
Morgenfrisk start Frisk Agency
Drie jaar na het lanceren van ‘the in-housing company’ Morgenfrisk starten Nathalie Peters en Marc Gooijer een tweede bedrijf: digitaal marketingbureau Frisk Agency.

Onderzoek: grote discrepantie B2B-inkopers en -verkopers
Er bestaat een gat tussen wat B2B-inkopers willen en wat B2B-verkopers aanbieden. 94% Van de B2B-kopers ervaart problemen met de online koopervaring en die hebben invloed op de acceptatie van een webshop.

Metropole Orkest verblijdt ook op TikTok
Het befaamde orkest dat vier Grammy Awards op zijn naam heeft, postte maandag 20 maart zijn allereerste TikTok. Met het nummer met de toepasselijke titel The Next Episode trapt het orkest het partnership met Cheil Benelux af.

Nieuwe voorjaarscampagne Plus voor een goed gevoel
Plus lanceert een nieuwe voorjaarscampagne in aanloop naar Pasen. Met aandacht voor boeren, telers en kwekers, de natuur en dieren wil de supermarkt laten zien dat goed eten goed voelt.

DOSSIER Als merk de barricades op! Hoe dan?
Een merk met een ‘geweten’ dat zich activistisch opstelt, raakt vaak een deel van zijn volgers kwijt, maar krijgt er meer nieuwe voor terug, zo blijkt uit vers onderzoek. Nu leent het ene merk zich beter voor engagement dan het andere. En is het belangrijk om een speerpunt te zoeken dat bij je past. Een verkenning van de kansen en (on)mogelijkheden van merkactivisme anno 2023.
![[branded content] De non-tech marketeer sterft uit: 5 essentiële tech en data skills](/templates/img/lazyload.gif)
[branded content] De non-tech marketeer sterft uit: 5 essentiële tech en data skills
Moet je kunnen programmeren als marketeer? Gaat AI al ons werk overnemen? Het antwoord is twee keer nee. Maar het scheelt niet veel. AI neemt het werk van marketeers niet over, maar marketeers die AI goed inzetten gaan het wel winnen van marketeers die dat niet doen. En marketeers die zich niet verdiepen in tech, tools & data sterven uit.

TV-reclamemarkt groeit naar € 977 miljoen
In 2022 zijn de bestedingen in de tv-reclamemarkt opnieuw gestegen. Na een sterk herstel van de tv-reclamemarkt in 2021, zorgt 2022 voor een nieuw record in de gezamenlijke bestedingen.

Koko van Kruidvat houdt van vaste klanten
Kruidvat beloont met haar vernieuwde loyaliteitsprogramma haar trouwste klanten - de leden van de Kruidvat Club - met gratis producten. Zo krijgt iedereen met een kaart van de Kruidvat Club exclusieve extra’s: gratis producten, welkomstcadeaus, club- en winacties.
![[column] Digital Cleanup Day: 4 voordelen van een digitale schoonmaak](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Digital Cleanup Day: 4 voordelen van een digitale schoonmaak
Op 18 maart 2023 is het Digital Clean Up Day. Vodafone Business nodigt Nederlandse ondernemers uit om hun digitale afvalberg te verkleinen en een virtuele bezem door hun IT-systemen te halen. Goed idee, bepleit Aart Vos, Enterprise-Architect bij Vodafone.

Hamsters vieren 20 jaar bestaan
De iconische Albert Heijn hamsters bestaan twintig jaar en zijn inmiddels onlosmakelijk verbonden met het retailmerk. De komende periode staat AH op diverse manieren stil bij de rijke hamster historie en: 'wie jarig is trakteert'.

Sanquin en Kinepolis vragen horrorfans om hun bloed
Bij de productie van de horrorfilm ‘Evil Dead Rise’ was zoveel nepbloed nodig, dat een eigen nepbloed-productielijn moest worden opgezet. Zo eenvoudig is het in het echte leven helaas niet, dus slaan Kinepolis en Sanquin de handen ineen en roepen horrorfilmfans op om bloeddonor te worden.

Only for Men lanceert nieuw logo 'OFM'
Moderetailer Only for Men opent in Sluis de twintigste winkel van de mannenmodeketen én presenteerde er een nieuw logo op de gevel, namelijk 'OFM'. 'Als start van onze rebranding.'

Mijn Marketing: Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Isabelle Willemsens is Country Director Noord-Europa Walt Disney Parks and Resorts bij The Walt Disney Company. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.

Vegitalian casual dining foodconcept breidt uit
Het plantaardige casual dining concept Vegitalian gaat intensief samenwerken met een groep impact-investeerders, om stevige internationale groeiambities waar te maken. De komende jaren investeert V-Square in de opening van tientallen vestigingen binnen en buiten Nederland van de restaurant-, catering- en bezorgketen.

One Hundred maakt van WC-bezoek rustmoment
One Hundred restrooms lanceert de merkcampagne ‘moments matter’, waarin een koppeling gelegd wordt tussen het toiletbezoek en de toenemende behoefte van mensen om zelf de regie te nemen over hun welzijn. Hiermee wil One Hundred mensen aanmoedigen een moment voor zichzelf te claimen.

13 miljoen kijkers voor TikTok-comedy EasyToys
Paalstraat 69, de in januari 2023 gelanceerde TikTok-comedy van Easytoys, is met meer dan 13 miljoen kijkers een enorm succes. Meerdere afleveringen van de serie hebben zelfs al meer dan een miljoen kijkers getrokken, melden de makers.

WFA start wereldwijd vervolgonderzoek naar diversiteit en inclusie in marcom
Twee jaar na een wereldwijd onderzoek naar diversiteit en inclusie binnen de marketing- en communicatiebranche, maakt de World Federation of Advertisers (WFA) bekend een vervolgonderzoek te starten. Doel is inzicht te krijgen in hoe de sector ervoor staat op het gebied van diversiteit en inclusie, discriminatie en ongewenst gedrag en in welke mate mensen zich thuis voelen in het vak.

Lidl staakt huismerk Delicieux en prolongeert Deluxe
Lidl zet een streep door de naam Delicieux en verkoopt zijn luxe huismerkproducten vanaf heden onder de naam Deluxe. ‘Met de naamsverandering verwacht ik niet dat het succes zal inzakken', reageert marketeer Jorieke de Vries-Goosen.

Longlist SAN Next Merkenbouwer 2022 bekend; 15 genomineerden
De SAN Next Merkenbouwer Accent is een initiatief van de Stichting Adverteerdersjury Nederland en wordt ondersteund door mediapartner MarketingTribune. Het doel van deze aanmoedigingsprijs is om het vele marketingtalent dat er in Nederland is op het podium te zetten, te inspireren en te stimuleren.
![[column] Marketing Affairs 2: Waardevolle marketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketing Affairs 2: Waardevolle marketing
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 2: Waardevolle marketing.

Salesforce lanceert Einstein GPT
Salesforce presenteert Einstein GPT: generatieve AI CRM-technologie, die op grote schaal door AI gecreëerde content levert voor elke service-, marketing-, sales-, commerce- en IT-interactie.
![[column] Top 5-TikTok-trends: EasterChicks, Shawn Mendes, TikTok-zoekmachine](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: EasterChicks, Shawn Mendes, TikTok-zoekmachine
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

Klepper & Klepper start speurtocht naar nieuwe dropsmaak
Dropmerk Klepper & Klepper roept dropliefhebbers op om de nieuwe smaak van De Beste Drop Ooit te bedenken. De winnende dropsmaak wordt daadwerkelijk op de markt gebracht. De persoon die de smaak heeft bedacht, zal zijn of haar naam een jaar lang op de verpakking van de nieuwe dropsmaak terugvinden.

Bewustwordingscampagne palliatieve zorg
Jaarlijks krijgen 115.000 Nederlanders te horen dat de ze ongeneeslijk ziek zijn en gaan de palliatieve fase in. Er zijn in Nederland honderden initiatieven om die mensen een betere kwaliteit van leven te geven. Een campagne van PZNL moet daarover meer bekendheid geven.

Onderzoek merkempathie: eerlijk en praktisch scoren best
Waar vorig jaar 63 procent uit de steekproef aangaf merken (zeer) belangrijk te vinden, is dat anno 2023 59 procent. Dit blijkt uit de tweede editie van het Empathy Value Index onderzoek van The Oval Office onder 2.400 Nederlanders.

Thuisbezorgd.nl Awards 2022 bekroont 53 restaurants, gamechangers en ondernemers
Nederlandse eetliefhebbers hebben restaurant ‘Burgers & Frites’ uit Rotterdam verkozen tot beste bezorgrestaurant van Nederland. Dat werd bekend tijdens de jaarlijkse Thuisbezorgd.nl Awards in Zeist op basis van 100.000 stemmen.

DOSSIER Onderzoek: 'Merkcommunicatie klimaatcrisis meest besteed aan jongeren'
Nederlanders worden zich steeds bewuster van de klimaatcrisis. Waar tot voor kort alleen boeren op de snelweg stonden ter protest, lijkt er nu een bredere beweging gaande. Burgers bezetten bijvoorbeeld de snelweg A12 om de ernst van klimaatverandering kracht bij te zetten.

SXSW 2023: Make real impact or go home
Dominique Henskens (zie foto hieronder) is voor New Dutch Wave en CreativeNL in Austin, Texas om deel te nemen aan SXSW. Zij doet exclusief verslag voor Marketingtribune van 10 tot 19 maart.

InSites Consulting verandert naam in Human8
InSites Consulting, het van origine Belgische bureau gespecialiseerd in consumenteninzichten en strategie, verandert van naam naar Human8. Naar eigen zeggen ‘een nieuw ‘human-driven’ consultancybureau dat merken met mensen en culturen verbindt, om positieve veranderingen teweeg te brengen.’
![[column] Kiloknallen met vleesvervangers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Kiloknallen met vleesvervangers
De 'Week Zonder Vlees' kreeg flink vlees op de botten. Producenten en retailers pakten massaal uit en ineens is -ook nu de week voorbij is- de P van Prijs een argument, ontdekten marktvorsers Hein en Luuk Ros.

Notitieblok Nederlandse delegatie SXSW 2023 biedt inspiratie
Van Sjef van Oekel in een documentaire over Donna Summer tot robots in de bouw en AI in de autosport, je leest erover in deze groepsblog van SXSW--gangers uit Nederland.

Audify: 'Audioreclame vestigt nieuw omzetrecord'
De audioreclamebestedingen in 2022 bedragen 225,8 miljoen euro. Dit is een record en ruim 16 miljoen euro meer dan in 2021, een stijging van 7,8%, blijkt uit de netto radioreclame-omzet van 2022 die Audify bekendmaakt.

Heinz lanceert nieuwe plantaardige vleesvervangers in koelvak
Foodmerk Heinz doet zijn intrede in het koelschap van de supermarkt met een serie plantaardige vleesvervangers. Met de introductie van drie vegetarische burgers en vegetarisch gehakt zet het merk een stap verder in de plantbased categorie.

Citroën 2CV rijdt zo Playmobil in
In samenwerking met Playmobil herintroduceert Citroën de wereldberoemde 2CV, 75 jaar na introductie van het legendarische model.

Vegan scheermerk Estrid lanceert platform For Human Beauty
Estrid, het vegan scheermerk op abonnementbasis, heeft vandaag 'For Human Beauty' onthuld, naar eigen zeggen een 'aangrijpend nieuw creatief platform' waar niemand aanstoot aan kan nemen. Tenminste?

CoolBest klieft fruit doormidden in ijskoude wereld
CoolBest dook in de reclamehistorie van het eigen merk en vond verschillende verhalen over de zoektocht naar het beste fruit. 'Daar hebben we één epische reis vol ijskoude karakters en extremen van gemaakt.'

Hoofdrol lokale kidneyboon in HAK-campagne
HAK lanceert haar nieuwe campagne die consumenten bewuster moet maken van de duurzame voordelen van lokaal geteelde peulvruchten. In de nieuwe campagne met actrice Elise Schaap speelt de kidneyboon uit Zeeland de hoofdrol.

Bioboeren bepleiten lagere prijs in supermarkt
Onderzoek van de Universiteit van Wageningen laat zien dat supermarkten geen grote winst behalen op biologische producten. Onder aanvoering van Jaap Korteweg, oprichter van de Vegetarische Slager en akkerbouwer in West-Brabant, ijveren bio-telers toch voor lagere retailprijzen van hun waar.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Sanquin en Kinepolis vragen horrorfans om hun bloed
- DOSSIER Stelling: 'Merken moeten activisme aan de politiek...
- DOSSIER Dille & Kamille: 'Wij zijn niet duurzaam, we zijn the...
- Armin van Buuren brengt 55.000 trancefans samen in Jaarbeurs...
- WFA start wereldwijd vervolgonderzoek naar diversiteit en...
- DOSSIER Lush: Groei in harmonie met de natuur
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 23mrt 2023
Shopping Awards
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day