![[column] Nieuwe eisen aan medewerkers in coronatijd](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Nieuwe eisen aan medewerkers in coronatijd
Uit een verhaal op MT/Sprout over HR na de pandemie haal ik een prikkelende zin van de HR-manager van Akzo-Nobel: ‘Als er overlegd moet worden met een nieuwe klant over hoe we gaan samenwerken, dan wordt HR daar tegenwoordig actief bij betrokken.’
![[column] Hete maart op komst: verzet lockdown groeit](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hete maart op komst: verzet lockdown groeit
Hans Steenbergen wordt ook wel de ‘foodservice-filosoof’ genoemd. Hij is al jaren de trendwatcher van Nederland op het gebied van eten en drinken. In 2009 richtte hij Food Inspiration magazine op. 'Horeca en winkeliers willen hun deuren openen', stelt hij nu, 'de maatregelen vallen niet meer uit te leggen.'
![[column] Brandr 8: Merkbescherming](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Brandr 8: Merkbescherming
Van protobranding tot handelsmerk, dat was de focus van de eerste zeven hoofdstukken van deze merkkroniek. Nu onderzoekt professor Giep Franzen het ontstaan van merken en merkenrecht, om te beginnen met merkbescherming. Wat is het merk Ajax?
![[column] 5 marketinglessen na 1 jaar corona](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 5 marketinglessen na 1 jaar corona
Na een jaar corona slagen de meeste marketeers er in hun activiteiten af te stemmen op ‘het nieuwe normaal’. Maar hoe kijken we terug en wat kunnen we ervan leren? Marene Arnold, Marketing & Communications Director bij Mastercard Nederland, zet de vijf fases en te leren lessen op een rij.
![[column] Je bent marketeer en je wilt wat... op Clubhouse](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Je bent marketeer en je wilt wat... op Clubhouse
Wat hebben Oprah, Elon Musk, Bas Smit en je buurman met elkaar gemeen? Ze hebben allemaal weleens in de afgelopen twee weken die ene anderhalve meter-hotspot bezocht: Clubhouse.
![[column] De dood leeft](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De dood leeft
De dood komt in coronatijd helaas voor iedereen opeens heel dichtbij. Wat verandert er in onze omgang met de dood? Maatschappelijke bewegingen die Wolves & Birds al vóór de pandemie opvielen, maar die nu actueler zijn dan ooit.
![[column] Wat zijn de nadelen van Clubhouse? (3)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat zijn de nadelen van Clubhouse? (3)
Het is niet alleen maar hosanna. Clubhouse is nog volop in ontwikkeling. Sterker nog: het is niet eens voor iedereen toegankelijk. Download je de app, dan krijg je de mogelijkheid om jezelf op een ‘waiting list’ te plaatsen totdat je toegang krijgt.
![[column] Retail kan veilig open](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Retail kan veilig open
Een onsterfelijke en risicoloze maatschappij is een utopie. Nu de wonden gelikt zijn, rest een berg aan argumenten om snel eindelijk de winkels in Nederland weer te openen, betoogt Udo Delfgou (InRetail) in deze open brief. Zeker als je naar de landen om ons heenkijkt.
![[column] Van heilig boontje naar big bang broccoli](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Van heilig boontje naar big bang broccoli
Hoe kan marketing ons verleiden om meer groente en fruit te eten? Communicatie-specialist Renee Hendrickx van Food Cabinet, bureau voor een beter voedselsysteem, tikte er deze column over met drie praktische tips voor foodmarketeers.
![[column] De juiste specialist op de juiste plek](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De juiste specialist op de juiste plek
Zoals in iedere sector laat ook in digital commerce de actualiteit rond corona zijn sporen na. Als ondernemer moet je wendbaar zijn, waar mogelijk vooruit kijken en soms eerder gemaakte keuzes heroverwegen. Hoe zorg je ervoor dat je bedrijf, je webshop of je platform - ondanks de onzekerheden- toch blijft groeien?
![[column] Clubhouse: wat zijn de kansen voor merken? (2)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Clubhouse: wat zijn de kansen voor merken? (2)
Is Clubhouse interessant genoeg om als merk -nu al- in te stappen? Ja! Zeker als je je richt op inhoud en expertise, maar ook in het kader van personal branding is Clubhouse interessant.
![[column] Sommige marketeers denken dat ze alleen op de wereld zijn](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Sommige marketeers denken dat ze alleen op de wereld zijn
Onze senior columnist Sak van den Boom maakt zich boos. De afgelopen week is hij welgeteld twintig keer met 'irrelevante e-mails' lastiggevallen door PostNL, Albelli en Bol.com.
![[column] BeNeVrie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] BeNeVrie
Met dank aan de coronacrisis en met dank aan Bol.com. Wie de credits ook krijgt, de omzet van Ahold Delhaize bereikte in 2020 een record. Een schitterend succes voor deze Nederlands Belgische combinatie. Nederlanders en Belgen werkt dat lekker samen?
![[column] Wie haalt de woonmarkt voor jongeren van het slot?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wie haalt de woonmarkt voor jongeren van het slot?
De Sociaal-Economische Raad wees er onlangs op dat jonge mensen te maken hebben met een stapeling van stressfactoren. De woonmarkt is daar één van. Bij het oplossen van die frictie kunnen bij uitstek marketeers, vanuit allerlei hoeken, oplossingen bedenken. De ideeën zijn er volop, nu komt het aan op het dóen.
![[column] Duurzaamheid: het ondergeschoven kind](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Duurzaamheid: het ondergeschoven kind
In de pandemie is steeds minder aandacht voor duurzaamheid. Een slechte ontwikkeling, vindt Paola Cassone. Want zo redeneert ze 'de ironie is dat duurzaamheid eigenlijk tot de basale behoeftes van ons bestaan hoort, maar in onze cultuur is het steeds meer verschoven naar de top van de piramide; een luxeprobleem.'
![[column] Hoe werkt Clubhouse? (1)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe werkt Clubhouse? (1)
Grote kans dat je in de laatste dagen de naam van dit nieuwe social media-kanaal al hebt horen vallen: Clubhouse. De app is al een jaartje oud, maar de afgelopen week ging het aantal downloads door het dak.
![[column] Wie is de 'change agent' in jouw bedrijf?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wie is de 'change agent' in jouw bedrijf?
Een leuk verhaal met tips van de beste ceo-fluisteraar Mark C. Thompson op MT/Sprout. Een van zijn tips: denk na over wat je zou doen als je helemaal opnieuw zou beginnen.
![[column] Brandr 7: De rol van entrepreneurs](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Brandr 7: De rol van entrepreneurs
Wat maakt een ondernemer een ondernemer? In hoofdstuk 7 van zijn merkkroniek Brandr gaat Giep Franzen op zoek naar de mannen en vrouwen die merken creëren. 'Kort gezegd: een entrepreneur is een oprichter.'
![[column] Is jouw thuiskantoor al gecertificeerd?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Is jouw thuiskantoor al gecertificeerd?
Werken op afstand, financiële beperkingen door economische recessie en toegenomen cyberdreigingen voortvloeiend uit de pandemie zullen de dagelijkse rol van cyberbeveiliging beïnvloeden.
![[column] Laat nieuwsgierigheid je kompas zijn](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Laat nieuwsgierigheid je kompas zijn
Deze reis begon zo'n 27 jaar geleden. Amazon was maar een idee, en het had geen naam, schrijft ceo Jeff Bezos in deze opvallend openhartige interne blog, waarin hij zijn nieuwe toekomst aankondigt. 'Vergeet niet om rond te dwalen.'
![[column] Sneeuw ik voel je rust](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Sneeuw ik voel je rust
'Ik moest wat met die sneeuw. Ik proefde het, liep er met bloten voeten in. Dit was f***ing koud. Ik legde het vast en schreef een voiceover. Zie hier het resultaat', gemaakt door creatief Myrthe van Dijk. Bekijk de film met muziek van Carl Storm: Young Me Dreaming.
![[column] Prikken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Prikken
De overheid - ons Vadertje Staat - is natuurlijk net zo goed een merk als pakweg Unilever, Ikea of Shell. Als merk heb je het dan momenteel heel slecht voor elkaar.
![[column] Dit zijn de beste Super Bowl-commercials van 2021](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Dit zijn de beste Super Bowl-commercials van 2021
Er gaat niets boven kerstcommercials. Maar de Super Bowl-commercials staan bij mij op een goede tweede plek. Het is een grote vergaarbak, zonder echt duidelijk thema, maar wat zitten er soms een pareltjes tussen.
![[column] Zijn we echt zo afgescheiden en onvolkomen?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Zijn we echt zo afgescheiden en onvolkomen?
Het vermogen om een positieve impact te maken wordt een onlosmakelijk onderdeel van het zakelijke domein. Maatschappelijk betekenisvol wil zeggen: zakelijk waardevol in de 'Betekeniseconomie'.
![[column] Wat 400 jaar oude muren met je doen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat 400 jaar oude muren met je doen
Yes! The word is out! Na weken van keiharde onderhandelingen, mag ik het eindelijk delen met jullie!! Nee, joh. Geen nieuwe baan. Geen vette klus. Geen echo. Geen management-buyout, schrijft topcreatief Herbert van Hoogdalem, in retraite in een 400 jaar oud klooster. Wat dan wel?
![[column] Uitvoeringsorganisaties maak van burgers en bedrijven klanten](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Uitvoeringsorganisaties maak van burgers en bedrijven klanten
In de afgelopen maanden is de dienstverlening van uitvoeringsorganisaties vaak negatief in het nieuws geweest. De kerntaak van een uitvoeringsorganisatie verschilt met die van een commercieel bedrijf.
![[column] Horecava Tastings brengt keukenervaring digitaal in huis](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Horecava Tastings brengt keukenervaring digitaal in huis
De Horecava was dit jaar geheel online en dat vond ik lastig voorstelbaar. Hoe breng je dan toch zo'n op zintuigen gebaseerde beurs over het voetlicht? Ik nam letterlijk de proef op de som en schreef me in voor de eerste editie van 'Horecava Tastings'. En het was verbazingwekkend leuk. Hier mijn ervaring.
![[column] Tegenpolen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Tegenpolen
We leven in een tijd van polarisatie. Nog nooit eerder leken we zo lijnrecht tegenover elkaar te staan als nu. Wat kan communicatie hierin betekenen?
![[column] Brandr 6: Ontdekkingen en uitvindingen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Brandr 6: Ontdekkingen en uitvindingen
We leven in een tijd dat je moet 'resetten' als merkenbouwer. Dat begint met basiskennis. Je leest hierover exclusief op MarketingTribune.nl in de merkkroniek 'Brandr', met deze editie een overzicht van 'schier onvoorstelbare' relevante ontdekkingen en uitvindingen uit vier eeuwen op een rij.
![[column] Wat marketeers kunnen leren van het verhaal van Opa K'Nex](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat marketeers kunnen leren van het verhaal van Opa K'Nex
De strijd om aandacht wordt steeds groter en belangrijker. Met de duizenden commerciële boodschappen die we vooral online dagelijks tegenkomen is het steeds lastiger om organisch aandacht te krijgen, laat staan vast te houden.
![[column] Hoeracommunicatie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoeracommunicatie
Waar kan Trump nog heen nu hij op de mainstream-kanalen is geblokkeerd? Er blijkt meer mogelijk dan ik had verwacht. Er zijn heel wat minder bekende socials in omloop zoals Cab en Signal.
![[column] Basis](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Basis
Terug naar de basis. Ja, dat willen we allemaal wel. Zeker met deze coronashit die ons dagelijks leven tot een surrealistische hel maakt.
![[column] 15 lessen voor freelancers na 15 jaar Copy Commando](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 15 lessen voor freelancers na 15 jaar Copy Commando
Het cement tussen de reclamestenen: de creatieve freelancers. Voor alle soorten spoedhulp, stelt jubilerende topcreatief Martijn de Vreeze. Hier zijn learnings. 'Ik ontdekte dat je net zo hard kan vallen als stijgen.'
![[column] Merkvoorkeur verdwijnt in rap tempo](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Merkvoorkeur verdwijnt in rap tempo
De kennis over merken heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Dit is terug te vinden in de uitbreiding van het aantal studiemogelijkheden en de populariteit van beroepen in marketing en communicatie.
![[column] Comeback kid: de bezorger!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Comeback kid: de bezorger!
‘Hé, hé wordt wakker, hier is de bakker’. Het is 1966 en we zien een zingende Leen Jongewaard. Gekleed in een witte bakkersbuis, geldtas om de schouder en met een geruite pet op het hoofd. Op een bakkersbakfiets, gevuld met broden, krentenbollen en rollen beschuit. Nostalgie? Of weer actueler dan ooit?
![[column] Goed idee is halve werk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Goed idee is halve werk
Technologiebedrijven als Airbnb en Uber zijn gestoeld op goede ideeën en weten die in aantrekkelijke verhalen te verpakken. Ze hebben dan ook de gunfactor, want we zijn dol op disruptieve innovaties.
![[column] Rijmelarij](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Rijmelarij
‘Retteketet naar Beter Bed.’ ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt.’ ‘De maatschappij, dat ben jij.’ In de afgelopen jaren zijn er veel voorbeelden van rijm in reclames te zien en te horen geweest op tv, radio en online. In de marketingwereld hoor je veel rijm. En da’s natuurlijk niet voor niks.
![[column] Brandr 5: De invloed van nieuwe energiebronnen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Brandr 5: De invloed van nieuwe energiebronnen
Terug naar de basis van het vak: dat begint bij de oorsprong van marketing. Je leest hierover exclusief op MarketingTribune.nl in de merkkroniek 'Brandr', het daverende slotakkoord van professor Giep Franzen.
![[column] 2021: Massamedia uit, lokale sufferdje in](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 2021: Massamedia uit, lokale sufferdje in
Als er één ding is dat 2020 ons leerde, is het het op waarde schatten van de wereld om ons heen. De nabije omgeving werd belangrijker dan ooit en het vertrouwen in de traditionele media nam enorm toe door de angst van de consument voor fake news.
![[column] Service](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Service
Het einde van het jaar 2020 gaf mij persoonlijk in termen van klantenservice - in feite de kern van succesvolle marketing - weinig hoop voor het nieuwe, terwijl corona ons toch een harde, maar zeer leerzame les heeft geleerd.
![[column] De zachte kant van 2021 (1)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De zachte kant van 2021 (1)
2020 was een goed jaar voor de supermarkten, bouwmarkten, producenten van toetjes en Led-bureaulamp-ringen. Maar er waren zoveel bedrijven die het lastig hadden en geen enkele reden zagen om hun marketingbudget in te zetten. Laat staan te verhogen.
![[column] Capitoolgate: Wereldgeschiedenis in 9 Tweets](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Capitoolgate: Wereldgeschiedenis in 9 Tweets
Niet eerder zagen we hoe een bestorming van 'het Amerikaanse hart van de democratie' -het Capitool- geregisseerd werd via een social medium: Twitter. En hoe daar binnen no time internationaal via Twitter op werd gereageerd, uiteindelijk ook door Twitter zelf.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 25mrt 2021
Uitreiking Shopping Awards