Talpa Media verbindt versnipperd medialandschap

Talpa Media verbindt versnipperd medialandschap
  • Media
  • 18 nov 2025 @ 08:50
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Tijdens het evenement 'Connecting the dots' in Amaze Amsterdam heeft Talpa Media zijn langetermijnvisie op de Nederlandse media- en advertentiemarkt gepresenteerd. CEO Allard Ruyl (foto) en COO Dorine van Mullem schetsen hoe Talpa Media zich ontwikkelt tot een open medianetwerk dat versnippering, bereik en meetbaarheid met elkaar verbindt.

Allard Ruyl, CEO van Talpa Media, benoemt voor ruim 500 adverteerders, bureaudirecteuren en mediaprofessionals de groeiende complexiteit van mediaconsumptie, de impact van AI en de beperkte transparantie van internationale platforms. Volgens hem staan merken voor de uitdaging om massa en impact te blijven combineren en dat is precies waar de strategie van Talpa Media zich op richt. ‘De realiteit is dat consumenten zich overal bevinden. Wij verbinden wat versnipperd is, met premium content, sterke merken en bewezen effect.’

Die strategie rust op vier pijlers. Ten eerste bouwen ze aan een open medianetwerk waarin merken als SBS6, Radio 538, KIJK, Podimo, BBC en Viaplay samenkomen binnen één commercieel ecosysteem. Ruyl benadrukt dat samenwerking centraal staat. ‘We creëren één ingang voor adverteerders en bureaus naar de volle breedte van het Nederlandse medialandschap.’

Daarnaast lanceert Talpa Media geïntegreerde proposities als Video Connect en Audio Connect, waarbij lineaire televisie, streaming, FAST-kanalen, radio en podcasts elkaar versterken. ‘In een steeds verder gefragmenteerd landschap bieden wij merken houvast’, zegt Dorine van Mullem, COO van Talpa Media. ‘Zo zorgen we ervoor dat merken zichtbaar, hoorbaar en herkenbaar blijven, waar de consument zich ook bevindt.’

Verder presenteerde Talpa Media de nieuwe AI-gedreven hub Sync, waarin data, planning en effectmeting samenkomen. AI-agents helpen adverteerders bij planning, optimalisatie en evaluatie. Tot slot versnelt Talpa Media met innovaties als Addressable TV en Dynamic Audio Ads de koppeling tussen creatie en media. Lokale verankering blijft daarbij de onderscheidende factor. ‘Wij combineren technologie met lokale relevantie en vertrouwde context’, stelt Ruyl. ‘Elke euro die wij verdienen, investeren we terug in makers, formats en content die hier gemaakt en bekeken wordt.’

In dat kader was er ook een leuke primeur! Baantjer keert terug. In de remake kruipt Thomas Acda in de huid van rechercheur De Cock (met cee-oo-cee-kaa). De serie verschijnt in 2026 op SBS6 en Kijk. Reclame-icoon Erik Kessels sluit af met een geestig betoog over het belang van menselijke imperfectie. Een treffend slotakkoord: in een wereld vol AI blijft creativiteit vooral ontstaan uit intuïtie, fouten en onverwachte invalshoeken.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken