Sinterklaascampagne van Raak zoomt in op online gedrag

- Food-en-retail
- 21 nov 2025 @ 16:15
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 21 nov 2025 @ 16:15
- Peter van Woensel Kooy
Deze Sinterklaasperiode lanceert Raaksiroop de fictieve figuur Reine Clause: een humorvolle verwijzing naar de Reine Claude-smaak van Raak én een Sinterklaasachtige verschijning die ons digitale gedrag een spiegel voorhoudt. 'Want eerlijk is eerlijk: de online sfeer is niet altijd even gezellig', stelt het merk.
Raak probeert dit met humor en een scherp randje te doorbreken en mensen bewust te maken van hun gedrag.
Social campagne: speels bewustzijn rondom online gedrag
Reine Clause kijkt met knipoog terug op het digitale jaar, inclusief de hoogtepunten én de momenten waarop het er een stuk minder netjes aan toeging. ‘Zoet’ gedrag krijgt waardering, terwijl ‘stout’ gedrag niet onbesproken blijft.
Reine Clause: wie zoet is krijgt lekkers
Influencer Thomas Korsten – bekend om zijn humor en zelfspot – neemt de rol van Reine Clause voor zijn rekening. Hij blikt terug op het jaar, deelt groene chocoladeletters in Reine Claude-stijl uit aan influencers die zich positief hebben gedragen en zoekt, net als Raak, de verbinding op via humor, echtheid en een flinke portie zelfspot.
Bekijk hier de campagnevideo.
@raak_limonade Welke zoete kindertjes moet ik nog meer belonen en waarom? Laat ook gelijk even weten wie niet. Groetjes, Reine Clause #chocoladeletter #reineclause #influencers ♬ original sound - RAAK Reine Clause
Op de ‘zoete lijst’ staan de gelukkigen die een exclusieve Raak Reine Claude-chocoladeletter ontvangen. Wie volgens Reine Clause minder voorbeeldig was, krijgt dat op luchtige wijze te horen.
Community: samen zorgen voor een betere online sfeer
De reacties onder de posts spelen een centrale rol. Iedereen kan aangeven waarom hij of zij een chocoladeletter verdient. Zo stimuleert Raak niet alleen influencers, maar juist ook de bredere community om bij te dragen aan vriendelijker online gedrag.
Eva Dickmann, Brand Manager Raak siroop: ‘Raak staat voor speelsheid, plezier en verbinding. Online is dat niet altijd vanzelfsprekend. Met deze campagne willen we op een ‘Raake manier’ bijdragen aan een bewustere en positievere digitale omgeving.’
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- Hema zet duurzame beauty in de spotlight met nieuwe make-uplijn
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve Naturals: 'Mijn meest...
- Hema zet in op innovatie en duurzaamheid; begint programmatic...
- Albert Heijn combineert kerst en goede doel
- Black Friday groeit uit tot Black November
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sinterklaascampagne van Raak zoomt... 21-11-2025
- [marketeer 237] Patricia Douma -... 21-11-2025
- Disney heropent pop-up in Batavia... 20-11-2025
- 42 organisaties lanceren GroenGezond19-11-2025
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




