[column] Upfield glijdt hard onderuit met 'botervariant'
Upfield heeft een van haar topmerken verrijkt met een nieuw product met de illustere merknaam Blue Band Roombeter (dus geen boter, maar beter). Oei, dat was tegen het zere been van velen.
[column] Duurzaamheid in de foodsector: waar moet je beginnen?
Duurzaamheid is een groot, complex begrip. Waar begin je? Hoe kan je laagdrempelig al impact maken? Een wegwijzer.
[column] MarketingAffairs 11: Keep it simple, stupid!
Niets is moeilijker dan het simpel houden. Het is één van mijn favoriete uitspraken omdat het ook echt waar is. Mensen maken dingen vaak onnodig complex omdat ze niet goed genoeg weten waar ze het over hebben. Niet voor niets, zei Albert Einstein ooit, dat als je iets niet simpel kunt uitleggen, je het simpelweg niet goed genoeg begrijpt.
[column] ESG heeft bitter weinig met marketing te maken
Er is een nieuwe hype in de wereld van marketing. Dit keer heet deze hype ESG. Voluit geschreven: Environmental, Social and Governance. Een wettelijk kader om de maatschappelijke impact van een organisatie te beoordelen en evalueren.
[column] AI gaat de marketingwereld veranderen, maar is dat erg?
Kunstmatige intelligentie gaat de wereld veranderen en zeker de marketingwereld. Banen verdwijnen, dus slimme marketeers denken nu na over hun veranderende rol.
[column] Tony's gooit knuppel in het choco-hoenderhok
Tony’s Chocolonely schudde recent het bed flink op door haar chocolade te verpakken in de kleuren van de grootste concurrenten. Een PR-stunt die de missie van het merk maar weer eens helder voor het voetlicht bracht: betaal cacaoboeren gewoon een eerlijke prijs.
[column] De kommageneratie
Iedereen die met woorden of cijfers werkt, wij allemaal dus, moet het belang van punten en komma's op de juiste plaats kennen. Dat de 82-jarige Willy Janssen voor een hoedje via Marktplaats 1325 euro betaalde in plaats van 13,25, en gemeente Den Haag het honderdvoudige van wat de bedoeling was overmaakte aan bijstandsgerechtigden, laat zien dat een punt andere gevolgen kan hebben dan een komma.
[Marketing the Rainbow #51b] Marriott scoort met celebrities, huwelijksbootjes en de Gay Games
Vorige week liet ik zien hoe actief Marriott is op het gebied van diversiteit, en dat dit niet gaat om pinkwashing maar om een goedbedoeld én goed uitgevoerd beleid van diversiteit, ook op het gebied van marketing en communicatie. Dat er bovendien bakken met geld mee worden verdiend is natuurlijk het gevolg.
[column] Micro-moments of happiness
Wie de trendrapportages voor 2024 leest of hoort wordt niet bepaald vrolijk. Het wordt niet beter. Oorlog, verharde samenleving, inflatie en klimaatverandering blijven dit jaar overheersen.
[column] De gemiste kans in sportsponsoring
Reinjan Prakke is bij audio agency Airborne verantwoordelijk voor de verhalende podcastproducties. Vanuit zijn liefde voor het vertellen van onderhoudende verhalen in audio, vraagt hij zich af waarom sportsponsoring vaak zo oppervlakkig is, terwijl de mogelijkheden om verdieping te geven voor het oprapen liggen.
[column] Hé Tony's! Wat is er gebeurd?
Merken die nauwelijks een maatschappelijke missie hebben doen schaamteloos aan greenwashing en worden geregeld tot B Corp verheven en dan maken jullie, Tony’s Chocolonely, hèt voorbeeld van een merk met een missie, een platte verkoopcampagne.
[Marketing the Rainbow #51b] Zalando’s reis van activisme naar maatinclusieve schoenen
Zoals ik vorige week beschreef begon Zalando pas vrij laat met aandacht te geven aan diversiteit in MarCom. Maar toen gingen ze ook echt los. Van spetterende online campagnes tot activeringen bij evenementen, en van steun aan onderdrukte groepen tot speciale producten.
[column] 3 learnings voor de marketing van jouw foodmerk
Zoveel mensen, zoveel meningen. En dat geldt zeker voor wat er op ons bord ligt. Hoe profileer je je foodmerk op de juiste manier als marketeer? Drie learnings om je voordeel mee te doen, tipt Kim Zoon van Green Food Lab.
Top-5 TikTok-trends van deze week: niks aan de hond, vakantieverleiding en boer met kiespijn
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[Marketing the Rainbow #51a] Zalando gaat van controverses naar verborgen verhalen
In de modewereld lopen niet alleen veel regenboogmedemensen (noteer dit even voor Scrabble) rond, maar wordt ook volop aandacht besteed aan de bijbehorende consumenten.
[column] MarketingAffairs 10: Vlijmscherpe marketeers
Marketeers zijn vrij uitgesproken in hun verwachtingen van partners of leveranciers. Zeker als het op strategische of conceptuele vraagstukken aankomt. Een scherpe analyse moet uiteindelijk leiden tot een effectieve strategie en een efficiënte executie. Maar zijn marketeers zelf scherp genoeg om tot dit gewenste resultaat te komen?
[column] Het personasprookje
Bij het ontwikkelen van een marketingstrategie wordt ons regelmatig gevraagd om ook een persona uit te werken. Logisch, want het is buitengewoon zinvol om je goed te kunnen verplaatsen in je doelgroep. Dat gezegd hebbende, blijkt in de praktijk vaak dat het gebruik van persona’s volkomen hun doel voorbij schiet. Marketingstrateeg Josefien ten Have kan hierover meepraten.
[column] Laten we onze klanten voortaan weldoeners noemen
Hebben jullie goede voornemens gemaakt voor 2024? Ik hoorde dat dit eigenlijk niet meer in de mode is.
[column] Dit betekent de CSRD-wetgeving voor jouw bedrijf
Nieuwe Europese wetgeving beïnvloedt de komende jaren significant hoe bedrijven zullen communiceren over duurzaamheid. Ook jouw foodmerk. Lees meer over de CSRD-wetgeving en hoe dit voor jou van toepassing is in dit praktische blog van Kim Zoon, managing director van Green Food Lab.
[column] Dry January
‘Maart roert zijn staart’, ‘april doet wat hij wil’ en ‘in mei leggen alle vogels een ei’. Het zijn zo’n beetje de bekendste weerspreuken. We kennen ze allemaal wel uit het hoofd. Dat er nog veel meer zijn, levert wat speurwerk op het internet op: honderden volks- en boerenwijsheden over alle maanden van het jaar. Maar wat weten wij eigenlijk van de maand januari?
[column] Strijd om het schap heftiger dan ooit
Wie staat er in het schap en wie (voorlopig even) niet? Het is een jaarlijkse rituele dans tussen supermarkten en fabrikanten met de prijs als inzet. Ook dit jaar zal er weer een stevig robbertje worden gevochten. Wie wint?
[column] A-merken gaan een lastig 2024 tegemoet
Het is een algemeen bekend principe dat in tijden van crisis en lage koopkracht, private label producten en discounters aan marktaandeel winnen. Dat zien we op dit moment ook weer gebeuren.
[column] De echte verhalen in food
Jarenlang gold reclame voor ‘food’ toonaangevend. De norm in advertising. Als je als bureau werkte voor grote foodmerken dan was dat het bewijs dat je meedeed in de wereld van advertising.
[column] Het enorme aanbod van eenheidsworst
We staan er nauwelijks bij stil als we een supermarkt binnenlopen, maar nog nooit is het aanbod in de schappen zo groot geweest. Alleen al het aantal variaties op een product als kwark of vla is overweldigend en historisch ongeëvenaard. Je hoeft niet lang te zoeken om alleen al meer dan 250 variaties op yoghurt te vinden.
[column] Food Forward: een gids voor de food trends van 2024
'Smaken evolueren net zo snel als de laatste modetrends, en in de wereld van food is het zaak om altijd een paar stappen voor te blijven. Wat kan je als food-marketeer verwachten van het komende jaar? Als creative agency in good food bewegen we ons in het hart van de foodwereld en lopen we heel wat ontwikkelingen tegen het lijf. Klassiekers komen weer terug, nieuwe innovaties verschijnen en ook is het tijd om afscheid te nemen van een aantal zaken.' Samuel Levie en Laura Emous schotelen je graag de food trends voor het komende jaar voor.
[column] Kerstmis 2023: strijd tussen vlees en vega?
De tijd dat Kerstmis La grand Bouffe was waar eenieder zich te buiten ging aan eten en drinken ligt al een tijd achter ons. Bewust en duurzaam eten, ook met kerst, rukt op. Maar zijn er ook heftige discussies over vlees en vega?
[column] Fonduepan in de kerstboom
Hoewel het buiten maar niet wil winteren en we het dus moeten doen met de nepsneeuw, die wél in elke kerstcommercial ligt, is ons land inmiddels weer volop geïllumineerd en weten we: de kerst komt eraan! ‘Kerst op jouw manier’ staat er op de cover van het supermarktblad 'Boodschappen' en dat betekent vooral een keur aan eten. Op tafel én in de boom.
[column] Kerstcommercials 2023: prijsboodschap vs. emotie
Alle kerstcommercials zijn momenteel volop te zien. Bij uitzondering kijkt onze columniste Paola Cassone samen met strategen Machiel Verkuyl en Bart Vijlbrief naar de filmische kerstcreaties vanuit het mediaperspectief. 'Bij AH zijn ze het spoor helemaal bijster.'
DOSSIER FOOD Column: Junkfood
Eten is het nieuwe goud; je wordt op de parkeerplaats van Appie nog net niet beroofd.
[column] Pinkwashing: maak authentieke LGBTQIA+ campagnes
Merken moeten voortdurend betrokken blijven, aandachtig luisteren en blijven leren. Belangrijker nog: met meer diversiteit binnen het managementteam hebben merken echt kans om het verschil te maken in de wereld, stelt Lin Seelen.
[Marketing the Rainbow #47] Citymarketing: Gay Capital?
Vorige week beschreef ik in De Ideale Reiziger hoe in de toeristenindustrie een enorm volume aan geld omgaat, en dat de LHBT’ers voor een meer dan proportioneel deel daarvan zorgen.
[column] Koopjesjacht als mentaliteit
Je kunt er in deze tijd van het jaar niet omheen: ‘Black Friday’. De afgelopen weken denderden de Black Friday-deals over ons heen en werden kooprecords verbroken. Overconsumptie in een land, dat klaagt over groeiende armoede.
[column] CO2-bewust consumeren: hoe dan?
Nederland heeft de doelstelling om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Dit streven staat ook hoog op de agenda van het bedrijfsleven en bij consumenten, maar het vereist grote inspanning. Een verkenning van de mogelijkheden.
[column] MarketingAffairs 8: Teamprestatie
Als er één afdeling is waar je normaliter voldoende diversiteit aan expertises kunt vinden, dan is het wel de afdeling marketing.
[column] Act as a publisher
De mogelijkheden in media groeien sterk en daardoor is er meer behoefte aan specialisten op het gebied van digitaal, social, content, data, media, PR, design, et cetera. Veelal hebben die een eigen afdeling of team. Hoe houd je alles op elkaar aangesloten?
[column] De oneindige cirkel van Odido
Het soundlogo van T-Mobile is wereldberoemd. Simpel, helder en optimistisch. Een pakkend deuntje, opgegroeid als ringtone en volwassen geworden als muzikale handtekening van alle T-Mobile-content.
[column] Black Friday is voor fabrikanten vooral sigaar uit eigen doos
Aankomende vrijdag staat Black Friday weer voor de deur. In hoeverre je nog van alleen de vrijdag kan spreken, want de meeste merken en retailers starten aanbiedingen al in het begin van de week.
[column] Kredietloos
Twee dagen heeft die kaart probleemloos gewerkt! Het editorial uit MarketingTribune 18, 2023.
[column] De nieuwste trend rondom Black Friday: demarketing
Hoewel het buiten steeds kouder wordt, breken aan het einde van het jaar voor veel winkeliers juist de tropenmaanden aan. Voordat de goedheiligmannen hun jutezakken weer komen vullen, viert de retailbranche eerder al Black Friday. Tussen alle koopwoede door, spot lector Bianca Harms van NHL Stenden een 'nieuw' tegengeluid: demarketing. En dit houdt het in.
[column] Oude liefde roest niet
‘In een Fiat Panda lach je iedereen uit’, dacht ik bij het zien van deze nieuwe film voor de C3 van importeur Van Mossel. Het concept is naar deze tijd getild, het merk veranderd in Citroën en de hoofdrolspeler is trots op elk onderdeel van zijn aanwinst.
[column] Co-branding: slimme strategie of noodzaak?
Co-branding is een reeds lang geleden geïntroduceerde merkstrategie voor merken. De essentie is dat beide merken elkaar versterken en aanvullen. Wat zijn slimme combi's?
[column] Waarom jouw merk een AI-ambassadeur nodig heeft
Ik heb mezelf gevirtualiseerd. Gekopieerd naar de Matrix. Mijn AI-twin brengt nieuws en inzichten over influencermarketing via LinkedIn. Binnenkort gaan we een stap verder en wordt ‘virtual John’ jouw persoonlijke influencermarketing-consultant. Een mooi experiment waarvan we hopelijk veel leren.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Thuiswinkel Markt Monitor:... 19-03-2024
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing