WhatsApp krijgt advertenties

- Online
- 18 jun 2025 @ 11:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 18 jun 2025 @ 11:00
- Peter van Woensel Kooy
Het lag niet in het de lijn der verwachtingen van de oprichters. Maar ze komen: advertenties op dit social medium. 'We helpen je meer kanalen en bedrijven te vinden op WhatsApp', stelt eigenaar Meta nu.
Meta verklaart de koerswijziging met de volgende verklaring:
'Wij introduceren een aantal nieuwe functies voor ons tabblad Updates, waar je zowel Kanalen als Status vindt. We hebben de afgelopen twee jaar hard gewerkt om van dit tabblad dé plek te maken waar je iets nieuws kunt ontdekken op WhatsApp, en het tabblad wordt nu door 1,5 miljard mensen per dag gebruikt. Dit enthousiasme is onze drijfveer en we willen ook beheerders, organisaties en bedrijven helpen groeien op WhatsApp.
Dit gaan we op 3 manieren doen:
- Kanaalabonnementen: je kunt je favoriete kanaal steunen door je te abonneren om voor een maandelijks bedrag exclusieve updates te ontvangen.
- Gepromote kanalen: we helpen je nieuwe kanalen te ontdekken die mogelijk interessant voor je zijn wanneer je de directory doorbladert. Voor het eerst hebben beheerders een manier om de zichtbaarheid van hun kanaal te vergroten.
- Advertenties in Status: je kunt een nieuw bedrijf vinden en er eenvoudig een gesprek mee starten over een product of dienst die het bedrijf promoot in Status.
Deze nieuwe functies verschijnen alleen op het tabblad Updates, buiten je persoonlijke chats. Dit betekent dat als je WhatsApp alleen gebruikt om te chatten met vrienden en dierbaren er geen verandering in je ervaring is.
Advertenties gebouwd met privacy in gedachten
Zoals bij alles wat we doen bij WhatsApp, hebben we deze functies zo privé mogelijk gemaakt. Je persoonlijke chatberichten, oproepen en statussen blijven end-to-end versleuteld. Dit betekent dat niemand (zelfs wij niet) ze kunnen bekijken of beluisteren.
Voor het weergeven van advertenties in Status of Kanalen die je mogelijk belangrijk vindt, gebruiken we beperkte info zoals je land of stad, taal, de kanalen die je volgt en hoe je interactie hebt met de advertenties die je ziet. Voor mensen die ervoor hebben gekozen WhatsApp toe te voegen aan het Accountcentrum, gebruiken we ook hun advertentievoorkeuren en info uit hun Meta-accounts.
We verkopen of delen je telefoonnummer nooit met adverteerders. Je persoonlijke chatberichten, oproepen en groepen waarvan je lid bent, worden niet gebruikt om te bepalen welke advertenties je mogelijk te zien krijgt.
We praten al jaren over onze plannen om een bedrijf te ontwikkelen dat je persoonlijke chats niet onderbreekt en we geloven dat het tabblad Updates de juiste plek is om deze nieuwe functies te laten werken', aldus Meta.
Marketeers, bedrijven, mediamensen en kanaalbeheerders die er eventueel mee aan de slag willen, vinden hier meer informatie.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- social medium
- berichten
- socials
- commercie
- advertenties
- contact
- adverteren
- Big Tech
- social medium. 'We helpen je meer kanalen en bedrijven te vinden op WhatsApp'
- massamedium
- Meta
- stelt eigenaar Meta
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- WhatsApp krijgt advertenties18-06-2025
- VanMoof lanceert S6: krachtiger en... 11-06-2025
- [column] Marketingtoppers in London... 06-06-2025
- AI Assistent wil werken in Albert... 06-06-2025
- Maastricht zet bezoeker centraal met... 05-06-2025
- [onderzoek] Nederlandse consument... 20-05-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation