[column] Copywriting gaat ook over weglaten
![[column] Copywriting gaat ook over weglaten](/content/weblog/2024/11/column-copywriting-gaat-ook-over-weglaten/beeld-copywriting-is-weglaten.jpg)
- Content
- 6 nov 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van der Wijk
creative director
- CreatieCopywriting
- 6 nov 2024 @ 10:30
- Peter van der Wijk
Biep, zeg! Wat is dit goed van Bud Light. Zaken zo vertellen dat mensen het voor zichzelf invullen. Je zou dat zoveel mogelijk moeten nastreven. Omdat je dan het minst dwingend bent en dat vinden mensen over het algemeen wel prettig van advertising. Dat zie je niet heel veel gebeuren.
Niet alleen omdat het toch wel een bepaald talent vergt om zo te kunnen schrijven. Zelfs als je het hebt, is dat lastig. Maar de realiteit is ook dat teveel adverteerders er een handje van hebben om de briefing zo een-op-een mogelijk terug te willen zien in het creatieve werk. Weglaten is een kwestie van durven.
Maar ben je eenmaal zo ver dat je 't doet, dan word je er ook rijkelijk voor beloond. Wij allemaal, trouwens, zie de film maar: via deze link (en in het venster hieronder). Deze commercial voor Bud Light is een van de leukste voorbeelden van weglaten die ik kon vinden.
Daar is het weglaten zelfs gepromoveerd tot centraal idee. En tot de max uitgevoerd. Dit is zo biep geestig, ik kan er biep de hele biep dag naar kijken en dan ga ik er nog elke biep keer van plat. Dit hele idee getuigt van goed inzicht in hoe we als mensen zijn in de dagelijkse omgang. De makers hadden de antenne goed aan staan. Vloeken is niet chique, maar het gebeurt natuurlijk biep vaak. Zeker in de Amerikaanse samenleving en cultuur ligt het woord biep voor in de mond en nogal losjes ook. Je zou zeggen: dat is een territorium dat je als nette adverteerder het best maar kunt mijden. Maar hier begrepen de makers goed dat ze voor bier bezig waren. Bier, daar zit een losheid omheen die je wat meer creatieve vrijheid geeft.
Het is een productcategorie waarin je op z'n minst kunt proberen buiten de lijntjes te kleuren. Dat is gebeurd. Slim geschreven ook, om via de swear jar van het kantoorleven het bruggetje te slaan naar Bud Light voor iedereen. Herkenbaar, invoelbaar, aanstekelijk en relevant. Dit is zooo... biep* goed.
Peter van der Wijk
corporate remote copywriter
-
Peter van der Wijk
- Werkt bij:
- Functie: creative director
- Website:https://corporatecopywriter.nl/
- Profiel »
- kunst van het weglaten
- Bud
- bier
- Peter van der Wijk
- goud
- hop
- biep*
- corporate remote
- copywriter
- Bud Light
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Inschrijving Grand Prix Content... 08-07-2025
- Campagne Nestlé draait om verhalen... 08-07-2025
- Stayokay speelt met vooroordelen in... 03-07-2025
- Decathlon viert zomerse klassiekers... 02-07-2025
- Fietsersbond lanceert campagne voor... 24-06-2025
- Libresse lanceert de Refresh Spot op... 19-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers