Dentsu en DPG Media lanceren The Challenger Playbook

Dentsu en DPG Media lanceren The Challenger Playbook
  • Bureaus
  • 19 mei 2025 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Dentsu en DPG Media lanceren hun gezamenlijke onderzoeksrapport 'The Challenger Playbook in the Battle for Attention: Growth Strategies for Challenger Brands in a Competitive Market'. Dit rapport onderzoekt de rol van aandacht in merkimpact, met focus op het verschil tussen gevestigde- en challenger merken.

Onder challenger merken worden merken verstaan die niet de marktleider zijn; bijvoorbeeld merken in een markt met een sterke marktleider, nieuwe merken of niche merken.

Uit eyetracking research in Dentsu’s eigen Attention Lab ('powered by Braingineers') naar verschillen in kijkgedrag tussen challenger & established brands en uitgebreid panelonderzoek (n=2000) naar de rol van distinctive brand assets blijkt dat challenger merken zich in een zogenoemde double jeopardy of attention bevinden: ze krijgen minder aandacht dan gevestigde merken, maar hebben tegelijkertijd méér (actieve) aandacht nodig om dezelfde impact te realiseren. Gevestigde merken profiteren van sterkere merkassociaties en een hogere mentale beschikbaarheid, terwijl challengers harder moeten vechten voor hetzelfde effect.

Twee kerninzichten uit het gezamenlijke onderzoek onderbouwen deze stelling:

  • Gevestigde merken krijg meer (6,5%) en langer (8,3%) de aandacht dan hun challenger counterparts.
  • Sterke (bekende & unieke) Distinctive Brand Assets werken als een shortcut voor aandacht. Hoe sterker je DBA’s, hoe sneller men je merk herkent, en hoe minder aandacht je nodig hebt.

Waar veel onderzoeksrapporten stoppen bij het formuleren van inzichten, wil The Challenger Playbook een stap verder gaan. Dentsu en DPG Media reiken naar eigen zeggen met dit rapport concrete strategieën aan voor challenger merken die aandacht willen winnen. Deze strategieen gaan over alle noodzakelijke fases in het pad naar effectieve exposure: relevante branding, slimme media-inzet en aandachttrekkende creatives. 

Dennis Hoogervorst, Teamlead B2B Research & Insights bij DPG Media: 'De initiële conclusie dat kleinere merken simpelweg groter moeten worden om meer aandacht te genereren met hun advertenties, vergde vanzelfsprekend meer onderzoek om de route daarnaartoe uit te stippelen, wat leidde tot meer inzicht in het belang van sterke creativiteit in combinatie met strategische mediaplanning.'

'Het is essentieel dat research en strategie hand in hand gaan om te zorgen dat nieuwe inzichten ook daadwerkelijk tot meer impact leiden',zegt Bathilde Meulenbeld, senior Insights & Effectiveness Consultant bij Dentsu: 'Juist in de huidige markt, waarin aandacht schaars is, moeten merken slim en geïntegreerd opereren. Met dit playbook bieden we merken niet alleen inzicht, maar ook concrete manieren om meer aandacht te genereren voor je merk.'
Voor geïnteresseerden is het rapport hier te downloaden.
 

foto: Dentsu

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken