
Gemeente Amsterdam lanceert docu-serie over Bijlmer
De gemeente Amsterdam lanceert Uitgelicht, een serie mini-documentaires waarin een ode wordt gebracht aan de culturele instellingen en kunstenaars uit stadsdeel ZuidOost.

Rob Kemps naar Talpa Network
Rob Kemps, beter bekend als Snollebollekes, van hits als ‘Links/rechts’ en ‘Springen nondeju’, gaat aan de slag voor Talpa Network. Kemps is misschien wel de leukste slimste mens ooit, stelt Talpa-directeur Marco Louwerens.
![[column] Hoe trek je meer vrouwen aan?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe trek je meer vrouwen aan?
Al sinds 1912 vieren wij in Nederland Internationale Vrouwendag; de dag die is ontstaan omdat vrouwen wereldwijd opkwamen voor hun rechten op het gebied van (vrouwen)kiesrecht, arbeid en strijdbaarheid. De strijd binnen bedrijven voor een gezonde m/v verhouding is nog niet gestreden.

TV-reclamemarkt daalde in 2020 met 9,1%
De TV-reclamemarkt voor spot- en non-spotbestedingen is in 2020 uitgekomen op €753 miljoen. De markt is vorig jaar -ondanks corona- met 'maar' 9,1% gedaald. Dit en meer blijkt uit het TV Jaarrapport 2020 van de Nederlandse TV-marketingorganisatie Screenforce.

TUI lanceert Partij voor de Vakantie
Reisorganisatie TUI lanceert vandaag de symbolische Partij voor de Vakantie. Met de begeleidende campagne roept TUI het kabinet op om de Nederlandse reiziger perspectief te bieden.

IVN kiest voor Cheil
Het Instituut voor natuureducatie (IVN) heeft reclamebureau Cheil gekozen voor de aanscherping van zijn merkstrategie. De samenwerking moet uiteindelijk resulteren in 'consistentere en effectievere' communicatie-uitingen.
![[column] Cowboycultuur](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Cowboycultuur
Leuk toch dat je nu content op maat krijgt, niet na drie seconden, maar per direct. DPG Media kondigt dit nieuws met veel tam tam aan. Het is ontwikkeld in samenwerking met Snakeware.
![[column] Omdenken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Omdenken
Rasoptimisten zien altijd kansen. Crisis? Welke crisis? Creatief denken, daar gaat het om. Omdenken neemt als organisatie problemen als uitgangspunt.

Koninklijke Grolsch lanceert duurzamehoreca.nl
Met het nieuwe online platform Duurzamehoreca.nl beschikt Grolsch over één nieuwe toegankelijke centrale plek, waar horecapartners onder andere informatie kunnen vinden over de samenwerking en bestellingen kunnen plaatsen.

Wefilm lanceert eigen media-tak
Creatief bureau Wefilm breidt zijn diensten uit met een eigen media-tak. Het Amsterdamse bureau stelt dat de integratie van creatie, productie en media een cruciale succesfactor is voor het behalen van impact. Rocco Stallvord gaat Wefilm Media leiden.
![[Mijn marketing] Britt Boss: ‘Ik heb geleerd hoe waardevol een hecht team is’](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn marketing] Britt Boss: ‘Ik heb geleerd hoe waardevol een hecht team is’
Britt Boss (28) is strateeg bij creatief bureau DentsuAchtung in Amsterdam. Het is volgens haar makkelijk om jezelf te verliezen in marketingjargon. 'De 'why would anyone give a fuck'-vraag helpt om scherp te houden dat we niet praten tegen consumenten, maar tegen mensen zoals jij en ik.'

Unox zet in op plantaardig
Het aanbod van vleesvervangers van foodmerk Unox moet in 2025 zijn verdubbeld. 'Zo kun je ook in de toekomst met een goed gevoel blijven genieten van een heerlijk bord stamppot of soep', verklaart marketeer Esther van Spronsen.

NHA Thuisstudies focust op storytelling
NHA stelt in zijn nieuwste campagne het positieve effect van zinvolle tijdsbesteding centraal. Zo is te zien in een tv-commercial, docuserie en inspiratiemagazine waarin NHA-cursisten een nieuwe invulling aan hun vrije tijd geven. Verantwoordelijk bureau is Zandbeek.

Vegetarische Slager en Deliveroo stappen samen in De Vleesch Lobby
Speciaal ter gelegenheid van De Nationale Week Zonder Vlees openen De Vegetarische Slager en Deliveroo De Vleesch Lobby - een tijdelijk burgerrestaurant met vegan burgers van De Vegetarische Slager om te laten proeven dat vegetarisch 'vleesch' minstens net zo lekker is als dierlijk vlees.

N=Content ontwikkelt documentaire met VPRO
N=Content en VPRO lanceren Obada, een documentaire die het verhaal vertelt van een uit Syrië twintigjarige vluchteling. Anne Stokvis, hoofdredacteur van N=Content, vertelt over de bijzondere samenwerking tussen bureau en omroep.

Ron Simpson lanceert creatief workshopconcept
Creatief ondernemer Ron Simpson lanceert Skybox: een 'masterclass academy' waarin creativiteit en de veranderende wereld centraal staan. ‘Dit is precies de academy die ik zelf zou willen bezoeken.'

Sire spreekt politiek aan over arme kinderen
Sire start een campagne voor zo'n 250.000 Nederlandse kinderen die door geldgebrek niet kunnen meedoen met andere kinderen. ‘Wij zijn verontwaardigd dat in een welvarend land als Nederland zoveel kinderen in armoede leven,’ stelt Sire-directeur Lucy van der Helm.
![[column] Een gebrek aan samen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Een gebrek aan samen
'Schrikbarende lastenverzwaring voor het bedrijfsleven op komst', kopt het FD. Dit is een krant die beter wordt gelezen door ondernemers dus moet je wat rekening houden met het inkleuren van de werkelijkheid, stelt Tadek Solarz, die om zich heen veel empathie en saamhorigheid mist.

Peter Markus van RTL naar Online Seminar
Peter Markus (37) is aangesteld als manager strategic partnerships bij Online Seminar, webinarplatform voor de zakelijke markt. Hij werkte hiervoor als content mediastrateeg bij RTL Nederland.

Explosieve stijging boekwebshops
Uit cijfers van dataspecialist BoldData blijkt dat het aantal fysieke boekwinkels sinds 2014 met 13% is gedaald. Het aantal webshops in boeken steeg explosief: 210% sinds 2014.
![[column] Commercialreview: de oogst van februari](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Commercialreview: de oogst van februari
De eerste opvallende commercial van februari is van Robijn, ontworpen door Wunderman Thompson. In deze commercial wordt een nieuw product geïntroduceerd: Dry Wash.

Danoontje Powerrr terug op de buis
In de nieuwe campagne van Danone maakt het bekende meisje met rode bril en jas een comeback. Danoontje is er nu ook zonder toegevoegde suiker, zo luidt de boodschap.

Wijnspijs stort zich in strijd om culinaire wandelaar
Nu het wegens de lockdowns 'illegaal culinair wandelen' toch is toegestaan, wil evenementenbureau Wijnspijs in één klap de grootste wandelclub van Nederland worden.

Onderzoek: adverteren in 'positieve media' is effectief
Media die lezers een positief gevoel bezorgen zijn vaak succesvoller dan media die dat niet doen. Zo is adverteren in dergelijke media effectiever. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Hearst Netherlands.

Clubhouse verovert Nederland
De snelgroeiende app Clubhouse biedt op uitnodiging in praatkamers een live-ervaring die tijdens lockdowns zo node werd gemist. Wij adviseren marketeers er eens een kijkje te gaan nemen.

Staatsloterij wint Gouden Loeki
De Frummel-campagne van de Staatsloterij, ontwikkeld door TBWA\Neboko, heeft de Ster Gouden Loeki 2020 gewonnen. Bekijk hier alle winnaars op een rijtje.

AH bespreekt fors uitgebreide vega(n) lijn op Clubhouse
De verkoop van vleesvervangers is de afgelopen vier jaar verdubbeld bij Albert Heijn. De retailer zet daarom opnieuw een stap in het vega(n) assortiment en breidt het aantal eigen producten uit met zo'n 50 producten, waaronder vegan kibbeling en - spareribs.
![[Supermerk #10] Een kenmerkend verhaal](/templates/img/lazyload.gif)
[Supermerk #10] Een kenmerkend verhaal
In een reeks van elf afleveringen schrijven Bastiaan Weers (head of strategy N=5) en Marc Oosterhout (auteur/partner N=5) hoe je het nieuwe merkdenken toepast in de praktijk van marketing anno nu. Vandaag aflevering 10: Een kenmerkend verhaal; de toekomst van het verhaal en de stuwende kracht van kenmerkendheid. In dit tweede artikel over storytelling fungeert N=5’s ECD Thijs Bontje als coauteur.
![[column] Hoe verkoop ik net zo goed in een online meeting?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe verkoop ik net zo goed in een online meeting?
Verkopen is een vak apart, dat weet iedereen inmiddels wel. Het is de klik, het gunnen, maar ook zeker het luisteren én lezen van je (potentiële) klant. Maar hoe doe je dat wanneer je elkaar alleen maar online ziet? Armanda Kusse deelt de belangrijkste do’s & dont’s.

Shopping Awards genomineerden bekend
De genomineerden voor de Shopping Awards 2021, de vakprijs op het gebied van digital commerce, zijn vandaag bekendgemaakt. Bekijk hier het overzicht.

Stichting ALS: geen tijd te verliezen
In de nieuwe fondsenwervende campagne van Stichting ALS Nederland vertellen niet de patiënten, maar de nabestaanden van de dodelijke ziekte hun verhaal.

Blokker lanceert 'eerlijke premium koffiecups voor een Blokker prijs'
Blokker lanceert een eigen merk premium koffie samengesteld door ervaren koffiebranders, die volgens de retailer voor de vier melanges hoogwaardige kwaliteitsbonen selecteerden. 'Blokker koffie is dankzij het Rainforest Alliance keurmerk ook eerlijke koffie.'

Tyler The Creator in nieuwe Open That Coca-Cola campagne
De Amerikaanse artiest Tyler, The Creator heeft zijn muzikale talent ingezet om voor de nieuwe Coca-Cola campagne 'Open That Coca-Cola' een dansbare beat te produceren.
![[onderzoek] Nieuw product? Dan eerst een conjoint!](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Nieuw product? Dan eerst een conjoint!
Wat is een conjoint? Een conjoint maakt gebruik van een choice based experiment, waarbij respondenten telkens een keuze moeten maken uit drie opties.

Swinkels Family Brewers kiest Megawatt Fieldmarketing
Fieldmarketingbureau Megawatt in Eindhoven gaat aan de slag met de horeca-activaties van alle Royal Swinkels-merken.

Dille & Kamille kiest The Valley
Creatief bureau The Valley in Amsterdam gaat aan de slag met de merkactiviteiten van woonwinkelketen Dille & Kamille. Een pitch ging aan deze keuze vooraf.

De Vooravond en Elastique lanceren verkiezingsapp 'De Zweefmeter'
De verkiezingen komen eraan en dat betekent: keuzes maken. Voor alle kiezers die er nog niet uit zijn lanceert het BNN Vara-programma De Vooravond de verkiezingsapp ‘De Zweefmeter’.

Louise Doorn en Martine de Vries nieuwe PIM-bestuursleden
Platform Innovatie in Marketing (PIM) verwelkomt twee nieuwe bestuursleden, te weten Louise Doorn (HelloMaas, op de foto rechts) en Martine de Vries (KPMG).

SponsorRingen: Droomparken, NN Group en KiKa grote winnaars
Bij de online uitreiking van de SponsorRingen 2021 zijn gisteren Droomparken, Nationale Nederlanden en KiKa Berentribune het vaakst in de prijzen gevallen. Arno de Jong werd uitgeroepen tot Sponsor Personality van het Jaar. Bekijk hier alle winnaars op een rijtje.

VanMoof volgt psychedelische droomtocht kikker
Het Nederlandse e-bike merk VanMoof slaat de handen ineen met illustrator Jim Stoten om de positieve impact van de ‘next billion on bikes’ te vieren.
![[PIM Trendrapport 2021 #1] Vermenselijking van merken](/templates/img/lazyload.gif)
[PIM Trendrapport 2021 #1] Vermenselijking van merken
Als de coronacrisis tien jaar geleden was uitgebroken, zouden we er dan op dezelfde manier mee zijn omgegaan als nu? Zouden Jaap van Dissel, Diederik Gommers en Ernst Kuipers dan net zulke bekende Nederlanders zijn geworden? Deel 1 van het PIM Trendrapport 2021.
![[Interview] De toekomst van marketing: marketeer wordt een empathische super m/v](/templates/img/lazyload.gif)
[Interview] De toekomst van marketing: marketeer wordt een empathische super m/v
De Hogeschool Utrecht en het NIMA hebben de toekomst van marketing 2025 verkend. In een compact traject zijn, naast mensen van de HU en het NIMA, 25 experts uit de marketingpraktijk betrokken. Het resultaat is het rapport De toekomst van marketing, verschenen in december 2020. We spreken over het rapport met Kirsten Andres (op foto rechts) directeur/voorzitter Nima en lector Tijs Timmerman van de HU (op foto links).

Ministerie van VWS: maak psychische aandoeningen bespreekbaar
Zeven op de tien Nederlanders vindt dat vragen naar iemands psychische aandoening 'not done' is, blijkt uit onderzoek van Motivaction. Een nieuwe overheidscampagne, ontwikkeld door reclamebureau Roorda, moet hier verandering in brengen.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 25mrt 2021
Uitreiking Shopping Awards