
Rode lippen tegen 'kissing disease'
Na twee stille zomers trekken de mensen er weer massaal op uit en wordt er geflirt als nooit tevoren. Daarmee groeit de kans dat het Herpes-virus opbloeit, een koortslip mede door de ‘kissing disease’. SoreFix haakt hierop in met een campagne waarin felrode lippen de hoofdrol spelen.

AP wil aanpassing wet gebruik persoonsgegevens overheid
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) wil het concept van de Wet hergebruik van overheidsinformatie aanpassen. Volgens de AP stelt het voorstel, waarin het kabinet overheidsinstellingen aanmoedigt overheidsdata, inclusief persoonsgegevens, beschikbaar te stellen voor hergebruik, onvoldoende grenzen.

Jurylid GPCM Daphne Hoogenboom: Blij met de focus op impactvolle content
Daphne Hoogenboom is head of content marketing KLM en jurylid van de cases die worden ingestuurd voor de GPCM 2022. Ze is benieuwd of covid heeft gezorgd voor andere en impactvolle cases.

Bob richt zich op fietsers en scooterrijders deze zomer
Nu het festivalseizoen in volle gang is, net als tuinfeestjes, terrashangen en andere gelegenheden waar wel eens een alcoholische versnapering (of twee) wordt genuttigd, is de Vervoerregio Amsterdam gestart met een nieuwe Bob-campagne. In deze campagne wordt benadrukt dat rijden met een drankje op niet veilig is, ook niet op de fiets of scooter.
![[De zomer van] Friso Ludenhoff: 'De tijd dat het stil is in de zomer, is al jaren voorbij'](/templates/img/lazyload.gif)
[De zomer van] Friso Ludenhoff: 'De tijd dat het stil is in de zomer, is al jaren voorbij'
Friso Ludenhoff is Executive Creative Director bij reclamebureau Publicis Groupe NL. Voor de rubriek ‘De Zomer van …’ deelt hij zijn vakantieplannen met de redactie van MarketingTribune.

Lore Vanaudenhove van Bristol: 'Goede marketing is verrassend en durft buiten de lijntjes te kleuren'
Lore Vanaudenhove is Marketing Manager bij Bristol. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden. 'We zijn keihard aan het werk om Bristol volledig te transformeren en klaar te stomen voor de toekomst.'

Nieuw personeel mag drie maanden gratis in Leonardo Hotel logeren
Leonardo Hotels hoopt het antwoord op het nijpende personeelstekort gevonden te hebben: #inspectorLeonardo verblijft drie maanden gratis in één van de hotels.

Deadline inzenden GPCM 30 augustus en 5 tips om je daarbij te helpen
Op dinsdag 4 oktober 2022 worden de Grand Prix Content Marketing Awards feestelijk uitgereikt in Postillon in Amsterdam. Inzenden van cases kan nog tot 30 augustus!

De Nachtwacht in 8.000 NFT's
Binnenkort kan iedereen een digitaal stukje van ‘De Nachtwacht’ kopen. Dit kondigen de Rembrandt Heritage Foundation en HODL Finance aan, vlak voor de eerste sterfdag van de wereldwijd bekende Rembrandt-expert, Prof. Dr. Ernst van de Wetering, die veel samenwerkte met de Foundation.

Ilse van Loon van Stoov: 'Zo zonde om te zien dat van merken soms niets meer overblijft dan een lege huls'
Ilse van Loon is Head of Brand & Communications bij Stoov. Het Nederlandse Stoov werd opgericht in 2014 en ontwerpt en produceert kussens met infraroodverwarming. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.
![[De zomer van] Arno de Jong: 'Online gaming is, ondanks alle commotie, ook leuk!'](/templates/img/lazyload.gif)
[De zomer van] Arno de Jong: 'Online gaming is, ondanks alle commotie, ook leuk!'
Marketingdirecteur Arno de Jong van de Nederlandse Loterij toog dit jaar reeds naar New York met vrouw en dochter, maar de zomervakantie is nog niet over. Spanje en de Provence wachten nog. Intussen denkt hij na over onder meer het corporate merkverhaal van de Nederlandse Loterij.

Jurylid Grand Prix Content Marketing Tanika Buijsen: 'Ik verwacht meer en meer gepersonaliseerde content'
Tanika Buijsen is Content Team Lead bij digital agency Dept en jurylid bij de aanstaande beoordeling van cases die worden ingezonden voor de Grand Prix Content Marketing: 'Ik ben vooral geïnteresseerd in de mechaniek erachter: wat waren de doelstellingen, de uitdagingen, het onderzoek?’
![[column] Kun jij duurzame stukjes tikken?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Kun jij duurzame stukjes tikken?
Spannende vraag. Geen idee? Stoppen met schrijven, minder woorden, of alleen korte woorden? Ik heb geen idee? Kritisch eindredactie doen om na te gaan of ik mijn onderwerp voldoende inclusief behandel en jawel, of mijn taalgebruik wel inclusief is.

DOSSIER STUDIEREIS Mariëlle Krouwel van NN Group
De redactie vroeg vijf marketeers welk marketingboek er in de koffer zat tijdens de vakantie, of er in het najaar nog een opleiding of cursus voor hen op de planning staat en welke roadtrip er stiekem nog op de wensenlijst staat. In deel 5 Mariëlle Krouwel van NN Group.
![[De zomer van] Samantha Catsburg: 'Een weekend dansen met vrienden in de zon is voor mij een uitlaatklep'](/templates/img/lazyload.gif)
[De zomer van] Samantha Catsburg: 'Een weekend dansen met vrienden in de zon is voor mij een uitlaatklep'
Samantha Catsburg werkt als Agency Lead bij mediabureau Stroom. Voor de rubriek ‘De zomer van …’ stelden wij haar enkele ‘zomerse’ vragen.
![[column] #notmymarketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] #notmymarketing
Philippe Stulens, CMO Randstad Groep Nederland, is vanaf vandaag onze nieuwe columnist. In zijn eerste blog stelt hij naar aanleiding van een radioprogramma ‘zijn’ marketingwaarden vast: empathisch, realistisch en meerdimensioneel, maar vooral meaningful.

DOSSIER STUDIEREIS Ronald Voorn van Science for Business Group
De redactie vroeg vijf marketeers welk marketingboek er in de koffer zat tijdens de vakantie, of er in het najaar nog een opleiding of cursus voor hen op de planning staat en welke roadtrip er stiekem nog op de wensenlijst staat. In deel 4 Ronald Voorn van Science for Business Group.
![[branded content] Dit bezorgt The Store Woerden meer tevreden en loyale klanten](/templates/img/lazyload.gif)
[branded content] Dit bezorgt The Store Woerden meer tevreden en loyale klanten
Rob Bodenstaff is een koopman in hart en nieren. Al meer dan 40 jaar verkoopt hij kleding. Eerst in z’n eigen winkels en op de markt en sinds zeven jaar ook online. Vooral in de e-commerce is snelheid cruciaal. Volgens Rob geldt dit niet alleen voor het actualiseren van het aanbod op zijn webshop, maar vooral ook voor de afhandeling en de bezorging van alle bestellingen. Daar maakt hij dan ook meteen werk van, samen met PostNL.
![[De zomer van] Christian van Santen: 'Ons businessmodel is erg weerbaar gebleken'](/templates/img/lazyload.gif)
[De zomer van] Christian van Santen: 'Ons businessmodel is erg weerbaar gebleken'
Christian van Santen, eigenaar van het gelijknamige bureau Van Santen Netwerk (VSN), prijst zich gelukkig dat tijdens de pandemie duidelijk is geworden dat de netwerkgedachte door steeds meer partijen wordt omarmd. Voor de zomer staat vooralsnog eerst een reis naar Spanje op de agenda.

Robin Wollenberg, jurylid GPCM: Human touch in contentmarketing steeds belangrijker
Robin Wollenberg is de Man van de Zaak. Met Man van de Zaak helpt hij bedrijven hun (digitale) communicatie & marketing strategie te ontwikkelen, te implementeren en uit te voeren. Wollenberg is een van de juryleden voor de komende GPCM 2022.

Bojan Brkić van AutoScout24: Van occasionplatform naar mobiliteitsplatform
Bojan Brkić is Marketing Manager bij AutoScout24. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden.

Campagne zeldzame vorm kinderkanker laat letterlijk de olifant in de kamer zien
Stichting Villa Joep start een landelijke campagne om neuroblastoom onder de aandacht te brengen. Over deze zeldzame vorm van kinderkanker wordt nauwelijks gesproken terwijl deze ziekte elk jaar in Nederland 25 tot 30 kinderen treft. En van die groep overleven er op dit moment maar acht.

DOSSIER STUDIEREIS Martijn Keesmaat van Hooghoudt
De redactie vroeg vijf marketeers welk marketingboek er in de koffer zat tijdens de vakantie, of er in het najaar nog een opleiding of cursus voor hen op de planning staat en welke roadtrip er stiekem nog op de wensenlijst staat. In deel 3 Martijn Keesmaat van Hooghoudt.
![[De zomer van] Dick van der Lecq: 'De creatieven willen een bouwmarkt!'](/templates/img/lazyload.gif)
[De zomer van] Dick van der Lecq: 'De creatieven willen een bouwmarkt!'
CEO Dick van der Lecq van DDB Unlimited rustte deze zomer heerlijk uit aan de ruige kust van Bretagne. Hij zit vol nieuwe energie om, na indrukwekkende aanwinsten Hema, C&A en Ikea, wellicht een bouwmarkt of brillenretailer te verschalken.

Michael Nap van DentsuAchtung over 'anti-Instagram' BeReal
Een miljoen downloads al! Sociaal netwerk BeReal - ‘de anti-Instagram’ aldus de makers - bereikte dit in slechts vier maanden en is vooral onder jongeren populair, meldde nos.nl onlangs. Uw verslaggever maakte een account aan en vroeg Michael Nap, Head of Content & Social/MT Member bij DentsuAchtung naar de mogelijkheden voor merken.

WARC over Cannes: 'Marketing als discipline beleeft een existentiële crisis'
WARC, het World Advertising Research Centre, heeft een rapport gepubliceerd over de gemene delers van de Cannes Creative Effectiveness Lions-winnaars van deze zomer: ‘Creatieve effectiviteit kan marketing terugbrengen naar de C suite.’
![[De zomer van] Esther Brouwer: 'Raften, klimmen en canyoningen'](/templates/img/lazyload.gif)
[De zomer van] Esther Brouwer: 'Raften, klimmen en canyoningen'
Esther Brouwer, managing director van Indie, viert een dubbele vakantie na een turbulent jaar. Voor nieuwe en bestaande klanten gaat het bureau nu weer met volle kracht vooruit en weet vrijwel heel Nederland precies wie er met de 'Natuurlijk wel'* campagne wordt bedoeld.

DOSSIER STUDIEREIS Anouk van Huissteden van Coca-Cola
De redactie vroeg vijf marketeers welk marketingboek er in de koffer zat tijdens de vakantie, of er in het najaar nog een opleiding of cursus voor hen op de planning staat en welke roadtrip er stiekem nog op de wensenlijst staat. In deel 2 Anouk van Huissteden van Coca-Cola.

Sander van Gelderen van Effectory: 'Marketingteam kan de olie zijn die de machine soepel laat lopen'
Sander van Gelderen is CMO bij het Nederlandse Effectory, een onderzoeksbureau dat onder meer voor Schiphol en andere grote bedrijven medewerkersfeedback ophaalt en analyseert en bovendien jaarlijks het label uitreikt aan de beste werkgever van Nederland. Een belangrijke taak in tijden van personeelstekorten en ontevreden medewerkers.

Bezoekers Canal Parade direct DOOH-rolmodel
Tijdens de Canal Parade op zaterdag 6 augustus toont Vodafone met de ‘Role Real Models’- campagne realistische rolmodellen in het straatbeeld van Amsterdam.

NMO kiest Nielsen voor cross-media monitoring
Nationaal Media Onderzoek (NMO), dat de belangen van de Nederlandse media-industrie behartigt, en Nielsen gaan een vijfjarige overeenkomst aan. Nielsen wordt de exclusieve leverancier van de Cross-Media Monitoring voor tv, radio en digital.

Met deelname aan Pride wil EasyToys nadruk leggen op nieuwe generatie
Ook de markt voor erotische producten wordt steeds inclusiever, aldus EasyToys. Megan Smit, productspecialist bij EasyToys: ‘Nu het assortiment van marktleider EasyToys met onder meer seksspeeltjes voor transgender en intersekse personen wordt uitgebreid, is er écht voor ieder wat wils.’
![[column] Presenteren in mijn onderbroek](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Presenteren in mijn onderbroek
The best of both worlds: een joggingpak dat eruitziet als een nette werkoutfit. Altijd comfortabel op werk, heerlijk. Het is een verlangen geboren uit een menselijke eigenschap die aan de basis stond van onze evolutie en dat er in de basis voor gezorgd dat we nog steeds bestaan: egoïsme.
![[column] 5 tips om e-commerce Duitsland te veroveren](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 5 tips om e-commerce Duitsland te veroveren
De Duitse e-commercemarkt is lucratief voor Nederlandse handelaren, maar het land is in dat opzicht een onneembaar bastion. Hoe kun je dit proces versnellen? Tips van Marcel Brindöpke, oprichter en CEO van heyconnect GmbH, een platform dienstverlener in Duitsland.

DOSSIER STUDIEREIS Nicole Verburg van VodafoneZiggo
De redactie vroeg vijf marketeers welk marketingboek er in de koffer zat tijdens de vakantie, of er in het najaar nog een opleiding of cursus voor hen op de planning staat en welke roadtrip er stiekem nog op de wensenlijst staat. In deel 1 Nicole Verburg van VodafoneZiggo.
![[De zomer van] Marc van Eck: 'Ik heb dus meer zorgen over de wereld dan over mijn werk'](/templates/img/lazyload.gif)
[De zomer van] Marc van Eck: 'Ik heb dus meer zorgen over de wereld dan over mijn werk'
Marc van Eck RM - rechts op de foto met links zijn oudste zoon - is CEO en co-founder van New Growth Strategies. Hij heeft recent zijn Governance Essentials van het NCD - Nederlandse vereniging van commissarissen & directeuren - afgerond en kijkt om zich heen naar een mooie commissarispositie: ‘Maar dat is nog niet zo makkelijk voor een oude, witte man als ik 😉’.

Juryleden Bram en Freek: 'Grand Prix is geweldige momentopname van het vak en maakt makers trots'
Bram Koster (Randstad r. op foto) en Freek Jansen (Philips, l. op foto) zijn de oprichters van het Genootschap voor Contentstrategen. Ze zijn dit jaar partner van de Grand Prix Content Marketing (GPCM) en daarmee ook jurylid. We spreken ze over de enige, echte awards in contentland.

'Steek je middelteen op tegen voetschimmel!'
Voor je het weet loop je tijdens het shoppen tegen een opgestoken middelteen op. Onder de noemer ‘Voetschimmel? Steek je middelteen op! Is Serrix een campagne gestart via ooh-punten van JCDecaux om Nederlanders bewust te maken van voetschimmel.
![[column] Ode aan esthetische marketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Ode aan esthetische marketing
Mooi is een kwestie van smaak, zeggen ze terecht. Maar over de lelijkheid van bruut salesgeweld kunnen we het snel eens zijn: dat doet alleen maar afbreuk aan je merk. Peter de Boer houdt een pleidooi voor de esthetiek in marketing.

Insturen Grand Prix Content Marketing kan nog tot en met 29 augustus 2022
De Grand Prix Content Marketing is terug en hoe! De enige echte awards voor de beste cases op het gebied van contentmarketing heeft een nieuwe partner, nieuwe jury, nieuwe Awards en nieuwe categorieën. In onderstaand artikel ook tips voor het schrijven van een prijswinnende case.
![[De zomer van] Alef de Jong: 'Wunder zoekt collega's'](/templates/img/lazyload.gif)
[De zomer van] Alef de Jong: 'Wunder zoekt collega's'
Alef de Jong is oprichter en strateeg van Wunder. Het strategische designbureau houdt zich niet alleen bezig met merkstrategie en design, zoals de naam als doet vermoeden, maar ook met naamgeving. Vanuit zijn hangmat in de Dauphine Frankrijk mailt hij met de redactie.

Strategische denkers (6): 'Ik streef in alles naar gelijkwaardigheid'
In deze serie over strategie laat Edwin van Druten (zie foto hieronder), head of strategy & content bij bureau Hibou, strategen uit de creatieve industrie aan het woord aan de hand van 5+1 begrippen. Dit keer Nadine Ridder, creatief strateeg, diversiteits- en inclusie-specialist en in alles dat ze onderneemt voorvechter van sociale rechtvaardigheid.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 4okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 1nov 2022
Dutch Podcast Conference