![[column] Koopjesjacht als mentaliteit](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Koopjesjacht als mentaliteit
Je kunt er in deze tijd van het jaar niet omheen: ‘Black Friday’. De afgelopen weken denderden de Black Friday-deals over ons heen en werden kooprecords verbroken. Overconsumptie in een land, dat klaagt over groeiende armoede.
![[column] CO2-bewust consumeren: hoe dan?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] CO2-bewust consumeren: hoe dan?
Nederland heeft de doelstelling om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Dit streven staat ook hoog op de agenda van het bedrijfsleven en bij consumenten, maar het vereist grote inspanning. Een verkenning van de mogelijkheden.
![[column] MarketingAffairs 8: Teamprestatie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 8: Teamprestatie
Als er één afdeling is waar je normaliter voldoende diversiteit aan expertises kunt vinden, dan is het wel de afdeling marketing.
![[column] Act as a publisher](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Act as a publisher
De mogelijkheden in media groeien sterk en daardoor is er meer behoefte aan specialisten op het gebied van digitaal, social, content, data, media, PR, design, et cetera. Veelal hebben die een eigen afdeling of team. Hoe houd je alles op elkaar aangesloten?
![[column] De oneindige cirkel van Odido](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De oneindige cirkel van Odido
Het soundlogo van T-Mobile is wereldberoemd. Simpel, helder en optimistisch. Een pakkend deuntje, opgegroeid als ringtone en volwassen geworden als muzikale handtekening van alle T-Mobile-content.
![[column] Black Friday is voor fabrikanten vooral sigaar uit eigen doos](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Black Friday is voor fabrikanten vooral sigaar uit eigen doos
Aankomende vrijdag staat Black Friday weer voor de deur. In hoeverre je nog van alleen de vrijdag kan spreken, want de meeste merken en retailers starten aanbiedingen al in het begin van de week.
![[column] Kredietloos](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Kredietloos
Twee dagen heeft die kaart probleemloos gewerkt! Het editorial uit MarketingTribune 18, 2023.
![[column] De nieuwste trend rondom Black Friday: demarketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De nieuwste trend rondom Black Friday: demarketing
Hoewel het buiten steeds kouder wordt, breken aan het einde van het jaar voor veel winkeliers juist de tropenmaanden aan. Voordat de goedheiligmannen hun jutezakken weer komen vullen, viert de retailbranche eerder al Black Friday. Tussen alle koopwoede door, spot lector Bianca Harms van NHL Stenden een 'nieuw' tegengeluid: demarketing. En dit houdt het in.
![[column] Oude liefde roest niet](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Oude liefde roest niet
‘In een Fiat Panda lach je iedereen uit’, dacht ik bij het zien van deze nieuwe film voor de C3 van importeur Van Mossel. Het concept is naar deze tijd getild, het merk veranderd in Citroën en de hoofdrolspeler is trots op elk onderdeel van zijn aanwinst.
![[column] Co-branding: slimme strategie of noodzaak?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Co-branding: slimme strategie of noodzaak?
Co-branding is een reeds lang geleden geïntroduceerde merkstrategie voor merken. De essentie is dat beide merken elkaar versterken en aanvullen. Wat zijn slimme combi's?
![[column] Waarom jouw merk een AI-ambassadeur nodig heeft](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom jouw merk een AI-ambassadeur nodig heeft
Ik heb mezelf gevirtualiseerd. Gekopieerd naar de Matrix. Mijn AI-twin brengt nieuws en inzichten over influencermarketing via LinkedIn. Binnenkort gaan we een stap verder en wordt ‘virtual John’ jouw persoonlijke influencermarketing-consultant. Een mooi experiment waarvan we hopelijk veel leren.
![[column] Nieuwe automerken? Maak je merk snel cool en zichtbaar](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Nieuwe automerken? Maak je merk snel cool en zichtbaar
Nieuwe automerken denderen in raptempo de Nederlandse automarkt binnen. Wat moeten de nieuwkomers doen om tussen de oren van de Nederlandse autokoper te komen?
![[column] Fieldmarketing: 'Het deed mijn waardering voor CliniCowns geen goed'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Fieldmarketing: 'Het deed mijn waardering voor CliniCowns geen goed'
U kent het wel. Je rent het station binnen om de trein te halen en dan word je aangeklampt door een allervriendelijkste jongen of meid, type student, die je graag alles wil vertellen over het belang van CliniClowns voor doodzieke kinderen of over de belabberde rechten van vrouwen in Iran of Afghanistan.
![[column] Ontdekkingsreis door Walmart](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Ontdekkingsreis door Walmart
Walmart, dat die Amerikanen er dol op zijn, snap ik wel. Het is één grote ontdekkingsreis en bij elk bezoek ontdek je meer. En na een aantal keer besef je, ik hoef nooit meer ergens anders heen.

DOSSIER CX COLUMN Marketing en CX; haat en liefde
Customer experience wordt steeds vaker onderdeel van de portefeuille van de CMO en ik twijfel of dat nou goed nieuws is of niet.
![[column] 'Met huilende klanten kunnen we niks, we verbreken nu de verbinding'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 'Met huilende klanten kunnen we niks, we verbreken nu de verbinding'
Zomaar een tenenkrommend, betreurenswaardig, klantziek, niet-inspirerend, beroerd, armetierig gesprekje op een druilerige maandagochtend met mijn bank:
![[column] Jongeren verlangen eerlijkheid, openheid en echtheid van merken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Jongeren verlangen eerlijkheid, openheid en echtheid van merken
Alle jongeren zijn woke. Iedereen onder de 20 is non-binair. En elke Gen Z’er heeft een poster van Greta Thunberg boven z’n bed. Dat is wat we tegenwoordig veel horen om ons heen. En hoewel ik persoonlijk graag zou zien dat dit klopt (revolutie!), is het niet meer dan een stereotype. Dit bleek uit ons grote jaarlijkse Jongerenonderzoek.
![[column] Even de klantenservice bellen? Dat gaat de dienstverleners anno nu echt ver!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Even de klantenservice bellen? Dat gaat de dienstverleners anno nu echt ver!
Digitalisering. Dat is de norm in de wereld van customer service of, populairder gezegd, customer journey of customer experience. We willen de consument een optimale ervaring bieden tijdens elk touchpoint van de de journey, maar dan wel digitaal graag.
![[column] Hevige supermarktstrijd zet A-merken nog verder onder druk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hevige supermarktstrijd zet A-merken nog verder onder druk
In supermarktland is sinds mensenheugenis al een hevige strijd gaande om de gunst van de consument. Die oorlog wordt nu nog geïntensiveerd door inflatie. Supers rennen nog harder om zieltjes te winnen. Bijkomende marketinguitdaging: de A-merken liggen zwaar onder vuur.
![[column] The art of positioning 12: True pricing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] The art of positioning 12: True pricing
U herinnert zich vast nog wel die advertenties van EasyJet waarin ons verteld werd dat we voortaan voor 29 euro naar Milaan of Londen konden vliegen. Dat kan toch helemaal niet? En inderdaad, dat kon en kan helemaal niet.
![[column] Trouw aan het automerk, bestaat dat nog?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Trouw aan het automerk, bestaat dat nog?
De automarkt floreert weer als vanouds. Na een aantal mindere jaren waar als gevolg van corona en leveringsproblemen aanmerkelijk minder auto’s zijn verkocht, belooft 2023 weer een topjaar te worden omdat er weer veel meer auto’s verkocht worden. Daarbij zijn de auto’s flink duurder geworden, niet alleen de EV’s.
![[Marketing the Rainbow #43a] Opkomst en ondergang van Abercrombie & Fitch: de opkomst](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #43a] Opkomst en ondergang van Abercrombie & Fitch: de opkomst
Abercrombie & Fitch (A&F) is een bekend kledingmerk, dat al bestaat sinds 1892 (ja, die '8' klopt). Opvallende marketing en specifieke reclame-uitingen tilden het merk van een suffig (en failliet) bedrijf naar een wereldmerk met flagshipstores op plekken als de Champs Elysées, Fifth Avenue en de Leidsestraat. Maar hoog gestegen, laag gevallen. Het imago van A&F was lang gebaseerd op fraai gebouwde jongemannen en werd vooral een succes door de gay consument. Hoe is dit ontstaan en wat is er gebeurd?
![[column] Rebranding Bol.com naar Bol moet verdere doorgroei realiseren](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Rebranding Bol.com naar Bol moet verdere doorgroei realiseren
Na 24 jaar Bol.com geheten te hebben wordt de merknaam veranderd in simpelweg Bol. Bol alleen is minder begrenst aldus het management van Bol. Bol wil verder doorgroeien in een grotere verscheidenheid aan productcategorieën en daarmee wil het bedrijf ook aantrekkelijk worden als overnamekandidaat. Iets wat tot nog toe niet is gelukt.
![[column] Prijs](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Prijs
We lopen met zijn allen al maanden fors aan te hikken tegen de astronomische hoogte van de prijs van onze dagelijkse boodschappen. Terecht, want als ik met een boodschappenmand bij de zelfscan sta en dan € 49,90 moet afrekenen heb ik ook direct hartslag 300.
![[column] ‘Praat Nederlands met me’: in winkel, café en restaurant](/templates/img/lazyload.gif)
[column] ‘Praat Nederlands met me’: in winkel, café en restaurant
‘Praat Nederlands met me’. In ieder geval in de winkel, het café en het restaurant. We leven immers in Nederland. En als het personeel nog geen Nederlands kan spreken? Laat dan die persoon een poging wagen om in ieder geval een Nederlandse bestelling op te nemen. Doorgaans geldt dat het spreken van Nederlands, ook als het krakkemikkig is, de meeste sympathie dus ook omzet oplevert, bepleit Hans van Tellingen.
![[column] The art of positioning 11: Retailmedia](/templates/img/lazyload.gif)
[column] The art of positioning 11: Retailmedia
Retailmedia is wereldwijd de snelst groeiende en meest dynamische advertentiemarkt, na search en social. Volgens eMarketer ging 40,7% van de Chinese digitale advertentie-uitgaven in 2022 naar retailmedianetwerken die eigendom zijn van bedrijven als Alibaba en JD.com. Nog veel meer dan in de VS, waar 14,5% van de digitale advertentie-uitgaven naar Amazon, Walmart en eBay ging.
![[column] Er is hoop!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Er is hoop!
Het Nederlandse retail-landschap is in beroering. De een na de andere winkelketen staat op omvallen of heeft dat inmiddels gedaan. Van alles en nog wat krijgt de schuld: corona, gierende inflatie, gebrek aan merkbinding, de opkomst van het online winkelen. Is hiermee het definitieve einde van de winkelstraat in zicht? Of is er nog hoop?
![[column] Krimpflatie kan een uitstekend principe zijn](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Krimpflatie kan een uitstekend principe zijn
Er is nogal wat weerstand tegen, maar ik vind krimpflatie een uitstekend principe, mits correct toegepast.
![[column] Branding is bullshit](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Branding is bullshit
Het kan je niet ontgaan zijn: Nederland is een nieuw telecommerk rijker. De jongeling heet Odido en is het resultaat van het samengaan van T-Mobile en Tele2.
![[column] Wie is de baas van pricing?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wie is de baas van pricing?
Eén van de eerste vragen die ik bij klanten stel is: ‘Wie bepaalt bij jullie de prijs van een product?’ Soms is het antwoord Sales. Soms is het antwoord Finance. Vaak is het antwoord Marketing.
![[column] Poppenkast](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Poppenkast
Dat marketing en reclame vaak één grote poppenkast is, bewijst de wederopstanding van Barbie maar weer eens. Het is nu al de marketingsensatie van het jaar en kan zo het Marketingfacts Jaarboek in als een iconische kneiter. Het editorial uit MarketingTribune 11/12.
![[column] Dag Mitsubishi, hallo Hyundai!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Dag Mitsubishi, hallo Hyundai!
Een groot aantal autokopers is trouw aan hun merk. Als die groep een nieuwe of tweedehands auto koopt, dan gaan ze vaak direct naar hun geliefde merk en dealer. Dat zijn dankbare en loyale klanten voor automerkdealers. Totdat die trouw wordt beschaamd, zoals in mijn geval.
![[Marketing the Rainbow #41c] Nike gaat gewoon kleurrijk door](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #41c] Nike gaat gewoon kleurrijk door
Sportmerk Nike (spreek uit: Naikie) is erg actief in Marketing the Rainbow. Hun activiteiten zijn zo omvang- en kleurrijk dat ik het overzicht in drie delen geknipt heb. Vandaag het derde en laatste deel.
![[column] Troostwinkeltjes](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Troostwinkeltjes
Volgens het CBS telde Nederland op 1 januari 2023 1.600 stenen winkels minder dan een jaar eerder. En je moet wel ziende blind zijn om dat in je eigen dorp of stad niet te constateren. Vertrouwde winkels sluiten hun deuren. Wat komt daarvoor in de plaats? Kappers, nagelstudio’s en leuke, kleine cadeauwinkeltjes?
![[column] Brandreview bouwmarkten: felle concurrentiestrijd Gamma en Praxis](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Brandreview bouwmarkten: felle concurrentiestrijd Gamma en Praxis
Brandreview geeft strategisch inzicht in de merkposities in het hoofd van consumenten. Iedere maand neemt Validators een andere branche onder de loep. Het is zomertijd, dus tijd voor vakantie of klussen. Dat verklaart onze keuze voor (online) bouwmarkten.
![[Marketing the Rainbow #41b] Nike doet het gewoon nog steeds](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #41b] Nike doet het gewoon nog steeds
Sportmerk Nike (spreek uit: Naikie) is erg actief in Marketing the Rainbow. Hun activiteiten zijn zo omvang- en kleurrijk dat ik het overzicht in delen geknipt heb.
![[Marketing the Rainbow #41a] Nike doet het gewoon al vanaf 1995](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #41a] Nike doet het gewoon al vanaf 1995
Nike, Inc. is een Amerikaanse onderneming die zich bezighoudt met het ontwerp, de ontwikkeling, de productie en de wereldwijde marketing en verkoop van schoenen, kleding, uitrusting, accessoires en diensten. Hun activiteiten in Marketing the Rainbow zijn zo omvang- en kleurrijk dat ik het overzicht even in delen geknipt heb. Hier is deel 1.
![[column] NYC: Big lights will inspire you](/templates/img/lazyload.gif)
[column] NYC: Big lights will inspire you
Ine Stultjens maakte onder meer furore als Head of Brand, Marketing & Communication bij Koninklijke Auping en daarvoor bij Nestlé. Tegenwoordig adviseert zij als 'Queen of Marketing & Comms, Brand Leader & Impact Maker' diverse merken en komt net terug van een studiereis naar New York City. Hier haar persoonlijke verslag. 'Ik zet mijn kraag recht en trek een ander plan.'
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Yumeko breidt uit naar vier Europese... 01-12-2023
- [marketeer 192] Ilse van Loon -... 01-12-2023
- Onderzoek: Slechts 14% retailers... 30-11-2023
- Samenwerking Fisherman's Friend en... 29-11-2023
- Lidl naar Alfred28-11-2023
- Tegenwerking bij internationale... 27-11-2023
MarketingTribune Events
- 26jan 2024
Deadline inschrijven Shopping Awards
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala