[onderzoek] Gen Z kritisch op merken op social media

[onderzoek] Gen Z kritisch op merken op social media
  • Online
  • 2 mei 2025 @ 09:16
  • Link
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Gen Z ergert zich aan merken die zich geforceerd en onnatuurlijk presenteren op sociale media. Dat blijkt uit een onderzoek van Snapchat onder duizend Nederlandse jongeren. Volgens de respondenten zijn eerlijkheid en creativiteit cruciaal om deze generatie aan te spreken.

Social media en messaging apps spelen een centrale rol in het koopgedrag van Gen Z. Uit het onderzoek blijkt dat 49% van de jongeren via deze kanalen inspiratie opdoet voor bijvoorbeeld mode, make-up en gadgets. Onder jonge vrouwen is dat zelfs 61%. Andere inspiratiebronnen zijn vrienden en familie (39%), online reviews (28%) en content van creators (26%).

Ook advertenties op social media beïnvloeden het koopgedrag aanzienlijk: 64% van de jongeren zegt sneller tot aankoop over te gaan door deze content. Merkencontent in de vorm van snaps, video’s of posts heeft eveneens een sterke impact; 61% geeft aan dat dit hun aankoopgedrag beïnvloedt.

Kritiek

Hoewel social media invloedrijk zijn, is geloofwaardigheid essentieel. Ongeveer 40% van de jongeren stoort zich aan geforceerde content of het kopiëren van trends zonder eigen invulling. Merken die zich jonger voordoen dan ze zijn (25%) of geforceerd ‘cool’ proberen te zijn (20%) wekken eveneens irritatie.

Natascha Chamuleau, General Manager bij Snapchat Nederland, zegt hierover: ‘Authenticiteit gaat erover dat je als merk dicht bij je eigen identiteit blijft. Gen Z’ers willen weten waar je merk voor staat en wat je doet om een positieve impact te maken.’

Adviezen van Gen Z

Het onderzoek vroeg Gen Z wat merken kunnen doen om hun aandacht te trekken of een glimlach op hun gezicht te toveren. Vijf tips kwamen naar voren: maak herkenbare en creatieve content zoals memes of behind-the-scenes video’s, personaliseer aanbiedingen, vertel verhalen in plaats van alleen te verkopen, speel in op trends met een eigen twist, en reageer actief op posts binnen de community.

Volgens Renee van den Oetelaar, Gen Z expert, gaat het om co-creatie van cultuur. Zij stelt dat merken niet alleen een boodschap moeten zenden, maar actief moeten deelnemen aan gesprekken binnen hun community en zich moeten richten op specifieke niches om relevant te blijven.

Tamara de Vos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken