Gezonde snackmuur verovert Hollandse scholen

- Food-en-retail
- 15 mei 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 15 mei 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Wat begon als een opvallend experiment op één middelbare school in Rotterdam, groeit nu uit tot een grotere aanpak: de sociale onderneming TommyTomato lanceert samen met de Provincie Zuid-Holland een rondreizende, gezonde snackmuur op middelbare scholen.
De mobiele groentemuur, die vier weken blijft staan, is nu geopend op het Oranje Nassaucollege Clauslaan in Zoetermeer. Leerlingen trekken hier geen kroketten uit de muur, maar warme groentemaaltijden met namen als Leipe Linzen en Slimme Slierten: 'voedzaam, lekker en snel', volgens de initiatiefnemers.
'Vorig jaar hebben we een maand lang een succesvolle pilot gedraaid op de middelbare school Portus Juliana in Rotterdam, waar de snackmuur een groot succes was en op de eerste dag in tien minuten werd leeggetrokken. Vandaag breiden we die pilot uit en zetten we de volgende stap: een duurzame en blijvende aanpak met educatie erbij', vertelt Bas Turk, mede-oprichter van foodmerk TommyTomato en betrokken bij de gezonde snackmuur.
Van groenten naar bewustzijn
TommyTomato wil van kinderen groente-eters voor het leven maken, vertelt Turk: 'Daar hoort naast een gezond aanbod tijdens de lunch ook educatie bij. Wat heeft je lichaam écht nodig, wat zit er eigenlijk in je eten, wat is een koolhydraat en hoe herken je ultrabewerkt voedsel? Onze missie: van voeding een vak maken. Die lessen kunnen wij geven, maar we kunnen ook docenten de juiste handvatten geven. De keuze is aan de school. Het doel is om jongeren bewuster te leren kiezen, en niet zomaar alles voor zoete koek te slikken.'
'We merken dat goede voeding echt het verschil kan maken: het helpt leerlingen om zich beter te concentreren, energieker de dag door te komen en zich lekkerder in hun vel te voelen. Dit heeft directe, positieve invloed op hun leerprestaties', vult Rik Zwart aan, adjunct-directeur van Oranje Nassau College Clauslaan. 'We bieden onze leerlingen al een gratis gezond ontbijt met broodjes en smoothies. Daar komt nu een gezonde lunch bij. De snackmuur maakt gezonde keuzes makkelijk en aantrekkelijk. En minstens zo belangrijk: het zet voeding op de kaart als iets waar je zelf, de rest van je leven, invloed op hebt.'
Gezonde keuzes bereikbaar maken
De Provincie Zuid-Holland maakt dit initiatief mede mogelijk. In Zuid-Holland heeft 1 op de 7 kinderen en meer dan de helft van de volwassenen overgewicht. De provincie wil dat gezond voedsel beter beschikbaar, betaalbaar en zichtbaar wordt. Gedeputeerde Mariëtte van Leeuwen (Gezondheid & Welzijn): 'De jeugd is onze toekomst. Door gezonde voeding op school zichtbaar en bereikbaar te maken, bouwen we aan een voedselvaardige generatie. Samen laten we zien dat gezond óók aantrekkelijk kan zijn.'
Samenwerking met Febo
Partner in het project is ook Febo, specialist in automatieken. 'Bij Febo zijn we enthousiast over deze samenwerking omdat het laat zien dat het niet gaat om 'óf-óf' maar om bewuste keuzes', zegt Dino Lobbes, directeur operations bij Febo. 'Gezond is de basis en snacken mag, als je maar weet wat je kiest. Gezonde voeding draagt bij aan goede concentratie op school en daar dragen we graag aan bij.'
Na het Oranje Nassau College Clauslaan in Zoetermeer volgen volgens de initiatoren nog een aantal andere Zuid-Hollandse scholen. Het Eye College uit Capelle aan den IJssel en Portus Juliana uit Rotterdam doen al mee en het Portus Meridiem, eveneens uit de havenstad, wil na de zomer starten met gezonde maaltijden op school. Scholen die (ook) interesse hebben, kunnen zich nog melden bij TommyTomato. 'TommyTomato levert maandelijks al meer dan 30.000 kinderen op basisscholen warme, groenterijke lunches. Met deze nieuwe stap richt de sociale onderneming zich nu ook op middelbare scholieren, om zo bij te dragen aan een gezondere generatie. Het bedrijf is ook in gesprek met de provincies Flevoland en Noord-Brabant over gezonde snackmuren op middelbare scholen', voegt het tomatenmerk nog toe.
foto boven: de gezonde snackmuur in Rotterdam (credits Food Cabinet)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Provincie Zuid-Holland
- pilot
- scholen
- TommyTomato
- gezonde snackmuur
- automatieken.
- foodmerk
- gedrag
- lancering
- Febo
- jongeren
- specialist
- Bas Turk
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Gezonde snackmuur verovert Hollandse... 15-05-2025
- Eiwitrijk touchpoint voor de... 15-05-2025
- Kruidvat rolt DOOH-netwerk uit in... 14-05-2025
- [onderzoek] Bezoekersaantal koffie-... 14-05-2025
- Bloomon en Fastned verrassen met... 12-05-2025
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management