Dirk introduceert nieuwe producten met plantaardige toevoeging
Retailketen Dirk van den Broek verruimt zijn schappen met plantaardigere vleesproducten. Hiermee zet de supermarkt een volgende stap in de eiwittransitie. Opmerkelijk: ze zijn voordeliger dan de 100% vleesvariant.
Van Den Bosch van Newcraft naar iO
Dirk van den Bosch is begonnen als country director Nederland bij iO. Hij heeft een lange staat van dienst in de DM en digital.
[column] Waarom keert LinkedIn je de rug toe?
Ciao, ik ga ervan door! "Waarom?", vraag je je dan af. Precies zoals ik je hier letterlijk de rug toekeer, voelt het soms alsof LinkedIn je ook de rug toekeert.
Spar lanceert landelijke Spar FoodClub-campagne
Spar lanceert een nieuwe landelijke 360-graden campagne waarin de Spar FoodClub centraal staat. De Spar FoodClub biedt een uitgebreid assortiment aan verse en smakelijke producten, zoals rijkelijk belegde broodjes, knapperige tosti’s van The Tosti Club en pasta- en wokmaaltijden die met de bereiders centraal staan.
Genomineerden bekend van Marketingliteratuurprijs
Dit jaar zijn er zeven titels genomineerd die essentiële marketingthema’s centraal stellen.
'De marketing van marketing is kapot'
We lopen in het vak allemaal te klagen dat de marketing van marketing kapot is. Marketing bungelt steevast onderaan het lijstje minst betrouwbare beroepen en marketeers geven zelf ook geregeld aan een bullshitbaan te hebben, stelt Nima. Vakgenoot Aljan de Boer reageert.
Apple nieuwe duurzame nummer 1 van Twinkle100
De nieuwe nummer 1 van de Twinkle100 is Apple. Althans, op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. In de ranglijst van de grootste webshops in ons land wordt dit jaar niet alleen gekeken naar de omzet – op dat gebied is Bol nog altijd oppermachtig – maar ook naar de zichtbare duurzame maatregelen.
Inspirerende 40: Lego op 1
Lego is door Nederlanders uitgeroepen tot de meest inspirerende organisatie van 2024, Lush en Ikea op eindigden respectievelijk op de tweede en derde plek.
Musea Amsterdam lanceren eenduidige communicatieaanpak 'toegankelijkheid'
Op initiatief van het overkoepelende netwerk Overleg Amsterdamse Musea (OAM), introduceren de musea in Amsterdam tijdens de Week van de Toegankelijkheid een nieuwe communicatiestijl om de toegankelijkheid van culturele instellingen in Amsterdam eenduidig en gemakkelijk inzichtelijk te maken.
Donutketen Dunkin’ in Nederland failliet
De Nederlandse tak van Dunkin’ (voormalig Dunkin’ Donuts) is failliet. Dat heeft medeaandeelhouder Roberto Fava bevestigd.
Claire Daemen over Adnight 2024: 'wij zijn een spiegel van de industrie'
Aan de j.l. Adnight in Amsterdam namen 60 bureaus deel, de meesten ook met een interessante talk. MarketingTribune fietste verschillende routes langs en spreekt Claire Daemen, een van de oprichters van Adnight. 'Dit jaar waren er zo’n 5000 mensen aanwezig.'
[column] Ontregel
De enige regel in advertising is: Ontregel. Wanneer alle kennis over commerciële communicatie vloeibaar zou zijn en je zou het door een fijnmazige zeef gooien, is dit wat je overhoudt.
Gemeente Den Haag lanceert anti-verspillingscampagne
Met teasers door de hele stad en op social lanceerde Gemeente Den haag de eerste fase van een anti verspillingscampagne in samenwerking met bureau Open Now. Vanaf vandaag wordt duidelijk wie de afzender van de campagne is en wat de bedoeling is: oude of kapotte kleding een tweede leven geven.
Nieuwe campagne Zalando speelt in op universele vraag 'Wat doe ik aan?!'
In de nieuwe social first campagne van Zalando, in samenwerking met Dentsu Creative, staat de meme-cultuur centraal: ‘Eigen stijl en vrije keuze krijgen het podium’. De campagne haakt in op de internationale merkcampagne ‘What Do I Wear’.
Rituals breidt wellbeing-concept Mind Oasis uit
Wellbeing beautymerk Rituals breidt dit jaar de Mind Oasis uit in Nederland naar Almere, Maastricht en Oisterwijk. Het innovatieve concept biedt mentale rust en ontspanning door middel van wetenschappelijk onderbouwde behandelingen die onder andere gebruik maken van ademhalingstechnieken, meditatie en massage.
Bananenredder Sunt verandert van naam
De oude merknaam Sunt sprak te weinig tot de verbeelding, dus een nieuwe naam bleek noodzakelijk. Oprichter Laura Hoogland: ‘Met Bakers & Bananas is het voor de consument duidelijker wat we doen.’
Abovo Maxlead en Basic-Fit: gratis dag sporten
Ter gelegenheid van de World Mental Health Day op 10 oktober 2024 heeft AM Beyond, onderdeel van Abovo Maxlead, in opdracht van Basic-Fit een sportieve actie ontwikkeld.
Onderzoek SeniorWeb: Appende senioren en veiligheidsrisico's
Ook uit het leven van senioren is WhatsApp niet meer weg te denken, blijkt uit een recent onderzoek van SeniorWeb. Maar liefst 93% van de ondervraagde 750 leden van SeniorWeb gebruikt de app en loopt daarmee ook risico op oplichting.
Jumbo Foodmarkt Scheveningen geopend
De twaalfde Jumbo Foodmarkt start deze maand in Scheveningen en ceo Ton van Veen was een van de teamleden die daarbij traditioneel op de 'gele knop' mocht drukken, omringd door enthousiast publiek en werknemers. Zijn reactie.
Michelin voorziet tien nieuwe restaurants van ster
Zojuist zijn de nieuwe Michelinsterren bekend gemaakt. Nederland heeft nog één driesterrenrestaurant over. De Librije in Zwolle behoudt er als enige drie. Restaurant Inter Scaldes in Kruiningen, dat jarenlang de top deelde, gaat van drie naar twee sterren. Tien sterrenzaken debuteren.
[column] Wat je kan leren van duurzaamheidsrapportages
De meeste bedrijven zijn pas CSRD-rapportageplichtig vanaf 2026. Echter, zien we nu al menig duurzaamheidsverslag, -rapport of -magazine verschijnen. Waarom is het slim om daar nu al mee aan de slag te gaan? En wat kunnen we van deze verslagen leren?
RTL maakt overstap naar Dentsu
Mediabureau Dentsu krijgt RTL als nieuwe klant. Dentsu zal vanaf 1 januari 2025 naast de geïntegreerde mediastrategie ook het volledige offline mediaplan van alle campagnes voor RTL en Videoland op zich nemen.
AH start 'Beter in eigen merk en dat merk je'
Albert Heijn begint vandaag een nieuwe campagne met als pay off 'Beter in eigen merk. En dat merk je.' Hiermee wil de retailer de range eigenmerkproducten de komende periode extra in de schijnwerpers zetten.
Serviceplan Make Benelux viert mijlpaal 10 miljoen materialen voor L'Oréal
Serviceplan Make Benelux, met onder meer een vestiging in Amsterdam, meldt een belangrijke mijlpaal te hebben bereikt met de creatie van meer dan 10 miljoen materialen voor cosmeticamerk L'Oréal Benelux.
[column] Marketeer, modaal is exit
Wie is er als marketeer niet groot mee geworden: voor veel marketing- en mediadoeleinden werd decennialang het “modale gezin” als ijkpunt gebruikt. Wake up, het modale gezin bestaat al heel lang niet meer!
[onderzoek] Jongeren waarderen discount, luxe en tweedehands
Generatie Z (Gen Z) en Millennials hebben een sterke voorkeur voor discountproducten, terwijl Millennials daarnaast ook vaak kiezen voor premiumproducten. Bovendien kopen deze jongere generaties het meest tweedehands, blijkt uit vers onderzoek (N=2200) van ABN Amro.
[column] Vertrouwen
Tijdens het recente verkiezingsdebat tussen Donald Trump en Kamala Harris heeft Trump meer dan 30 onjuiste beweringen gedaan, volgens factcheckers van CNN. Harris kwam er met slechts één onjuiste bewering vanaf volgens CNN, waarbij sommige van haar claims als misleidend kunnen worden beschouwd. Dit leidt tot reflectie op (merk)vertrouwen.
Bouwbedrijf Heijmans lanceert nieuwe merkcampagne 'Het kan samen'
In de nieuwe merkcampagne ‘Het kan samen’ benoemt bouwer Heijmans de grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van bouwen in Nederland. ‘Er is dringend behoefte aan één miljoen extra woningen én plek voor de vrije natuur. We willen bereikbaarheid én biodiversiteit. We moeten bestand zijn tegen teveel water én genoeg hebben op droge dagen.’
Van Gelder introduceert plantaardige foie gras tijdens Gastvrij Rotterdam
Van Gelder, een innovatief oer-Hollandse foodmerk in aardappelen, groenten en fruit, introduceerde tijdens j.l. Gastvrij Rotterdam een spectaculaire noviteit: plantaardige foie gras. Dit betekent een diervriendelijk en duurzaam alternatief voor de luxe en omstreden delicatesse uit Frankrijk.
[marketeer 209] Steven Kesler - co founder My Way
Voor deel 209 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Steven Kesler, over de marketing van My Way. Dit merk wil parkeren herdefiniëren door gegarandeerde en goedkopere plekken aan te bieden via de app, gebruikmakend van ongebruikte plekken van bedrijven en hotels. '30% van het verkeer in binnensteden zoekt een parkeerplek.'
[column] Retail draait om de 'place to buy'- en 'omzet' is het sleutelwoord
In de retail draait het om bezoekers trekken, omzet draaien en marge creëren, ook wel ‘winst maken’ genoemd. Dat klinkt plat, maar het zijn dé randvoorwaarden om te overleven stelt winkelgedragsonderzoeker Hans van Tellingen. Hij legt in dit gastblog de focus op deze essentialia.
Ruim helft Nederlanders van plan Black Friday aankopen te doen
Volgens recent onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht is 53 procent van de Nederlanders van plan om aankopen te doen tijdens de Black Friday-periode. Bijna de helft van deze groep stelt bewust aankopen uit tot de kortingsperiode weer aanbreekt.
Dit zijn de genomineerden Mercurs 2024
De genomineerden voor de Mercurs 2024 zijn bekend. Er zijn 15 nominaties verspreid over 5 categorieën.
Ontdek de kracht van welzijn op de werkvloer tijdens de WOW Conference
Charlie MacGregor is oprichter van The Social Hub, medeoprichter van WOW en mede-initiatiefnemer van de ‘WOW Conference’ op vrijdag 11 oktober 2024 in Theater Amsterdam. Ee korte kennismaking.
Flink opent nieuwe locaties in Amsterdam
Boodschappenbezorger Flink heeft een nieuwe locatie geopend aan de Weesperstraat 61 in Amsterdam. Het is de eerste locatie van Flink in de Amsterdamse binnenstad. De komende maanden belooft Flink meerdere nieuwe locaties in Amsterdam te openen, waar andere 'flitsbezorgers' juist uit Nederland verdwenen.
Natuurmonumenten presenteert nieuwe merkstrategie
Natuurmonumenten presenteert vanaf oktober 2024 een nieuwe merkstrategie om de natuur in Nederland te herstellen en een breder publiek te betrekken bij natuurbescherming.
Levi's lanceert wereldwijde campagne met Beyoncé
Na de release van 'Levii’s Jeans' (met dubbele i), een geliefd nummer van Cowboy Carter over 'Americana', stapt Beyoncé in de hoofdrol van 'Reiimagine'. De nieuwe campagne is geïnspireerd door de heritage van Levi's.
Defensie lanceert nieuwe campagne 'Dienjaar'
De afgelopen weken kwam het Dienjaar van Defensie al veelvuldig in het nieuws. Het concept, bedoeld om meer jongeren met Defensie te laten kennismaken, slaat aan. De interesse onder jongeren stijgt en van de eerste lichting Dienjaarders koos maar liefst 80% ervoor om bij Defensie te blijven werken. Aanleiding voor een campagne.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing