Maastricht zet bezoeker centraal met datagedreven platform

Maastricht zet bezoeker centraal met datagedreven platform
  • Online
  • 5 jun 2025 @ 08:52
  • Link
  • Imke Walenberg
    Imke Walenberg

    Hoofdredacteur Online
    MarketingTribune
  • Campagnes

Wie deze zomer Maastricht bezoekt, krijgt meteen een voorproefje van hoe stedelijke beleving anno 2025 eruitziet. Maastricht Marketing lanceert vandaag het vernieuwde platform www.visitmaastricht.nl: een online gids die verder gaat dan tips en to do’s, en inspeelt op de diepere reisdrijfveren van de bezoeker

Centraal in de nieuwe aanpak staat slow travel, reizen met aandacht voor beleving, context en betekenis. In plaats van de stad als checklist, presenteert Visit Maastricht de regio in magazinestijl, afgestemd op verschillende leefstijlen. Geen one-size-fits-all, maar content die resoneert met wat mensen écht beweegt.

Leefstijlvinder

Daarvoor maakt Maastricht Marketing gebruik van de Leefstijlvinder: een wetenschappelijk model dat inzicht geeft in motivatieprofielen. Drie profielen zijn leidend op het platform: de Avontuurzoeker, de Stijlzoeker en de Inzichtzoeker. Denk: thematische blogs, slim gecureerde tips en slimme navigatie die als vanzelf meebeweegt met jouw voorkeuren.

De technologie achter het platform is minstens zo vooruitstrevend. Mobile-first, uiteraard (75% van het verkeer komt immers via mobiel) maar ook realtime meertalig dankzij een AI-vertaaltool. De content wordt automatisch vertaald naar Engels, Frans en Duits, wat cruciaal is voor een internationale bestemming als Maastricht. Bezoekers kunnen bovendien zelf hun route uitstippelen door activiteiten te ‘liken’ en op basis van hun locatie direct zien wat er nú te doen is.

Prominente rol vool lokale ondernemers

Een opvallend aspect is de prominente rol voor lokale ondernemers. Via rijke detailpagina’s, inspirerende fotografie en kaartfunctionaliteit worden bezoekers verleid hun verblijf te verlengen en ook buiten de gebaande paden te treden.

Leontien Mees, directeur van Maastricht Marketing: 'We willen niet alleen een mooie stad laten zien, maar vooral betekenisvolle ontmoetingen faciliteren. Met deze nieuwe site zetten we stevig in op kwaliteitstoerisme en regionale spreiding.'

De ontwikkeling van het platform was een coproductie van destinatiemarketingbureau Insiders (concept en techniek), Zuiderlicht en Miranda Reijnders Graphic Productions (vormgeving).

Imke Walenberg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken