![[column] Chaos in New York City: over distributieproblemen door e-commerce](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Chaos in New York City: over distributieproblemen door e-commerce
In overvolle grote Westerse steden zag je het al aankomen. Bestelwagens parkeren er op gevaarlijke plaatsen. Er is veel meer verkeer van DHL, UPS en andere koeriers die webshop-pakketten afleveren, met meer vervuiling door die vrachtwagens als gevolg. Waar gaat dat heen, vraagt marketingcoryfee René Repko zich af.
![[column] Ook Truus uit Almere gaat aan de stekkerauto](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Ook Truus uit Almere gaat aan de stekkerauto
Het zou zo maar kunnen dat de best verkochte auto van 2019 een 100% elektrische auto wordt. Met nog een paar weken te gaan voert de Tesla Model 3 de ranglijsten met al bijna 18.000 exemplaren aan. Jos van den Bergh in de analyse.
![[column] Een sterker merk in vijf vragen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Een sterker merk in vijf vragen
Bedrijven en elites liggen onder vuur, vertrouwen staat op een dieptepunt en mensen keren advertenties de rug toe. Authentieke merken echter, met branded content, hebben juist groot succes, met soms wel dubbele groeicijfers. Hoe komen we daar? Aan de hand van vijf vragen bouwen we vandaag een sterker merk.
![[column] 3 gouden tips om van jouw product een ster te maken in 2020](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 3 gouden tips om van jouw product een ster te maken in 2020
Het eind van het jaar. Voor veel organisaties tijd om de balans op te maken. Hoe goed hebben we het gedaan? Hebben we de doelstellingen en targets gehaald? Wat waren de grote successen, wat hebben we geleerd en wat gaan we anders doen?
![[column] Maatschappelijk verantwoorde contentmarketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Maatschappelijk verantwoorde contentmarketing
Wordt het tijd om bij contentmarketing over ‘maatschappelijk verantwoorde contentmarketing’ te spreken? Moeten de contentproducenten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus nemen? Dat is iets anders dan verantwoord ondernemerschap.
![[column] Is customer experience nog wel van deze tijd?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Is customer experience nog wel van deze tijd?
Ik lees steeds meer artikelen en onderzoeken over de relevantie en impact van customer experience en beleving. Er komen steeds meer definities van CX. Maar is het niet gewoon een kwestie van weten wat de klant wil en dat geven?
![[column] Coldplay loopt voorop met ingenieuze mediastrategie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Coldplay loopt voorop met ingenieuze mediastrategie
Omlijst door een ingenieuze mediastrategie lanceerde Coldplay afgelopen week hun nieuwe album 'Everyday Life'. Een strategie waar zowel kleine als grote merken van kunnen leren.
![[column] Bye-bye, Black Friday!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Bye-bye, Black Friday!
Vandaag is het vrijdag, een gewone vrijdag. Al heet deze in marketing- en retailland inmiddels Black Friday. Ik vraag mij als marketeer af, hoe wij in deze kortingen-gekte zijn beland. Daar waar een paar jaar geleden nog niemand van deze term had gehoord.
![[column] Van 'siloed approach' naar 360 graden-aanpak](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Van 'siloed approach' naar 360 graden-aanpak
Het woord siloed approach triggerde me om een verhaal te lezen over de communicatie-aanpak van FrieslandCampina. Een prikkelend verhaal dat afsluit met de volgende passage: wie wil zijn waar de klanten zijn, is in deze digitale wereld continu bezig met hoe je optimaal kunt communiceren.
![[column] Tesla's slimme marketingmachine](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Tesla's slimme marketingmachine
Alweer was het raak bij Tesla. De eind vorige week gepresenteerde elektrische pick-up truck was na anderhalve dag bijna 150.000 keer gereserveerd, zo schrijft Tesla-topman Elon Musk op Twitter. Volgens hem heeft zijn bedrijf geen cent aan promotie uitgegeven. Slimme marketing en PR.
![[column] Digitaal oké, maar verkopen blijft ook mensenwerk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Digitaal oké, maar verkopen blijft ook mensenwerk
In een tijd van vergaande digitalisering van de marketingactiviteiten vergeten commerciële bedrijven volgens Jos van den Bergh maar al te vaak dat ondernemen uiteindelijk toch mensenwerk blijft.
![[column] De versnellende voorsprong van China](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De versnellende voorsprong van China
Links en rechts komen er elke dag wel voorbeelden voorbij waarin je kunt zien hoe diep China het gaspedaal van ontwikkeling heeft ingetrapt. Toch ga je pas zien wat het betekent, als je het door hebt. Met 1,4 miljard inwoners, veertien regio’s met meer dan 40 miljoen inwoners en veertien officieel gesproken talen is dit niet een land, maar een continent. Ernst Jan Smids en Frank Quix delen een zeer informatief tekst- & beeldverslag van hun studiereis.
![[column] Willen we méér, méér, méér templatisering in contentmarketing?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Willen we méér, méér, méér templatisering in contentmarketing?
Contentmarketingstrategieën die op elkaar lijken. Moeten we dat wel willen, was de vraag die boven de uitreikingsavond van de Grand Prix hing. Eh…ja, doe maar meer templatisering.
![[column] Maakt de Grand Prix de verwachtingen van contentmarketeers waar?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Maakt de Grand Prix de verwachtingen van contentmarketeers waar?
Dinsdag 26 november zijn de Grand Prix Content Marketing uitgereikt. De verwachtingen waren hoog gespannen. Verschillende experts lieten zich daarover over uit in de aanloop naar het branchefeestje van het jaar. Zijn die verwachtingen uitgekomen?
![[column] Blijft duurzaamheid bij compensatie van gedrag, praat er dan niet over](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Blijft duurzaamheid bij compensatie van gedrag, praat er dan niet over
Duurzaam is gewoon doen! Misschien wel de meest duidelijke uitkomst van het jaarlijkse onderzoek naar de houding van de consument ten aanzien van duurzaamheid in Nederland.
![[column] Mugler: Too funky forecasting in Rotterdam](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Mugler: Too funky forecasting in Rotterdam
Dit jaar raast via de rode lopers van New York en Hollywood een vintage Mugler-fetish door de Amerikaanse media waarmee ook het wereldwijde web wordt bereikt en nu ook de Kunsthal: Mugler is in the air! Met binnenkort: eigen videoreportage ‘Couturissime’.
![[column] De marketing en communicatie bullshit-matrix](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De marketing en communicatie bullshit-matrix
Ik ben nu al een tijdje actief in het marketing- en communicatievak. Marketing en communicatie zijn mijn passie geworden. Ik zie en hoor veel, ook het - helaas - te kust en te keur gebruiken van allerhande marketingtermen.
![[column] Verpakkingen en tegengestelde belangen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Verpakkingen en tegengestelde belangen
Consumenten zien liever geen of in ieder geval zo min mogelijk verpakkingen, maar vergeten vaak de functionele aspecten van de verpakking. Hoe zit het ook alweer?
![[video] Wrap up China-reis Frank Quix](/templates/img/lazyload.gif)
[video] Wrap up China-reis Frank Quix
Afgelopen week is retailkenner en marktonderzoeker Frank Quix (Q&A) met Ernst Jan Smids (Jump!/ RetailRadar) en een groep retail executives in China geweest. Hij deelt zijn belangrijkste drie lessen in deze eerste korte vlog.
![[column] Internetbedrijven hebben sponsoring hard nodig](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Internetbedrijven hebben sponsoring hard nodig
Jarenlang lieten de ‘pure digital players’ het middel sponsoring links liggen. Het was een complex en ingewikkeld marketingkanaal voor bedrijven gebouwd op data en digitale clicks. Maar het tij keert.
![[column] Soms is contentmarketing zonde van je tijd](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Soms is contentmarketing zonde van je tijd
Cor Molenaar stuurt deze week een interessante nieuwsbrief rond. Hij schrijft over de disruptie van platformen die behoeften met aanbod verbinden. De bemiddelingsplatformen kunnen de vraag koppelen aan het aanbod, zoals Uber, Thuisbezorgd en AirBnB.
![[column] Hoe verbeter je klantenbeheer bij B2B e-commerce?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe verbeter je klantenbeheer bij B2B e-commerce?
Hoe kun je voorspellen welke klanten in de nabije toekomst weggaan? En hoe kun je inzichtelijk maken welke factoren invloed hebben op hun vertrek? Dit is onderdeel van een datadriven aanpak om je organisatie te laten groeien. Mirle Hilbers van De Nieuwe Zaak geeft achtergrond.
![[column] Configureer ook je customer experience](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Configureer ook je customer experience
Een auto kun je zelf online heel makkelijk configureren. Jammer dat er in dat proces niets gebeurd met de customer experience. Jos van den Bergh ziet dan ook volop kansen om de klanttevredenheid in de automotive nog meer digitaal te ‘configureren’.
![[column] Facebook staat er gekleurd op](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Facebook staat er gekleurd op
Facebook staat al een tijd onder grote druk van politiek, overheden, media en gebruikers. De privacyschending als gevolg van datalekken hebben er hard ingehakt. Voeg daarbij een groot marketingprobleem en het is duidelijk dat er wat moest gebeuren. Of de nu gekozen rebranding de gewenste oplossing brengt is de vraag.
![[column] Contentmarketeers moeten minderen, ook Rabobank](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Contentmarketeers moeten minderen, ook Rabobank
Het is op deze plek al vaker langsgekomen. Het is gedaan met sociale media. Cor Hospes verwoordde het deze week als volgt: ‘Facebook is een beetje verworden tot een advertentiemedium. Het is niet van jezelf.'
![[column] Klantwaarden in het hart van je marketingstrategie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Klantwaarden in het hart van je marketingstrategie
Door de veelal dagelijkse focus op clicks, likes en engagement-statistieken voel ik steeds vaker een sterke behoefte terug te grijpen op een belangrijk basisprincipe van ons vakgebied. De eerste les die ik aan het begin van mijn loopbaan leerde: luister goed naar je klanten.
![[column] Brand activatie is nog steeds sleutel tot succes](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Brand activatie is nog steeds sleutel tot succes
Hoe krijg je de klant uit de stoel en enthousiast voor je merk? Het live activeren van consumenten lijkt met de digitalisering van de automotive marketing niet meer belangrijk te zijn. Jos van den Bergh breekt een lans voor slimme brand activaties.
![[column] Beter goed gejat of lekker eigenwijs?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Beter goed gejat of lekker eigenwijs?
Supermarkten hanteren verschillende strategieën voor het activeren van huismerken. We zien aan de ene kant look-a-likes en aan de andere kant duidelijke, eigen lijnen.
![[column] Content als USP bij autoverkoop](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Content als USP bij autoverkoop
Auto’s zijn emotie. In een tijdperk dat er eigenlijk geen slechte auto’s meer gebouwd worden, is de emotie rond een merk belangrijker dan ooit. Die emotionele beleving van het merk, vertaald in inspirerende content, bepaalt steeds vaker de sales.
![[column] Black Friday: happy hunting](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Black Friday: happy hunting
Bedrijven buitelen over elkaar heen om de boodschap naar buiten te brengen: Black Friday is ‘booming’. Deze uit de VS overgewaaide feestdag heeft de afgelopen jaren steeds meer terrein gewonnen en biedt volop kansen voor bedrijven. Als ze zich maar goed voorbereiden. 6 tips.
![[column] Beeld maakt elk verhaal aantrekkelijker](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Beeld maakt elk verhaal aantrekkelijker
Alex Krancher van Zandbeek kwam vorige week met een leuke blog. Een pleidooi voor langere blogs omdat deze beter gewaardeerd worden door Google. Tevens een pleidooi voor het werken met keywords die populair zijn op het web, maar zelf stoort hij zich niet aan die wetenschap.
![[column] Grote Marketing Congres: dwarse denkers en opmerkelijke gamechangers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Grote Marketing Congres: dwarse denkers en opmerkelijke gamechangers
Een heel marketingcongres over 'breaking the rules' klinkt heel uitdagend – ook voor de organisatie – en dat bleek het ook wel een beetje op het dinsdag 5 november gehouden Het Grote Marketing Congres.
![[column] Lengte is wél belangrijk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Lengte is wél belangrijk
Een goede blog is minimaal 1.000 woorden lang. Dat komt omdat Google je pagina hoger in het lijstje met resultaten zet als mensen langer op je website blijven. Als je ze blijft boeien, tenminste.
![[column] Radio en auto: luister toch hoe goed](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Radio en auto: luister toch hoe goed
Het is feest! Feest omdat de radio deze maand 100 jaar bestaat en die mijlpaal door de radiobranche stevig gevierd wordt. Autorijden staat reeds decennialang synoniem voor radioluisteren. Jos van den Bergh over dit gelukkige huwelijk dat allerlei onvermoede marketingkansen biedt.
![[column] Eindelijk afscheid van print](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Eindelijk afscheid van print
MPG overgenomen door private equity. Opwinding. MPG stond aan de wieg van het contentmarketingvak. Losgemaakt van de drukkers, die ooit liepen te leuren met de overcapaciteit van hun persen, kan het bedrijf dat drijft op Allerhande eindelijk transformeren richting een echt contentmarketingbedrijf.
![[column] Dé trends in videomarketing in 2020](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Dé trends in videomarketing in 2020
De rol van video in je content- en marketingstrategie is nog lang niet uitgespeeld. Maar wat zijn nu dé trends voor 2020 in videomarketing?
![[column] Thuis sporten, een digitale groeimarkt](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Thuis sporten, een digitale groeimarkt
Nu de temperatuur daalt en de dagen korter worden, hebben veel sporters minder motivatie om buiten te gaan sporten. Maar door nieuwe technologieën neemt de mogelijkheid om in je eigen huis te sporten toe. Dit biedt kansen voor de sportbranche. Thuis sporten is een groeimarkt, niet als vervanging maar juist als extra alternatief voor activiteiten buitenshuis.
![[column] To clean or not to clean](/templates/img/lazyload.gif)
[column] To clean or not to clean
‘Uit chaos ontstaat vaak leven, uit orde gewoonte’, citeerde een collega afgelopen week vrijelijk een Amerikaans historicus, toen ik verwoed een aantal papieren aan het ordenen was. Opvallend, want chaos associëren we meestal met negatieve zaken als een warboel, paniek en angst.
![[column] De verpakking in de hoofdrol](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De verpakking in de hoofdrol
Consumenten hebben steeds meer aandacht voor de verpakking. Hierdoor neemt bij merken de waardering voor de verpakking als waardevolle marketingtool toe.
![[column] Duurzame mobiliteit gebaat bij meer samenwerking](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Duurzame mobiliteit gebaat bij meer samenwerking
Jos van den Bergh was op de Dutch Design Week in Eindhoven en constateerde dat mobiliteit en de marketing ervan zeer gebaat zijn bij nauwe samenwerking.
![[column] Interacties worden uiteindelijk allemaal digitaal](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Interacties worden uiteindelijk allemaal digitaal
Voor contentmarketeers is een lekker leesbaar stuk over data-driven worden een must. Omdat data driven-content effectiever wordt. MT geeft een verhelderend betoog over hoe je data driven kunt worden.
![[column] Kies je eigen plek in het weiland](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Kies je eigen plek in het weiland
Wanneer je als bedrijf steeds minder onderscheidend dreigt te worden, dreigt ook een mogelijke vorm van margedruk en concurrentie op prijs. Oftewel: voorkom dat je als bedrijf in de valkuil van prijsconcurrentie stapt en zoek een eigen plek in het weiland.
![[column] Hoe een webwinkel ruis en irritatie veroorzaakt](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe een webwinkel ruis en irritatie veroorzaakt
NRC verleidt me om meer informatie aan te vragen over zonnepanelen. Ze bieden een korting van 30 euro per paneel. Met het aanvragen van gratis advies geef je toestemming dat je gegevens worden doorgestuurd naar een partner, een erkend bedrijf dat de plaatsing verzorgt.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blog[column] Tesla's slimme...16234x
- NieuwsGreenpeace lanceert Zero Saturday15432x
- NieuwsJuryvoorzitters SAN 2019 bekend15320x
- Blog[column] Digitaal oké, maar...13170x
- NieuwsZwarte Cross streeft naar 100...13155x
- Blogcolumn Blijft duurzaamheid bij...10208x
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
- ✔ Gratis tablet versie
MarketingTribune Events
- 6feb 2020
Branded Content Event
- 13feb 2020
Data Driven Commerce Event
- 26mrt 2020
Shopping Awards 2020