![[column] Top 5-TikTok-trends: Smooth Operator, in de bonen en magie op je scherm](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: Smooth Operator, in de bonen en magie op je scherm
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Welk merk claimt de sterkste mentale positie onder opticiens?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Welk merk claimt de sterkste mentale positie onder opticiens?
Brandreview geeft strategisch inzicht in de posities die merken innemen in het brein van consumenten. Iedere maand neemt Validators een andere branche onder de loep. Deze maand onderzoeken we de opticiens, waarbij we van de 5 grootste opticien ketens en de zelfstandige opticiens samengenomen de mentale marktpositie in kaart hebben gebracht.
![[column] Biedt het abonnementsmodel nog steeds de sleutel tot klantloyaliteit?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Biedt het abonnementsmodel nog steeds de sleutel tot klantloyaliteit?
De abonnementeneconomie moet nieuw leven ingeblazen worden om grip te houden op de klantenbinding en om blijvende waarde toe te voegen. Dat is tenminste de mening van Tjitse Plantenga, Sales Manager Benelux bij HubSpot.
![[column] Ik wil ook zo'n omnichannel winkelervaring als Amazon!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Ik wil ook zo'n omnichannel winkelervaring als Amazon!
Amazon is vooral bekend door online retail, maar loopt inmiddels stevig voorop met een baanbrekende omnichannel strategie. Wat kunnen we daarvan leren? En hoe implementeer je het zelf? Evert Hemelaar, Country Manager Benelux bij Scayle, wijst je de weg.
![[column] Webshops en seo: wie niet oplet mist de boot](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Webshops en seo: wie niet oplet mist de boot
Voor veel webshops is seo een belangrijk kanaal. De eerste activiteit om meer uit seo te halen is doorgaans het toevoegen van seo-content aan productlisterpagina’s, ook wel PLP’s, overzichts- of categoriepagina’s genoemd. Het zijn die pagina’s waarop je door (een deel van) het assortiment kunt scrollen.
![[column] Art of positioning 7: Digitale vervuiling](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Art of positioning 7: Digitale vervuiling
Content is king. Content wordt gezien als één van de belangrijkste marketinginstrumenten in het digitale tijdperk. Content vergroot engagement met het merk, versterkt de relatie met de doelgroep, is een belangrijke tool om niche doelgroepen te bereiken en zou zelfs kostenbesparend zijn vergeleken met dure reclamecampagnes. Het klinkt bijna te goed om waar te zijn. En dat is het ook.
![[column] AI-mania](/templates/img/lazyload.gif)
[column] AI-mania
Rinkelt er bij u nog een belletje bij het horen van de naam James Stuart Blacktorn? Waarschijnlijk niet. Toch zouden bedrijven als Cartoon NetWork, Walt Disney Studios en DreamWorks Animation niet zijn wat ze nu zijn, als Stuart Blacktorn niet aan het begin van de twintigste eeuw zijn eerste tekenfilmpje had geproduceerd.
![[Marketing the Rainbow #35b] Unilever 8: Dove, van rugby naar regenboogzeep](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #35b] Unilever 8: Dove, van rugby naar regenboogzeep
Vorige keer liet ik zien dat Dove aandacht had voor vaders, ook als er twee bij elkaar hoorden, en voor alle soorten vrouwen op het spectrum. Vandaag kijk ik naar de stoere sporters, de lieve vaders, merkoverstijgende campagnes en de regenbogen in elke wasbeurt. Want Dove gaat gewoon door met Marketing the Rainbow.
![[column] Onmisbaar](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Onmisbaar
Het was een paar weken geleden en het haalde zelfs het achtuurjournaal. Scotch & Soda failliet. NEE! dacht ik (ik zei het zelfs hardop). Ongelooflijk dat zo’n mooi merk er straks misschien niet meer is.
![[column] Onderzoek: de content paradox](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Onderzoek: de content paradox
Praat je over een tvc, dan weet iedereen waar het over gaat. Idem dito voor een conversie-banner. Uit onderzoek onder 150 marketeers blijkt echter sprake van inflatie van de definitie van content. Daan Jongen, Lead Concept en Content bij Abovo Maxlead, duidt de resultaten van het onderzoek.
![[column] Google: de frenemy van veel uitgevers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Google: de frenemy van veel uitgevers
De advertentietechnologietak van Alphabet (Google) ligt behoorlijk onder vuur. De voornaamste reden hiervoor is dat zij beticht worden van misbruik van hun dominante positie binnen het digitale advertentietechnologie-ecosysteem. Remco Steen van Mediahuis legt het hoe en wat uit.
![[column] Marketing Affairs 4: Marketingnonsens](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketing Affairs 4: Marketingnonsens
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 4: Marketingnonsens.
![[column] Contentwise](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Contentwise
In een wereld met een overload aan content is het verademend als je soms eens kunt relativeren. Altijd maar consumeren, steeds meer weten, geen nieuws kunnen missen, geen innovatie aan je voorbij laten gaan, het is de aloude bekende ratrace waaraan geen einde komt. Zeker niet nu we ook een nieuw vrindje hebben in de vorm van ChatGPT, die content serveert in een astronomisch tempo. Alsof je een warme kroket uit een automaat trekt, net wat u zegt.
![[column] Art of positioning 6: AI en marketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Art of positioning 6: AI en marketing
Wat betekent kunstmatige intelligentie voor marketing? We vroegen het ChatGPT!
![[column] Eindelijk! Oudere vrouwen in reclame!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Eindelijk! Oudere vrouwen in reclame!
Onze columniste Paola Cassone ziet tot haar grote blijdschap eindelijk een studie die de oudere vrouw in de reclame juist verwelkomt.
![[column] Top 5-TikTok-trends: muziek-ads, tandemtoppers en XOXO-gossip](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: muziek-ads, tandemtoppers en XOXO-gossip
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[Marketing the Rainbow #35a] Unilever 8: Dove, over vaderdag en echte moeders](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #35a] Unilever 8: Dove, over vaderdag en echte moeders
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur. Door de jaren heen hebben ze actief deelgenomen aan Marketing the Rainbow: zowel op corporate niveau als veel individuele merken. Hier is een blik op Dove, één van een dozijn merken dat jaarlijks meer dan een miljard omzet heeft. Niet te verwarren met de chocoladeproducten van Dove – die zijn van Mars.
![[column] De magie van nostalgie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De magie van nostalgie
In een steeds geavanceerder en complexer wordende wereld met wearable tech, zelfrijdende auto’s, smart homes, metaverse en ChatGPT is een tegenbeweging gaande: een hang naar nostalgie. Naar de herkenning en geruststelling van vroeger tijden, en merken maken daar succesvol gebruik van.
![[column] Onbeminde innovatie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Onbeminde innovatie
Columnist Jos van den Bergh ergert zich aan de negatieve houding van publiek en politiek ten aanzien van de auto. Terwijl de automotive-industrie miljarden investeert in innovatie. Vooral onbegrip en een slechte dossierkennis lijken het probleem.
![[column] Feyenoord maakt Radio Rijnmond ook kampioen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Feyenoord maakt Radio Rijnmond ook kampioen
Aankomende zondag kan Feyenoord voor het eerst sinds seizoen 2016-2017 weer kampioen van Nederland worden. Na een mooi seizoen blijkt dat de ploeg uit Rotterdam-Zuid het meest stabiel heeft gepresteerd, waardoor ze na drie achtervolgende kampioenschappen van Ajax deze hegemonie kunnen stoppen.

Top 5-TikTok-trends: pizza op Ibiza, Eurovision en Autodrop it like it's hot
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Branding by design: wie toont er Leffe?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Branding by design: wie toont er Leffe?
De Norbertijnen in Leffe weten al eeuwenlang hoe je een biermerk moet positioneren. Onze columnist Leo van Sister onderging de merkervaring met zichtbaar genoegen.
![[column] Drempelloos overreden](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Drempelloos overreden
Wellicht herken je het enorme geworstel om complexe informatie genuanceerd, maar aantrekkelijk weer te geven.
![[column] Collega](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Collega
Dit keer laat ik mijn column aan mijn nieuwe collega, ChatGPT. Dit is wat hij/zij/hen (?) in 6 seconden (!) antwoordde op mijn vraag: ‘Schrijf een kritisch stukje van 250 woorden hoe ChatGPT de wereld van marketing en reclame gaat veranderen.’ Best geinig, al moeten jullie nu wel mijn vileine pen missen😉:
![[column] Art of positioning 5: De Gouden Loeki](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Art of positioning 5: De Gouden Loeki
Onlangs reikte Ster de prijs uit voor de leukste tv-commercial van 2022. Voor de 4e keer werd Staatsloterij de winnaar van de Gouden Loeki en dat was zeker verdiend.
![[column] Top 5-TikTok-trends: MET Gala, Search Ads en Frenchie phone home](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: MET Gala, Search Ads en Frenchie phone home
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Slimmere supply chains voor onvoorspelbare wereld](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Slimmere supply chains voor onvoorspelbare wereld
Online retailers zaten, mede door de coronacrisis, voortdurend in een opgaande lijn, zo blijkt uit onderzoek van de Thuiswinkel Markt Monitor. Dezelfde crisis leidde echter ook tot aanhoudende problemen in de supply chain. Arno Witvliet, Chief Sales Officer bij Leaseweb, heeft de oplossing.
![[column] Top 5-TikTok-trends: Nieuw jasje TikTok, Frick en Prins Pilspiratie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: Nieuw jasje TikTok, Frick en Prins Pilspiratie
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Success or failure? Merklessen voor marketeers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Success or failure? Merklessen voor marketeers
Hoe vaak lees je niet over jarenlange succesverhalen in marketing en hoe geweldig de verschillende merken het doen. En dan opeens, pats boem, gaat een merk zomaar kopje onder. Leo van Sister analyseert.
![[column] Eindigt de groei van online winkelen?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Eindigt de groei van online winkelen?
Een bijna 11 procent lagere online omzet in januari 2023. Dat bracht het CBS onlangs naar buiten. En ook over heel 2022 daalde de online omzet met 7,6 procent. Is daarmee definitief een einde gekomen aan decennialange groei van het online winkelen, vraagt Jesse Weltevreden zich af.
![[column] Over omvorming en ver-Chinezing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Over omvorming en ver-Chinezing
Ach, die arme Russen… Het amorfe volk loopt maar achter ‘tsaar Poetin’ aan en ondertussen raakt het alles kwijt. Al die fijne merkartikelen uit het verdorven Westen. Maar óh zo geliefd in Rusland. Petjes van Nike, koffietjes en biertjes van Starbucks en Heineken, meubeltjes van Ikea.
![[column] AI spiegelt gedrag, maar heeft geen eigen wil](/templates/img/lazyload.gif)
[column] AI spiegelt gedrag, maar heeft geen eigen wil
Al decennialang maken we ons zorgen over computers die een eigen bewustzijn ontwikkelen. Voorlopig is het te vroeg om daar echt bang voor te zijn. AI is nog te menselijk; hét bewijs dat artificial intelligence juist géén bewustzijn heeft.
![[column] Op zoek naar de psychopaat onder de automerkenrijders](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Op zoek naar de psychopaat onder de automerkenrijders
Onderzoeken zijn vrijwel altijd nuttig voor marketeers en organisaties. Zeker ook onderzoeken naar automerken en het gedrag van hun berijders. Want zijn BMW-rijders echt zo psychopathisch zoals ze algemeen bekend staan? En wat betekent dit voor je merk?

Top 5-TikTok-trends: happy dance, sluwe Samsung en AI, AI, AI waar gaat dit heen?
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] On the box denken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] On the box denken
Ik heb thuis maar liefst drie katten. Zoals elke katteneigenaar weet, zijn katten echt gek op kartonnen dozen. Daarom lijkt het, voor wie bij ons binnenkomt en een of de andere Amazon-, Bol- of Bijenkorfdoos ziet slingeren, alsof we net een online-aankoop hebben uitgepakt.
![[column] Top 5-TikTok-trends: Jennifer Aniston, Blokker en het witte goud.](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: Jennifer Aniston, Blokker en het witte goud.
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] What's next in digital 1: AI, gaan we nou allemaal in één pannetje roeren?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] What's next in digital 1: AI, gaan we nou allemaal in één pannetje roeren?
De opkomst van kunstmatige intelligentie is prompt. Ineens is het daar. Het toont aan dat er in de schaduw voortdurend wordt gewerkt aan baanbrekende technologie die ons vak raakt.
![[column] Marketing Affairs 3: Merkvoorkeur voor marketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketing Affairs 3: Merkvoorkeur voor marketing
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 3: Merkvoorkeur voor marketing.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nicolette Kluijver op e-motor voor campagne Groendus
- Dave Frauenfelder gestart als VP Brand, Marketing Communicatie...
- #rekenafmetfraude maakt klanten ABN Amro bewust van kans op...
- In welk Europees land betaal je het minst voor je dinertje met...
- [branded content] Omoda ervaart met het heen- & teruglabel van...
- Patagonia lanceert wereldwijde campagne om oceanen te beschermen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day
- 19sep 2023
CrossBorder Event
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres
- 12okt 2023
Shopping Today
- 31okt 2023
Grand Prix Content Marketing