Mediaconsumptie zomer: print, podcasts en puzzels winnen terrein

Mediaconsumptie zomer: print, podcasts en puzzels winnen terrein
  • Media
  • 13 jun 2025 @ 12:15
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

In de zomer schakelen Nederlanders massaal over naar de vakantiemodus, en dat zie je terug in hun mediagebruik. Mediahuis en MediaTest deden onderzoek onder ruim duizend Nederlanders en ontdekten duidelijke verschuivingen in nieuwsconsumptie, mediagebruik én de manier waarop advertenties worden beleefd.

Vier op de vijf Nederlanders geven aan dat ze in de zomer op vakantie gaan, vonden de onderzoekers. 'Vooral jongeren, gezinnen en hoger opgeleiden trekken eropuit. Maar ook wie thuisblijft en vrij heeft, past zich aan. Met het wegvallen van het gewone ritme – werk, school, vaste tijden – verandert automatisch ook het moment en de manier waarop mensen media tot zich nemen. Zo blijkt dat ruim 20% van de mensen juist méér media gebruikt in de zomer dan normaal. Er is simpelweg meer tijd, meer ruimte om rond te scrollen of eindelijk die stapel kranten en magazines door te nemen. Wat opvalt: het nieuws blijft een belangrijke rol spelen. Meer dan driekwart checkt dagelijks online nieuwsplatforms. Bijna 4 op de 10 mensen geeft aan in de vakantie meer tijd te nemen om het nieuws te volgen.'

Nieuwsconsumptie: anders, niet minder
Nieuws wordt in de zomer vooral gevolgd via social media, nieuwsapps en televisie. Jongeren (18-29) gebruiken vaker sociale media als nieuwsbron, terwijl 50-plussers vooral op televisie vertrouwen. Opvallend: mannen gebruiken vaker nieuwsapps en (digitale) kranten, terwijl vrouwen nieuws juist vaker consumeren via social media. Jongeren geven bovendien aan in de zomer vaker online video’s en podcasts te consumeren dan buiten het vakantieseizoen.

Print leeft op in de zomer
De zomer blijkt hét seizoen voor fysieke content. Puzzelboekjes (44%), leesboeken (38%) en magazines (35%) worden in deze periode vaker gekocht dan in andere seizoenen. Vooral vakantiegangers en ouders grijpen naar tastbare media. Ook de papieren krant blijft relevant, juist in deze maanden.

Zomerse campagnes vallen extra op bij jongeren en stedelingen
Advertenties krijgen in de zomer meer aandacht. Zo’n 70% zegt evenveel of meer aandacht te hebben voor reclame dan anders. Jongeren, stedelingen en hoogopgeleiden zeggen vaker dat advertenties in de zomer juist beter opvallen. Advertenties gericht op eten, drinken, reizen, zonnebrand en kleding scoren het hoogst.

Mobiel eerst
Mobiele telefoons zijn de onbetwiste favoriet tijdens de zomervakantie en worden het meest gebruikt. Daarna volgen laptops, tablets en tv’s. E-readers worden nog relatief weinig gebruikt, maar scoren hoger onder vrouwen en vakantiegangers.

De zomer is kortom niet alleen een periode van ontspanning, maar ook een kansrijke tijd voor merken. Consumenten hebben meer vrije tijd, staan open voor nieuwe inspiratie en besteden onverminderd aandacht aan nieuws en aandacht voor advertenties. Voor adverteerders en nieuwsaanbieders levert dit volgens de onderzoekers 'unieke commerciële kansen' op.

Over het onderzoek
'Het onderzoek werd in mei 2025 uitgevoerd door Mediahuis in samenwerking met MediaTest. In totaal vulden 1005 Nederlanders van 18 tot 70 jaar een online vragenlijst in over hun vakantieplannen, mediaconsumptie, nieuwsgebruik en houding ten opzichte van advertenties in de zomerperiode.'

(bron: Mediahuis en MediaTest)


beeld: Natalya Zaritskaya / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken