CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden

- Food-en-retail
- 12 dec 2025 @ 16:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 12 dec 2025 @ 16:00
- Peter van Woensel Kooy
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) vindt dat de aanbevelingen uit het rapport van Peter Wennink een duidelijke richting geven voor een toekomstbestendige voedselketen. Voormalig ASML-ceo Wennink presenteerde recent het rapport met ingrijpende hervormingsvoorstellen voor de Nederlandse economie. Volgens het CBL als grote supermarkten- en foodservicebedrijvenvertegenwoordiger, bieden deze een goede kans om ‘de veerkracht van de Nederlandse economie te versterken’.
Volgens het CBL moet de formerende coalitie daarom Wenninks conclusies ‘serieus meenemen in het regeerakkoord’.
Het CBL ziet in het rapport tevens een aansporing om sneller en gerichter te investeren in de agrifoodsector. De organisatie wijst erop dat ondernemers in de supermarkten- en foodservicebedrijvensector de afgelopen jaren te maken kregen met stijgende administratieve lasten en langdurige bestuurlijke stilstand, wat ‘het verdienvermogen van de sector heeft aangetast’. Daardoor komt de ruimte om te investeren in innovatie en oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken onder druk te staan. Supermarkten en foodservicebedrijven willen volgens het CBL juist bijdragen aan ‘een agenda die ondernemersklimaat, verduurzaming en gezondere keuzes centraal zet’.
Oog voor stabiele voedselvoorziening
Het CBL zegt de formerende partijen te vragen om randvoorwaarden te scheppen die investeringen mogelijk maken. 'Versnelde vergunningverlening en terughoudendheid met nationale koppen op Europese regels zijn volgens de branche daarbij essentieel. Een stabiele bestuurlijke omgeving is nodig om het maatschappelijk belang van een robuuste voedselvoorziening te borgen’, aldus de organisatie, die de huidige formeerders D66, VVD en CDA oproept deze punten nadrukkelijk te wegen.
Branche als natuurlijke partner
Supermarkten en foodservicebedrijven hebben volgens het CBL een sleutelrol door hun positie tussen consumenten, producenten en boeren, én doordat de sector meer dan 400.000 mensen werk biedt. Daardoor is de branche ‘een vanzelfsprekende partner’ bij belangrijke keuzes over verduurzaming, gezondere voeding en een wendbare arbeidsmarkt, onderwerpen die direct raken aan het rapport van Wennink.
Het CBL geeft aan binnenkort met de formerende partijen in gesprek te willen gaan om ‘een positieve agenda voor Nederland en nieuwe investeringen in het agrifoodcluster’ verder vorm te geven.
foto: Alex Haney / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
- Limited Heineken-fles bij start... 04-12-2025
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




