Yannick Colastica: 'We zetten Floryn niet neer als bank, maar als bondgenoot van ondernemers'

Yannick Colastica: 'We zetten Floryn niet neer als bank, maar als bondgenoot van ondernemers'
  • Algemeen
  • 19 mei 2025 @ 13:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Yannick Colastica is Director of Marketing bij fintech Floryn. Voor aflevering 127 van onze online rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Laat het maken van voorspelbare commercials maar aan de traditionele banken over; wij kiezen voor een andere vorm.’

WHAT’S NEW?
We zijn medio 2024 een nieuwe weg ingeslagen met onze merkstrategie. De bijbehorende campagne is vandaag live gegaan. Laat het maken van voorspelbare commercials maar aan de traditionele banken over. Wij kiezen voor een andere vorm. Geen verkooppraatje, maar een actiefilm. Niet om iets te pushen, maar om iets aan te wakkeren: de ware ondernemersdrift. De ‘go for it’-mentaliteit waar het allemaal mee begint. Onze campagne is bedoeld om te inspireren en te activeren. Om de energie van ondernemerschap voelbaar te maken en een vonk te zijn voor wie groot durft te dromen. We zetten Floryn niet neer als bank, maar als bondgenoot van ondernemers. Wij denken anders. Wij durven anders. Wij doen anders. Net zoals zij.

MARKETINGVAARDIGHEDEN
Veel marketeers zijn in staat hun kennisniveau bovengemiddeld op peil te houden, maar komen niet goed tot executie. Het is minstens zo belangrijk je stakeholders mee te nemen in het proces. Plannen sneuvelen vaak bij de board door gebrek aan overtuigingskracht vanuit de marketeer of omdat de board je simpelweg niet kan volgen in het proces. Zo kan het verleidelijk zijn alleen te investeren in meetbare middelen die direct een ROI inzichtelijk maken, terwijl we allemaal weten vanuit studies uitgevoerd door Les Binet en Warc dat je moet blijven investeren in aansprekende ATL-communicatie om daar de vruchten van te plukken in de conversiefase. Dat is niet altijd makkelijk. Ook ik heb daarmee te maken als uitdager van een bestaande markt binnen de B2B-markt, zonder eindeloze budgetten zoals de corporates onder ons. Daarom maak ik het stuk communicatie tussen marketeers en stakeholders zo belangrijk, want je moet scherpe keuzes maken vanuit budget. Mijn belangrijkste inzicht in de loop der jaren: stiekem ervaren we allemaal onzekerheden en blockers en benutten niet onze volledige potentie, of het nou privé is of werk. Investeer daarom in persoonlijke ontwikkeling. Los van werk en eventueel met de juiste begeleiding.

MARKETINGINSPIRATIE
Nike heeft me eind vorig jaar weer geïnspireerd met de campagne rondom Rafael Nadal. Het gaat wat mij betreft niet om de heroïsche shots, maar juist die momenten dat je hem alleen over de gravelbaan ziet lopen. De muziek, het geluid van gravel, de voice-over. Je hoeft geen topsporter te zijn om de essentie te voelen, namelijk dat de echte overwinningen plaatsvinden op elke dag, elk uur, elke minuut en elke seconde en dat elke keer weer.



Dit hebben we ook als referentie gebruikt voor de campagnefilm van Floryn. Het moet niet uitmaken wie de video kijkt. Ondernemer of niet. Na het kijken van de film voel je het: ik ga ervoor.



MARKETINGLES
We kennen allemaal de 1/3 ratio in budgetverdeling. Je spendeert 1/3 aan productie en 2/3 aan media. Op die manier zorg je voor de juiste balans in ontwikkelingskosten en zichtbaarheid. Vanuit die ‘regel’ heb ik weleens de fout gemaakt teveel te reserveren voor een productie die gewoon niet goed genoeg was. Staar je niet blind op deze ratio en geloof in de kracht van een goede productie. Zo heb ik daarna regelmatig meer budget vrijgemaakt voor productie dan voor media. Zeker als het een investering is voor de lange termijn. Ook voor onze nieuwe campagne zijn we niet zuinig geweest, omdat we geloven in de kracht van deze film voor de lange termijn. Ik ben dus ook geen aanhanger van het ‘creative weare out’-gedachtegoed. Goede campagnes kun je langere tijd inzetten.

MARKETINGETHIEK
Ik geloof er heilig in dat het gehele proces ethisch moet zijn. Van concepting tot executie. Zorg ervoor dat je eerlijk, transparant en verantwoordelijk handelt. Intern en extern. Zo hanteren wij in onze productstrategie geen kleine lettertjes waar de klant slechter van wordt en zijn we transparant over onze tarieven in de overeenkomsten zodat de klant goed begrijpt waar hij mee akkoord gaat.

MARKETINGROI
Investeer in goede data-analisten of investeer eenmalig in een externe die je helpt met de creatie van dashboards. Met alle data beschikbaar is ROI meetbaar maken bijna een wetenschap op zich aan het worden. En besef ook dat niet alles volledig meetbaar is. Uiteindelijk is de inzet van media te vergelijken met een orkest. Je hebt zoveel variabelen die een geheel vormen en sommige kun je meten, sommige niet. Zorg er wel voor dat je echt alles goed meet wat te meten valt.

ONBEWOOND EILAND
Welke marketingtool ik mee zou nemen naar een onbewoond eiland? Hubspot!

MARKETINGBOEK\PODCAST
Boek: The long and short of it. Dit heeft mij geleerd de wisselwerking tussen merk- en growth te begrijpen. Ze kunnen niet zonder elkaar, maar zijn een expertise op zich.
Podcast: 20VC with Harry Stebbings. Veel inspirerende verhalen vanuit het werkveld.

WHAT IF…
Als ik geen marketeer was geworden? Dan zou ik personal trainer zijn!

MARKETINGMYTHE
De mythe dat marketing altijd direct moet leiden tot sales zou ik willen ontkrachten.

MARKETINGSUPERPOWER
Als ik een marketingsuperkracht zou mogen hebben, dan kies ik voor een superwetenschappelijke benadering van data. Marketing is tegenwoordig bijna een wetenschap.

MARKETINGGOEROE
Nelson Mandela. Niet de meest voor de hand liggende marketinggoeroe, maar de impact die hij heeft gehad in een relatief kort tijdsbestek is inspirerend. Met name hoe hij een ‘movement’ creëerde.

MARKETINGMEME

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken