Redactie MarketingTribune


Epica maakt shortlist 2023 bekend
De Epica Awards, waarin vakjournalisten internationale top-marketingcommunicatie beoordelen, maakt de nominaties op de shortlist voor 2023 bekend. MarketingTribune is dit jaar uitgenodigd namens Nederland voor de eindjury in Brussel en is er bij.

Nationale Marketing Benchmark: Visie op merk en marketing hindert effectmeting
Veel ondernemingen doen geen onderzoek naar de ontwikkeling van het merk en weten ook niet goed welke marketingactiviteiten het meest bijdragen aan bedrijfsresultaten. Dat blijkt uit de Nationale Marketing Benchmark, het onderzoek naar de organisatie en effectiviteit van marketing in Nederland. Volgens initiatiefnemers Ronald Jansen van Mark Stronger (links) en Sven Meijer van Objective Platform, ontbreekt het aan een duidelijke visie op merkontwikkeling en aan de implementatie van de juiste onderzoekstools.

Nationale Marketing Benchmark: Optimale CX nog een flinke uitdaging
Customer experience heeft in bijna alle bedrijven de volle aandacht. Toch is marketing lang niet altijd sterk betrokken of in de lead. Dat blijkt uit de Nationale Marketing Benchmark. Daarmee laten bedrijven kansen liggen. Winnaars in de benchmark hebben namelijk veel vaker een hogere klanttevredenheid dan hun concurrenten. Rob Revet van marketing- en merkadviesbureau Mark Stronger en Folkje Berends van SRM Opleidingen en Trainingen lichten toe.

Nelleke van Grinsven van Dept: 'We streven ernaar het beste bureau in en voor de wereld te zijn'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het goed? Als onderdeel van de serie Marketeer van een betere wereld sprak ik met Nelleke van Grinsven, Media Director bij global digital agency Dept.

Onderzoek: Optimistische marketingleider gelooft eerder in merkbouw
Ondanks de chronische crises kijken marketingmanagers positief naar de toekomst: Ze hebben vertrouwen in wat komen gaat, zijn geneigd te investeren in merkopbouwactiviteiten voor de lange termijn en hebben weinig moeite om hun budgetten veilig te stellen.

De nieuwe Twinkle100 is gepresenteerd; voor het eerst in 16 edities daalt omzet grootste webshops
De gezamenlijke omzet van de grootste webshops in Nederland is in 2022 met 2% gedaald. Dat blijkt uit de nieuwe Twinkle100, die op 12 oktober werd gepresenteerd tijdens e-commerce evenement Shopping Today.

Nationale Marketing Benchmark: Investeer meer in merk en merkmanagement
Een sterk merk levert belangrijke concurrentievoordelen op. Toch investeren veel ondernemingen onvoldoende in het merk. Ook is het merkmanagement in veel organisaties nog niet goed geregeld. Dat blijkt uit de Nationale Marketing Benchmark. ‘Het blijft toch een raar verschijnsel’, zegt Rob Revet van marketing- en merkadviesbureau Mark Stronger. ‘Veel bedrijven gaan eigenlijk lichtzinnig om met de belangrijkste machine die ze in huis hebben: hun merk’.

Nationale Marketing Benchmark: Aantonen marketing performance voor veel marketeers uitdaging
Het meten en voorspellen van marketingperformance is veel complexer dan het implementeren van een tooltje of een dashboard, stellen Sven Meijer van Objective Platform en Folkje Berends van SRM Opleidingen & Trainingen.

Grand Prix Content Marketing: 'Content marketing is omnipresent'
Op 31 oktober worden ze weer uitgereikt, de prestigieuze Grand Prix Content Marketing-awards en -bekroningen. Inschrijven is nog tot 13 september mogelijk. Freek Janssen van het Genootschap van Contentstrategen legt uit waarom je als content marketeer eigenlijk niet mag en kunt ontbreken op dit nationale content marketing-feest.

DOSSIER SUMMER IN THE CITY Wieke Vrielink van Schiphol
'De customer journey van een vertrekkende passagier bestaat uit 32 touchpoints.' Voor ons Dossier Summer in the city in gesprek met Wieke Vrielink van Schiphol: ‘Niet CX maar PX, de Passenger Experience’.

OrangeValley group integreert labels tot één merk
De digital labels van OrangeValley Group, BlueElevation, Aubergine IT en Copper IM, gaan per 1 juli 2023 verder onder de naam OrangeValley. Onder die naam bouwt de organisatie verder aan één sterk merk om opdrachtgevers maximaal te ontzorgen op het gebied van digitale dienstverlening.

Olaf Groenendijk van TNO: 'Je werk ligt voor de helft binnen de onderneming'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen wel vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de serie 'Marketeer van een betere wereld' interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deze aflevering Olaf Groenendijk van TNO.

Finalisten CCMA Manager of the Year 2023 bekend
Wie wordt de nieuwe CCMA Manager of the Year 2023? De Manager of the Year-jury heeft uit 54 nominaties acht finalisten bekengemaakt. Eén van hen maakt in november kans op de titel als opvolger van Déliane Schimmel van Florius.

Marketingbijbel editie 2023-2024 gelanceerd
Het Marketingfacts Jaarboek 2023-2024 is vorige week van de drukpers gerold en is nu uit de pre-order fase: vandaag bestellen is morgen verzonden. Het is het meest actuele Nederlandse marketingboek, geschreven door de allerbeste vakexperts. En nu te bestellen!

De grappigste 1 april-grappen van 2023
Onze onvolprezen collega's van Marketingfacts.nl zijn al weken bezig alle mogelijke (en onmogelijke) media af te speuren op zoek naar de beste 1 april-grappen van 2023. Onderstaand een samenvatting van hun overzicht.

'Onderzoekbranche scoort bijna 9 procent meer omzet'
Uit de 15e editie van het Trendrapport Marktonderzoekbureaus in samenwerking met MOA blijkt dat de marktonderzoekbranche met vertrouwen uitkijkt naar 2023.
![[column] Wat is er met jonge meiden aan de hand?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat is er met jonge meiden aan de hand?
We moeten het over de meisjes hebben. Meisjes ja. Of misschien past de term meiden beter, aangezien ik het heb over vrouwelijke middelbare scholieren.

Het nieuwe elan van Kinderpostzegels: 'Konden we nog wel verder met deze merknaam?'
Aflevering 10 van de rubriek Marketeer van een betere wereld in gesprek met Marlies Maasdam (links op de foto), Hoofd Marketing, Communicatie en Fondsenwerving Kinderpostzegels en Kim Cramer (rechts op de foto), Co-Founder/CEO BR-ND People.

Online verkoop groeit 4 procent in derde kwartaal ondanks productendip
In het derde kwartaal werd online iets meer uitgegeven dan in hetzelfde kwartaal in 2021. De online consumentenbestedingen komen uit op 7,2 miljard euro, een groei van 4 procent.
![[column] Had hier clickbait moeten staan?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Had hier clickbait moeten staan?
Met 4.000 tot 10.000 commerciële berichten per dag zijn we met z’n allen erg getraind in het uitfilteren ervan, waardoor het voor merken steeds uitdagender wordt om gezien te worden, laat staan zich te onderscheiden.

Onderzoek: De waarde van aandacht
Tijdens de Mi3-LinkedIn B2B Next Summit in Australië in augustus 2022 werden twee populaire marketingwetten op scherp gezet. Sharp viel over de 60:40-regel van Binet en Field en de discussie laaide op over de waarde van aandacht, waarin ook Mark Ritson en Karen Nelson-Field zich in mengden

Shortlist Gouden Zaag 2022 bekend
Talent is schaars. Daarom presenteren MarketingTribune, Lode Schaeffer en de Jonge Honden voor het negentiende jaar in successie de ‘Gouden Zaag’ voor aanstormend creatief toptalent. Dit zijn de zes topzagers van 2022, geselecteerd door het Jonge Hondenbestuur.

Margot Klerkx van Renewi: 'We recyclen nu 66 procent van alles wat we ophalen'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen wel vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de serie Marketeer van een betere wereld interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In de 9e aflevering Margot Klerkx, Head of Marketing bij afvalverwerker en recyclebedrijf Renewi.

De perfecte positionering voor marketeers (1)
Hoe krijg je meer invloed en realiseer je meer impact als marketeer? In een drieluik schetst Julian Stevense, senior consultant en founder van het Amsterdamse Brandgurus, hoe marketeers een stevige positie krijgen en houden in de boardroom. Vandaag deel 1: De staat van marketing.

EIGEN ONDERZOEK: We besparen liever op pasta en toiletpapier dan op goede koffie
Speciaal voor ons Dossier over onderzoek zoomden MarketingTribune en Validators in op het aankoopgedrag van consumenten als het gaat om levensmiddelen, en dan vooral de keuze tussen huismerk en A-merk in tijden van crisis. Een van de uitkomsten: Onze huisdieren mogen van A-merken blijven genieten.

Lianne Hanenberg van Bonduelle: 'Voor sollicitanten is de impact die je maakt als bedrijf doorslaggevend'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen wel vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de serie Marketeer van een betere wereld interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In de 8e aflevering Lianne Hanenberg, Marketing Manager Benelux bij Bonduelle.
![[branded content] Hoe speel je in op de veranderende markt van influencer marketing?](/templates/img/lazyload.gif)
[branded content] Hoe speel je in op de veranderende markt van influencer marketing?
Samen met Bob ten Berge, Head of Strategy, en Leonie Belderbos, Team Lead Brand Partnerships, blikken we in 2 delen terug op tien jaar Talpa Social en de belangrijkste mijlpalen. In dit tweede deel, een blik op de nieuwste trends in influencer marketing.

De Grand Prix Content Marketing is terug!
De Grand Prix Content Marketing is na twee jaren vol coronaleed terug, met een nieuwe partner, nieuwe jury en nieuwe categorieën. Samen met Het Genootschap van Contentstrategen reikt MarketingTribune begin oktober de Grand Prix Content Marketing Awards uit, de enige echte prijzen voor de beste cases op het gebied van contentmarketing.

Leonie Dankers (Healthy Seas Socks): 'Dat is wat een rebranding en doordacht eenduidig verhaal voor je merk kan doen'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de 7e aflevering van deze serie geschreven door Gijs de Swarte Leonie Dankers, marketingmanager van Healthy Seas Socks.

Rob den Dool van Yumeko: 'Hiermee kunnen we echt impact maken'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen wel vast. Experts te over ook die voorzien dat die trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het goed? Ervaringsdeskundigen aan het woord...
- AlgemeenNieuws Talpa Network en Beekse Bergen...Nieuws Eindejaarscampagne Artsen zonder...Nieuws Staatssecretaris Uslu wordt topvrouw...Nieuws [onderzoek] Ruime helft Nederlandse...Nieuws Kantar voorspelt 10 marketingtrends...Weblog [column] Merken moeten streven naar...
- B2BWeblog Column De mythe van excellentie Nieuws CMO Barometer 2024: Synergie tussen...Nieuws Charida Dorder wint PIM Marketing...Nieuws Vervolg Werkt Gewoon-campagne...Nieuws Joeri Everaers van The Selection...Nieuws Van Mossel Automotive koopt...
- BureausNieuws McDonald's transformeert app tot...Nieuws Dentsu en OOH-partners slapen buiten...Nieuws Kingspan kiest voor Woedend!...Nieuws Op zoek naar 120.000 borstenNieuws Nieuwe campagne ‘Renew your view on...Nieuws Wouter aan de Stegge in dienst bij...
- ContentmarketingNieuws [CS18] 12 december: twee online...Nieuws Dove Men+Care lanceert podcast over...Nieuws Overheid stimuleert autodelen met...Nieuws Pareltje van Apple op de klanken van...Weblog [Marketing the Rainbow #46] De...Nieuws Bever lanceert samen met Mediahuis...
- DesignWeblog [column] De oneindige cirkel van OdidoWeblog [column] Is Tesla nog in te halen? Nieuws Mazda: 'Epic drive is perfect om...Nieuws Zweedse Conversionista sluit zich...Weblog Column Made in GermanyNieuws Floris van Bommel en brandweer...
- Food en RetailNieuws Yumeko breidt uit naar vier Europese...Nieuws [marketeer 192] Ilse van Loon -...Nieuws Onderzoek: Slechts 14% retailers...Weblog [column] Koopjesjacht als mentaliteitNieuws Samenwerking Fisherman's Friend en...Weblog [column] CO2-bewust consumeren: hoe...
- MediaNieuws Hypr neemt verkoopactiviteiten...Nieuws Edwin Evers terug op Radio 538Nieuws Kwartaalcijfers Viaplay opnieuw laterNieuws Krantenredacties staken voor betere...Nieuws DOSSIER DM Interview UnicefNieuws Sinterklaascadeau stelt vaak teleur
- Online MarketingNieuws Eneco en Omoda winnen DDMA Customer...Nieuws Spotler Group neemt Buckles overNieuws [onderzoek] 20 procent jongeren...Nieuws Snapchat lanceert met ministerie van...Nieuws [Tyto Tech 500] Journalisten blijken...Nieuws [branded content] De toekomst van...
- SponsoringNieuws Mitsubishi Motors tot en met 2026...Nieuws KNSB en TIG Sports verlengen...Nieuws Nivea en COC ondersteunen Paarse...Nieuws Femke Bol, Fleur Jong en Daphne van...Nieuws Adyen helpt Make-A-Wish met...Nieuws Decathlon sponsort wielerteams
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
MarketingTribune Events
- 26jan 2024
Deadline inschrijven Shopping Awards
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- Toon alle events »