
Dille & Kamille kiest The Valley
Creatief bureau The Valley in Amsterdam gaat aan de slag met de merkactiviteiten van woonwinkelketen Dille & Kamille. Een pitch ging aan deze keuze vooraf.

Nederlandse jongeren: luxe mode is onmisbaar
Uit de New Luxury Fashion Monitor van Winkelstraat.nl en onderzoeksbureau Qrius blijkt dat Nederlandse jongeren het liefst hun geld spenderen aan mode en er weinig tot niets is wat het koopgedrag kan beïnvloeden.

VanMoof volgt psychedelische droomtocht kikker
Het Nederlandse e-bike merk VanMoof slaat de handen ineen met illustrator Jim Stoten om de positieve impact van de ‘next billion on bikes’ te vieren.

Danone kiest voor 3sixtyfive
Het van origine Franse foodbedrijf Danone heeft voor 3sixtyfive gekozen als partner voor zijn influencer marketing-activiteiten. Aan deze keuze ging een pitch vooraf.

AH verduurzaamt kipketen met Beter voor Kip Natuur Boer-programma
Albert Heijn start met het Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma. Albert Heijn wil de productieketen van kippenvlees verder verduurzamen en transparant maken.

Kruidvat weet met Lies juiste snaar te raken
Net als de grote supers heeft voordeeldrogist Kruidvat nu ook een eigen gezicht, namelijk dat van 'single moeder' Lies (38). En zij weet de juiste snaar te raken.

Ariel Allin1 Pods grootste innovatie van 2020
Uit de jaarlijkse Introductie top 20 van IRI blijkt dat Ariel Allin1 Pods de grootste innovatie is van 2020, gevolgd door Lay’s Strong op de tweede plaats en met Magnum Ruby als nummer drie.

Kruidvat lanceert landelijke campagne met nieuw gezicht Lies
Iedereen verdient het om zich mooi, goed en gezond te voelen. Dat is de boodschap in de nieuwe landelijke campagne van Kruidvat, ontwikkeld door DDB Unlimited. ‘Single moeder' Lies (38) is het gezicht van de campagne.

Coca-Cola test eerste prototype van papieren fles
Coca-Cola test een eerste papieren fles voor submerk Adez in Hongarije. Het nieuwe prototype is ontwikkeld door het Coca-Cola’s R&D Center in Brussel en Paboco.

Willem Kool (Stan Huygens Journaal) zwaait af
Willem Kool, sinds 2005 het gezicht van societyrubriek Stan Huygens in de Telegraaf, heeft afgelopen vrijdag zijn laatste bijdrage aan de krant geleverd. Pieter Klein Beernink neemt het stokje van hem over.

Onderzoek: Jongeren worden fijnproevers in coronatijd
De levensmiddelenbranche slaat zich als een van de besten door de coronacrisis. Sinds maart vorig jaar zijn uitgaven aan de boodschappen van één op de vijf Nederlanders voor deze categorie structureel hoger dan voorheen.
![[column] Hete maart op komst: verzet lockdown groeit](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hete maart op komst: verzet lockdown groeit
Hans Steenbergen wordt ook wel de ‘foodservice-filosoof’ genoemd. Hij is al jaren de trendwatcher van Nederland op het gebied van eten en drinken. In 2009 richtte hij Food Inspiration magazine op. 'Horeca en winkeliers willen hun deuren openen', stelt hij nu, 'de maatregelen vallen niet meer uit te leggen.'

Dirk van den Broek start petitie voor btw-verlaging op groente en fruit
Al jaren zetten diverse gezondheidsinstanties zich in om de btw op groente en fruit te verlagen, maar helaas zonder resultaat. Dit kan niet langer, vindt supermarktketen Dirk van den Broek. Onder het motto #detijdisrijp start Dirk een online petitie om de belasting op groente en fruit van 9% naar 6% te verlagen.

Redesign Beemster-kaas door Cartils
De verpakkingen van Beemster-kaas zijn geredesignd door Cartils om de lokale herkomst extra te benadrukken. Beemster-kaas wordt klimaatneutraal geproduceerd, is GMO-vrij en vegetarisch en komt van hele blije koeien.
![[Mijn marketing] Dolly van den Akker: ‘Ik hou van echt Nederlandse merken’](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn marketing] Dolly van den Akker: ‘Ik hou van echt Nederlandse merken’
Dolly van den Akker is managing director van contentmarketingbureau MPG in Amstelveen. Bureaus zouden volgens haar meer met elkaar moeten samenwerken, om zodoende meerwaarde voor hun opdrachtgevers te creëren. 'De consument wil immers één consistente merkbeleving.'

HorecaVrij pleit voor nationale vrije dag op heropeningsdag horeca
Om de felbegeerde heropeningsdag van de Nederlandse horeca zo goed mogelijk en coronaproof te laten verlopen én om mensen opnieuw met elkaar te verbinden, pleit horecaketen De Beren als initiatiefnemer van 'HorecaVrij' voor een nationale feestdag en start de petitie #horecavrij.

Meerderheid Kamer wil terrassen open
Nederland zou de terrassen weer onder voorwaarden moeten openen. Een meerderheid van de Tweede Kamer sluit zich aan bij die suggestie van CDA en VVD.

VIA lanceert boek over marketplaces
De Taskforce E-commerce van brancheplatform VIA lanceert vandaag een nieuw 'playbook' genaamd Marketplaces in het e-commercelandschap. ‘Een overzichtelijk document met essentiële informatie die aansluit bij de vragen die in de markt leven.’

Helden, Droomparken en TUI lanceren sportgekke droomzomer
Het EK voetbal, de Olympische Spelen, Tour de France, Wimbledon, de Grand Prix op Zandvoort: de komende zomer zit bomvol sport. Van 11 juni tot en met 6 september lanceren de drie genoemde organisaties in dat licht de zogenoemde droomzomer.

Nederlands voedselproductiesysteem Tempeh Today gelanceerd in India
Henk Schouten, ceo van Schouten Europe (foto) lanceert op 25 februari 2021 in Bangalore in India een innovatieve manier van duurzame en gezonde voedselproductie: Tempeh Today.

Reddy Keukens kiest More Media
Keukenbedrijf Reddy heeft voor mediabureau More Media in Laren gekozen als zijn nieuwe mediapartner. Doel van de samenwerking is om de naamsbekendheid van Reddy te verhogen.
![[column] Mark Rutte creëert nieuwe markt van schaarste](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Mark Rutte creëert nieuwe markt van schaarste
Onder grote druk van de samenleving heeft het kabinet besloten dat vanaf 3 maart de winkels weer een heel klein beetje open mogen. Twee personen per 10 minuten. Ja, daar is de retail enorm mee geholpen natuurlijk…

KHN sleept Staat voor de rechter om heropening en steun
Het achterstellen van horecaondernemers - zonder deugdelijke onderbouwing - gaat volgens Koninklijke Horeca Nederland onverminderd door en is onacceptabel. Nu perspectief opnieuw uitblijft, heeft KHN besloten om naar de rechter te stappen.

Shanice van de Sanden hoofdrol in campagne Pepsi
Pepsi Max viert in de jaarlijkse wereldwijde voetbalcampagne dit keer de doorlopende samenwerking met de UEFA Champions League van zowel het mannen- als het vrouwenvoetbal.
![[column] Retail kan veilig open](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Retail kan veilig open
Een onsterfelijke en risicoloze maatschappij is een utopie. Nu de wonden gelikt zijn, rest een berg aan argumenten om snel eindelijk de winkels in Nederland weer te openen, betoogt Udo Delfgou (InRetail) in deze open brief. Zeker als je naar de landen om ons heenkijkt.

Milka-campagne: kies voor tederheid
Chocolademerk Milka roept Nederlanders in de nieuwste campagne op vaker te kiezen voor tederheid.

Hands Off My Chocolate lanceert duurzamer design
Tegelijk met de lancering van een nieuwe smaak - de vegan Caramel Seasalt - steekt Hands Off My Chocolate het gehele assortiment in een nieuw duurzamer jasje: de verpakkingen bevatten 25 procent minder plastic en de cacao is volledig traceerbaar.
![[column] Click en Collect](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Click en Collect
Het is het zoveelste doekje voor het bloeden van de demissionaire regering Rutte. De retail ligt al maanden aan een armzalig infuus en het einde van deze shutdown van winkels is nog steeds heel ver weg. Nog even en er bestaat helemaal geen retail meer!
![[interview] Levie en Bijdendijk lanceren Snert-merk](/templates/img/lazyload.gif)
[interview] Levie en Bijdendijk lanceren Snert-merk
Samuel Levie is worstenmaker bij Brandt & Levie, co-founder van Food Cabinet, columnist in Het Parool en Jamie Magazine en chefkok. Nu lanceert hij met sterrenchef Joris Bijdendijk foodmerk 'Snert' in boek en blik.

Duurzaamheids targets Ikea gehandhaafd ondanks corona
Ikea blijft zich, ondanks de uitdagingen die de coronacrisis met zich meebrengt, onverminderd inzetten voor een duurzamere toekomst, meldt het Zweedse woonretailmerk. Van 'Huvudroll' tot circulaire collecties en de Meubel-inruilservice.
![[Mijn marketing] Birgit Zuurveld: ‘Ik wil merken ‘social first’ laten denken’](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn marketing] Birgit Zuurveld: ‘Ik wil merken ‘social first’ laten denken’
Birgit Zuurveld (35) is managing director van social media-bureau Dorst & Lesser in Amsterdam. Het is haar uitdaging om marketeers meer 'social first' te laten denken. 'Soms moet social media zo ontzettend snel. Dat kan ook, maar een goede strategie aan de basis verdient bij merken echt meer aandacht.'
![[column] Van heilig boontje naar big bang broccoli](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Van heilig boontje naar big bang broccoli
Hoe kan marketing ons verleiden om meer groente en fruit te eten? Communicatie-specialist Renee Hendrickx van Food Cabinet, bureau voor een beter voedselsysteem, tikte er deze column over met drie praktische tips voor foodmarketeers.

AB Inbev eist heropening horeca in België
's Werelds grootste brouwerij AB Inbev eist van de Belgische regering dat cafés en restaurants er vanaf 1 april 2021 weer open gaan. En dat is geen grapje.

Ranja lanceert nieuwe campagne: 'Kinderen blij, ouders ook'
Limonademerk Ranja (onderdeel van Vrumona) is terug met een nieuwe campagne genaamd: Ranja, daar word je vrolijk vanja. In de campagne, ontwikkeld door reclamebureau Alfred, staat 'onbezorgd genieten' centraal.

Team Groente van Knorr promoot gezonder eetgedrag
Als vervolg op het eerder gelanceerde 'Future Foods' plan zet Knorr nu de volgende stap en gaat mensen helpen om meer groente en minder vlees te eten: 'voor henzelf én voor de planeet'.

'Bavaria brengt 75 procent meer schoon restwater in de bodem'
Voor het mvo-project 'Boer Bier Water' heeft Swinkels Family Brewers vanuit hun Bavaria brouwerij in Lieshout veel gezuiverd restwater teruggebracht in de droge Nederlandse bodem.

Joachim Nieuwhoff nieuwe Directeur Inkoop van Hak
Joachim Nieuwhoff (48, foto) is in dienst getreden als Directeur Inkoop van Hak. Hiervoor werkte hij als Directeur Sourcing & Trade bij The Greenery.
![[column] Sommige marketeers denken dat ze alleen op de wereld zijn](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Sommige marketeers denken dat ze alleen op de wereld zijn
Onze senior columnist Sak van den Boom maakt zich boos. De afgelopen week is hij welgeteld twintig keer met 'irrelevante e-mails' lastiggevallen door PostNL, Albelli en Bol.com.
![[CMO] Caroline van Turennout (Zeeman): 'Wij geloven oprecht dat dingen beter worden als je ze eenvoudig maakt'](/templates/img/lazyload.gif)
[CMO] Caroline van Turennout (Zeeman): 'Wij geloven oprecht dat dingen beter worden als je ze eenvoudig maakt'
In deel 11 van MarketingTribune's rubriek 'CMO in het diepe' Caroline van Turennout van Zeeman: ‘Wij geloven oprecht dat dingen beter worden als je ze eenvoudig maakt.’
![[Mijn marketing] Ronald de Vreede: ‘Je moet marketing niet zo serieus nemen’](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn marketing] Ronald de Vreede: ‘Je moet marketing niet zo serieus nemen’
Ronald de Vreede (46) is strategy director bij reclamebureau KesselsKramer in Amsterdam. Hij heeft bewondering voor wijlen reclamemaker Howard Gossage. 'Hij deed in de jaren '50 al aan interactieve marketing, en zijn ideeën zijn nu relevanter dan ooit.'
![[column] BeNeVrie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] BeNeVrie
Met dank aan de coronacrisis en met dank aan Bol.com. Wie de credits ook krijgt, de omzet van Ahold Delhaize bereikte in 2020 een record. Een schitterend succes voor deze Nederlands Belgische combinatie. Nederlanders en Belgen werkt dat lekker samen?
![[onderzoek] Totale schuldenberg restaurants richting 3 miljard](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Totale schuldenberg restaurants richting 3 miljard
Uit onderzoek - onder 1200 restaurants - uitgevoerd door culinaire platform WijnSpijs.nl - blijkt dat de gemiddelde schuld per restaurateur is opgelopen tot €90.204.-. Restaurants verwachten minimaal twee jaar nodig te hebben om de schulden af te lossen.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Nederlandse jongeren: luxe mode is... 02-03-2021
- VanMoof volgt psychedelische... 02-03-2021
- AH verduurzaamt kipketen met Beter... 01-03-2021
- Ariel Allin1 Pods grootste innovatie... 01-03-2021
- Coca-Cola test eerste prototype van... 01-03-2021
- Onderzoek: Jongeren worden... 26-02-2021
MarketingTribune Events
- 25mrt 2021
Uitreiking Shopping Awards