
'Campagnedrukwerk steeds groener'
Politieke partijen stappen dit verkiezingsseizoen massaal over op duurzamer campagnemateriaal. Hogere kosten nemen partijen daarbij voor lief, signaleert althans Drukbedrijf, een van Nederlands grootste online drukkers.
![[column] De marketing van de slaap, alles behalve slaapverwekkend](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De marketing van de slaap, alles behalve slaapverwekkend
Ik lig wakker, het is 2.00 in het holst zoals dat heet. Ik pieker, woel, sta op, ga weer liggen en val dan toch in slaap en droom dat ik niet kan slapen. Er was een tijd dat slapen gewoon… slapen was. Acht uur horizontaal liggen, dekentje over je heen, klaar. Geen app, geen grafiek, geen 'sleep optimization plan'. Gewoon dichtdoen en hopen dat je niet over je to-dolijst droomt.

Maaltijdgemak centraal in Albert Heijns tweede commercial met Daan
In de nieuwe Albert Heijncampagne met brand character Daan wordt volop ingezet op maaltijdgemak. De campagne start maandag en sluit aan op de vernieuwing van het versplein in meer dan 500 winkels. Het assortiment is tevens vergroot met onder meer verse Aziatische producten, stoomgroenten, pureersauzen en verse maaltijden.

Reizen draait in 2026 om technologie, zelfexpressie en persoonlijke mijlpalen
Volgens Booking.com draait reizen in 2026 volledig om individualiteit. De tiende editie van het jaarlijkse wereldwijde trendonderzoek – gebaseerd op data van ruim 29.000 reizigers uit 33 landen – toont aan dat technologie, emoties en persoonlijke voorkeuren het reisgedrag sterk beïnvloeden.
![[column] Wijs of alleen maar eigenwijs?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wijs of alleen maar eigenwijs?
Marketeers zijn eigengereide wezens. Dat maakt ze ook zo waardevol in een organisatie, zelfs als dat op het eerste gezicht niet wordt herkend of erkend. Marketeers beschikken namelijk over vaardigheden die volgens het rapport The Future of Jobs van het World Economic Forum essentieel zijn voor de toekomst. Marketeers zijn namelijk creatief, ze staan open voor nieuwe ontwikkelingen, denken buiten de bekende hokjes, zijn niet bang om nieuwe technieken en technologieën toe te passen en zijn kritische denkers. Maar soms slaat dit kritisch denken om in eigenwijsheid. Omdat marketeers snel overtuigd zijn van hun eigen gelijk.
![[mediabazen] UM: Klaartje Kuypers](/templates/img/lazyload.gif)
[mediabazen] UM: Klaartje Kuypers
Toen Sifan Hassan na haar olympische record werd gefeliciteerd, haastte ze zich om te zeggen dat het niet alleen háár prestatie was. Het goud, zei ze, was óók voor haar coach, haar medisch team, de begeleiders die haar dag en nacht bijstaan. Is dat bescheidenheid? Of gewoon de obligate beleefdheid die bij topsport hoort?

TicketSwap en ADE duiken in belevingswereld Gen Z
In aanloop naar Amsterdam Dance Event (ADE) presenteren TicketSwap en ADE gezamenlijk een grootschalig onderzoek naar het veranderende gedrag van jonge evenementbezoekers. Het rapport Inside the Future of Live Events: Backstage with Gen Z werpt nieuw licht op wat Generatie Z beweegt – van sociale media en ticketgedrag tot beleving, inclusiviteit en merkactivaties.

Ebbing Tides: Pionieren met kelp en natuurherstel op zee
Een boom planten waarvan je weet dat je nooit zelf in de schaduw zult rusten. Dat beeld gebruikt Alexander Ebbing wanneer hij uitlegt waarom hij samen met zijn vader Jan het bedrijf Ebbing Tides oprichtte. Het jonge familiebedrijf zet in op natuurherstel op zee en de opschaling van zeewiercultivatie. Een niche waar nog nauwelijks een verdienmodel voor bestaat, maar waar volgens Alexander de sleutel ligt voor een duurzame toekomst.

‘Onze echtheid koesteren en daar een toekomstbestendig merk omheen bouwen’
Joyce Veekman is sinds eind 2023 directeur marketing en communicatie bij Sanquin, de stichting die in Nederland verantwoordelijk is voor de bloed- en plasmavoorziening én toonaangevend wetenschappelijk onderzoek doet op het gebied van bloed. Sanquin speelt een cruciale rol in de gezondheidszorg, met duizenden vrijwilligers die bloed of plasma doneren en daarmee letterlijk levens redden.

Gen Z vecht vaak tegen microstress
Bijna negen op de tien Nederlandse Gen-Z’ers hebben te maken met microstress: kleine momenten van spanning die zich opstapelen tot een constante druk. Dat blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van Mars Wrigley, producent van onder meer Extra en Hubba Bubba.

Sweetie opgenomen in expo Van Abbe Eindhoven 'Bridging Minds'
In het Van Abbe museum Eindhoven is de design-expo 'Bridging Minds' t/m 18 januari 2026 geopend. De tentoonstelling nodigt bezoekers uit om via 100 werken de verbindende kracht van ontwerp te ontdekken. Opmerkelijk: de veelbekroonde Sweetie-campagne is hiervoor geselecteerd.

Groningen toont lef met nieuwe stadsprofilering
Tijdens de eerste editie van de 'Avond van de Gastvrijheid' op 14 oktober is de nieuwe stadsprofilering van Groningen officieel gelanceerd. Daarmee heeft de stad een herkenbare plek gekregen binnen het overkoepelende Merk Groningen – met een identiteit die past bij het karakter van de stad: eigenzinnig, energiek en met lef.

‘Relevantie draait om bijblijven en flexibiliteit’
Merken die vandaag relevant willen blijven, moeten niet alleen technologie zoals AI omarmen, maar ook begrijpen hoe nieuwe generaties informatie consumeren. Dat stelt Cecile Missildine, head of EMEA van communicatiebureau Archetype. Volgens haar maakt AI bureaus niet overbodig, maar vergroot het juist hun strategische waarde. ‘De echte toegevoegde waarde zit in interpretatie, nuance en vertrouwen’, zegt ze. ‘Wie Gen Z negeert, loopt het risico straks simpelweg niet meer te bestaan.’
![[marketeer 233] Geert Janssen - merkverantwoordelijke Maes notarissen: 'Marketing zorgt voor onderscheid'](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 233] Geert Janssen - merkverantwoordelijke Maes notarissen: 'Marketing zorgt voor onderscheid'
In onze serie [marketeer] vandaag Geert Janssen MRE MBA, wiens 'Maes' als een der eerste notariskantoren in Nederland stevig inzette op marketing en daar nu de vruchten van plukt. ‘Vroeger was adverteren vies. Dat “heurde” niet.' Nu plaatst Maes onder andere bus- en lichtmastreclames voor zijn merkbekendheid.

‘Stop kindermarketing’ wil wetgeving tegen ongezonde voedselreclame
Twee derde van de Nederlanders (67%) vindt dat de voedingsmiddelenindustrie geen reclame mag maken voor ongezond eten en drinken als dat ten koste gaat van de gezondheid van kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse in opdracht van De Gezonde Generatie, die vandaag haar nieuwe campagne ‘Stop kindermarketing’ lanceert.
![[column] Stop met zoeken naar anders, de klant wil gewoon goed!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Stop met zoeken naar anders, de klant wil gewoon goed!
Deze column pruttelt al een tijdje en wordt vaker en vaker gevoed tijdens allerlei gesprekken over klantbeleving, over ‘hoe maken we het verschil in onze markt’, gedurende projecten waar we klantwaarde moeten boosten en op marketinggerelateerde events. Inmiddels hoog vuur, meer dan bien cuit en dus tijd de column uit te serveren.

OOH groeit door met AI en emotie
Dentsu Benelux presenteert het nieuwe OOH Trendrapport 2025, waarin de nieuwste ontwikkelingen en innovaties binnen de Out-of-Home-branche worden samengebracht. Het rapport is opgesteld in samenwerking met JCDecaux, Artemis Academie, Raul & Rigel, Ocean Outdoor, Global Media & Entertainment en Bauer Media, en schetst een toekomstbeeld van een mediakanaal waarin technologie, data en creativiteit steeds meer samensmelten.

Tom de Bruyne (Sue): 'Het idee commercieel verleid te worden is soms lastig'
Marketing wordt steeds vaker afgedaan als ‘gebakken lucht’ of ‘een trucje’ – zelfs binnen de eigen gelederen. In een zevendelige serie tekenen wij reacties op. In het slotdeel de Belg Tom de Bruyne van Sue & The Alchemists, gespecialiseerd in sociale psychologie, persuasion en gedragsverandering. Hij relativeert. 'De kritiek op marketingtrucjes is van alle tijden.'
![[column] Vertraging is het nieuwe normaal](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Vertraging is het nieuwe normaal
Onlangs vloog ik met een groep vrienden naar Napels voor een week vol Romeinse archeologie en bruisend stadsleven. Transavia was onze vervoerder van dienst. Hoewel eerdere ervaringen overwegend positief waren - een kwartiertje vertraging hier en daar hoort erbij - liep het deze keer helaas flink mis. Zowel de heen- als terugreis kende onnodige vertragingen en de afhandeling van onze bagage was ronduit teleurstellend. Vooral de gebrekkige communicatie en het gebrek aan klantgerichte service zorgde voor frustratie.
![[column] AI hongert naar echte mensen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] AI hongert naar echte mensen
AI-modellen hebben een probleem: data. Dat klinkt misschien vreemd, omdat er juist aan data geen gebrek lijkt, maar AI-modellen zijn vooral gek op één soort data: authentieke, eerstehands data van échte mensen. En die is schaars: de hoeveelheid data die wij mensen genereren kan namelijk niet opboksen tegen de hoeveelheid data die AI-modellen nodig hebben. En dit heeft gevolgen.

Podcastserie ‘The Next Tony’ #5 met Fish Tales-founder Bart van Olphen
Hoe maak je duurzame vis populair bij een breed publiek? In de vijfde aflevering van de podcastserie 'The Next Tony' gaan marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp in gesprek met Bart van Olphen, oprichter van Fish Tales – het impactmerk dat duurzame, traceerbare vis rechtstreeks van kleinschalige vissers naar de supermarkt brengt.
![[column] Het einde van marketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het einde van marketing
Wanneer stopt marketing? Het is een vraag die zelden gesteld wordt in een vakgebied dat vooral bezig is met groei, schaal en meer. Maar juist daarom is de vraag interessant: bestaat er een moment waarop marketing ophoudt te bestaan?

Basic-Fit start 'Boost Your Mind' op Mentale Gezondheidsdag
Ter gelegenheid van Wereld Mentale Gezondheidsdag introduceert Basic-Fit het digitale trainingsprogramma ‘Boost Your Mind’. Met dit nieuwe plan wil Europa’s grootste fitnessketen laten zien dat een gezonde levensstijl niet alleen draait om fysieke kracht, maar ook om mentale balans.

Breda kondigt volgende Dutch Game Week aan
De jaarlijkse Game Week krijgt een nieuwe naam én grotere ambities: Dutch Game Week. Van 27 november t/m 4 december 2025 wil Breda voor het derde jaar op rij het 'bruisende middelpunt van de Nederlandse en internationale gamesindustrie' zijn.
![[column] De consument weet niet wat hij wil en dat is oké](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De consument weet niet wat hij wil en dat is oké
Niet zolang geleden gingen we aan de slag voor een grote Nederlandse retailer. Een merk met een rijke historie en een prachtige heritage, maar wat al een tijdje niet in staat bleek de juiste snaar te raken bij de Nederlandse consument. Ze waren oprecht verbaasd hoe dat nou toch kon. Alle uitingen die ze maakten waren uit en te na getest en gebouwd op waardevolle inzichten uit de data. En toch werkte het niet.

Mastercard lanceert inclusieve campagne ‘Op Gevoel’
Op World Sight Day en tijdens de Week van de Toegankelijkheid lanceert Mastercard de campagne ‘Op Gevoel’ - een combinatie van een podcast en een zintuiglijke out-of-home-ervaring die de kracht en inspiratie laat horen én voelen van mensen met een visuele beperking. De campagne is ontwikkeld door FCB Amsterdam en The Podcast Tailor, in co-creatie met blinde en slechtziende makers.

Publieksfavorieten strijden om Boek van het Jaar
Met een verrassingsmoment op station Den Haag Centraal zijn vandaag de zes genomineerde titels voor de NS Publieksprijs 2025 onthuld. De schrijvers werden live gepresenteerd aan reizigers, waarna de stembussen officieel werden geopend. De grootste publieksprijs voor boeken wordt dit jaar voor de 38e keer uitgereikt.

Tinder en NJR swipen jongeren naar de stembus
De Nationale Jeugdraad (NJR) en Tinder bundelen hun krachten om jonge en nieuwe kiezers te stimuleren te gaan stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen van 29 oktober. Via een drie weken durende in-appcampagne verschijnen vanaf 8 oktober ‘Swipe Cards’ in Tinder die praktische stemtips en informatie bevatten. Wie naar rechts swipet, komt terecht op de NJR-website met laagdrempelige uitleg en inspiratie om daadwerkelijk te gaan stemmen.

Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders): 'Trucjes wekken de indruk van een desillusie'
Marketing wordt steeds vaker afgedaan als ‘gebakken lucht’ of ‘een trucje’ – zelfs binnen de eigen gelederen. In een zevendelige serie tekenen wij reacties op. Vandaag polsen we Mary Hoogerbrugge, merkspecialist bij De Positioneerders. Volgens haar zijn we geen goochelaars. 'Bij het woord marketingtrucje krijg ik een negatieve associatie.'
![[column] Slimme herfstbesteding: AI-geletterdheid masterclass](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Slimme herfstbesteding: AI-geletterdheid masterclass
Ben jij al gecertificeerd? Sinds februari 2025 zijn bedrijven en bureaus verplicht de regels uit de ‘EU AI Act’ inzake ‘AI-geletterdheid’ binnen hun organisatie te borgen. Vandaar de Masterclass AI-Geletterdheid voor marketing-, communicatie- en salesprofessionals: een inspirerende, louterende en noodzakelijke dag, ervoer ik. En daarmee een nuttige tijdsbesteding deze herfst.

Eindhoven lanceert ‘Live at Philips Stadium’
Het Philips Stadion in Eindhoven krijgt een nieuw zomers gezicht. Samen met evenementenorganisatie This is Live Group kondigt het stadion de reeks Live at Philips Stadium aan: een maand vol grote concerten en muzikale beleving in juni en juli 2026. Van vrijdag 5 juni tot en met zaterdag 4 juli verandert het stadion meerdere keren in een bruisend decor voor nationale en internationale artiesten, verrassende thema-avonden en grootschalig entertainment.

Online zoekopdrachten onthullen politieke nieuwsgierigheid
Waar peilingen de intentie van kiezers meten, laten online zoekopdrachten juist zien waar Nederlanders nieuwsgierig naar zijn. Een analyse van Seeders laat zien dat de PVV, VVD en BBB de meeste digitale aandacht krijgen.

BZK roept met nieuwe campagne op om je stem te laten horen
Op 29 oktober 2025 gaan Nederlanders opnieuw naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. Om twijfelaars te overtuigen van de waarde van hun stem, lanceert het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties samen met Roorda Reclamebureau een landelijke campagne met focus op jongeren.

Unicef roept op: ‘Stem voor ieder kind’ bij Tweede Kamerverkiezingen
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober lanceert Unicef Nederland de campagne ‘Stem voor ieder kind’. De kinderrechtenorganisatie wil ouders en verzorgers aansporen om bij hun stemkeuze stil te staan bij wat kinderen belangrijk vinden. Hoewel 3,3 miljoen Nederlandse kinderen zelf niet mogen stemmen, verdienen hun zorgen en wensen volgens Unicef wel een plek in het stemhokje.
![[onderzoek] Gen Z wacht langer met nieuwe smartphone](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Gen Z wacht langer met nieuwe smartphone
Bijna de helft van de jongeren uit Generatie Z vervangt hun smartphone pas na ruim 2,5 jaar. Uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise blijkt dat 48,4 procent van de 16- tot 29-jarigen pas dan een nieuw toestel aanschaft.
![[column] Marketingmanagement en de kunst van het besturen (een ironische beschouwing voor marketeers)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketingmanagement en de kunst van het besturen (een ironische beschouwing voor marketeers)
Stel je merk eens voor als een land. Jij, de marketeer, bent de regering. De vraag is: welk politiek systeem kies je om je brand te managen? Democratie? Holacratie? Of toch – sst – de dictatuur?
![[column] De oogst van 30 jaar merkmanagement (deel 3 van 4)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De oogst van 30 jaar merkmanagement (deel 3 van 4)
In de jaren negentig kreeg merkmanagement in Nederland een stevige impuls. Pionier en merkprofessor Giep Franzen zette het merkdenken op de kaart met de oprichting van Swocc en initieerde de eerste postdoc opleiding Merkmanagement aan de Rijksuniversiteit Groningen. Grote FMCG-bedrijven richtten daarna merkteams op en het merk kreeg een centrale plek in de strategie.

Dennis van Aalst (FCB): 'Hoe transparanter hoe beter'
Marketing wordt steeds vaker afgedaan als ‘gebakken lucht’ of ‘een trucje’ – zelfs binnen de eigen gelederen. In een zevendelige serie tekenen wij reacties op, met deze vijfde editie Dennis van Aalst, strateeg bij FCB Amsterdam. 'Het woord "trucje" wordt vaak kritisch gebruikt, maar je kan het ook als indirect compliment zien.'

PostNL beloont honden met ‘Kwispel’-sticker
In aanloop naar Dierendag zet PostNL honden in het zonnetje. Duizenden post- en pakketbezorgers delen deze week niet alleen pakketten en brieven uit, maar ook kleine presentjes voor trouwe viervoeters. Huizen waar een vriendelijke hond woont, krijgen bovendien een speciale ‘Kwispel’-sticker op de voordeur.

Podcastserie ‘The Next Tony’ #3 met Sander de Klerk van The Good Roll
Hoe combineer je zakelijk succes met maatschappelijke impact? In de derde aflevering van de podcastserie The Next Tony spreken marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp met Sander de Klerk, co-founder en Chief Rolling Officer van The Good Roll.

Omzet per fte bij bureaus blijft stabiel
De gemiddelde omzet per fte bij agencies met 5 tot 120 medewerkers ligt halverwege 2025 op €114.000. Dat blijkt uit het Agencies Benchmark Report Q3 2025 van Simplicate, gebaseerd op data van bijna 550 bureaus. Daarmee blijft de omzet vrijwel gelijk aan de lichte piek van €115.000 in het eerste kwartaal.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

