Cannes Lions scherpt regels aan na rel rond Hertog Jan

- Algemeen
- 11 jul 2025 @ 08:56
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Cannes
- 11 jul 2025 @ 08:56
- Kel Koenen
Na commotie over vermeende misleiding rond de met goud bekroonde Hertog Jan-campagne van Gut Amsterdam en The Valley, heeft Cannes Lions een aangescherpt integriteitskader gepresenteerd. De maatregelen moeten het vertrouwen in het festival en de waarde van creativiteit in het AI-tijdperk beschermen.
In de omstreden casefilm, bekroond in de categorie Creative Effectiveness, zouden credits zijn verdraaid en bijdragen van andere partijen zijn weggelaten. Vakgenoten spraken van 'een scam'. Gut Europe liet vanuit Madrid weten: ‘We zijn trots op deze erkenning van Cannes – en niemand doet zoiets alleen. Deze campagne is het resultaat van samenwerking tussen The Valley, Gut Amsterdam en andere partners.’
De kwestie ontstond kort na het festival en leidde tot vragen over de betrouwbaarheid van inzendingen. Opvallend detail: Andrea Diquez, global CEO van Gut, was dit jaar juryvoorzitter van de betreffende categorie.
In reactie op deze en andere recente zorgen rond manipulatie, synthetische media en AI-gebruik, introduceert Cannes Lions vanaf 2026 vijf nieuwe integriteitsstandaarden. Zo moet elke inzending worden goedgekeurd door zowel het bureau als de opdrachtgever, en wordt een hybride AI + menselijke factcheck geïntroduceerd. Er komt bovendien een AI Integrity Handbook en een onafhankelijke Integrity Council.
‘Creativiteit is alleen waardevol als het geloofwaardig is’, stelt Simon Cook, CEO van Cannes Lions. ‘Deze standaarden zijn nodig om creatieve excellentie en integriteit weer onlosmakelijk met elkaar te verbinden.’
De organisatie behoudt voortaan het recht om inzendingen te diskwalificeren of bekroningen in te trekken als er sprake is van misleiding. Ook kunnen deelnemende bureaus tot drie jaar worden uitgesloten. Een jaarlijkse Integrity Audit moet zorgen voor transparantie en continue verbetering van het beoordelingsproces.
Met deze stap wil het festival niet alleen reageren op incidenten uit het verleden, maar ook een nieuw tijdperk inluiden waarin creativiteit, waarheid en verantwoording centraal staan.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ASN Bank kiest voor één krachtig merkbeeld
- Lego meest inspirerende onderneming van 2025
- Gut en The Valley reageren op Hertog Jan Leeuw
- Reframe presenteert DE&I-onderzoek binnen Nederlandse...
- Nieuwe Pride-campagne van KPN: eerbetoon aan generaties LGBTQIA+
- Bol en Tiny Miracles maken kunst tastbaar én sociaal met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers