[onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van gezondheid
![[onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van gezondheid](/food-en-retail/nieuws/2025/12/onderzoek-bij-on-the-go-food-wint-gemak-van-gezondheid/food-on-the-go-samuel-isaacs-unsplash-nw-juist-25.jpg)
- Food-en-retail
- 4 dec 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 4 dec 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
De Nederlander is onderweg en eet onderweg, in de auto, trein, op de fiets of lopend. Waar reizen vroeger vooral functioneel waren, zijn het nu momenten waarop we ook steeds vaker snacken en lunchen. Uit nieuw onderzoek van NielsenIQ blijkt dat de markt voor ‘on-the-go’-producten jaar op jaar groeit maar gezond is anders.
De markt groeit, zowel in omzet als binnen het totale FMCG-aanbod, heeft NielsenIQ vastgesteld. Hoewel 85% van de aankopen nog altijd in supermarkten plaatsvindt, winnen tankstations en gemakswinkels langzaam terrein.
Gemak voert daarbij veruit de boventoon. Bijna de helft kiest voor deze producten vanwege de snelle beschikbaarheid en het feit dat ze ‘zo weg te happen’ zijn, en jongere Nederlanders hechten extra waarde aan tijdswinst. Gezondheid speelt nauwelijks mee, slechts 9% noemt dit als motivatie. Zoals het onderzoek het verwoordt: ‘gemak is koning, gezondheid bijzaak’.
Opvallend is de rol van jongeren (13–24 jaar). Zij plannen hun eetmomenten onderweg vaker vooruit, en staan extra open voor nieuwe producten. Terwijl 67% van alle Nederlanders iets van huis meeneemt, doet slechts 57% van de jongeren dat. Volgens de onderzoekers zijn zij ‘de innovators binnen het on-the-go-segment’. Lunchmomenten (50%) en snacks in de middag (35%) domineren en jongeren springen eruit bij tussendoortjes en ontbijtproducten. Favorieten zijn broodjes, zoete en hartige snacks, fruit en drankjes in handige verpakkingen. De populariteit van warme broodsnacks, een keuze van 34%, onderstreept volgens NielsenIQ dat gezondheid zelden leidend is.
Omdat slechts 15% van de consumenten vaker dan één keer per week onderweg iets koopt, is elk contactmoment cruciaal. Merken en retailers kunnen volgens NielsenIQ meer marktaandeel winnen door ‘praktische verpakkingen en slimme in-store communicatie’ te combineren met producten die inspelen op smaak en het juiste snackmoment. En wellicht verantwoordelijkheid nemen door passanten vaker te verleiden met een iets gezonder aanbod.
foto on-the-go-kraam: Samuel Isaacs / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- Sinterklaascampagne van Raak zoomt in op online gedrag
- [marketeer 238] Josje Geluk - founder Luck Bag: 'Marketing...
- [marketeer 237] Patricia Douma - marcombazin Dopper: 'Wij zijn...
- [retailmedia] MediaMarkt ingezet als non-endemic showroomals...
- Lidl lanceert Let’s Grow: nieuw platform geeft vrouwelijke...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: wat... 03-12-2025
- Fritz-kola start... 01-12-2025
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in... 01-12-2025
- [marketeer 238] Josje Geluk -... 28-11-2025
- [retailmedia] MediaMarkt ingezet als... 27-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




