[onderzoek] Gen Z kritisch op merken op social media
![[onderzoek] Gen Z kritisch op merken op social media](/online/nieuws/2025/05/onderzoek-gen-z-kritisch-op-merken-op-social-media/Onderzoek-Snapchat.jpg)
- Online
- 2 mei 2025 @ 09:16
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 2 mei 2025 @ 09:16
- Tamara de Vos
Gen Z ergert zich aan merken die zich geforceerd en onnatuurlijk presenteren op sociale media. Dat blijkt uit een onderzoek van Snapchat onder duizend Nederlandse jongeren. Volgens de respondenten zijn eerlijkheid en creativiteit cruciaal om deze generatie aan te spreken.
Social media en messaging apps spelen een centrale rol in het koopgedrag van Gen Z. Uit het onderzoek blijkt dat 49% van de jongeren via deze kanalen inspiratie opdoet voor bijvoorbeeld mode, make-up en gadgets. Onder jonge vrouwen is dat zelfs 61%. Andere inspiratiebronnen zijn vrienden en familie (39%), online reviews (28%) en content van creators (26%).
Ook advertenties op social media beïnvloeden het koopgedrag aanzienlijk: 64% van de jongeren zegt sneller tot aankoop over te gaan door deze content. Merkencontent in de vorm van snaps, video’s of posts heeft eveneens een sterke impact; 61% geeft aan dat dit hun aankoopgedrag beïnvloedt.
Kritiek
Hoewel social media invloedrijk zijn, is geloofwaardigheid essentieel. Ongeveer 40% van de jongeren stoort zich aan geforceerde content of het kopiëren van trends zonder eigen invulling. Merken die zich jonger voordoen dan ze zijn (25%) of geforceerd ‘cool’ proberen te zijn (20%) wekken eveneens irritatie.
Natascha Chamuleau, General Manager bij Snapchat Nederland, zegt hierover: ‘Authenticiteit gaat erover dat je als merk dicht bij je eigen identiteit blijft. Gen Z’ers willen weten waar je merk voor staat en wat je doet om een positieve impact te maken.’
Adviezen van Gen Z
Het onderzoek vroeg Gen Z wat merken kunnen doen om hun aandacht te trekken of een glimlach op hun gezicht te toveren. Vijf tips kwamen naar voren: maak herkenbare en creatieve content zoals memes of behind-the-scenes video’s, personaliseer aanbiedingen, vertel verhalen in plaats van alleen te verkopen, speel in op trends met een eigen twist, en reageer actief op posts binnen de community.
Volgens Renee van den Oetelaar, Gen Z expert, gaat het om co-creatie van cultuur. Zij stelt dat merken niet alleen een boodschap moeten zenden, maar actief moeten deelnemen aan gesprekken binnen hun community en zich moeten richten op specifieke niches om relevant te blijven.
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Gen Z kritisch op merken... 02-05-2025
- 3D-advertenties brengen... 23-04-2025
- Influencers moeten zich opnieuw... 22-04-2025
- Nieuwe website MP Motorsport draait... 18-04-2025
- Swapfiets lanceert speelse... 09-04-2025
- [digital detox] Rozemarijn Koopmans... 09-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management