Cannes Lions vernieuwt Awards 2026

- Algemeen
- 13 nov 2025 @ 08:03
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Cannes
- 13 nov 2025 @ 08:03
- Kel Koenen
Het Cannes Lions International Festival of Creativity introduceert in 2026 ingrijpende updates aan de Lions Awards. Met de introductie van de nieuwe Creative Brand Lion wil de organisatie merken belonen die niet alleen creatieve output realiseren, maar vooral de interne systemen en culturen bouwen die baanbrekende creativiteit structureel mogelijk maken. De wijzigingen worden doorgevoerd voordat de inzendingen op 15 januari 2026 openen.
Volgens Simon Cook, CEO van Lions, markeert de nieuwe prijs een belangrijke verbreding in het denken over creatieve impact. ‘Het Lion zal de visionaire merken erkennen die de systemen, culturen en capabilities bouwen die wereldklasse creatieve marketing onvermijdelijk en herhaalbaar maken.’ Cook benadrukt dat economische onzekerheid de aandacht voor de ROI van creativiteit verder heeft aangescherpt, waardoor het noodzakelijk is de bedrijven te erkennen die creativiteit stevig verankeren in hun organisatie. ‘We blijven de Lions aanpassen aan een snel veranderend landschap en erkennen de merken die de fundamenten leggen voor creatieve marketing die ertoe doet’, stelt hij.
Daarnaast krijgt de Creative Data Lion een grondige herziening. Waar data voorheen vooral werd ingezet om creatieve keuzes te informeren, moeten inzendingen nu aantonen hoe data een integraal onderdeel vormt van strategie, idee en meetbare businessimpact. Ook worden AI Craft-subcategorieën geïntroduceerd binnen de craft-led Lions, waarin de samenwerking tussen menselijke creativiteit en kunstmatige intelligentie centraal staat.
De organisatie benadrukt dat het gaat om vakmanschap en intentie, met AI als middel ten dienste van het idee. ‘Data is een creatieve katalysator geworden, AI verruimt wat mogelijk is en retail media herdefinieert hoe merken consumenten bereiken’, zegt Marian Brannelly, Global Director of Awards, Lions. ‘Technologie ondersteunt creativiteit niet langer alleen — het opent nieuwe creatieve frontiers.’
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- De gedragsladder van Interpolis geeft maatwerk
- Nielsen Consumer Outlook 2026: zes insights voor marketeers
- Paulien Cornelisse wint NS Publieksprijs 2025
- KPN wint wereldtitel met PR-campagne ‘Stukje van mij’
- AMMA’s 2026: inzenders krijgen meer tijd en duidelijkheid
- [onderzoek] Nederlanders willen 2025 afsluiten met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

