Biografie De redactie van MarketingTribune schrijft naast algemeen nieuws ook specifieke nieuwsberichten en achtergronden op acht deelgebieden, te weten B2B, Zorgmarketing, Food&Retail, Media (creatie), Contentmarketing, Sponsoring, Online marketing en Design.
Redactie MarketingTribune

Zwarte Cross streeft naar 100 procent recycling in 2023
Zwarte Cross heeft het voornemen om in 2023 alle bekers en flessen op het festival te recyclen. Organisator De Feestfabriek Alles Komt Goed heeft die ambitie uitgesproken na een succesvol pilotjaar.
Amayzine lanceert kids-magazine
Uitgeverij Pilot Publishing lanceert Amayzine Kids, het vervolg op online magazine Amayzine.
Epica Awards: 3 dagen juryberaad, donderdag uitreiking
De internationale jury van de Epica Awards start maandag 18 november met de vaststelling van de winnaars van een grand prix, goud, zilver of brons. Kaarten voor de Creative Circles op donderdag en aansluitende ceremonie zijn verkrijgbaar.
[column] Brand activatie is nog steeds sleutel tot succes
Hoe krijg je de klant uit de stoel en enthousiast voor je merk? Het live activeren van consumenten lijkt met de digitalisering van de automotive marketing niet meer belangrijk te zijn. Jos van den Bergh breekt een lans voor slimme brand activaties.
DearNova voegt zich bij We are you
Digital agency DearNova sluit zich aan bij We are you. Met ruim 450 digitale professionals is We are you daarmee een van de grotere spelers van Nederland. De toevoeging van DearNova zorgt naar eigen zeggen voor meer flexibiliteit, expertise en schaalbaarheid.
45 nominaties Mercurs 2019
Een recordaantal inzendingen over 11 categorieën is gejureerd en dat levert 45 Mercur-nominaties op voor de 22e editie van de Mercurs, de belangrijkste jaarprijzen van de magazine mediabranche.
[column] Door verhalen kunnen we in grote groepen leven
‘Jij bent een verhaal. Ik ben een verhaal’ is een citaat uit Een Kleine Prinses van Frances Hodgson Burnett uit 1890. Hoewel we de betekenis ervan meteen begrijpen, kunnen we nu aan de hand van onderzoek vaststellen dat deze zin in veel grotere mate waar is dan we ooit hadden kunnen bedenken.
Marco Knoot marketingdirecteur Renault Benelux
Marco Knoot (39) is per november 2019 aangesteld als Directeur Marketing bij Groupe Renault Benelux en hiermee verantwoordelijk voor de marketingactiviteiten van Renault Nederland en Renault België Luxemburg.
[onderzoek] Voice als aanjager van digitalisering
Voice biedt mogelijkheden om uw organisatie te digitaliseren en een hogere omzet te genereren. Het gebruik van intelligente assistenten als Google Now, Siri en Alexa groeit gigantisch en deze voice-assistenten zijn via de smartphone altijd bij uw consument in de buurt en worden door 29% ook daadwerkelijk zodanig gebruikt.
Nieuw productiebureau FIXT.: snel is het nieuwe goed
FIXT. is de nieuwe production hub van Brompton Road en Sunshine and Sausages voor av-producties, digital assets, en DTP. FIXT. opereert naast beide bureaus, maar de hub zal ook zelfstandig voor adverteerders en communicatiebureaus werken.
Drie trends in food and beverage
Consumenten stellen steeds hogere eisen aan de voedingsindustrie. Er is een toenemende vraag naar transparantie, duurzaamheid en gemak. Die ontwikkeling in klantbehoeften schept commerciële kansen voor bedrijven.
[onderzoek] Teamfood
Het lijken dooddoeners die je zo op een tegeltje kunt plaatsen: ‘Aandacht maakt alles anders’ en ‘Alles wat je aandacht geeft groeit’. Maar waarom is het in de praktijk dan zo lastig? In dit artikel geven we onze visie op teamfood en een aantal praktische tips, of je nou manager bent of onderdeel van een zelforganiserend team.
Dela: de één zijn dood...
Dela wil Yarden overnemen. De twee ondernemingen in uitvaart-verzekering en -verzorging hebben de overeenkomst voor de overname ondertekend. Met de overname van Yarden groeit Dela in één keer van vier naar vijf miljoen verzekerden.
FCB Amsterdam zelfstandig verder
Binnen het IPG-netwerk gaat FCB Amsterdam zelfstandig verder. Het bureau is eigendom geworden van het lokale management. Alle aandelen zijn nu in het bezit van Jos Vis, Massimo van der Plas en Benjamin Messelink.
Knab: online bank, menselijke service
De naamsbekendheid van Knab is naar eigen zeggen al vrij hoog, maar nog te weinig particulieren en ondernemers weten waar de bank voor staat. Met een nieuwe campagne van HERC the agency wil Knab benadrukken dat online ook menselijk kan zijn.
Saar magazine scoort met tassenactie
Sinds Saarmagzine.nl ('50+ maar nog lang niet dood') in september 2016 live ging, gaat de telefoon bij de redactie bijna dagelijks. Het waren en zijn lezers van het online magazine die willen weten waar het fysieke magazine te koop is. Deze wens is intussen vervuld, een tassenactie zorgde daarnaast voor een enorme golf aan aanmeldingen.
Ambitieus Ikea wil in 2030 circulair zijn
Ikea streeft ernaar om in 2030 100 procent circulair te zijn. Dit betekent onder andere dat alle producten dan circulair ontworpen moeten zijn en alleen uit hernieuwbare of gerecyclede materialen mogen bestaan.
[designpanel] I Am Toro wil mannen uitdagen
IAMTORO - hierna geschreven als I Am Toro - is een kledingmerk voor mannen. De focus van I Am Toro ligt op boxershorts, maar biedt ook caps, T-shirts en hoodies. Marc van Eck (MD & co-founder New Growth Strategies en lid van ons eigen Designpanel), Roland Ykel (brand strategy de Volksbank) en acteur en ondernemer Everon Jackson Hooi zijn de oprichters van het lifestylemerk. Ykel is tevens verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het logo.
Mark Tungate: 'Epica is enige award die niet aan zelfbevlekking doet'
Mark Tungate is editorial director bij Epica Awards en benadrukt in elk vraaggesprek graag het bijzondere aan de prijs. Het is namelijk de enige award in de creatieve industrie waarvan de inzendingen worden beoordeeld door journalisten van toonaangevende vakbladen vanuit de hele wereld. Hij hoopt uiteraard dat nog veel Nederlandse bureaus werk inzenden.
Contentbureau Schrijf-Schrijf sluit aan bij SchaalX
Werving- en selectiebureau SchaalX en contentbureau Schrijf-Schrijf gaan samenwerken voor de inzet van interim professionals. Organisaties profiteren daardoor van snel inzetbare medewerkers op het gebied van communicatie, marketing en redactie.
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Capital A heeft een meerderheidsbelang genomen in het online marketingbureau Smart IM, bekend op het gebied van SEO en SEA (Google top 3-agency), CRO en content. Recentelijk werd al bekend dat het bureau ook een samenwerking is aangegaan met OBAN International.
VS wil e-sigaret met extra smaakjes stoppen
De Amerikaanse regering gaat alle e-sigaretten met smaakjes verbieden, zo maakt president Donald Trump bekend. Dit vanwege de veronderstelde ontstane ‘nicotine-epidemie’ onder jongeren.
Bo Kant-Hessels nieuwe projectmanager SAN
Bo Kant-Hessels is begin september jl. in dienst getreden als projectmanager bij de SAN. Zij volgt hiermee Nadine Moritz op, die de afgelopen 2 jaar de SAN mede heeft vormgegeven.
[onderzoek] Next steps in influencermarketing
Consumenten staan steeds minder te springen om advertenties via internet: in 2018 gebruikte een kwart van de internetgebruikers een adblocker op hun apparaten. Daartegenover staat juist de opkomst van socialmedia-influencers.
[column] MarketingTroonrede: ‘Wake-up call en inspiratiebron tegelijkertijd’
Tijdens de MarketingTroonrede 2018 was ik onder de indruk van de passie van zowel de sprekers als het publiek. De inspirerende troonrede ‘Menselijke maat in disruptieve tijden’, uitgesproken door Rob Beltman, deed een hoop stof opwaaien.
[onderzoek] Smart home in ontwikkeling (deel 3)
RTL BrandDeli’s nieuwste brancheonderzoek naar smart home duikt in de trend van slimme, nieuwe apparaten en de doorontwikkeling van spraakgestuurde mogelijkheden. Het onderzoek levert handvatten en inzichten op die marketeers en creatieven kunnen gebruiken voor hun media- en communicatiestrategie in deze branche. Onderstaand deel 3 uit een serie van 3.
Reality Outdoor maakt 'reclame' voor Tomorrowland-spektakel ADE
Op donderdag 17 en vrijdag 18 oktober staat Ziggo Dome in het teken van het spektakel: Our Story - 15 Years Tomorrowland. Reality Outdoor (plakwerk B.V.) heeft alle communicatie verzorgd met een campagne op reclamemasten, A0 borden, A1 frames, wildplak, billboards en abri's.
Peter van Balsfoort algemeen directeur BBP Media
Paul Petermeijer, uitgever van MarketingTribune, CustomerFirst, Twinkle en Marketingfacts, doet een stapje terug. Peter van Balsfoort volgt hem per direct op in de functie van algemeen directeur van BBP Media. Van Balsfoort startte 18 jaar geleden als stagiair en tot voor kort was hij commercieel directeur
[onderzoek] Samen innoveren is complex
Innovatie over de grenzen van organisaties heen wordt steeds meer mogelijk door digitale infrastructuren en platforms. Denk hierbij aan samenwerking tussen bedrijfsleven, overheden en wetenschap, maar ook tussen partijen van verschillende omvang (corporates en start-ups). Vooraf vaak bejubeld, maar met wisselend succes afgesloten. Een aantal lessons learned.
Acht nieuwe gezichten bij Zigt
Zigt, in mei gekroond tot mediabureau van het jaar 2019, heeft het team de afgelopen maanden uitgebreid met acht nieuwe collega’s.
Tijdelijk duurzaam geproduceerde sokken bij krat Kornuit
Biermerk Kornuit stapt over op duurzaam geproduceerde point-of-sale-materialen. Om deze duurzame strategie onder de aandacht te brengen, krijgen consumenten bij de aanschaf van een krat Kornuit twee paar sokken die zijn gemaakt van gerecyclede visnetten.
[designpanel] Scheepvaartmuseum door Thonik
De nieuwe huisstijl van het Scheepvaartmuseum is ontwikkeld door Thonik. Het ontwerpbureau gebruikte kompaslijnen als Leitmotiv. Het ontwerp blijkt controversieel, van ‘prachtige foto’s, statige sfeerbeelden en uitnodigend om te bezoeken’ tot ‘de nieuwe merkstijl belooft niet veel goeds: een introvert, elitair en stoffig museum.’
Uitslag Winkelier van het Jaar-verkiezing 2019
Bijna 80.000 Nederlanders stemden op hun favoriete winkelier voor de Winkelier van het Jaar-verkiezing, de grootste consumentenverkiezing van Nederland voor lokale winkeliers. Nadat eerder al de gemeente- en provinciewinnaars bekend waren gemaakt, maakt de vakjury nu de landelijke winnaars in dertien verschillende categorieën bekend.
Defensie maakt YouTube-serie met influencers
Defensie maakt jacht op influencers in de nieuwe YouTube-serie Target. Met deze ‘online manhunt’ hoopt defensie ‘Snappende, Netflix-bingende jongeren' te bereiken. Onder meer Enzo Knol, Royalistiq, Don de Jong en Sophie Milzink worden opgejaagd door verkenners van de 104 JISTARC compagnie.
Wetenschap vs praktijk: wat is de meest succesvolle (marketing)strategie?
We lezen, horen en voelen het allemaal. In de huidige dynamische markt, waarin ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen, wordt er als organisatie, maar ook als marketeer steeds meer van je verwacht.
Brum Design maakt ontwerpen voor Lidl Streekweken
Voor de Lidl Streekweken heeft Brum Design een serie ontwerpen gemaakt voor diverse streekproducten. De meer dan vijftig producten van de Streekweken zijn inmiddels bij Lidl in de winkel geïntroduceerd.
Dagblad Trouw lanceert campagne
Trouw is een campagne gestart in de vorm van drie online mini-documentaires. Het dagblad wil daarmee de boodschap afgeven dat Trouw er is voor iedereen met idealen. De pijlers duurzaamheid en natuur, filosofie en zingeving vormen de basis van de video’s.
LVB analyseert prijswinnende case
LVB heeft onlangs veel lof geoogst voor een contentcampagne van ABN Amro MeesPierson en er verschillende prijzen mee in de wacht gesleept, waaronder de Cross Media Case van het Jaar op de Cross Media Awards. In een uitgebreide blogpost analyseert het bureau deze case.
Goede content heeft een originele invalshoek
Content die weinig traffic genereert hoeft niet meteen te worden afgeschreven. Met een aantal aanpassingen kun je content die weinig aandacht oplevert nieuw leven in blazen.
Admirror innoveert met interactieve spiegel
Admirror heeft spiegels interactief gemaakt. Het Limburgse bedrijf heeft de interactieve touch spiegel ontwikkeld, waardoor er nieuwe innovatieve communicatieoplossingen mogelijk zijn.
Klassieke Volkswagenbusje krijgt modern jasje
De iconische Volkswagen Transporter krijgt een elektrische variant. Tijdens een evenement in het Innovation and Engineering Center in Californië onthulde de autofabrikant de Volkswagen Type 20 concept car.
Desigual heeft logo permanent gespiegeld
De Spaanse moderetailer Desigual heeft in het kader van de campagne Forwards is Boring het logo in alle uitingen in spiegelbeeld gezet. Het is het merk niet te doen om even snel media-aandacht te genereren: voortaan wordt het logo altijd in spiegelbeeld getoond.
- AlgemeenWeblog Ook Truus uit Almere gaat aan de...Magazine Grenzen tussen redactie en...Weblog 3 gouden tips om van jouw product...Nieuws Zwarte Cross streeft naar 100...Nieuws Juryvoorzitters SAN 2019 bekendWeblog [column] Tesla's slimme...
- Business-to-BusinessNieuws Zet kerst in als effectief...Nieuws CPNB start samenwerking met...Weblog Is customer experience nog wel van...Nieuws 2020: marketing in de sterren Nieuws Martin Huisman: 'Denk nooit alles te...Nieuws Veerle Snijders hoofd Marketing en...
- BureausNieuws Fitzroy sluit zich aan bij ICOMNieuws CPNB: bewustwordingscampagne met...Nieuws Cloudfactory nieuwe lead agency van...Weblog [column] De tirannie van de...Nieuws Nederland geeft lichtNieuws InSites Consulting neemt ABN Impact...
- ContentmarketingNieuws Sdu Uitgevers lanceert...Nieuws ABN Amro werft IT'ers met nieuwe...Nieuws [podcast] Micro-influencers: meer...Weblog Maatschappelijk verantwoorde...Nieuws Wayne Parker Kent over Mediahuis,...Nieuws Platform Content en Markteffect...
- DesignNieuws Brug en Van Zeggeren nieuwe managing...Nieuws Pantone Classic Blue Kleur van het...Nieuws Omoda neemt duurzame ecobox in gebruikNieuws Appelsientje over op biobased...Nieuws onderzoek Consumenten straffen...Nieuws Total Design ontwikkelt nieuwe...
- Food en RetailWeblog [column] Verpakkingstrends 2020Nieuws JONGERENICONEN 2020 - dare care shareWeblog [column] Chaos in New York City:...Nieuws H&M bezorgt online aankopen op de...Nieuws Coca-Cola trekt Kerstcampagne door...Nieuws Statement CBL over plan Farmers...
- MediaNieuws Squla kiest voor ZigtNieuws DPG Media neemt Sanoma Nederland overNieuws Talpa Network neemt TVGids.tv en...Weblog [column] Een sterker merk in vijf...Nieuws Makro kiest voor M2MediaNieuws Ster-directeur Frank Volmer...
- Online MarketingNieuws Gezond snacken via smartphoneNieuws Bas Drogtrop leidt ambitieus Insider...Nieuws Best3Minutes winnaar Present Your...Nieuws Macaw vervult voorbeeldfunctie met...Weblog [column] Bye-bye, Black Friday!Nieuws Onderzoek: jeugd vindt webshop op...
- SponsoringNieuws SMB Willems verlengt partnership...Nieuws Stox sponsort wielerploeg Jumbo-Visma Nieuws Handboog-WK levert miljoenen opNieuws Shell en ABN Amro winnen Drum...Nieuws Nederlandse Loterij steunt Olympisch...Nieuws Tommy Hilfiger sponsort Sail 2020
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blog[column] Tesla's slimme...16664x
- NieuwsJuryvoorzitters SAN 2019 bekend15552x
- NieuwsGreenpeace lanceert Zero Saturday15539x
- Blog[column] Digitaal oké, maar...13405x
- NieuwsZwarte Cross streeft naar 100...13190x
- Blog3 gouden tips om van jouw...7700x
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
- ✔ Gratis tablet versie
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:







MarketingTribune Events
- 6feb 2020
Branded Content Event
- 13feb 2020
Data Driven Commerce Event
- 26mrt 2020
Shopping Awards 2020
- Toon alle events »