Maastricht zet bezoeker centraal met datagedreven platform
.jpg)
- Online
- 5 jun 2025 @ 08:52
- Link
-
Imke Walenberg
Hoofdredacteur Online
MarketingTribune - Campagnes
- 5 jun 2025 @ 08:52
- Imke Walenberg
Wie deze zomer Maastricht bezoekt, krijgt meteen een voorproefje van hoe stedelijke beleving anno 2025 eruitziet. Maastricht Marketing lanceert vandaag het vernieuwde platform www.visitmaastricht.nl: een online gids die verder gaat dan tips en to do’s, en inspeelt op de diepere reisdrijfveren van de bezoeker
Centraal in de nieuwe aanpak staat slow travel, reizen met aandacht voor beleving, context en betekenis. In plaats van de stad als checklist, presenteert Visit Maastricht de regio in magazinestijl, afgestemd op verschillende leefstijlen. Geen one-size-fits-all, maar content die resoneert met wat mensen écht beweegt.
Leefstijlvinder
Daarvoor maakt Maastricht Marketing gebruik van de Leefstijlvinder: een wetenschappelijk model dat inzicht geeft in motivatieprofielen. Drie profielen zijn leidend op het platform: de Avontuurzoeker, de Stijlzoeker en de Inzichtzoeker. Denk: thematische blogs, slim gecureerde tips en slimme navigatie die als vanzelf meebeweegt met jouw voorkeuren.
De technologie achter het platform is minstens zo vooruitstrevend. Mobile-first, uiteraard (75% van het verkeer komt immers via mobiel) maar ook realtime meertalig dankzij een AI-vertaaltool. De content wordt automatisch vertaald naar Engels, Frans en Duits, wat cruciaal is voor een internationale bestemming als Maastricht. Bezoekers kunnen bovendien zelf hun route uitstippelen door activiteiten te ‘liken’ en op basis van hun locatie direct zien wat er nú te doen is.
Prominente rol vool lokale ondernemers
Een opvallend aspect is de prominente rol voor lokale ondernemers. Via rijke detailpagina’s, inspirerende fotografie en kaartfunctionaliteit worden bezoekers verleid hun verblijf te verlengen en ook buiten de gebaande paden te treden.
Leontien Mees, directeur van Maastricht Marketing: 'We willen niet alleen een mooie stad laten zien, maar vooral betekenisvolle ontmoetingen faciliteren. Met deze nieuwe site zetten we stevig in op kwaliteitstoerisme en regionale spreiding.'
De ontwikkeling van het platform was een coproductie van destinatiemarketingbureau Insiders (concept en techniek), Zuiderlicht en Miranda Reijnders Graphic Productions (vormgeving).
-
Imke Walenberg
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur Online
- Website:https://nl.linkedin.com/in/imkewalenberg
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Albert Heijn maakt AH App meertalig met hulp van AI
- Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de basis is van digitale...
- Hoe Moneybird emotie boven product kiest in nieuwe campagne...
- Inter Milan introduceert digitaal loyaliteitsplatform Interista
- [column] Marketingfacts Focus #10
Laatste Nieuws
- Identity Games kiest voor speelse... 18-11-2025
- [onderzoek] Ruim helft jongeren... 17-11-2025
- Hoe Moneybird emotie boven product... 17-11-2025
- Just speelt in op jongerencultuur... 12-11-2025
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de... 12-11-2025
- Inter Milan introduceert digitaal... 12-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

