![[column] Schieten we straks weer in de recessiereflex?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Schieten we straks weer in de recessiereflex?
Je kunt er bijna de klok op gelijk zetten. Zodra de eerste tekenen van economisch zwaar weer zich aandienen, schieten reclame-experts massaal in de recessiereflex. En roept men in koor dat er niet bezuinigd dient te worden - welnee, dit is juist nu de tijd van méér investeren in marketing.
![[column] Commercialreview juni: Staatsloterij, Bever, Rivella, Bio+ en ANWB](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Commercialreview juni: Staatsloterij, Bever, Rivella, Bio+ en ANWB
De commercialreview met de meest opvallende commercials uit de maand juni.
![[column] Ongebreideld groeien is niet meer van deze tijd](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Ongebreideld groeien is niet meer van deze tijd
Nog altijd hebben veel organisaties en bedrijven de onbedwingbare drang om groeien. In omvang, omzet, fanbase, volume en/of in winst. Niet zo gek, aangezien de huidige generatie CEO’s en eindbazen met hun managers dat altijd gepredikt hebben.
![[column] Iconen Honda en Renault vieren hun eigen feestje](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Iconen Honda en Renault vieren hun eigen feestje
De legendarische modellen Honda Civic en Renault 5 vieren hun 50-jarige bestaan. Zelden hadden twee modellen in de automotive zo’n impact. Ze vieren hun jubileum in totaal andere stijl. Jos van den Bergh viert mee.
![[column] Merkleiderschap door integriteit en waardecreatie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Merkleiderschap door integriteit en waardecreatie
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer dertien: Frank Peters.
![[column] De wereld niet laten af-branden door te re-branden.](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De wereld niet laten af-branden door te re-branden.
Miscommunicatie. Volgens mij is er bijna geen grotere oorzaak van problemen. En het is overal, die miscommunicatie. Of het nu problemen veroorzaakt in de politiek, geloof, in relaties, in de opvoeding van kinderen, marketingadvertenties, productnamen, oorlogen of het vernielen van onze moeder natuur.
![[column] Je marktaandeel laten groeien doe je zo!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Je marktaandeel laten groeien doe je zo!
Consumenten denken niet in merken, maar in behoeftes. Zodra ze behoefte hebben aan een product of dienst, is het belangrijk dat jouw merk boven komt drijven in hun brein. Jelmer Wit & Melissa Trebes van Validators over hoe je mental availability bewust inzet om je merk te laten groeien.
![[column] Purpose reset](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Purpose reset
Om als merk anno nu impact te maken moeten merken een echte paradigmaverschuiving maken en leren om zaklampen in plaats van vuurtorens te worden, betoogt Paola Cassone.
![[column] The only people who care about advertising are the people who work in advertising](/templates/img/lazyload.gif)
[column] The only people who care about advertising are the people who work in advertising
Aldus George Parker in Confessions of a Mad Man. Stel je voor: je bent marketeer en wekenlang heb je je uitgesloofd om dé campagne van het jaar neer te zetten.
![[column] Kijken en zien is een wereld van verschil en ik gun het iedereen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Kijken en zien is een wereld van verschil en ik gun het iedereen
Mijn favoriete branche is de branche waar ik zelf eigenlijk het minst mee heb. Dit is ook de branche waarin mijn vaders interesse haaks tegenover mijn interesse staat.
![[column] 6 uitdagingen voor contentteams](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 6 uitdagingen voor contentteams
Contentteams profiteren als geen ander van innovatie, omdat het ze in staat stelt om slimmer, sneller of goedkoper contact met de doelgroep te leggen. Toch blijkt volgens Maarten Fokkelman, CEO en oprichter van Crossphase, de praktijk weerbarstiger.
![[column] MWG eert het heden en vergeet haar verleden](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MWG eert het heden en vergeet haar verleden
Een 50-jarig jubileum in Noordwijkerhout zonder oud-voorzitters, dat kan toch niet waar zijn? We zijn gemaakt door onze historie, dames en heren!
![[column] Is personal marketing een mythe?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Is personal marketing een mythe?
Peter Weinberg en Jon Lombardo - R&D directors van de LinkedIn think tank B2B Institute - claimen dat persoonsgerichte marketing niet alleen onhaalbaar is vanwege slechte datakwaliteit, maar sowieso ineffectief is.
![[column] De sweet spot van de creativiteit](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De sweet spot van de creativiteit
Columnist Peter de Boer laat dit keer zijn licht schijnen over de fascinerende paradox in de creativiteit. Zijn beperkingen nu juist wel of niet goed?
![[column] Merkwaarde is sturend voor strategiekeuze](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Merkwaarde is sturend voor strategiekeuze
Strategie in marketing en merkenland is vaak onderhevig aan evaluatie. Als het even tegenzit met de groei van de omzet of er stapt een nieuwe CMO of reclamebureau naar binnen dan komt de strategie snel weer onder een vergrootglas te liggen.
![[column] Andere keuzes](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Andere keuzes
Wat rationeel gezien hetzelfde is, hoeft dat in perceptie niet te zijn. De nieuwe column van Dennis Hoogervorst van DPG Media.
![[column] Commercialreview mei: kabelvrij, Moederdag en De Beren](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Commercialreview mei: kabelvrij, Moederdag en De Beren
Commercialreview beoordeelt elke maand, exlusief voor Marketingtribune, de opvallendste tvc’s. Dit keer de oogst van april 2022.
![[column] Betalen voor podcasts wordt de norm, maar wat zijn de gevolgen?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Betalen voor podcasts wordt de norm, maar wat zijn de gevolgen?
Marvin Jacobs van audio agency Airborne schrijft regelmatig voor MarketingTribune over het audiolandschap. De komst van het Deense Podimo op de Nederlandse markt gaat veel veranderen, volgens hem. Hij signaleert 8 belangrijke ontwikkelingen.
![[column] 60 is het nieuwe 30](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 60 is het nieuwe 30
Waar zijn ze, de éminences grises van ons marketing- en brandingvak? En dan bedoel ik niet als leuk behang op een congres, of als coauteur of ondersteunende autoriteit van een wetenschappelijk werkje.
![[column] Oorlogmarketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Oorlogmarketing
Twee maanden na de invasie van Rusland in Oekraïne is Europa in een langdurige oorlogssituatie beland die een humanitaire crisis in gang heeft gezet en ook een economische crisis gaat veroorzaken. Columniste Paola Cassone over de impact van de oorlog op onze marketing.
![[column] USP? OSP! (3)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] USP? OSP! (3)
Als marketeer en als merk moet je volgens merkstrateeg Julian Stevense ophouden met de zinloze zoektocht naar jouw USP. Je moet op zoek gaan naar jouw Ownable Selling Point OSP). Welke positie kun jij overtuigend innemen en vervolgens bezitten in het brein van de doelgroep? Deel 3 en slot.
![[column] Je kunt beter tweede worden](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Je kunt beter tweede worden
Misschien win je wel het meest als je tweede wordt. Althans, als je het bekijkt vanuit de ogen van een optimist die het grotere plaatje kan zien. Ik ben tweede kind in mijn gezin en nostalgisch als ik kan worden, is dat een van de mooiste prijzen die ik ooit in ontvangst heb mogen nemen. Met vriendelijke dank aan mijn ouders en uiteraard ook de nummer 1 in dit verhaal: mijn zus.
![[column] Is CMO overbodig?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Is CMO overbodig?
De CMO heeft pas de laatste jaren beetje voor beetje de boardroom weten te veroveren, er werden speciale congressen aan gewijd en nieuwe CMO- netwerken opgezet. Maar de titel van CMO lijkt aan inflatie onderhevig. Althans bij Unilever. Is dit een trend?
![[column] Inventing Anna: 3 marketinglessen van neperfgename](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Inventing Anna: 3 marketinglessen van neperfgename
Nu de bingewatch waardige Netflix serie Inventing Anna onze schermen beheerst, kent iedereen Anna Delvey, een eersteklas oplichter en rijke Duitse (nep)erfgename. In de serie stal Anna de harten van de New Yorkse upperclass, maar ook hun geld...

XS2Radio gaat verder als XS2Content
Met een nieuwe naam, huisstijl, website en positionering wil XS2Content met haar platform alle soorten bestaande content van organisaties kunnen omzetten naar andere contentvormen.
![[column] Je zult nu maar marketeer zijn](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Je zult nu maar marketeer zijn
Marketeer worden, daar droomde je altijd van. De baas van een merk, product of dienst zijn, productontwikkelaars en reclame- en mediabureaus aansturen, ruime budgetten hebben, experimenteren met nieuwe (online) media en klantbehoeftes vervullen. Maar in dit huidige tijdsgewricht is marketeer zijn vooral een lastig en minder glorieus baantje.
![[column] 10 jaar valse beloften aan adverteerders](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 10 jaar valse beloften aan adverteerders
De afgelopen tien jaar sluisden de nerds van adtech steeds meer advertentie-inkomsten weg van uitgevers naar hun eigen zakken. Ze beloofden adverteerders miraculeuze digitale marketingprestaties en kostenbesparingen. Wat ze écht leverden waren hoge volumes aan advertentievertoningen, lage CPM-prijzen en heel veel clicks, maar die werden helaas allemaal gedreven door bot-activiteit.
![[column] Commercials maart: Hornbach, Vivera, Sportlife](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Commercials maart: Hornbach, Vivera, Sportlife
Ruben Balfoort, eigenaar van Commercialreview.nl, blikt terug op de meest opvallende commercials die in maart zijn gelanceerd.
![[column] Beste beginnende marketeer](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Beste beginnende marketeer
Hoe bevalt je werk in de marketing? Voelt het als één grote chaos, of ben je helemaal in control? Waar loop je tegenaan tijdens je werkdag? Zijn je ambities groot? Gastblogger Nasser al Kamouchi van whello.nl heeft tips voor de jonkies in marketing.
![[column] Fake news in marketingpresentaties](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Fake news in marketingpresentaties
Nu de pandemie - voorlopig - voorbij lijkt, mogen we vanaf dit voorjaar weer samenkomen met vakgenoten tijdens events en congressen. Plekken waar de sprekers ons meenemen in de mooiste cases en de laatste marketingtrends. Geweldig om weer fysiek samen te zijn, maar helaas gaan veel van deze presentaties onwaarheden bevatten. Drie van de meest hardnekkige voorbeelden op een rij.
![[column] USP? OSP! (2)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] USP? OSP! (2)
Als marketeer en als merk moet je volgens merkstrateeg Julian Stevense ophouden met de zinloze zoektocht naar jouw USP. Je moet op zoek gaan naar jouw Ownable Selling Point OSP). Welke positie kun jij overtuigend innemen en vervolgens bezitten in het brein van de doelgroep? Vandaag deel 2.
![[column] Festival of Marketing Londen: 'Ik miste een beetje de marketing'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Festival of Marketing Londen: 'Ik miste een beetje de marketing'
Misschien moeten we nog verwerken wat corona heeft gedaan, maar ik miste wel een beetje de marketing tijdens het ‘Festival of Marketing’ in Londen.
![[column] Televisie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Televisie
Verguisd, afgeschreven, doodverklaard, uitgelachen. Televisie is in deze moderne tijden de pispaal van de media. De buis hebben we massaal de rug toegekeerd.
![[column] USP? OSP! (1)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] USP? OSP! (1)
Als marketeer en als merk moet je volgens merkstrateeg Julian Stevense ophouden met de zinloze zoektocht naar jouw USP. Je moet op zoek gaan naar jouw Ownable Selling Point OSP). Welke positie kun jij overtuigend innemen en vervolgens bezitten in het brein van de doelgroep?
![[column] Consistentie in merkbeleid (3)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Consistentie in merkbeleid (3)
Bekende mensen inzetten voor je merk? Werkt dat? En hoe dan? In de 3e aflevering van de blogreeks Consistentie in merkbeleid bekijken Jelmer Wit en Sabien van der Sluis van Validators naar de voors en tegens.
![[column] Iedereen is onzeker](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Iedereen is onzeker
In de deftige Van Eeghenstraat in Amsterdam-Zuid staat een schutting. Voor Amsterdamse begrippen opmerkelijk maagdelijk: niet ondergeklad met graffiti. Toch heeft iemand op die schutting een boodschap achtergelaten. Geschreven in een strak handschrift: IEDEREEN IS ONZEKER. In drie woorden een treffende omschrijving van het huidige tijdsgewricht.
![[column] Reclame: lefmeiden en lefgozers gezocht](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Reclame: lefmeiden en lefgozers gezocht
Er gaat iets heel erg mis in het reclamevak, kopt het Financieel Dagblad op 5 maart. Reclame is steeds meer een liefdeloze invuloefening geworden, zo stelt een ervaren reclameman. Maar is dat niet een tikje overdreven?
![[column] Commercialreview maart: Oranje, Lies en shampoo](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Commercialreview maart: Oranje, Lies en shampoo
Februari stond natuurlijk grotendeels in het teken van de Olympische Spelen waaraan ook in een aantal commercials aandacht werd geschonken. In deze column bespreken we de meest opvallende commercials van de maand februari.
![[column] Consistentie in merkbeleid (2)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Consistentie in merkbeleid (2)
‘Hoe haal ik het maximale uit mijn marketingbudget?’ Dit is de vraag die menig marketeer zichzelf vaak stelt. In deze blogreeks helpt Validators je een stukje op weg. In deze editie gaan we dieper in op de Distinctive Brand Asset-kleur.
![[column] Een Wereldwijd Internetvolk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Een Wereldwijd Internetvolk
De oorlog in Oekraïne speelt zich af op vier fronten: militair, economisch, politiek en informatie. Op alle vier die fronten zijn experts bezig. Maar op het informatiefront is een opmerkelijk nieuwe speler die een enorme bijdrage levert: een wereldwijd internetvolk.
![[column] Appranding: branding anno 2022](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Appranding: branding anno 2022
Sinds in 2008 de app doorbrak is de ontwikkeling ervan met turbokracht ingezet. Vele tienduizenden bedrijfjes vullen de dag met het ontwikkelen van al die apps. Maar er wordt pas echt verdiend door aanbieders die de apps exploiteren zoals Apple Play en Google Play, Amazon, Windows en de Chinezen.
![[column] Consistentie in merkbeleid (1)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Consistentie in merkbeleid (1)
‘Hoe verover ik dat felbegeerde plekje in het brein van de consument?’ Dit is de vraag die menig marketeer zichzelf vaak stelt. Terecht, want de praktijk leert dat deze uitdaging enkel is weggelegd voor bedrijven met een sterk en consistent merkbeleid. Een blogreeks over consistentie in merkbeleid van Validators.
![[column] Het bouwen van een merk deel 4](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het bouwen van een merk deel 4
Tale Meester, communication director bij OMD Nederland, wil een webshop starten en schrijft een serie artikelen over het bouwen van een webwinkel en merk – Speelhou-t - waarbij hij kijkt naar alle keuzes binnen branding en marketing. Vandaag episode 4 van Into the Woods: Duurzaam en bewust adverteren. ‘Reclame; voor sommigen een vies woord, maar wel belangrijk. Hoe kun je dit bewuster doen?’
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Witzenhausen lid MMA07-07-2022
- Bolletje kiest Havas voor... 07-07-2022
- 'Helft Nederlanders is tv anders... 06-07-2022
- Advies: omroepbestel verouderd,... 05-07-2022
- Top 40 blijft tot einde decennium... 04-07-2022
- Inschrijving Mercurs geopend04-07-2022
MarketingTribune Events
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 6okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 1nov 2022
Dutch Podcast Conference