
WPP is Creative Company of the Year
WPP is tijdens het Cannes Lions International Festival of Creativity 2025 uitgeroepen tot Creative Company of the Year. De titel bekroont de creatieve prestaties van het netwerk en haar bureaus wereldwijd. In totaal verzamelden WPP-agentschappen maar liefst 168 Lions, waaronder een felbegeerde Titanium Lion, 10 Grand Prix, 23 Gouden, 53 Zilveren en 81 Bronzen Lions.

Creativiteit zonder excuses: bouwen aan merken met lef
Kika Douglas is sinds januari 2024 Executive Creative Director van LePub Amsterdam, onderdeel van het internationale Publicis-netwerk. Tijdens Cannes Lions 2025 sprak MarketingTribune met haar over creatief leiderschap, innovatie, cultuur, het bouwen van merken, internationale samenwerking en de rol van AI.

Heineken wint recordaantal Lions in Cannes
Heineken heeft tijdens het Cannes Lions Festival 2025 zijn grootste creatieve overwinning ooit geboekt. De bierbrouwer sleepte maar liefst 27 Lions in de wacht – 4 Goud, 10 Zilver en 13 Brons – verdeeld over 14 campagnes en 9 categorieën. De meeste prijzen (25 stuks) kwamen voort uit samenwerkingen met LePub.

Brons voor DDB Amsterdam bij Young Lions
Op de slotdag van het Cannes Lions International Festival of Creativity zijn de winnaars van de Young Lions 2025 bekendgemaakt. In de categorie Print behaalde het juniorenteam van DDB Amsterdam een eervolle Bronzen Leeuw.

‘Marketeers moeten minder student en meer beoefenaars van cultuur worden’
TikTok is in zes jaar uitgegroeid van een onbekende nieuwkomer tot een dominante speler in het medialandschap en het platform blijft evolueren. Tijdens Cannes Lions 2025 sprak MarketingTribune met Sofia Hernandez, Global Head of Business Marketing bij TikTok, over merkengagement, educatie, contentcultuur en de razendsnelle technologische versnelling waarin ze opereert.

Goud voor Hertog Jan en Gut Amsterdam in Cannes
Gut Amsterdam heeft donderdagavond tijdens het Cannes Lions International Festival of Creativity een Gouden Leeuw gewonnen in de categorie Creative Effectiveness voor de campagne 'Don't Drink Hertog Jan'. De campagne, die inspeelt op het idee van ‘verleiding door onthouding’, werd geprezen om zijn slimme effectiviteit en lange termijn impact.
![[column] Leergeld: jong geleerd is oud gedaan](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Leergeld: jong geleerd is oud gedaan
Als ergens het gezegde Jong geleerd is, oud gedaan van toepassing is, dan is het wel op financieel gedrag. Wat begint met enkele euro’s zakgeld op de basisschool, groeit al snel uit tot meer inkomsten én uitgaven in de tienerjaren. En op je 18e sta je financieel op eigen benen. In theorie.

TBWA\Neboko wint Zilveren Leeuw met ‘Maccie’
TBWA\Neboko heeft tijdens het Cannes Lions Festival een Zilveren Leeuw gewonnen in de categorie Media (subcategorie Use of Mobile) met de campagne 'Maccie' voor McDonald’s. De campagne speelt in op de bijnaam die jongeren gebruiken voor het fastfoodmerk en viert die emotionele band door ‘Maccie’ prominent te verwerken in outdoor- en social-content.

LePub Amsterdam wint Zilveren Leeuw voor Oreo
Op de eerste dag van het Cannes Lions Festival 2025 heeft LePub Amsterdam samen met LePub Bogotá een Zilveren Leeuw gewonnen in de categorie Print & Publishing voor de Oreo-campagne ‘A Decision Was Made Here’.

Spil schudt de Nederlandse journalistiek wakker met jong nieuws voor jonge mensen
De Nederlandse journalistiek krijgt er een frisse tegenhanger bij: Spil is vandaag officieel live. Niet zomaar een nieuwstitel, maar een journalistiek platform van jongeren, voor jongeren. Met scherpe content op TikTok, Instagram, YouTube én een eigen podcast en nieuwsplatform, wil Spil de sluimerende nieuwsarmoede onder jongeren aanpakken. Want zoals het Commissariaat voor de Media zelf constateerde: het nieuwsgebruik onder jongeren staat op een dieptepunt.

Amazon-topman Jassy Media Person of the Year
Cannes Lions eert Andy Jassy, CEO van Amazon, met de titel Media Person of the Year 2025. Deze onderscheiding wordt jaarlijks toegekend aan een visionair leider die de creatieve communicatiesector wezenlijk heeft beïnvloed.
![[column] AI-geletterdheid is nu verplicht: tijd voor jouw masterclass](/templates/img/lazyload.gif)
[column] AI-geletterdheid is nu verplicht: tijd voor jouw masterclass
Niet voor elke vakgenoot, ondernemer en HR-manager is het al helder dat sinds februari 2025 bedrijven verplicht zijn de regels uit de ‘EU AI Act’ inzake ‘AI-geletterdheid’ binnen hun organisatie te borgen. Daarom start nu de Masterclass AI-Geletterdheid voor marketing-, communicatie- en salesprofessionals. Een inspirerende, louterende en noodzakelijke dag, ervoer ik.

Nederland scoort 15 nominaties op Cannes Lions 2025
De 72e editie van het Cannes Lions International Festival of Creativity staat op het punt van losbarsten en Nederland heeft al van zich laten horen. Met inmiddels 20 van de 30 categorieën bekend, zijn er tot nu toe 15 Nederlandse nominaties genoteerd, afkomstig van vijf bureaus en zeven merken.

Cannes Lions telt bijna 27 duizend inzendingen
De organisatie van het Cannes Lions International Festival of Creativity maakt zojuist bekend dat dit jaar maar liefst 26.900 inzendingen zijn ontvangen voor de creativiteitsprijzen. Dit aantal weerspiegelt volgens de organisatie de brede wereldwijde deelname en groeiende relevantie van creativiteit.

Orange Lions en Dentsu presenteren: On The Record
Op woensdag 2 juli organiseert Orange Lions samen met Dentsu een uniek en exclusief post-Cannes Lions evenement: On the record. In het Amsterdamse kantoor van Dentsu krijgen bezoekers een ongefilterde blik achter de schermen van het meest prestigieuze reclamefestival ter wereld.

Basic-Fit, Consumentenbond en Jean Bâton winnen Nima Marketing Awards
Tijdens NIMA Marketing Day 2025 zijn Basic-Fit, de Consumentenbond en Jean Bâton uitgeroepen tot beste marketingbedrijven van Nederland. De Nima Marketing Company of the Year Awards bekronen organisaties die marketing als een integrale kracht binnen hun bedrijf inzetten. De winnaars blonken uit in respectievelijk de categorieën Large, Medium en Small.
![[onderzoek] Activisme groeit bij consumenten ondanks economische onzekerheid](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Activisme groeit bij consumenten ondanks economische onzekerheid
Nu de inflatie huishoudbudgetten onder druk zet en wereldwijde spanningen het nieuws beheersen, worden Nederlandse consumenten zich steeds bewuster van hoe hun waarden weerspiegelen in hun aankopen. Uit nieuwe inzichten van YouGov blijkt dat zij balanceren tussen financiële voorzichtigheid en ethisch verantwoord consumentengedrag.
![[column] Marketing masterminds](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketing masterminds
Marketing is van strategisch belang voor elke organisatie. Marketing is tenslotte - mede - verantwoordelijk voor waardecreatie en de bijbehorende sustainable profitable growth die een organisatie nastreeft. Niet voor niets krijgt de Chief Marketing Officer steeds vaker de titel Chief Growth Officer.

Sire stelt eerste social ambassadeurs aan
Stichting Sire heeft voor het eerst in haar bestaan een team van social ambassadeurs aangesteld om haar maatschappelijke campagnes kracht bij te zetten. Het gaat om vijf bekende contentmakers: Mandy Woelkens, Stijn de Vries, Liesbeth Rasker, Sophie Milzink en Anna van Borre.

Apple en Dove domineren Glass Lion-shortlist
De organisatie van Cannes Lions heeft vrijdag de shortlist voor de Glass: The Lion for Change bekendgemaakt. In deze categorie, die gendergelijkheid en inclusiviteit beloont, zijn onder andere Apple, Dove en Nike genomineerd.

SXSW London brengt creatieve wereldtop naar Shoreditch
De eerste editie van SXSW London is afgesloten met lovende reacties uit binnen- en buitenland. In zes dagen trok het festival ruim 20.000 bezoekers uit 77 landen naar Shoreditch, waar muziek, film, technologie, kunst en business samenkwamen in een bruisende mix van creativiteit en innovatie.

De kracht van smaak en erfgoed
Floor Hesselmans, Chief Operating Officer bij Westland Kaas, bouwt voort op een stevige marketingachtergrond bij bedrijven als onder meer Sara Lee en Douwe Egberts. Ook in haar huidige functie speelt marketing – ondanks het ontbreken in de titel – een centrale rol: het bewaken en verder uitbouwen van iconische merken als Old Amsterdam en Maaslander.
![[column] Duurzaam = Duur… dus zeg er niks over!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Duurzaam = Duur… dus zeg er niks over!
Zo! Ik heb je aandacht. Zo werkt het ook vaak in marketing hé 😉. Maar: het is geen loze statement. Duurzaam als kenmerk drijft de prijs op. In de ogen van menig klant in ieder geval. En perceptie is waarheid, dus daar hebben we mee te dealen. En dat doen veel organisaties dan ook. ‘Green hushing’ noemen ze dat. En dat gebeurt bij de vleet.

Nissan en Omnicom introduceren Nu Spark
Zie het als regionale incubator ter ondersteuning bij innovatie in marketing: Nissan en Omnicom introduceren 'Nu Spark', een vernieuwend marketingteam dat vanuit Amsterdam opereert.

Beter Bed nieuwe slaappartner van wandelfestijn de 4Daagse
Wie denkt dat de 4Daagse in Nijmegen begint bij het eerste startschot, heeft het mis. Volgens Beter Bed begint de tocht al thuis, tussen de lakens. En precies dát is de reden dat het slaapmerk zich dit jaar voor het eerst aan het wandelspektakel verbindt als officiële slaappartner. Beide merken geloven in de kracht van een fit lichaam, scherp hoofd en een gezonde leefstijl.

Leroy van den Berg nieuwe hoofdredacteur Men’s Health
Leroy van den Berg is benoemd tot hoofdredacteur van Men’s Health. Hij wordt verantwoordelijk voor zowel de print- als digitale strategie van het merk, dat sinds oktober 2024 wordt uitgegeven door PXR onder licentie van Hearst.
![[onderzoek] Uitmuntende klanttevredenheid voor Treinreiswinkel en Natuurhuisje](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Uitmuntende klanttevredenheid voor Treinreiswinkel en Natuurhuisje
De vakantieplatformen Treinreiswinkel en Natuurhuisje genieten de hoogste klanttevredenheid. HotelSpecials en Agoda blijven juist achter. Nederlanders van 35 tot en met 49 jaar zijn tevredener dan 50-plussers. Dit blijkt uit de tweede editie van de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, een grootschalig onderzoek van Multiscope (N=5.200 Nederlanders).
![[onderzoek] Eigenwaarde onder druk door sociale verwachtingen en online vergelijking](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Eigenwaarde onder druk door sociale verwachtingen en online vergelijking
Ondanks de groeiende aandacht voor mentale gezondheid en zelfacceptatie, blijkt zelfliefde voor veel jonge vrouwen in Nederland nog steeds geen vanzelfsprekendheid. Uit nieuw onderzoek van Norstat, uitgevoerd in opdracht van L’Oréal Paris, blijkt dat slechts 21% van de Nederlandse vrouwen tussen de 16 en 29 jaar zichzelf regelmatig een compliment geeft. Tegelijkertijd zegt 80% dat moeiteloos over anderen te doen.

Cannes Lions 2025 belicht creatieve toekomst
Tijdens Cannes Lions 2025 komen marketing, technologie en cultuur opnieuw samen in een programma vol inspiratie en strategie. Ook dit jaar belooft het festival weer hét platform te worden voor creatieve denkers wereldwijd.

Wat merken kunnen leren van online casino's: Digitale marketing op topniveau
In een sterk gereguleerde markt als die van online gokken, waar de speelruimte voor marketing beperkt is, blijken casino-operators verrassend behendig. Hun geheim? Slimme datagedreven strategieën, vlekkeloze omnichannel ervaringen en een haarscherp gevoel voor klantbehoefte. Tijd voor marketeers uit andere sectoren om de kaarten opnieuw te schudden.

Otto, Haveman en Cremer schrijven boek 'Merkdisruptie 2025'
In een tijd waarin maatschappelijke onrust en technologische versnelling elkaar in razend tempo opvolgen, vinden Richard Otto, Frank Haveman en Jeroen Cremer het tijd voor het boek Merkdisruptie 2025. Dit is een vervolg op het succesvolle Merkdisruptie uit 2019.

War Child activeert voorbijgangers met doneerbushokje op Rembrandtplein
Een bushokje waarin je met één druk op de knop kinderen in oorlog helpt.. het klinkt bijna als iets uit de toekomst, maar sinds deze week staat het gewoon op het Rembrandtplein in Amsterdam. War Child lanceerde daar, samen met Noa Collective, O2H Creative Solutions en JCDecaux, de campagne ‘Elk kind telt’. Centraal in de actie: een innovatief bushokje met ingebouwde doneerzuil.

Byron Sharp geëerd op Internationale Marketingdag
Vandaag viert de European Marketing Confederation (EMC) voor het eerst de International Marketing Day. De jaarlijkse dag is in het leven geroepen om het belang van marketing voor bedrijfsleven en samenleving te onderstrepen. Ook is de Lifetime Achievement Award for Marketing uitgereikt aan Byron Sharp.

Bagels & Beans deelt (weer) gratis zonnebrand uit
Op deze druilerige dinsdag, ook wel de ‘Dag van de Zonnebrand’, start Bagels & Beans opnieuw een zomercampagne waarbij op alle terrassen gratis zonnebrand beschikbaar wordt gesteld. Net als in 2024 werkt de horecaketen hiervoor samen met verzorgingsmerk Naïf.

Maastricht sterkste stadsmerk van Nederland
Maastricht is voortaan het sterkste stadsmerk van Nederland. Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Voor het eerst voert de Limburgse hoofdstad de ranglijst aan, na een analyse onder alle 342 Nederlandse gemeenten.

Joost Niepoth versterkt het bestuur van Nima
Tijdens de ledenraad op 12 mei is Joost Niepoth RM benoemd tot bestuurslid van Nima. Samen met Rob Overduin vormt hij nu het bestuur van de vakvereniging. Met meer dan 20 jaar ervaring aan zowel bureau- als klantzijde is Joost geen onbekende binnen het vakgebied – en binnen Nima, waar hij eerder al actief was als coach en bestuurslid van de B2B-community.

Nieuwe jongerencampagne Triodos benadrukt goede kant van geld
De nieuwe Triodos-campagne ‘Move your money to the good side’ laat jongvolwassenen zien dat de keuze voor een betaalrekening van Triodos Bank een makkelijke en slimme stap is om je 'geld te laten werken aan een betere wereld'.
![[column] Een digitale versie van mezelf? We onderzoeken het. Dit is waarom.](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Een digitale versie van mezelf? We onderzoeken het. Dit is waarom.
Toen ik mezelf voor het eerst als digitale avatar terugzag, moest ik even slikken. Daar was ik dan, of eigenlijk: een versie van mij. Levensecht, maar volledig virtueel. Mijn stem, mijn gezicht, mijn manier van praten. Allemaal gedigitaliseerd door het team van Hibou. Samen met hen zijn we bij BBP Media, de uitgever van onder meer MarketingTribune, een bijzonder traject gestart: het verkennen van de mogelijkheden van ‘digital humans’ binnen marketing en media.

Nespresso benoemt Maaike Klijberg tot Marketing Director
Nespresso Nederland heeft per 1 mei Maaike Klijberg benoemd tot Marketing Director. In haar nieuwe functie stuurt zij de volledige marketingafdeling aan, met een duidelijke focus op merkloyaliteit en klantbeleving.
![[column] Waarom stoppen met adverteren een dure vergissing is voor je merk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom stoppen met adverteren een dure vergissing is voor je merk
Vele CMO’s en hun marketeers kennen deze discussie wel. Bij de jaarlijkse budgetrondes met de directie of eigenaar wil nog wel eens de vraag gesteld worden of zoveel merk- of marketingbudget nou wel echt nodig is. En wat zou er nou echt gebeuren als je simpelweg stopt met adverteren?
![[column] 'Marketing is het creëren van waarde voor de doelgroep op een manier die waarde creëert voor de organisatie'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 'Marketing is het creëren van waarde voor de doelgroep op een manier die waarde creëert voor de organisatie'
Marketing is het creëren van waarde voor de doelgroep op een manier die waarde creëert voor de organisatie. Dat is de definitie die ik al vele jaren hanteer en waar ik altijd trouw aan blijf. Oftewel wederzijdse waardecreatie, de perfecte vorm van reciprociteit om het in mooie, moeilijke metawoorden samen te vatten. Maar toch lijkt het nog regelmatig alsof marketeers de essentie van het vakgebied - en daarmee het bestaansrecht van marketing - uit het oog verliezen.

Feyza Tamer nieuwe marketingdirecteur ING Nederland
Feyza Tamer is per direct benoemd tot Directeur Brand, Marketing en Communicatie bij ING Nederland. De ervaren marketeer combineert deze nationale functie met haar bestaande rol als Head of Global Brand & Marketing bij ING Groep.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Basic-Fit, Consumentenbond en Jean Bâton winnen Nima Marketing...
- Nederland scoort 15 nominaties op Cannes Lions 2025
- SPIL schudt de Nederlandse journalistiek wakker met jong...
- Orange Lions en Dentsu presenteren: On The Record
- Cannes Lions telt bijna 27 duizend inzendingen
- De kracht van smaak en erfgoed
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation