Biografie Sinds april 2009 werk ik voor MarketingTribune als (eind)redacteur voor het magazine en sinds september 2013 ben ik ook contentmanager voor onze website in het bijzonder marketingtribune.nl/design. De focus van ons platform over design ligt op packaging, visual id en digital design. Bloggers welkom! Mail me met nieuws en andere wetenswaardigheden op design@marketingtribune.nl.
Nanny Kuilboer

Lore Vanaudenhove van Bristol: 'Goede marketing is verrassend en durft buiten de lijntjes te kleuren'
Lore Vanaudenhove is Marketing Manager bij Bristol. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden. 'We zijn keihard aan het werk om Bristol volledig te transformeren en klaar te stomen voor de toekomst.'
[De zomer van] Friso Ludenhoff: 'De tijd dat het stil is in de zomer, is al jaren voorbij'
Friso Ludenhoff is Executive Creative Director bij reclamebureau Publicis Groupe NL. Voor de rubriek ‘De Zomer van …’ deelt hij zijn vakantieplannen met de redactie van MarketingTribune.
Nieuw personeel mag drie maanden gratis in Leonardo Hotel logeren
Leonardo Hotels hoopt het antwoord op het nijpende personeelstekort gevonden te hebben: #inspectorLeonardo verblijft drie maanden gratis in één van de hotels.
Deadline inzenden GPCM 30 augustus en 5 tips om je daarbij te helpen
Op dinsdag 4 oktober 2022 worden de Grand Prix Content Marketing Awards feestelijk uitgereikt in Postillon in Amsterdam. Inzenden van cases kan nog tot 30 augustus!
De Nachtwacht in 8.000 NFT's
Binnenkort kan iedereen een digitaal stukje van ‘De Nachtwacht’ kopen. Dit kondigen de Rembrandt Heritage Foundation en HODL Finance aan, vlak voor de eerste sterfdag van de wereldwijd bekende Rembrandt-expert, Prof. Dr. Ernst van de Wetering, die veel samenwerkte met de Foundation.
Ilse van Loon van Stoov: 'Zo zonde om te zien dat van merken soms niets meer overblijft dan een lege huls'
Ilse van Loon is Head of Brand & Communications bij Stoov. Het Nederlandse Stoov werd opgericht in 2014 en ontwerpt en produceert kussens met infraroodverwarming. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.
[De zomer van] Samantha Catsburg: 'Een weekend dansen met vrienden in de zon is voor mij een uitlaatklep'
Samantha Catsburg werkt als Agency Lead bij mediabureau Stroom. Voor de rubriek ‘De zomer van …’ stelden wij haar enkele ‘zomerse’ vragen.
Bojan Brkić van AutoScout24: Van occasionplatform naar mobiliteitsplatform
Bojan Brkić is Marketing Manager bij AutoScout24. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden.
Michael Nap van DentsuAchtung over 'anti-Instagram' BeReal
Een miljoen downloads al! Sociaal netwerk BeReal - ‘de anti-Instagram’ aldus de makers - bereikte dit in slechts vier maanden en is vooral onder jongeren populair, meldde nos.nl onlangs. Uw verslaggever maakte een account aan en vroeg Michael Nap, Head of Content & Social/MT Member bij DentsuAchtung naar de mogelijkheden voor merken.
WARC over Cannes: 'Marketing als discipline beleeft een existentiële crisis'
WARC, het World Advertising Research Centre, heeft een rapport gepubliceerd over de gemene delers van de Cannes Creative Effectiveness Lions-winnaars van deze zomer: ‘Creatieve effectiviteit kan marketing terugbrengen naar de C suite.’
Sander van Gelderen van Effectory: 'Marketingteam kan de olie zijn die de machine soepel laat lopen'
Sander van Gelderen is CMO bij het Nederlandse Effectory, een onderzoeksbureau dat onder meer voor Schiphol en andere grote bedrijven medewerkersfeedback ophaalt en analyseert en bovendien jaarlijks het label uitreikt aan de beste werkgever van Nederland. Een belangrijke taak in tijden van personeelstekorten en ontevreden medewerkers.
Met deelname aan Pride wil EasyToys nadruk leggen op nieuwe generatie
Ook de markt voor erotische producten wordt steeds inclusiever, aldus EasyToys. Megan Smit, productspecialist bij EasyToys: ‘Nu het assortiment van marktleider EasyToys met onder meer seksspeeltjes voor transgender en intersekse personen wordt uitgebreid, is er écht voor ieder wat wils.’
[De zomer van] Marc van Eck: 'Ik heb dus meer zorgen over de wereld dan over mijn werk'
Marc van Eck RM - rechts op de foto met links zijn oudste zoon - is CEO en co-founder van New Growth Strategies. Hij heeft recent zijn Governance Essentials van het NCD - Nederlandse vereniging van commissarissen & directeuren - afgerond en kijkt om zich heen naar een mooie commissarispositie: ‘Maar dat is nog niet zo makkelijk voor een oude, witte man als ik 😉’.
Insturen Grand Prix Content Marketing kan nog tot en met 29 augustus 2022
De Grand Prix Content Marketing is terug en hoe! De enige echte awards voor de beste cases op het gebied van contentmarketing heeft een nieuwe partner, nieuwe jury, nieuwe Awards en nieuwe categorieën. In onderstaand artikel ook tips voor het schrijven van een prijswinnende case.
[De zomer van] Alef de Jong: 'Wunder zoekt collega's'
Alef de Jong is oprichter en strateeg van Wunder. Het strategische designbureau houdt zich niet alleen bezig met merkstrategie en design, zoals de naam als doet vermoeden, maar ook met naamgeving. Vanuit zijn hangmat in de Dauphine Frankrijk mailt hij met de redactie.
Lena Knoerzer van Fairtrade Original: 'Greenwashing ondermijnt het vertrouwen in duurzaamheidsclaims'
Lena Knoerzer is Product Manager Koffie bij Fairtrade Original. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.
Code d'azur steunt LHBTIQ+-gemeenschap met gepersonaliseerde kunstwerken
Reclamebureau Code d’azur lanceert een kunstproject om de LHBTIQ+-gemeenschap te ondersteunen. Op de website van Noun Art Gallery is het mogelijk een gepersonaliseerd kunstwerk te maken op basis van je eigen naam en voornaamwoorden.
The Good Roll start crowdfunding voor nieuwe fabriek in Ghana
The Good Roll biedt nu ook toiletpapier van bamboe en dit komt sinds kort uit de eigen fabriek in Ghana. Om nog meer sociaal-maatschappelijke, economische en ecologische impact te kunnen maken, heeft het Nederlandse bedrijf een crowdfunding gestart waarbij het streefbedrag één miljoen euro is in de vorm van een rentedragende lening.
Zuiderlicht sluit zich aan bij Total Design
Creative agency Zuiderlicht maakt vanaf 1 juli 2022 onderdeel uit van Total Design. Met deze strategische samenwerking willen Total Design en Zuiderlicht hun positie op het gebied van technologie, communicatie en branding in het zuiden van Nederland en in België verbeteren.
Boot T-Mobile toont Kisschain tijdens Canal Parade
Uit eigen onderzoek van T-Mobile bleek dat meer dan 25 procent van de Nederlanders ongemak ervaart als hen wordt gevraagd om een foto te maken van een zoenend homostel. Dit was de aanleiding voor de telecomprovider ‘de kus’ centraal te stellen tijdens Pride Amsterdam.
Niels Uiterdijk van Inepro: 'Radiocommercials vind ik echt verschrikkelijk'
Niels Uiterdijk is marketeer bij Inepro, ontwikkelaar van authenticatie-, betaal- en managementsystemen, in Nieuw-Vennep. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden.
'Vrouwen met platte schoenen worden meer capabel geacht dan hun collega's die hakken dragen'
Op marketingweek.com signaleert Helen James dat vrouwelijke marketeers steeds vaker hun hoge hakken laten voor wat het is en kiezen voor meer comfortabel schoeisel. Zij stelt dat vrouwen het dusdanig goed doen in leidinggevende posities dat zij vol vertrouwen in eigen kunnen hun ‘harnas met hoge hakken’ achterwege laten.
Onderzoek: 'Meer dan helft CMO's in VS is nu vrouw'
Uit onderzoek van de grote Amerikaanse recruiter SpencerStuart blijkt dat, voor het eerst sinds hun studie naar gender- en etnische diversiteit begon, 51% van de CMO’s in de top 100-adverteerders van het advertentietijdperk 2021 vrouw was, schrijft zustertitel Marketingfacts.
ING maakt CO2-voetafdruk inzichtelijk voor klanten
Vanaf vandaag kunnen ING-klanten die dat willen in de ING-app en op Mijn ING zien wat de CO2-uitstoot is van hun uitgaven. Met deze nieuwe functie hoopt ING klanten te helpen bij het maken van klimaatbewuste keuzes.
[De zomer van] Jop Quirindongo: 'Ik ga binnenkort participeren in een mooi, zeer relevant en betrokken merk'
Jop Quirindongo is eigenaar van Lowres Creative Studio en specialist in visuele identiteiten. Hij is onder meer bekend van de visual identity van de Embassy of Dutch Creativity, de Nederlandse creatieve handelsmissie die elk jaar afreist naar het Cannes Lions Festival. Jop viert, as we speak, vakantie in Thailand en mailt even met de redactie.
Schrijf nu in voor de Grand Prix Content Marketing
Op 4 oktober 2022 worden tijdens ‘Grand Prix Content Marketing’ de Awards voor de meest succesvolle contentstrategieën en de Bekroningen voor uitblinkende contentproducties uitgereikt. De inschrijvingen zijn geopend! Nieuw tijdens deze editie zijn de Awards voor Marketeer, Bureau en Merk van het Jaar!
[column] Onverschillig
Er is geen briefing waar ‘onverschilligheid’ als doelstelling meegegeven wordt. En toch is dat voor de meeste campagnes het hoogst haalbare resultaat.
Karin de Koning van Beiersdorf: 'Denk vier keer na voordat je gaat relaunchen'
Karin de Koning is Country Manager Benelux bij Beiersdorf. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Toen ik 18 was twijfelde ik tussen het conservatorium en een studie Bedrijfseconomie.’
DOSSIER THE YOUNG ONES Aandacht moet je verdienen
Yvonne van Sark en Sylvie Verbiest richten zich met hun respectievelijke bureaus Youngworks en Small Kids & Youth op de jongerenmarkt. Wij vroegen hen onder meer of jongeren beschermd moeten worden door zelfregulering of regelgeving van bovenaf of dat jongeren de ‘bullshit’ die zij over zich heen krijgen prima kunnen pareren. Aan de andere kant is het hete hangijzer natuurlijk of en hoe je de jongeren überhaupt bereikt. Tips van de experts.
DOSSIER THE YOUNG ONES Stelling: 'De invloed van marketing op jongeren wordt overschat'
Wat moet je als marketeer toch met die jongeren? Hoe bereik je ze en hoe voorkom je dat je als merk pubergedrag vertoont, waarschuwt Ana Henriques van TUI. Wil je ze met jouw product überhaupt wel bereiken of doe je liever aan zelfregulering? Zoals Martijn Keesmaat van Hooghoudt het noemt: een duivels dilemma!
Hands Off My Chocolate lanceert vegan melkchocoladereep
De Smooth No M!lk-reep van Hands Off My Chocolate is het plantaardige alternatief voor de klassieke melkchocoladereep. Hands Off My Chocolate hoopt op deze manier - en met de al bestaande vegan pure variant - vegan chocolade toegankelijk en mainstream te maken.
Mastercard lanceert muziekalbum
Als volgende stap in de sonic branding van het merk, lanceert Mastercard een muziekalbum. Dit kondigde de creditcardmaatschappij tijdens Cannes Lions aan.
Buitenwinkel Bever opent eerste retailrecyclestraat van Nederland
Bever is de eerste retailer in Nederland met een heuse retailrecyclestraat. In de recyclestraat worden alle kleding en producten die in de 42 Bever-winkels worden ingeleverd - in 2021 alleen was dat 7.760 kg - gesorteerd en verdeeld over zestien bestemmingen en krijgt een daardoor een duurzaam en circulair ‘tweede leven’.
Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor: 'Consument wil wel duurzaam online winkelen, maar weet niet hoe'
Uit de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor, die in opdracht van Thuiswinkel.org wordt uitgevoerd door Stakeholderwatch, blijkt dat de meeste consumenten (66%) duurzaam online winkelen belangrijk vinden, maar niet altijd weten hoe ze dat moeten doen.
MoAwards 2022: Essensor Marketing Research and Analytics Bureau van het jaar
Essensor is bij de uitreiking van de MoAwards 2022 uitgeroepen tot Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar. De prijs voor Insights Professional aan bedrijfszijde ging naar Marcel Paquay van Walibi Holland.
The Good Wine verandert wijn in water
The Good Wine is niet alleen biologisch en vegan, maar voor elke verkochte fles wordt er 750 liter schoon drinkwater gedoneerd.
Art van der Vorm van Hansgrohe: 'Van B2B naar B2C; het doel is meer Hansgrohe-groen op straat'
Art van der Vorm is Marketing Manager bij Hansgrohe Group. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert hij op een aantal steekwoorden.
Nationale Marketing Benchmark: Winnaars investeren in ontwikkeling
Winnende merken zijn meer tevreden over de marketingcompetenties van hun medewerkers. Toch blijven winnaars meer investeren in opleiding en training dan andere bedrijven. De achterstand van dalende merken dreigt daardoor steeds verder toe te nemen. Dat blijkt uit de Nationale Marketing Benchmark, waar nieuwe resultaten van beschikbaar zijn.
DOSSIER BUIKGEVOEL Mariëlle Krouwel van NN Group
Nationale-Nederlanden heeft in samenwerking met creative agency DentsuAchtung een nieuwe merkcampagne gelanceerd. In gesprek met Mariëlle Krouwel, Director of Global Branding bij NN Group, over buikgevoel en creativiteit, humor in reclame en hoe onze Europese buren daarmee net dat stapje verder durven te gaan: ‘Als je niet wakker ligt van de doelen die je stelt, ben je niet ambitieus genoeg.’
22 European Design Awards voor Nederland en Verve by Vruchtvlees European Design Agency of the Year
Na twee digitale edities werden de European Design Awards dit jaar weer live uitgereikt en wel op op zaterdag 18 juni in de Estlandse hoofdstad Tallinn. Verve by Vruchtvlees won vier awards en werd voor de tweede keer European Design Agency of the Year. Verve evenaart daarmee het record van het Haagse bureau Silo.
Steffie van der Velde van Luxaflex: 'Scherpe keuzes maken in je positionering dwingt je om vooral dingen niet te doen'
Steffie van der Velde is per 1 juni 2022 gestart als marketingmanager bij Luxaflex Nederland. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden.
Nationale Bioscoopbon helemaal in het nieuw
Voor Nationale Bioscoopbon vormden het toenemend aantal cadeaukaarten en de verdergaande digitalisering de aanleiding voor een herpositionering en een geheel nieuw digitaal product en design in samenwerking met Selmore en DotControl.
- AlgemeenNieuws Rode lippen tegen 'kissing disease'Nieuws AP wil aanpassing wet gebruik...Nieuws Bob richt zich op fietsers en...Nieuws Nieuw personeel mag drie maanden...Nieuws De zomer van Arno de Jong Online...Nieuws [branded content] Dit bezorgt The...
- B2BWeblog Column: CEO wissel eens van functie...Nieuws Fiverr lanceert nieuwe B2BcampagneNieuws DOSSIER STUDIEREIS Mariëlle Krouwel...Nieuws Ernst Dirkzwager hoofd Sales bij...Weblog Column #notmymarketingNieuws DOSSIER STUDIEREIS Ronald Voorn van...
- BureausNieuws Osborne Clarke kiest Coopr als...Nieuws Dept breidt uit met designstudio...Nieuws [De zomer van] Friso Ludenhoff: 'De...Nieuws Kumpany maakt HBO Original-serie...Nieuws Team Lewis helpt GLS Netherlands met...Nieuws Scenery verwelkomt Naique Tanate als...
- ContentmarketingNieuws Jurylid GPCM Daphne Hoogenboom Blij...Nieuws Deadline inzenden GPCM 30 augustus...Nieuws Jurylid Grand Prix Content Marketing...Weblog Column Kun jij duurzame stukjes...Nieuws Robin Wollenberg, jurylid GPCM:...Nieuws Robbert Rodenburg lanceert Pride...
- DesignNieuws De Nachtwacht in 8.000 NFT'sNieuws Designer Lenny Stöpp bij...Weblog [column] Presenteren in mijn...Nieuws Alef de Jong is oprichter en...Nieuws Code d'azur steunt...Nieuws Zuiderlicht sluit zich aan bij Total...
- Food en RetailNieuws Prijsbeleid belangrijkste aspect...Nieuws Lore Vanaudenhove van Bristol:...Nieuws Plus en Thuisbezorgd.nl starten...Nieuws Ilse van Loon van Stoov: 'Zo zonde...Nieuws G-Star RAW lanceert exclusieve...Nieuws Anastasia Dellis nieuwe General...
- MediaNieuws Soap rond veiling FM-frequenties...Nieuws Juryvoorzitter Arno Kantelberg...Nieuws In juli iets langer voor de buisNieuws Taxi-app Dextr liveNieuws Commerciële radiofrequenties...Nieuws [De zomer van] Samantha Catsburg:...
- Online MarketingNieuws RacingNews365 geeft gas op...Nieuws Justitie VS start mededingingszaak...Nieuws Onderzoek: bijna 5 Nederlandse...Nieuws HomeExchange kiest Counter Content Nieuws AliExpress past voorwaarden...Nieuws Muziekdienst Spotify groeit naar 433...
- SponsoringNieuws Grill Guru naamgever NK Surftour Nieuws Tourwinnaar Vingegaard vliegensvlug...Nieuws Fuze Tea brengt ode aan fusie van...Weblog [column] Hoeveel media-aandacht...Nieuws AGU ziet ambities uitkomen in ParijsNieuws Van Lanschot Kempen partner...
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Prijsbeleid belangrijkste aspect... 12-08-2022
- Lore Vanaudenhove van Bristol:... 12-08-2022
- Plus en Thuisbezorgd.nl starten... 11-08-2022
- Ilse van Loon van Stoov: 'Zo zonde... 11-08-2022
- G-Star RAW lanceert exclusieve... 10-08-2022
- Anastasia Dellis nieuwe General... 10-08-2022
MarketingTribune Events
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 4okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 1nov 2022
Dutch Podcast Conference
- Toon alle events »