![[column] Hete maart op komst: verzet lockdown groeit](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hete maart op komst: verzet lockdown groeit
Hans Steenbergen wordt ook wel de ‘foodservice-filosoof’ genoemd. Hij is al jaren de trendwatcher van Nederland op het gebied van eten en drinken. In 2009 richtte hij Food Inspiration magazine op. 'Horeca en winkeliers willen hun deuren openen', stelt hij nu, 'de maatregelen vallen niet meer uit te leggen.'
![[column] Mark Rutte creëert nieuwe markt van schaarste](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Mark Rutte creëert nieuwe markt van schaarste
Onder grote druk van de samenleving heeft het kabinet besloten dat vanaf 3 maart de winkels weer een heel klein beetje open mogen. Twee personen per 10 minuten. Ja, daar is de retail enorm mee geholpen natuurlijk…
![[column] Retail kan veilig open](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Retail kan veilig open
Een onsterfelijke en risicoloze maatschappij is een utopie. Nu de wonden gelikt zijn, rest een berg aan argumenten om snel eindelijk de winkels in Nederland weer te openen, betoogt Udo Delfgou (InRetail) in deze open brief. Zeker als je naar de landen om ons heenkijkt.
![[column] Click en Collect](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Click en Collect
Het is het zoveelste doekje voor het bloeden van de demissionaire regering Rutte. De retail ligt al maanden aan een armzalig infuus en het einde van deze shutdown van winkels is nog steeds heel ver weg. Nog even en er bestaat helemaal geen retail meer!
![[column] Van heilig boontje naar big bang broccoli](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Van heilig boontje naar big bang broccoli
Hoe kan marketing ons verleiden om meer groente en fruit te eten? Communicatie-specialist Renee Hendrickx van Food Cabinet, bureau voor een beter voedselsysteem, tikte er deze column over met drie praktische tips voor foodmarketeers.
![[column] Sommige marketeers denken dat ze alleen op de wereld zijn](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Sommige marketeers denken dat ze alleen op de wereld zijn
Onze senior columnist Sak van den Boom maakt zich boos. De afgelopen week is hij welgeteld twintig keer met 'irrelevante e-mails' lastiggevallen door PostNL, Albelli en Bol.com.
![[column] BeNeVrie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] BeNeVrie
Met dank aan de coronacrisis en met dank aan Bol.com. Wie de credits ook krijgt, de omzet van Ahold Delhaize bereikte in 2020 een record. Een schitterend succes voor deze Nederlands Belgische combinatie. Nederlanders en Belgen werkt dat lekker samen?
![[column] Shine online met de juiste product benefits](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Shine online met de juiste product benefits
Nu we met zijn allen en masse online aankopen doen, is het voor jou als marketing-, sales- of productprofessional essentieel dat je producten online goed tot hun recht komen.
![[column] Dit zijn de beste Super Bowl-commercials van 2021](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Dit zijn de beste Super Bowl-commercials van 2021
Er gaat niets boven kerstcommercials. Maar de Super Bowl-commercials staan bij mij op een goede tweede plek. Het is een grote vergaarbak, zonder echt duidelijk thema, maar wat zitten er soms een pareltjes tussen.
![[column] Horecava Tastings brengt keukenervaring digitaal in huis](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Horecava Tastings brengt keukenervaring digitaal in huis
De Horecava was dit jaar geheel online en dat vond ik lastig voorstelbaar. Hoe breng je dan toch zo'n op zintuigen gebaseerde beurs over het voetlicht? Ik nam letterlijk de proef op de som en schreef me in voor de eerste editie van 'Horecava Tastings'. En het was verbazingwekkend leuk. Hier mijn ervaring.
![[column] Comeback kid: de bezorger!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Comeback kid: de bezorger!
‘Hé, hé wordt wakker, hier is de bakker’. Het is 1966 en we zien een zingende Leen Jongewaard. Gekleed in een witte bakkersbuis, geldtas om de schouder en met een geruite pet op het hoofd. Op een bakkersbakfiets, gevuld met broden, krentenbollen en rollen beschuit. Nostalgie? Of weer actueler dan ooit?
![[column] Sterke merken aan het werk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Sterke merken aan het werk
Hoe kun je als merk bijdragen aan een structurele verbetering in de wereld, vraagt Willemijn Peeters, marketeer en founding director (foto) van het Eindhovense Searious Business zich af en draagt oplossingen aan.
![[column] De zachte kant van 2021 (1)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De zachte kant van 2021 (1)
2020 was een goed jaar voor de supermarkten, bouwmarkten, producenten van toetjes en Led-bureaulamp-ringen. Maar er waren zoveel bedrijven die het lastig hadden en geen enkele reden zagen om hun marketingbudget in te zetten. Laat staan te verhogen.
![[column] De verdwenen merken van 2020](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De verdwenen merken van 2020
Richard Otto en Robbert van Loon, auteurs van het boek Verdwenen Merken, blikken terug op het afgelopen jaar en zetten de Nederlandse 'verdwijnmerken' van 2020 op een rijtje.
![[column] 2021 in de glazen bol: vier voorspellingen voor retail en supply chains](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 2021 in de glazen bol: vier voorspellingen voor retail en supply chains
'Niet-essentiële winkels' hebben recentelijk hun deuren moeten sluiten. Dit veroorzaakt grote drukte bij webshops, in distributiecentra en bij pakketbezorgers. Wat brengt 2021? Pieter Van den Broecke, managing director Manhattan Associates, kijkt alvast in de glazen bol.
![[column] 6 tips: sales en marketing sterker door corona](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 6 tips: sales en marketing sterker door corona
Digitaal of fysiek? Dit is een vraag die ons in deze coronaperiode bezighoudt. Jochem Zwetsloot, Digital Director bij Edelman Amsterdam, ziet de digitaliseringslag als uitstekende kans om sales- en marketingteams nog beter te laten samenwerken.
![[column] Wat ik echt voor Kerstmis wil](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat ik echt voor Kerstmis wil
Een vriend stuurde mij een appje met een – bijna zeker fake - Pepsi poster waarop stond: What I want for Christmas is 2021. Dat ook, maar ik wil nog iets: een vaccin tegen de mentale stagnatie van ons vak.
![[column] Adviezen om een inhouse agency op te zetten](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Adviezen om een inhouse agency op te zetten
Voor je ligt alweer het vierde - en tevens laatste – deel van onze Kleine Handleiding. Met waardevolle en welgemeende adviezen. Zo licht Vanessa Hofland - director van AH Studio - toe hoe zij de inhouse studio bij Albert Heijn heeft opgezet:
![[column] Liever klassieke Martini-pit dan Kerst-zoetsappigheid](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Liever klassieke Martini-pit dan Kerst-zoetsappigheid
'Ik ben al die zoetsappige Kerst TV-commercials zat', betoogt Philip Kok (The Valley), 'De één nog zoeter dan de ander. Het is een wedstrijd geworden voor bureaus wie de beste Kerst TVC maakt, in plaats van dat de retailers zich afvragen wat dit nou echt met hun merk doet.'
![[column] Lubbers!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Lubbers!
Ineens moest ik denken aan premier Lubbers, toen ik onze huidige premier Rutte maandagavond op de televisie aanhoorde, ons toesprekend vanuit zijn torentje aan het Binnenhof in Den Haag. 35 jaar eerder hield zijn voorganger Ruud Lubbers in datzelfde Den Haag ook een toespraak. De overeenkomst is opmerkelijk.
![[column] Foodtrends 2021: De herontdekking van onze zintuigen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Foodtrends 2021: De herontdekking van onze zintuigen
De grote veranderingen in 2021 zijn gebaseerd op de herontdekking van onze fysieke zintuigen in het afgelopen jaar. In de foodtrends van komend jaar staan ruiken, proeven en voelen dan ook centraal. Bezig zijn met onze handen geeft energie.
![[column] Commercialreview: kado's, kaas en kipsalade](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Commercialreview: kado's, kaas en kipsalade
Commercial-watcher Ruben Balfoort bespreekt in zijn nieuwste column de meest opvallende commercials van november.
![[column] Neemt Tony's met Akwasi de verkeerde afslag?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Neemt Tony's met Akwasi de verkeerde afslag?
Tony's Chocolonely heeft Akwasi gekozen als uithangbord voor onder meer hun Tony's Fair. Een op het eerste oog wellicht logische en slimme keuze, maar zijn de radicale denkbeelden van de rapper niet te extreem?
![[column] De kracht van liefde in e-commerce delivery](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De kracht van liefde in e-commerce delivery
Net Black Friday en Cyber Monday achter de rug, staan Sint en Kerst alweer voor de deur. De pakketbezorgers hebben het er maar druk mee.
![[column] Hot or not in 2020 en 2021](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hot or not in 2020 en 2021
Roland van Kralingen heeft een nieuw boek uitgebracht, Make Dust or Eat Dust 2 als opvolger van het populaire eerste deel. Tegen het einde van dit miserabele jaar en het hopelijk positieve 2021 vroegen we hem wie en wat stof gaan maken (of happen).
![[column] Retail media: win-win voor iedereen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Retail media: win-win voor iedereen
Retail media is volgens Sander Mes, director of Retail Media bij Criteo, een hot topic. Deze digitale marketingtool richt zich op adverteren bij retailers en op platformen en maakt merken beter vindbaar.
![[column] Quarantrends 2020](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Quarantrends 2020
In quarantaine gaan verveling en inspiratie hand in hand en dat levert veel interessante trends op. Daarom deel ik graag aan het einde van dit jaar een optimistisch overzicht van deze ‘Quarantrends’.
![[column] Uit liefde voor het merk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Uit liefde voor het merk
Het was zondag 15 maart 2020. Een dag die wij allemaal niet snel zullen vergeten. De start van de eerste lockdown. En als je al een aantal decennia in dit vak meeloopt, weet je precies wat er dan gaat gebeuren: freeze time.
![[column] Gaat Blokker het in blokjes redden?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gaat Blokker het in blokjes redden?
Blokker heeft de laatste jaren behoorlijk veel last gehad van formules als Action, Big Bazar, bol.com, AliExpress, Hema en sinds kort ook van Amazon.nl. De toenmalige directies dachten een tijdlang dat dit Blokker niet veel zou raken. Hoe anders pakte het uit voor de formule.
![[column] 2020 als aanmoediging voor merken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 2020 als aanmoediging voor merken
2020 was een beproeving voor mens én merk. Hoe passen we ons aan als alles om ons heen verandert? Op welke basis kun je als merk terugvallen en hoe reageer je op veranderende waarden en gedrag?
![[column] Troosteloos](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Troosteloos
Elf dagen geleden werd door het KNMI de warmste novemberdag ooit gemeten. Op 6 november werd in De Bilt om half drie ’s middags een aangename lentetemperatuur van 19 graden genoteerd. Een record. Feestelijke aanloop naar december? Dat niet.
![[column] Digitale versnelling](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Digitale versnelling
Ik vind shoppen leuk. Even snel de stad in voor een trui of nieuwe sneakers, maar even zo fijn om wat langer te struinen langs winkels van de grote merken of de kleine hippe winkels in achteraf steegjes en straatjes.
![[column] Genieten! Dit zijn de kerstcommercials van coronajaar 2020](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Genieten! Dit zijn de kerstcommercials van coronajaar 2020
Ze zijn er weer. De (vooral Britse) kerstcommercials van 2020. Kerst in corona. Dat wordt anders dan normaal. Is het in kerstcommercialland dan ook anders? Ja. Althans. Een beetje. Maar Kevin is er nog steeds. Sterren krijgen gewoon weer een podium. Goede doelen ook.
![[column] Marketing is viezer dan een doorgelekte luier](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketing is viezer dan een doorgelekte luier
Tot tien maanden geleden was ik altijd toeschouwer van de ‘klantreis’ van jonge ouders, maar toen werden mijn vriendin en ik er ineens deelnemer van. Een beschouwing van een voet in de wereld van een strateeg en een voet in de spannende, onzekere en slapeloze wereld van een nieuwe ouder.
![[column] Coronaplezier](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Coronaplezier
Met de komst van corona lijkt de lol in het leven verder weg dan ooit. Langzaam maar zeker sijpelt het plezier weg.
![[column] Commercialreview: hulp, humor en herkenning](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Commercialreview: hulp, humor en herkenning
De markt voor tv-advertenties heeft het afgelopen kwartaal weer de weg naar boven gevonden, zo blijkt uit onderzoek van Screenforce. De afgelopen maand zagen we inderdaad zo’n 100 nieuwe commercials voorbij komen. In deze column bespreken we de zes meest opvallende commercials.
![[column] Hoe je meedoet aan Black Friday zonder korting te geven](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe je meedoet aan Black Friday zonder korting te geven
Ook dit jaar slaat de gekte rondom Black Friday ongetwijfeld weer toe, want we zijn niet bestand tegen de korting, de schreeuwende advertenties en de prachtige deals van de winkelier.
![[column] Proosten op de oceaan met Spijked& Hard Seltzer](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Proosten op de oceaan met Spijked& Hard Seltzer
De planeet. Het blijft een ding dat de gemoederen bezighoudt. En maar goed ook, want zo 1-2-3 weet ik ook niet wat een goed alternatief zou zijn om op te wonen.
![[column] F*ck de prijs, leve de service](/templates/img/lazyload.gif)
[column] F*ck de prijs, leve de service
Recent publiceerde ik mijn nieuwste boek : 'F*ck de prijs, leve de service'. Corona is de inspiratiebron voor dit boek. Het is duidelijker dan ooit dat de race to the bottom bedrijven steeds meer in de problemen brengt.
![[column] Dasty](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Dasty
Wij hebben sinds een klein jaar een nieuwe keuken. Daarvoor jarenlang een soort keuken, zoals je die tegenkwam in de tv-serie Swiebertje: de keuken van Saartje. Heel knus en goed passend bij een huis daterend uit de laatste jaren van de negentiende eeuw.
![[column] Change is good: van groei naar duurzaam](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Change is good: van groei naar duurzaam
De Covid-19 crisis gaat de verandering in onze economie behoorlijk versnellen. De gedeeltelijke lockdowns in het voorjaar en najaar en het feit dat zeer velen thuis hun werk doen heeft vele ondernemers en werknemers flink aan het denken gezet. Is dit de genadeklap voor de groei-economie?
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Onderzoek: Jongeren worden... 26-02-2021
- Dirk van den Broek start petitie... 26-02-2021
- HorecaVrij pleit voor nationale... 25-02-2021
- Meerderheid Kamer wil terrassen open25-02-2021
- Nederlands voedselproductiesysteem... 24-02-2021
- KHN sleept Staat voor de rechter om... 24-02-2021
MarketingTribune Events
- 25mrt 2021
Uitreiking Shopping Awards