
Tjiep nieuwe mascotte van CheapTickets.nl
Online reisorganisatie CheapTickets.nl viert zijn 22e met de introductie van goudgele vogel Tjiep en het trakteren op gratis tickets, vouchers en deals, waaronder drie geheel verzorgde citytrips.

Chin. Ind. Rest.: horecalevens voor en achter het doorgeefluik
In 2021 werd de Chinees-Indische restaurantcultuur in Nederland toegevoegd aan de Inventaris Immaterieel Erfgoed. In het nieuwe 'Chin. Ind. Rest. kookboek' zijn nu alle klassieke recepten van deze keuken vastgelegd, van babi pangang tot de perfecte bami maar ook de bijbehorende verhalen.

Albert Heijn start pfas-vrije pannenspaaractie
Deze herfst kunnen klanten van Albert Heijn sparen voor pfas-vrije pannen van GreenPan, gemaakt van gerecyclede materialen.

Marketeer Dings: 'Ben & Jerry's Chunky Experience pop-up groot succes'
Lieve Dings werkt als Brand Manager bij Ben & Jerry's en sinds vier jaar in de ijscategorie van Unilever in verschillende rollen binnen Marketing en Digital. We stellen haar (foto m.) zes vragen over afgelopen zomer, over de Ben & Jerry's Chunky Experience pop-up en komende plannen met het merk.

Primark lanceert collectie met superster Rita Ora
De internationale modeketen Primark werkt samen met stijlicoon Rita Ora en lanceert een nieuwe kledingcollectie die volgens de ontwerpers meerdere seizoenen te dragen is. 'Dankzij deze bijzondere samenwerking kunnen Primarkklanten de beroemde stijl van Rita Ora voortaan betaalbaar scoren.'
![[onderzoek] Nederlanders besteden recordbedrag aan consumptie buitenshuis](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Nederlanders besteden recordbedrag aan consumptie buitenshuis
De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard, en plus van €3 miljard. Maar: '60% van de Nederlanders vindt uit eten gaan te duur.'
![[marketeer 185] Floris Smits - marketingmanager Optisport](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 185] Floris Smits - marketingmanager Optisport
In deel 185 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Floris Smits, die per ongeluk de marketing in is gerold en nu verantwoordelijk is voor de marketing van meer dan 300 sportlocaties van Optisport in Nederland en België. Een gesprek over zingeving, uniformiteit en slim werken.

Martijn Smelt van TP Vision: 'Ambilight TV moet Champions League-status krijgen'
TP Vision is sinds kort - en voor minimaal drie jaar - de nieuwe partner van voetclub FC Barcelona. Het bedrijf dat Philips TV & Sound- en AOC Sound-producten verkoopt, wil dit podium gaan inzetten om vooral Ambilight TV internationaal te promoten. In gesprek met CMO van TP Vision Martijn Smelt, over deze opmerkelijke stap: ‘Via FC Barcelona gaan we 400 miljoen potentiële klanten bereiken.’

Hornbach opnieuw beste bouwmarkt
Hornbach is voor de 17e keer op rij uitgeroepen tot Beste Bouwmarkt van Nederland. Ook online is de projectbouwmarkt wederom de favoriet van klussend Nederland.

Onderzoek: retailers zien AI vooral als kans
Veruit de meeste Nederlandse retailers beschouwen kunstmatige intelligentie als een veelbelovende oplossing om hun bedrijfsvoering te verbeteren en hun winstgevendheid te vergroten.

DOSSIER RETAILMEDIA Florine de Laat van Fonq
Voor ons Dossier Retailmedia ging de redactie in gesprek met Florine de Laat, Lead Campagnes & Retail Media Solutions bij Fonq over de specifieke advertentiemogelijkheden op ‘haar’ platform.

DOSSIER RETAILMEDIA Marketeers op stelling
Is retailmedia echt de revolutie die sommigen prediken? Streven de uitgaven aan retailmedia daadwerkelijk binnen no time die aan lineaire tv voorbij? Zal inderdaad een kwart van de winst van retailers afkomstig moeten zijn van media? Of is het een vanzelfsprekende evolutie in medialand en is retailmedia slechts een van de vele tools van performance marketeers, zoals Rob Revet stelt in zijn reactie op onze stelling ‘Alle Nederlandse retailers moet uitgever worden.’
![[onderzoek] Een derde Nederlanders kiest vaker voor vis in plaats van vlees](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Een derde Nederlanders kiest vaker voor vis in plaats van vlees
Steeds meer Nederlandse consumenten geven aan vis in plaats van vlees te kiezen vanwege duurzaamheid, blijkt uit recent onderzoek van de keurmerken Marine Stewardship Council (MSC) en Aquaculture Stewardship Council (ASC).

Met Eveline Wu op reis naar vijf eetlanden in Simply Asian
Als chef en succesvol horecaondernemer is Eveline Wu al lange tijd bekend en met haar kookprogramma’s op 24-Kitchen werd ze bekend onder een breed publiek. Met haar kookboek 'Simply Asian' doet ze daar nu nog een schepje bovenop.

'Voor shopper is winkelervaring belangrijker dan de aanwezige producten'
Manhattan Associates, technologiespeler op het gebied van supply chain en omnichannel commerce kondigt nieuwe Returns Management-functionaliteiten aan om het retourproces te optimaliseren voor zowel consumenten als retailers. Zeer belangrijk voor de CX, stelt de aanbieder.

Reactie CBL op Miljoenennota 2024: 'verbeter de koopkracht blijvend'
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) verwelkomt de begrotingsaankondigingen gedaan op Prinsjesdag voor 2024. De vertegenwoordiger van de supermarkt- en foodservicebedrijven zegt de focus op armoedebestrijding en het verbeteren van de koopkracht van Nederlandse huishoudens te waarderen.
![[column] Krimpflatie kan een uitstekend principe zijn](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Krimpflatie kan een uitstekend principe zijn
Er is nogal wat weerstand tegen, maar ik vind krimpflatie een uitstekend principe, mits correct toegepast.

Deloitte: 'Kwart consumenten bezoekt andere supermarkt op basis van aanbieding'
Steeds meer consumenten letten bij de wekelijkse boodschappen op aanbiedingen in de supermarkt. Bijna een kwart van de Nederlandse consumenten (23 procent) geeft aan dat een aantrekkelijke aanbieding voldoende reden is om een andere supermarkt te bezoeken dan normaal. Dit blijkt uit de nieuwste editie van het Deloitte Supermarkten Consumentenonderzoek.

Wehkamp lanceert nieuwe positionering met shoppable campagne
Wehkamp lanceert een shoppable campagne met presentatrice Leonie ter Braak in de hoofdrol. Door de QR-codes op het scherm te scannen kun je de items meteen shoppen. Het is de eerste campagne van Wehkamp onder de door Dentsu Creative ontwikkelde herpositionering ‘Het mooie van nu’.

Yakult Europe en het Nederlands Philharmonisch Orkest vieren 30 jaar sponsoring
Yakult Europe, een toonaangevende pionier op het gebied van probiotica, kondigt met trots een gedenkwaardige mijlpaal aan: ze is 30 jaar sponsor van het Nederlands Philharmonisch Orkest.

Netprofiler lanceert eerste Nederlandse podcast over marketplaces
Digital agency Netprofiler lanceert ‘Marketplaces de Podcast’; de eerste Nederlandse podcastserie over marketplaces als Bol.com en Amazon. Initiatiefnemers zijn Lucas Bassa en Joost Legebeke, beide Lead Consultant Marketplaces bij Netprofiler

The Good Spice zoekt de échte smaak van specerijen
Veel specerijen zijn jarenlang onderweg voordat ze in de supermarkt liggen, met het gevolg dat de smaak die overblijft maar een fractie is van wat het was. Het specerijenmerk The Good Spice ontketent een smaakrevolutie met single origin specerijen die op een eerlijke manier verhandeld zijn in een korte keten.

Euroma introduceert Smaakmakers zonder zout
Euroma introduceert Smaakmakers, volgens de makers dé smaakmaker zonder zout met de natuurlijke en krachtige smaak van kruiden en specerijen. 'Iedere (thuis)chef kan vanaf nu op een pure en natuurlijke manier meer smaak geven aan elk gerecht.'

Coca-Cola introduceert nieuwe limited-edition in co-creatie met AI
Coca-Cola lanceert wereldwijd Coca-Cola 3000, een limited-edition smaakvariant van Coca-Cola Zero Sugar binnen het Coke Creations platform. Coca-Cola 3000 Zero Sugar is de eerste futuristische smaak, die mede door menselijke als kunstmatige intelligentie (AI) is gecreëerd.

Peijnenburg: minder suiker
Peijnenburg kondigt een grootschalige herlancering aan. Het merk werkt aan een suikervermindering van 150 miljoen suikerklontjes in 2027.

Albert Heijn meest succesvolle soundlogo van Nederland
Tijdens de eerste editie van de Nederlandse Sound Logo Top-30 viel de jingle van Albert Heijn in de prijzen. Douwe Egberts en Kruidvat bekleden de 2e en 3e positie. De gehele ranglijst bevat 30 in Nederland gebruikte merkgeluiden en is een initiatief van sonic branding agency Tambr en neuromarketingbureau Unravel.
![[column] Branding is bullshit](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Branding is bullshit
Het kan je niet ontgaan zijn: Nederland is een nieuw telecommerk rijker. De jongeling heet Odido en is het resultaat van het samengaan van T-Mobile en Tele2.
![[marketeer 184] Jill Snijder - founder Lepelclub](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 184] Jill Snijder - founder Lepelclub
In alweer deel 184 van [marketeer] spreken we Jill Snijder. Zij is founder van de zogenaamde 'Lepelclub' die je helpt bij het vinden van het perfecte lepeltje of tafelkleed. 'We zijn nu druk bezig met het lanceren van de nieuwe collectie, geïnspireerd op het boutique hotel waar het idee is ontstaan.'

Inspirerende 40 2023: Too Good To Go houdt stand op het hoogste podium
Zojuist werd tijdens 'Impact on the beach' de nieuwe ranglijst van de 'Inspirerende 40' bekend gemaakt. Voor de 5e keer werd voedselverspillingsplatform Too Good to Go nummer 1. Verrassend is dat ASML binnenkomt op nummer 2.

Holie wil healthwashing blootleggen
'Wekelijks eten Nederlanders gemiddeld 99 suikerklontjes aan toegevoegde suikers, vaak ongemerkt. En dat begint bij het ontbijt', zegt Kim Brouwers, diëtist bij Het Diabetes Fonds. Daarom lanceert ontbijtmerk Holie vandaag in samenwerking met hen een initiatief dat mensen helpt om minder suiker te eten in de ochtend.

Onderzoek: 'Nederlander blijft trouw aan fysieke supermarkt'
Uit het Adyen Retail Report blijkt dat Nederlanders kleding, meubels en multimedia steeds vaker online kopen, maar dat de fysieke supermarkt stand houdt.

DOSSIER RETAILMEDIA Deli Bom van MediaMarkt
MediaMarkt was er als omnichannel retailer al snel bij om met het concept retailmedia aan de slag te gaan. Het grote voordeel van MediaMarkt is dat het zowel over ervaring met retailmedia in de fysieke winkels beschikt als online. In gesprek met Deli Bom, Head of Retail Media & Trade Marketing bij MediaMarkt Benelux.

Brits vleesvervangermerk This maakt oversteek naar Nederland
This, naar eigen zeggen het snelst groeiende plantaardig vleesmerk van Groot-Brittannië, ligt vanaf nu exclusief in de schappen van Albert Heijn. Deze stap markeert de eerste internationale uitbreiding van het bedrijf.
![[GPCM 2023] De jury staat in de startblokken...nog 1 dag om in te schrijven en nog 3 dagen om je case in te sturen!](/templates/img/lazyload.gif)
[GPCM 2023] De jury staat in de startblokken...nog 1 dag om in te schrijven en nog 3 dagen om je case in te sturen!
Zend in en geef het werk waar je trots op bent het platform dat het verdient! 31 oktober 2023 worden de Grand Prix Content Marketing Awards uitgereikt en daar wil je bij zijn. De deadline voor inschrijven is 13 september 2023 en voor het daadwerkelijk inzenden van de case(s) is 15 september 2023, De jury van 2023 bestaat uit enthousiaste en ervaren professionals uit allerlei sectoren van het vak en staat in de startblokken.

Jumbo breidt familie uit in nieuwe campagne
Jumbo Supermarkten start met een nieuwe reclamecampagne. Vanaf deze week maakt Nederland voor het eerst kennis met andere leden van de Jumbo familie.
![[retailmedia] Zelf Service Platform van Albert Heijn naar volgende fase](/templates/img/lazyload.gif)
[retailmedia] Zelf Service Platform van Albert Heijn naar volgende fase
AH Retail Media Services, de retail media-tak van Albert Heijn, breidt het Zelf Service Platform voor adverteerders uit met display campagnes. Hiermee kunnen adverteerders gemakkelijk en snel eigen banners live zetten op ah.nl en in de Albert Heijn app.
![[CMO] Menno Dings van OFM: 'We willen de tongen losmaken'](/templates/img/lazyload.gif)
[CMO] Menno Dings van OFM: 'We willen de tongen losmaken'
In gesprek met Menno Dings, Head of Brand, Marketing & eCommerce bij OFM over het nieuwe logo, de marketingstrategie, de rol van Hans Kraay jr., het belang van risicospreiding, de kracht van eigen events en de masculiene uitstraling: ‘We bleken iets te rigide in onze manbenadering. Onze taal is inmiddels vriendelijker, maar niet minder stoer.’

Nielsen-mediabestedingen: Automotive blijft gas geven
Onderzoeksbureau Nielsen haalde recent het net van de mediabestedingen over het eerste halfjaar op. De cijfers laten zien dat er in 2023 tot dusver een lichte groei in de automotive mediabestedingen zit.
![[column] Wie is de baas van pricing?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wie is de baas van pricing?
Eén van de eerste vragen die ik bij klanten stel is: ‘Wie bepaalt bij jullie de prijs van een product?’ Soms is het antwoord Sales. Soms is het antwoord Finance. Vaak is het antwoord Marketing.

'Winkelvastgoedprijzen PC Hooftstraat behoorlijk gedaald'
De koopprijzen van vierkante meters in der prestigieuste winkelstraten van Nederland, de PC Hooftstraat, tuimelen naar beneden. Indicatief voor het marktklimaat, ook onder de (voorheen) rijkere consumenten? 'Zuinig is het nieuwe cool.'

Pearle Studio verandert naam in GrandOptical
100 Pearle Studio-winkels in Nederland (voorheen Eye Wish) krijgen een nieuwe naam: GrandOptical, een merk van GrandVision. ‘Met de naamswijziging van Pearle Studio naar GrandOptical kiest GrandVision voor een dual brand-strategie met de merken Pearle en GrandOptical die elk een eigen positionering kennen en een eigen groep klanten bedienen.’

Bos Ice Tea lanceert limited edition met Zuid Afrikaans rugbyidool Siya Kolisi
Het Zuid-Afrikaanse merk Bos Ice Tea lanceert in samenwerking met het Zuid-Afrikaanse rugby-icoon Siya Kolisi, zijn vrouw Rachel Kolisi en de Kolisi Foundation een limited edition. Van elke fles verkochte fles gaat 5 procent naar de Kolisi Foundation. Het design is geïnspireerd op het township Zwide, waar Kolisi opgroeide.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Chin. Ind. Rest.: horecalevens voor... 25-09-2023
- Albert Heijn start pfas vrije... 22-09-2023
- Marketeer Dings: 'Ben & Jerry's... 22-09-2023
- Primark lanceert collectie met... 22-09-2023
- [onderzoek] Nederlanders besteden... 22-09-2023
- [marketeer 185] Floris Smits -... 22-09-2023
MarketingTribune Events
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres
- 12okt 2023
Shopping Today
- 31okt 2023
Grand Prix Content Marketing