi seizoen blijkt dat de ploeg uit Rotterdam-Zuid het meest stabiel heeft gepresteerd, waardoor ze na drie achtervolgende kampioenschappen van Ajax deze hegemonie kunnen stoppen.

Top 5-TikTok-trends: pizza op Ibiza, Eurovision en Autodrop it like it's hot
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Drempelloos overreden](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Drempelloos overreden
Wellicht herken je het enorme geworstel om complexe informatie genuanceerd, maar aantrekkelijk weer te geven.
![[column] Collega](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Collega
Dit keer laat ik mijn column aan mijn nieuwe collega, ChatGPT. Dit is wat hij/zij/hen (?) in 6 seconden (!) antwoordde op mijn vraag: ‘Schrijf een kritisch stukje van 250 woorden hoe ChatGPT de wereld van marketing en reclame gaat veranderen.’ Best geinig, al moeten jullie nu wel mijn vileine pen missen😉:
![[column] Art of positioning 5: De Gouden Loeki](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Art of positioning 5: De Gouden Loeki
Onlangs reikte Ster de prijs uit voor de leukste tv-commercial van 2022. Voor de 4e keer werd Staatsloterij de winnaar van de Gouden Loeki en dat was zeker verdiend.

Geen weer voor bier
Het te koude voorjaarsweer heeft ongetwijfeld zijn weerslag op de bierverkopen in het eerste kwartaal van 2023. In het bijzonder de slechte maand maart zorgt ervoor dat de verkopen in een kleine min eindigen.
![[column] Top 5-TikTok-trends: MET Gala, Search Ads en Frenchie phone home](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: MET Gala, Search Ads en Frenchie phone home
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Top 5-TikTok-trends: Nieuw jasje TikTok, Frick en Prins Pilspiratie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: Nieuw jasje TikTok, Frick en Prins Pilspiratie
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] AI spiegelt gedrag, maar heeft geen eigen wil](/templates/img/lazyload.gif)
[column] AI spiegelt gedrag, maar heeft geen eigen wil
Al decennialang maken we ons zorgen over computers die een eigen bewustzijn ontwikkelen. Voorlopig is het te vroeg om daar echt bang voor te zijn. AI is nog te menselijk; hét bewijs dat artificial intelligence juist géén bewustzijn heeft.

Top 5-TikTok-trends: happy dance, sluwe Samsung en AI, AI, AI waar gaat dit heen?
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Top 5-TikTok-trends: Jennifer Aniston, Blokker en het witte goud.](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: Jennifer Aniston, Blokker en het witte goud.
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] What's next in digital 1: AI, gaan we nou allemaal in één pannetje roeren?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] What's next in digital 1: AI, gaan we nou allemaal in één pannetje roeren?
De opkomst van kunstmatige intelligentie is prompt. Ineens is het daar. Het toont aan dat er in de schaduw voortdurend wordt gewerkt aan baanbrekende technologie die ons vak raakt.
![[column] Marketing Affairs 3: Merkvoorkeur voor marketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketing Affairs 3: Merkvoorkeur voor marketing
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 3: Merkvoorkeur voor marketing.
![[column] Factuurtje](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Factuurtje
Ik denk dat het makkelijker is te achterhalen wat Joe Biden verdient en wat een setje kruisraketten kost om de oorlog in Oekraïne nog even voort te zetten, dan een simpel antwoord te krijgen op de vraag welk deel van het marketingbudget van de Staatsloterij naar het reclamebureau gaat.
![[column] Top 5-TikTok-trends: pratende kunst, de ufo-ei-mindfuck en luisteren naar je moeder](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: pratende kunst, de ufo-ei-mindfuck en luisteren naar je moeder
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Art of positioning 4: Waar blijven de merkcampagnes?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Art of positioning 4: Waar blijven de merkcampagnes?
Airbnb heeft twee jaar geleden zijn focus volledig verlegd van performance naar branding. Het merk heeft vol ingezet op de narratief van het merk en zich veel minder afhankelijk gemaakt van zoekmachinemarketing. Dat heeft ze geen windeieren gelegd. De marketingkosten van Airbnb zijn aanzienlijk gedaald en de traffic naar het Airbnb-platform is met maar liefs 20 procent gestegen.
![[column] De Kortingsgeneratie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De Kortingsgeneratie
In Nederland zijn de prijzen van consumentenproducten fors hoger dan in onze buurlanden; de kortingen die we krijgen, betalen we dus zelf. In België en Duitsland komen kortingen zoals wij die kennen niet voor of zijn zelfs bij wet verboden.
![[column] Radio is oorlog](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Radio is oorlog
Media-expert en kritsch scribent Ruud de Langen reflecteert met deze zeer actuele column op de radiogebeurtenissen van vandaag en de gevolgen hiervan voor het radiolandschap.
![[column] Top 5-TikTok-trends: CEO van TikTok, Coolblue en zin in de zomer](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: CEO van TikTok, Coolblue en zin in de zomer
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Kunstmatige intelligentie? Gebruik het gewoon!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Kunstmatige intelligentie? Gebruik het gewoon!
Als marketeers zijn we waarschijnlijk een beetje moe van het lezen over kunstmatige intelligentie (AI) en hoe het ons werk zal veranderen, maar vergeet niet waarom we blij moeten zijn met deze technologie, die ons helpt om onze boodschap op een effectieve manier over te brengen en onze klanten te bereiken.
![[column] Wat betekent AI voor podcasts?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat betekent AI voor podcasts?
Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne. Voor MarketingTribune houdt hij de ontwikkelingen in het audiolandschap bij. In zijn nieuwe column vraagt hij zich af wat de consequenties van AI zullen zijn en neemt gelijk de proef op de som door verschillende tools toe te passen.
![[column] Televisie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Televisie
Cijfers liegen niet. Althans, ze zijn geduldig, daarover kunnen we het eens zijn. In de jaarlijkse Nielsen Top-100 Adverteerders barst het van de cijfers die ons een helder en overzichtelijk - en vooral betrouwbaar (!) - beeld geven van waar de euro’s van de hoofdrolspelers in het medialandschap naartoe rollen.
![[Marketing the Rainbow #32] Unilever 6: food, over gay tease en stereoypen](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #32] Unilever 6: food, over gay tease en stereoypen
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend, ongeacht geslacht, leeftijd, ras, handicap, seksuele geaardheid of enige andere achtergrond. Ze hebben een Global Diversity Board die de overkoepelende visie, het bestuur en de doelstellingen voor inclusie en diversiteit in hun hele bedrijf biedt.
![[column] Top 5-TikTok-trends: Artsen Slaan Alarm, Pedro Pascal en C&A](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: Artsen Slaan Alarm, Pedro Pascal en C&A
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

Hoe duurzaam zijn de merken in de Sustainable Brand Index?
Het Zweedse onderzoeksbureau Sustainable Brand Index (SBI) presenteert morgen (23 maart 2023) de uitkomsten van het jaarlijkse onderzoek naar hoe duurzaam consumenten Nederlandse merken vinden.
![[column] Škoda, koploper in marketing en Tour](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Škoda, koploper in marketing en Tour
Škoda timmert met aantrekkelijke modellen en onderscheidende reclame flink aan de weg. Met een eigen marketingaanpak én het claimen van de wielersport heeft het Tsjechische merk in de afgelopen decennia de sprint naar een fraaie marktpositie afgelegd.
![[column] SXSW 2023: AI, interactieve content en de menselijke maat](/templates/img/lazyload.gif)
[column] SXSW 2023: AI, interactieve content en de menselijke maat
Voor het eerst sinds 2017 bezocht Erik van Schalkwijk, Creative Director bij Triple afgelopen week weer South by Southwest (SXSW) in Austin, Texas. Dit jaarlijks terugkerende evenement is altijd inspirerend en biedt de mogelijkheid om met vakgenoten van over de hele wereld in gesprek te gaan over de nieuwste ontwikkelingen in de techscene. Tijd voor een terugblik en reflectie.
![[column] Marketing Affairs 2: Waardevolle marketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketing Affairs 2: Waardevolle marketing
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 2: Waardevolle marketing.
![[column] Top 5-TikTok-trends: EasterChicks, Shawn Mendes, TikTok-zoekmachine](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: EasterChicks, Shawn Mendes, TikTok-zoekmachine
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Global lanceert propositie voor B Corp gecertificeerde bedrijven
- Top 5-TikTok-trends: muziek-ads, tandemtoppers en XOXO-gossip
- Envison Racing en Cartoon Network creëren bewustzijn...
- Top 5-TikTok-trends: vakantiekriebels, met pasjes betalen en...
- OOH campagnes live te volgen via webcams
- Online bezoeken Video On Demand diensten blijven groeien
Laatste Nieuws
- Programmas publieke omroep krijgen... 31-05-2023
- Envison Racing en Cartoon Network... 26-05-2023
- Online bezoeken Video On Demand... 26-05-2023
- Global lanceert propositie voor B... 26-05-2023
- Lucas Goes nieuwe zakelijk directeur... 26-05-2023
- OOH campagnes live te volgen via... 23-05-2023
MarketingTribune Events
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day
- 19sep 2023
CrossBorder Event
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres