Nieuwe Eredivisiebal eert internationale invloed

Nieuwe Eredivisiebal eert internationale invloed
  • Sponsoring
  • 20 mei 2025 @ 09:09
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De Eredivisie CV en Derbystar hebben vandaag de officiële wedstrijdbal voor het seizoen 2025/‘26 gepresenteerd: de Globall. De nieuwe bal is een ode aan de internationale invloed op de Nederlandse competitie en wordt gedeeld met 123 landen die voetballers aan de Eredivisie hebben geleverd.

Met de campagneboodschap ‘Ere wie ere toekomt’ bedankt de Eredivisie alle landen die sinds 1956 hebben bijgedragen aan de rijke voetbalgeschiedenis van Nederland. Symbolisch krijgen alle nationale bonden en competities een exemplaar van de Globall toegestuurd. Bekende (oud-)spelers als Heurelho Gomes, Steven Pienaar, Lasse Schöne, Evgeniy Levchenko en Karim El Ahmadi namen de bal namens hun geboorteland alvast in ontvangst.

De vormgeving van de bal bevat een wereldkaart met daarin alle 123 nationaliteiten die ooit in de Eredivisie speelden. Hoe donkerder het land is ingekleurd, hoe groter de bijdrage. In het midden van de bal prijkt een rode cirkel die de Eredivisie zelf symboliseert, als smeltkroes van voetbalculturen. ‘In de Eredivisie komen een heleboel mooie dingen samen: aantrekkelijk voetbal, veel doelpunten, talentvolle spelers en bomvolle stadions’, vertelt Jan de Jong, directeur van de Eredivisie CV. ‘Onze competitie is een springplank voor Nederlands talent én een podium voor jonge buitenlandse spelers. Die unieke mix zie je letterlijk en figuurlijk terug in de Globall.’

Dat internationale spelers hun stempel hebben gedrukt op het Nederlandse voetbal blijkt uit de cijfers. Clubs als PSV, Ajax, Feyenoord en FC Twente hebben de meeste buitenlandse spelers gehuisvest. De grootste herkomstlanden zijn België (281), Duitsland (189), Denemarken (171), Zweden (114) en Engeland (97), gevolgd door onder meer Marokko, Brazilië en Noorwegen.

Bekijk de commercial hieronder:

 



De Denen spelen daarin een bijzondere rol. Lasse Schöne is met 459 duels de buitenlandse speler met de meeste Eredivisiewedstrijden. Jan Heintze (eveneens Deens) is met 272 zeges het succesvolst. En hoewel Denen in totaal de meeste buitenlandse doelpunten maakten (1810), zijn het Hallvar Thoresen (Noor, 152 goals), Ove Kindvall (Zweed, 129) en Dušan Tadić (Serviër, 119) die individueel de topscorerslijst aanvoeren.

Ondanks de internationale aanwas – dit seizoen is 54% van de spelers in de Eredivisie buitenlander – blijft Nederland met 46% hofleverancier. ‘Vergeleken met andere topcompetities is dat uitzonderlijk’, stelt De Jong. ‘We bewijzen dat de Eredivisie zowel een kweekvijver voor eigen talent als een wereldwijd podium is.’

De Globall maakt zijn debuut tijdens de Eredivisie play-offs en zal komend seizoen bij elke aftrap zichtbaar zijn.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken