![[column] De B van Bieb](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De B van Bieb
Krijgt de marketing-P van Plaats in 2023 eerherstel na het diepzwarte coronatijdperk waarin we onszelf noodgedwongen opsloten in onze huizen en we nagenoeg uitsluitend spullen online bestelden? Gemak dient de mens, maar alle Jezus wat was het saai! ‘Plaats’ was verworden tot iets onbereikbaars, een verre planeet, iets illegaals.
![[column] Consumer - centricity van USP naar 'USB'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Consumer - centricity van USP naar 'USB'
Op Bol.com kan ik kiezen uit 467 soorten elektrische tandenborstels voor volwassenen, 1.990 laptops en 756 accuboormachines. In deze oceaan aan producten is het logisch dat er ‘keuze-shortcuts’ worden toegepast die je het gevoel geven een goede keuze te maken. Sterke USP’s zijn hierin essentieel, maar hoe schrijf je die?
![[column] Say cheese (burger)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Say cheese (burger)
Hoewel de campagne in Nederland niet op tv voorbijkomt, applaudisseerde heel marketingland twee weken geleden voor de nieuwste internationale campagne van McDonald’s. Onze nieuwe columnist Joris van der Zwan van Validators analyseert en komt met indrukwekkende cijfers.
![[column] Gaat ChatGPT de assistent communicatieadviseur vervangen?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gaat ChatGPT de assistent communicatieadviseur vervangen?
Jazeker! Maar… ‘garbage in, is garbage out’. 'Ik ben er zeker van dat ChatGPT een geweldige aanvulling zal zijn voor elke communicatieprofessional die op zoek is naar manieren om zijn of haar effectiviteit te vergroten.'
![[column] Prijzencarrousel in de autojungle](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Prijzencarrousel in de autojungle
In 2022 waren de prijzen van nieuwe auto’s een carrousel met slechts 1 standje, namelijk flink omhoog en dat is in 2023 helaas niet anders.
![[Marketing the Rainbow #28b] Unilever 2: Ben & Jerry’s onverwoestbare Poolse regenbogen en DTHBTLLCTAJ](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #28b] Unilever 2: Ben & Jerry’s onverwoestbare Poolse regenbogen en DTHBTLLCTAJ
Vorige week keek ik naar de wereldwijde campagnes die het opmerkelijke merk Ben & Jerry’s deed, o.m. om huwelijksgelijkheid te ondersteunen. Daarvoor werden ijssmaken grappig herbenoemd en zagen we opvallende, luide campagnes.
![[column] Brand fiction: authenticiteit of entertainment?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Brand fiction: authenticiteit of entertainment?
Crisis is van alle tijden. De situatie aan het begin van de jaren dertig in Amerika kent veel gelijkenissen met waar we momenteel op afstevenen. Het land stond aan de rand van de Grote Depressie, bedrijven stonden op omvallen en miljoenen mensen dreigden hun baan te verliezen.
![[column] Hanneke Faber (president Nutrition Unilever) over Davos 2023](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hanneke Faber (president Nutrition Unilever) over Davos 2023
'It's a wrap! Als ik het koude Davos straks heb verlaten, zijn dit mijn vijf take aways.' Hanneke Faber, die de wereldwijde voedseltak van Unilever leidt, participeerde er ook en deelt haar bevindingen tijdens het jongst leden World Economic Forum in Zwitserland.
![[column] Dit zijn dé foodtrends van 2023: wat ligt er komend jaar op ons bord?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Dit zijn dé foodtrends van 2023: wat ligt er komend jaar op ons bord?
De wereld van food staat nooit stil en ieder jaar duiken er weer nieuwe foodtrends op. Wat kunnen we dit jaar op ons bord en in de schappen verwachten, vraagt Laura Emous van creative agency Food Cabinet zich af. 'Ik blik terug op vorig jaar en kijk in mijn glazen bol.'
![[column] Podcastmaker? Laat geen kansen liggen op YouTube!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Podcastmaker? Laat geen kansen liggen op YouTube!
De populariteit en het aanbod van podcasts groeit. Dit betekent dat je als maker grote concurrentie hebt om de aandacht van de luisteraar. Het is daarom des te verwonderlijker dat het overgrote deel van podcastmakers kansen laat liggen op YouTube.
![[column] Marketing Affairs 1: Kleine denkers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketing Affairs 1: Kleine denkers
In de maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag verschijnt deel 1: Kleine denkers.
![[column] Waarheid](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarheid
Wordt dit het jaar van de waarheid en dan bedoel ik in de wereld van reclame en marketing. Gaan we elkaar nu eindelijk eens netjes de waarheid vertellen?
![[Marketing the Rainbow #27] Unilever 1 – Magnum: Pride ijs en de ‘lesbische bruiloft’](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #27] Unilever 1 – Magnum: Pride ijs en de ‘lesbische bruiloft’
Unilever bezit ruim 400 merken en had in 2020 een omzet van 51 miljard euro. Het bedrijf heeft een aantal opvallende corporate- en multi-brand campagnes gedaan in Marketing the Rainbow, maar de individuele merken hadden natuurlijk ook hun eigen campagnes.
![[column] Zinneprikkelende Horecava in tekst en 42 beelden](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Zinneprikkelende Horecava in tekst en 42 beelden
Horecava is de grootste Nederlandse horecabeurs waar vakmensen in de wereld van eten, drinken en buitenshuis slapen elkaar ontmoeten. Onder het motto 'De toekomst is nu' vond deze week de 65ste editie plaats. Peter van Woensel Kooy dook at random de expo-hallen in en liet zich verrassen: een bedwelmende ervaring.
![[column] Supply chain in tijden van crisis: de retailsector als voorspel-model](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Supply chain in tijden van crisis: de retailsector als voorspel-model
De aanhoudende problemen in de toeleveringsketen, hoge inflatie en klimaatverandering hebben grote invloed op de bedrijfsvoering van retail- en CPG-bedrijven. Het aanboren van nauwkeurigere verkoopvoorspellingen wordt daardoor steeds essentiëler voor de bedrijfscontinuïteit van retailers, stelt Ronald Breedveld van SAS.
![[column] Uitslag December Commercial Competitie 2022 bekend](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Uitslag December Commercial Competitie 2022 bekend
Allereerst de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar 2023 vanuit commercialreview! De afgelopen decembermaand hebben we op ons platform voor de 4e keer de ‘December Commercial Competitie’ georganiseerd waar vijftien adverteerders aan meededen. De winnaars zijn nu bekend.
![[column] Zijn B2B-marketeers chronisch ziek? (1)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Zijn B2B-marketeers chronisch ziek? (1)
De eerste column voor MarketingTribune van Charlotte Kooijman (foto), marketing strateeg bij creative digital agency GRRR: '75 procent van de zakelijke reclames draagt niets bij aan langetermijnmerkbouw'.
![[column] Anneke Ammerlaan over de hoofdtrends in food voor 2023: 'Goed beter best'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Anneke Ammerlaan over de hoofdtrends in food voor 2023: 'Goed beter best'
Anneke Ammerlaan, gerenommeerd foodtrend forecaster bij Ammerlaan Vision on Food en trouw adviseur van Jongereniconen, voorziet als hoofdtrends voor 2023: Goed, beter, best. Bekijk ze hier alle zes.
![[column] Ik google niet meer, ik TikTok](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Ik google niet meer, ik TikTok
Wacht, wat?! Ja, je leest het goed. Tegenwoordig googleen we niet meer, maar we gebruiken TikTok als visuele zoekmachine.
![[column] Dat klinkt als reclamemuziek in de oren](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Dat klinkt als reclamemuziek in de oren
Het gebruik van muziek in reclames is redelijk normaal. Veel commercials, zowel online als ATL, worden voorzien van een passend muziekstuk. Een column van Michael van Os, executive creative director/partner bij Crocodile Agency.
![[column] Had hier clickbait moeten staan?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Had hier clickbait moeten staan?
Met 4.000 tot 10.000 commerciële berichten per dag zijn we met z’n allen erg getraind in het uitfilteren ervan, waardoor het voor merken steeds uitdagender wordt om gezien te worden, laat staan zich te onderscheiden.
![[column] Loetje zou zich omdraaien in zijn graf](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Loetje zou zich omdraaien in zijn graf
Mijn eerste keer bij Loetje zal eind jaren tachtig zijn geweest. Als advertentieverkoper onderhield ik veel contacten met reclamebureaus. Toentertijd heb ik veel campagnes verkocht boven een biefstuk van Loetje, zwemmend in de jus.
![[column] Wanneer creatief werk werkt](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wanneer creatief werk werkt
Het beoordelen van creatief werk op effectiviteit is niet alleen voor mij als strateeg een belangrijk onderdeel van het werk. Marketeers, brand managers, accountmanagers, creatieven zelf - iedereen speelt een rol in dit delicate proces. Ervaring helpt, maar het wordt nooit makkelijk.

Commercialreview: lettercampagne Hornbach
Begin september 2022 verdwenen er op raadselachtige wijze letters van het Hornbach-logo op de gevel bij verschillende vestigingen. Er volgde een speurtocht naar de letters en op verschillende plekken in het land doken de metershoge letters op. Ruben Balfoort van Commercialreview.nl analyseert.
![[column] Hoe als marketeer te handelen in crisistijd?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe als marketeer te handelen in crisistijd?
We zijn er in de zomer al voor gewaarschuwd en nu is het dan zo ver: de consumentenbestedingen staan flink onder druk en de consument laat zich aanmerkelijk minder vaak zien in (online) winkels en besteedt flink minder. Kortom, het is crisis en wat is dan de beste marketingstrategie?
![[column] Aandacht](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Aandacht
Aandacht krijgen in algemene zin is een uitdaging anno 2022. Want ja, voor je het weet zap je weg naar elders. Zie je wel, daar ga je al weer naar je smartphone. Even snel checken of iemand mijn bericht heeft geliket op Facebook of Insta, of mijn mail is beantwoord, of de nos.nl of TikTok nog iets te melden heeft.
![[column] Laat productverpakking ook online goede sier maken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Laat productverpakking ook online goede sier maken
In de fysieke winkel is de verpakking als ‘actieve verkoper’ al helemaal ingeburgerd, maar in hun webshops kunnen retailers en supermarkten nog een flinke slag slaan. Hoe laat je je voedselverpakking ook online voor je werken als marketinginstrument? Consultant Dick Bais vertelt.
![[column] IoT in je huis: Ikea weet hoe het moet](/templates/img/lazyload.gif)
[column] IoT in je huis: Ikea weet hoe het moet
‘Imagine waking up in a bedroom with clean air, your blinds slowly going up while the lamps gradually brighten the room all accompanied by your favourite music and the smell of fresh coffee being brewed…’. Ikea neemt met de recente lancering van de hub voor slimme apparaten in combinatie met smarthomestandaard Matter het voortouw als het gaat om een superflexibel IoT-ecosysteem in je huis. Zijn we er klaar voor?
![[column] De muzikale lappendeken van Just Eat](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De muzikale lappendeken van Just Eat
‘In hoeverre moet ik mijn sound aanpassen aan een lokale doelgroep?’ Dat is een vraag die ik regelmatig krijg vanuit merken die opereren in verschillende landen of regio’s.
![[column] Fifty shades of grey](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Fifty shades of grey
Dit had een hele korte column kunnen worden, want ik heb eigenlijk maar een boodschap aan alle marketeers van Nederland: Stop met de 50+-doelgroep en gebruik die naam nooit meer!
![[column] Het handschrift van je merk: typografie in sport](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het handschrift van je merk: typografie in sport
Een bijdrage van Rinse Elsenga en Jeroen Disch, beide werkzaam bij digital design agency Bravoure, over hoe typografie kan helpen bij de uitstraling van je merkpersoonlijkheid.
![[column] Wat je vooral niet moet doen op TikTok](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat je vooral niet moet doen op TikTok
Een nieuw tijdperk is aangebroken: de ‘TikTokification’ van de socialmediawereld.
![[column] De magistrale marketingstrategie van Patagonia](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De magistrale marketingstrategie van Patagonia
Ik lees altijd de columns van Mark Ritson in Marketing Week met passie en respect. Heel af en toe ben ik het niet met hem eens, zoals bij het lezen van zijn stuk over de overdracht van Patagonia.
![[column] 150 Aziatische merken rijden onze kant op](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 150 Aziatische merken rijden onze kant op
Er staat ons een invasie van Aziatische automobielmerken te wachten. Columnist Jos van den Bergh analyseert waarom juist Nederland voor de Aziaten zo’n interessante markt is.
![[column] Instagram steeds aantrekkelijker voor merken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Instagram steeds aantrekkelijker voor merken
Social media domineren al jaren het marketingpalet van merken, diensten en producten. Social media zijn leading in het brein van mensen en de klassieke media lijken te zijn verworden tot supporting act.
![[column] De kracht van kerstcommercials](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De kracht van kerstcommercials
In Nederland zijn ze pas op tv als Sinterklaas het land uit is, maar in het VK en Duitsland zijn ze al vanaf oktober te zien. We hebben het natuurlijk over kerstcommercials!
![[column] De Britten the Queen, wij Oranje](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De Britten the Queen, wij Oranje
Vorige week maandag werd koningin Elizabeth begraven en eergisteren plaatste het Nederlands voetbalelftal zich voor de Final Four van de UEFA Nations League. Twee gebeurtenissen, die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. Hoewel, ieder voor zich, zijn zowel ‘the Queen’ als Oranje commerciële mega-attracties.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- La Vie benut publieke muur van... 08-02-2023
- Coco & Sebas neemt zestien... 07-02-2023
- Nestlé Purina Petcare introduceert... 07-02-2023
- Campagne Bavaria parodieert All You... 06-02-2023
- Plus start met verkoop brood van... 06-02-2023
- Ikea doe-het-zelf speeddate06-02-2023
MarketingTribune Events
- 23mrt 2023
Shopping Awards
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day